Poll

Op welke positie zet jij de mol?

Kandidaat 1
5 (10.4%)
Kandidaat 2
4 (8.3%)
Kandidaat 3
11 (22.9%)
Kandidaat 4
9 (18.8%)
Kandidaat 5
19 (39.6%)

Totaal aantal stemmen: 34

Auteur Topic: De (beste) positie van de mol  (gelezen 33122 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
De (beste) positie van de mol
« Gepost op: 11-01-2012, 22:13:16 »
Ik heb even gewacht, omdat ik dacht dat een van de moderators dit topic wel zou openen, maar ik zie het nog nergens.


Ik baseer me even alleen op de televisie-uitzending, dus niet op aflevering 2.


Wat was in aflevering 1 de beste molpositie?

Geef jouw visie bij de drie opdrachten:


Dropping, kokers zoeken en de paintball-opdracht.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #1 Gepost op: 11-01-2012, 22:23:24 »
Dropping: bij het vliegtuig om de klok terug te zetten. Als je dat gedaan hebt maakt het verder eigenlijk weinig uit. Deze opdracht was dus al gedoemd te mislukken. ... Maar misschien om toch nog extra je best te doen om het te laten mislukken, zou je andere kandidaten kunnen opzoeken, proberen te 'helpen' door de foto goed te bestuderen (lekker lang erover doen ook) en ze vervolgens de andere kant op te sturen. Zoals bijvoorbeeld Marit deed.

Gletsjer: Tweede groep op het eerste gezicht. Maar als je een hele onduidelijke kaart tekent in de eerste roep kun je ook behoorlijk mollen.

Brug: Schutter. En dan missen / je medeschutter misleiden.

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #2 Gepost op: 12-01-2012, 09:40:53 »
Dropping: Bij vliegtuig. Aangezien Art wegreed met de jeep kan de mol niet ver zijn gekomen.
Gletsjer: Tweede groep, lekker foute kokers meepikken.
Brug: Schutter, die pakken het geld.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #3 Gepost op: 12-01-2012, 13:39:48 »
Dropping: afwachten hoeveel mensen al bij het vliegtuig zijn, of dreigen te halen. Als je merkt/hoort dat meerderen het niet gaan halen, dan rustig naar het vliegtuig gaan, en dan zeker niet als eerste.

Gletsjer: In de eerste groep is het het handigst om de anderen aan te sturen. In de andere gevallen lijkt de tweede groep de beste, aangezien je dan een 'slechte' koker kan pakken.

Brug: Schutter lijkt het handigst, echter een loper is ook een hele leuke uitdaging; ga er maar vanuit dat je vantevoren alle mogelijke tips kan krijgen...
Ich bin ein Bärliner!

Offline molfanelies

  • Forumlid
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2012, 17:15:36 »
Dropping: eigenlijk moet je op een plek zijn waar anderen je niet kunnen zien, kan vast wel ergens achter heuveltjes. Als niet iedereen het lijkt te halen richting het vliegtuig lopen, er is dan heus wel iemand die zegt dat je daarheen moet. Anders iets van 2 minuten te laat aan komen rennen.
Kokertjes: ik denk eigenlijk dat de 2e groep de beste is. Bij de eerste groep kun je natuurlijk gaan verwarren en de +500 uit de kokertjes halen, maar bij de 2e groep kun je nadat je je eigen
-500 gepakt hebt anderen aansporen het verkeerde kokertje te pakken.
Brug: Als je een vrijstelling hebt is het moeilijker om je vrijstelling te behouden, dus is het beter om bij de andere groep te zitten. Zo kan je misschien zorgen dat die ander snel afgeschoten wordt en daarna jezelf laten afschieten.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #5 Gepost op: 12-01-2012, 19:34:52 »
Ja, welke positie is de makkelijkste om geld te laten verdwijnen, of zo min mogelijk geld te laten verschijnen? Op de gletsjer kun je denk ik meer invloed uitoefenen als je echt de kokers moet pakken. En mocht je bij de eerste groep staan dan zou ik zeggen, daar waar Frits stond en sowieso met het kompas in je hand. Alhoewel dat ook de opvallendste positie voor de mol is, en een mol wil niet opvallen.

Bij de brug denk ik dat je beter kan zitten bij de aanvallers (de mensen zonder vrijstelling dus). Als je bij de verdedigers zit moet je namelijk je best doen om geen geld te verdienen. De aanvaller kan ook spelen alsof hij zijn best doet maar ondertussen worden afgeschoten en zijn teamleden het zo moeilijk mogelijk maken. Daarnaast, als je in de groep zonder vrijstellingen zit, doe je mee aan de discussie die leidt tot de verdeling van die zeven kandidaten. Als mol is het altijd goed om invloed te kunnen uitoefenen op hoe de groepjes worden gevormd.

