Auteur Topic: Het oude Fort Boyard  (gelezen 34472 keer)

Offline honeymaker

  • Forumlid
Het oude Fort Boyard
« Gepost op: 24-09-2011, 19:47:49 »
Volgens mij heb ik dit nog niet op het forum gespot. Vandaag vond ik een oude aflevering van 'De Sleutels van Fort Boyard' op Youtube. Het betreft de laatste aflevering van het eerste seizoen, gepresenteerd door Bas Westerweel en Ria Visser en destijds geproduceerd door Harry de Winter (IDTV).

Ik vind het leuk om dit weer eens te zien. Volgens mij heb ik destijds uitsluitend het tweede seizoen met Hans Schiffers gezien. Qua concept is deze versie echter vrij vergelijkbaar, al ontbreken de echt enge opdrachten en het codewoord in de schatkamer.
Wat mij betreft benadert deze versie meer de sfeer die ik ook in het Fort Boyard van 2011 had willen zien. Hoewel het in bepaalde opzichten (presentatie, sommige spellen) vrij basic of zelfs brak is (het betreft echter ook een programma van 20 jaar geleden), geef ik toch de voorkeur aan hoe hierin het fort wordt benaderd: veel meer als een mysterieus ding met eigen karakters. Ook heeft het bemachtigen van sleutels hier echt nut, doordat dit invloed heeft op hoeveel munten ze uiteindelijk kunnen verzamelen.

Naar mijn mening hadden ze deze versie veel meer als uitgangspunt mogen gebruiken voor de oppgepimpte versie van 2011 en de BNN/Wipeout-achtige joligheid achterwege mogen laten.
Velen hebben op dit forum aangegeven de oude versie beter te vinden. Wellicht was de herinnering eraan echter mooier dan hoe het programma daadwerkelijk was. Wat vinden jullie nu het originele beeldmateriaal weer is terug te zien?
« Laatst bewerkt op: 24-09-2011, 19:54:16 door honeymaker »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het oude Fort Boyard
« Reactie #1 Gepost op: 24-09-2011, 20:33:10 »
Daar is van alles op te zeggen.

Ik vergelijk het met het na zoveel tijd terugzien van een serie als Floris, of Mork en Mindy.

Vele ouderen onder de forummers hier kennen beide series. Je vormt een beeld ervan, en naarmate de tijd verstrijkt, ga je het meer en meer idealiseren.

Toen ik Floris echter terugzag, was het niet het zwart-wit beeld dat me in de weg zat. Nee, het was het knullige dat je als kind helemaal niet zag. Toen zag je alleen je helden allerlei avonturen beleven.

Het beroerde camera-werk valt je pas als volwassene op, evenals de amateuristisch aandoende dialogen.

Met Mork & Mindy had ik dat ook, maar iets minder.


Ik denk dat het zoiets is. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar serie 1 van Wie is de Mol, en vervolgens naar een van de latere series. Daar zit ook enorm veel verschil in.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Het oude Fort Boyard
« Reactie #2 Gepost op: 24-09-2011, 23:48:03 »
Die wil ik nog wel kijken, maar niet nu, ben er alleen even snel doorheen gegaan. Ik vraag me alleen wel al af wie dit seizoen die jurk aan gaat doen, Art of Gerard?
The British are not impressed.

Offline Brown

  • Forumlid
Re: Het oude Fort Boyard
« Reactie #3 Gepost op: 15-10-2011, 17:45:52 »
Het origineel (france) vond ik mooier Keb denk ik alle afleveringen toen der tijd wel gezien. NL deed in het begin ook met onbekenden en 1 bekende en dat was ok, maar zoals het nu gaat vind ik het maar niks. Waarom toch altijd volstoppen met Bn'rs en niet met mensen zoals jij en ik die in deze crisistijd nog een extra centje kan verdienen. Wie is de mol is nu ook al een tijd met bn'rs, dat is aan de ene kant wel weer leuk want je kent ze als tv personages en nu kun je zien of ze goed zijn in liegen en bedriegen LOL . Fort boyard is nu ook zo plat geworden, ow kijk die borsten ow kijk dat kontje etc etc. Gerard E houdt je bezig met radio maken dat kun je veel beter.


Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het oude Fort Boyard
« Reactie #4 Gepost op: 13-11-2011, 11:25:48 »
Ik miste de oude man in de toren wel.

Offline Macvz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Fort Boyard
Re: Het oude Fort Boyard
« Reactie #5 Gepost op: 20-08-2012, 20:45:24 »
Kijk hier een hele aflevering terug uit 1991!