In de opdracht met het vliegtuig maakt het heel weinig uit, vanuit elke positie is het wel mogelijk om ervoor te zorgen dat iemand - hetzij jijzelf hetzij een verdwaalde kandidaat - niet op tijd is (de verkeerde kant op gaat ofzo).
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #6 Gepost op: 12-01-2012, 19:46:40 »
vliegtuig:
Zou ik gewoon aankomen en, met het oog op de klok, doen alsof ik hard mijn best doe. Iedereen laten verzamelen in 2 uur is vrij pittig - dus denk dat je wel wat risico kunt lopen. Druk lijken, weinig doen.

brug:
hangt van schiet-kwaliteiten af. Met wat training vooraf denk ik dat ik het wel zou wagen loper te worden - goede kans dat de anderen het voor het eerst doen. Als ik daar geen vertrouwen in heb, wil ik tegen de 500 zitten [dus eerste team]; wapen beetje vernielen zodat nog 2 personen er last van gaan krijgen, en worden afgeschoten zodat het 1 tegen 1 is.

gletsjer:
Hangt dus af van de positie waar ik in wil komen. Als ik vrijstelling wil hebben, team 1 en zelf de vrijstellingen 'ontdekken' [a la Frits].
Als ik vrijstelling niet wil hebben, team 2, paar verkeerde kokertjes pakken [a la Marit]
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #7 Gepost op: 12-01-2012, 23:36:31 »
Trap: maakt op zich niet uit, helemaal alleen naar boven kan, maar ook ergens onderaan, als er dan een vraag over de mol komt duurt het lang voor een antwoord is gecommuniceerd

Auto's: achter het stuur, met de porto of boven op de berg, allemaal even goed te mollen. Beste positie is natuurlijk als persoon die gaat raden wat er staat, maar dat is afhankelijk van de mensen boven wie dat gaat worden.

Communiceren met rooksignalen: bij 1 van de vaten.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #8 Gepost op: 13-01-2012, 11:33:19 »
om die laatste reden denk ik dat Maarten ok de mol niet kan zijn, want het voorspellen van de uitslag (wel/niet slagen in de opdracht) blijft fifty/fifty.

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #9 Gepost op: 13-01-2012, 13:27:21 »
Ik begin juist sinds deze opdracht te denken dat Maarten wel eens de mol kan zijn. De opdracht was eigenlijk zó gemakkelijk, dat het bijna niet anders kon dan dat hij, zonder inmenging van een mol, zou slagen. Alleen maar doordat Dio als een wildeman aan de gang ging is hij mislukt. Als je ziet hoe probleemloos de signalen van post 1 naar 2 en van 2 naar 3 gingen, dan had het toch ook gemakkelijk van 3 naar 4 moeten kunnen.
Oftewel: Maarten als mol kon héél goed verwachten dat de opdracht zou slagen, terwijl het tegelijkertijd heel verdedigbaar was (gezien de voorgeschiedenis) dat hij gokte op niet slagen. Als de opdracht inderdaad geslaagd was, was dit toch de ultieme molactie geweest?!!! Iedereen zijn best gedaan, opdracht geslaagd en tóch geen geld in de pot   :o
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #10 Gepost op: 13-01-2012, 15:15:54 »
het voorspellen van de uitslag (wel/niet slagen in de opdracht) blijft fifty/fifty.
Met deze klup? Als ik het zo bekijk lukt geen enkele opdracht en het enige geld dat ze hebben verdiend in twee afleveringen is verdiend door de opdracht NIET te laten lukken ::rofl::
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Ali Kanarie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #11 Gepost op: 13-01-2012, 16:08:23 »
Ik denk dat de mol bij de vaten stond. Ik denk dat de mol, met in z'n achterhoofd dat de groep nog geen geld heeft opgehaald en de kans ook heel groot is dat deze dus ook niet gehaald werd, al gedacht heeft dat Maarten zou gaan (de mol weet immers de opdracht al) voor de gok dat ze het niet zouden redden. De mol had dan natuurlijk z'n kans om deze opdracht zo goed mogelijk uit te voeren, met ook nog het voordeel minder verdenking op zich te vestigen (de mol lijkt immers heel fanatiek), en als de opdracht gelukt was, was er geen geld in de pot beland. Echter was er dan geen probleem geweest, want dan had de mol zich kunnen verschuilen achter het feit dat niemand wist van die gok van Maarten. Nou was er natuurlijk wel Dio, die die rooksignalen onleesbaar maakte, waardoor de opdracht alsnog mislukte.

Bij de andere opdrachten maakte het volgens mij niet zo uit waar ze stonden. Ik denk echter wel, dat bij de opdracht met de trap, degene met de portofoon mogelijk heeft kunnen mollen door de opdrachten maar half door te laten komen. In dat geval had Liesbeth de beste positie.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #12 Gepost op: 13-01-2012, 17:32:25 »
Ik denk dat het in aflevering 2 niet heel veel uitmaakt allemaal.

Trapopdracht: enige dat de mol hoeft te doen is voorkomen dat ze goed uitkomen. Een verkeerd antwoord geven is al voldoende. Maar dat kan ook als je beneden staat. Verwarring zaaien bij het rekenen is natuurlijk wel lekkerder, dus als je even wat hogerop kan komen om dat te doen is dat wel zo fijn. Maar als dat niet zo is is dat ook niet heel erg.

Jeepopdracht: je zou geniegd zijn te zeggen: op de berg, maar dan sta je ook wel in de aandacht natuurlijk. In de jeep valt ook genoeg te doen, gewoon een beetje onduidelijk zijn of de verkeerde kant op rijden, of te ver doorrijden. Die opdracht is dan al vrij snel mislukt.

Seinopdracht: de positie van Maarten is te opvallend. Als je goed kan acteren is de laatste positie (Frits en Annemarie) wel handig omdat je dan de opdracht daar nog kan verknoeien en je zeker weet dat als jij het fout doet dat niemand het tij dan nog kan keren. Maar een beetje een onduidelijk sein geven kun je overal vandaan doen, dus ook hier maakt het weer niet megaveel uit.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #13 Gepost op: 15-01-2012, 15:51:29 »
Aflevering 1
Bij het vliegtuig is het volgens mij slim om wél aan te komen bij het vliegtuig, lieft met nog 30 minuten op de klok, zodat je niet meer té veel kan doen. De kans dat de opdracht slaagt is klein.

Op de gletsjer kan je het best kokers pakken. Alleen dan kan je sowieso een -€500 koker pakken (en evt. voorstellen nog wat lege kokers mee te nemen voor anderen).

Bij de brug kan je het beste verdedigen. Als aanvaller kan je niet de groepstaktiek beinvloeden en ben je afhankelijk van hoe fanatiek de verdedigers zijn. Maar de mol kan niet per sé kiezen in welke groep hij terecht komt.


Aflevering 2
Op de trap zijn twee plekken interessant, namelijk: Zo hoog mogelijk komen met de proto zodat je Art op crusiale momenten kan muten. Met die positie sta je overigens wel in de spotlight. Of halverwege de trap gaan staan en de communicatie verstoren of dingen fout door te geven, al was het tijdens die opdracht verbasingwekkend windstil, waardoor ze elkaar op vrij lange afstand nog goed konden horen en de mogelijkheid om op die manier te mollen een beetje wegviel.

Bij de auto's kan je als mol het best mollen als schrijver van de tekst, maar val je ook erg op. In de auto kan je wat tijd rekken, maar ben je verder afhankelijk van de instructies van de schrijver en of hij je kiest voor het ontcijferen.

Bij de rooksignalen, wil je als mol in elk geval niet in de auto, dan is de uitkomst van de opdracht volledig in handen van de groep. De positie van Liesbeth en Marit is wat mij betreft het beste. Als de opdracht moet slagen kan je heel erg je best doen en ook met een strategie beginnen die de rest van de kandidaten goed kan kopieren, en anders voer je het uit met een slechte strategie die voor de andere kandidaten verwarrend is. Op andere posities kan je de boel nog wel verklooien, maar het gaat opvallen als Anne-Marie of Frits ineens de goede uitkomst hadden opgevangen van het groepje voor hen.

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #14 Gepost op: 17-01-2012, 20:16:09 »
Weet je wat ik volgens mij nog nergens op dit forum gelezen heb:

Bij de brugopdracht wordt voor de beste positie voor de mol steeds gespeculeerd of je beter kan aanvallen of verdedigen. Veel essentieler is eigenlijk in welk duel de mol zit:  In het laatste duel valt het meeste geld te verdienen. In duel 1 kan de mol slechts 500 uit de pot houden, in duel 3 lieftst 1500. Als mol wil je natuurlijk hier zitten.

(Dio), William, (Marion) en Hadewych kun je hierdoor wat mij betreft voor een groot deel afschrijven als mol.

Houden we over Marit, Tim, Frits, Maarten, Liesbeth en Annemarie.


Marit heeft zelf geen invloed over haar positie, dus hier valt niks over te zeggen. Tim geeft zijn vrijstelling voor afl 1 aan Frits, en kan (als hij de mol is) dus 500 minder uit de pot houden hierdoor.

Dus als je puur kijkt naar de beste molpositie ten aanzien van deze opdracht op de brug denk ik dat je de mol moet zoeken tussen: Frits, Marit, Liesbeth, Maarten en Annemarie. Alle andere kandidaten hadden als ze de mol waren een betere positie voor zichzelf kunnen regelen.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2012, 20:18:50 door Qper »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #15 Gepost op: 17-01-2012, 21:17:52 »
Komt op mij over als zeer overtuigend, Qper ::ok::

Vooral ten aanzien van Tim, aangezien hij het duurste duel zo'n beetje weggeeft aan Frits.

Verder zou het aardig zijn om terug te kijken hoe die groepjes zijn gemaakt. Want iemand die zichzelf in een goedkoop duel manoeuvreert is iets heel anders dan iemand die in een goedkoop duel geplaatst wordt door de groepsdynamiek.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Ruud2003

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #16 Gepost op: 18-01-2012, 00:38:15 »
Komt op mij over als zeer overtuigend, Qper ::ok::

Vooral ten aanzien van Tim, aangezien hij het duurste duel zo'n beetje weggeeft aan Frits.

Verder zou het aardig zijn om terug te kijken hoe die groepjes zijn gemaakt. Want iemand die zichzelf in een goedkoop duel manoeuvreert is iets heel anders dan iemand die in een goedkoop duel geplaatst wordt door de groepsdynamiek.

Heeft Tim het duurste duel aan Frits weggegeven? Hoe weten we dat?

Want wie heeft bepaald dat degene met de vrijstelling voor de 3e aflevering (Marit) € 500,- waard was, degene met de vrijstelling voor de 2e aflevering (Frits) € 1.500,- en degene met de vrijstelling voor de 1e vrijstelling (Tim) € 1.000,-?

Mochten de 3 kandidaten dit zelf bepalen? Dan zou het voor de pot het beste zijn om Marit voor € 1.500,- in te zetten. Zij had zich voorgenomen om niet te gaan schieten, dus zou zeker afgeschoten worden. Dan zou er € 1.500,- verdiend worden voor de pot. Eindelijk geld!
Maar als de mol in het groepje van Frits, Tim of Marit zat, dan zou de mol erop aansturen om Marit voor het laagste bedrag te laten spelen. Dan zou er maar € 500,- in de pot terecht komen. De vreemde actie van William en Dio kon de mol natuurlijk niet voorzien.

Goede jacht!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #17 Gepost op: 18-01-2012, 10:04:26 »
Want wie heeft bepaald dat degene met de vrijstelling voor de 3e aflevering (Marit) € 500,- waard was, degene met de vrijstelling voor de 2e aflevering (Frits) € 1.500,- en degene met de vrijstelling voor de 1e vrijstelling (Tim) € 1.000,-?
Ik neem aan, de spelleiding.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #18 Gepost op: 18-01-2012, 18:03:53 »
Heeft Tim het duurste duel aan Frits weggegeven? Hoe weten we dat?


Volgens mij stond gewoon vast:
Afl 1 = 1500
Afl 2 = 1000
Afl 3 = 500

Is ook vrij logisch. Aflevering 1 is meer waard, want de andere 2 kun je niks aan hebben als je al eerder afvalt.

Tim zegt tegen Frits neem jij aflevering 1 maar. En kan daardoor als hij de mol zou zijn maar 1000 buiten de pot houden.


Wat betreft het initiatief omtrent groepsvorming is vooral de rol van Liesbeth opmerkelijk die graag 3 mensen op Tim wil hebben en zelf in het laatste duel zit.

Offline Ruud2003

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De (beste) positie van de mol
« Reactie #19 Gepost op: 18-01-2012, 19:28:22 »
Volgens mij stond gewoon vast:
Afl 1 = 1500
Afl 2 = 1000
Afl 3 = 500


Zo'n volgorde leek mij ook logisch. Maar ik heb me in mijn vorige post vergist: daarin heb ik de 1e en 2e afvaller verwisseld, waardoor de volgorde van de bedragen ineens onlogisch leek... 
Goede jacht!