Auteur Topic: De kaart  (gelezen 197349 keer)

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De kaart
« Reactie #20 Gepost op: 22-04-2012, 11:09:46 »
Nog even alle aanwijzingen op een rijtje zoals ze op Facebook https://www.facebook.com/DeSchatvanDeOranje worden gegeven  :

Aanwijzing 1: "De Schat ligt niet hoger dan den top van den Stemvork."

Aanwijzing 2: "Den hexagoon met den Schat bevat niet ’t ongeluksgetal of daarvan eenen veelvoud."

Aanwijzing 3: "Den hexagoon vint u niet in den see noordelijck van Buffeleylant."

Aanwijzing 4: "Wie slegts tellen kan tot den vinghers van eenen hant, vint nimmer den Schat"

Eliminatie 2: Euvgenia mocht blijven omdat haar gekozen hexagoon (32) dichterbij de schat ligt dan die van Prinses Inge (18).

Eliminatie 3: Emile en Liza kozen beiden voor dezelfde hexagoon (42). Emile koos toen de rechter helft van de hexagoon en Liza de linker als mogelijke ligplaats van de schat. Emile zat dichterbij en mocht blijven.

Eliminatie 5: Rob koos hexagoon 5 en die lag, helaas voor hem, het verst van de schat.

Eliminatie 5: Thomas koos voor hexagoon 53 en won hiermee de eliminatieronde van Rob.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: De kaart
« Reactie #21 Gepost op: 22-04-2012, 11:25:24 »
Er is in de laatste aflevering geen nieuwe informatie boven water gekomen. :) Zie de kaart:

- 1 tot en met 5 waren al weggestreept.
- we wisten ook al dat 53 dichterbij lag dan 5.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De kaart
« Reactie #22 Gepost op: 22-04-2012, 12:26:46 »
Er is in de laatste aflevering geen nieuwe informatie boven water gekomen. :) Zie de kaart:

- 1 tot en met 5 waren al weggestreept.
- we wisten ook al dat 53 dichterbij lag dan 5.

Ik zie het niet?  ::schaam::

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: De kaart
« Reactie #23 Gepost op: 22-04-2012, 12:37:03 »
Vorige pagina, zesde bericht. ;) Die kaart blijft ongewijzigd: na de laatste afleveringen kunnen we helaas geen nieuwe vakjes wegstrepen.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Thobias010

  • Forumlid
Re: De kaart
« Reactie #24 Gepost op: 22-04-2012, 14:27:05 »
Aanwijzing 1: "De Schat ligt niet hoger dan den top van den Stemvork."

Dit kun je toch op 2 manieren interpreteren:
1. De letterlijke hoogte van de boom op het eiland
of
2. De hoogte op de kaart, dus alles wat op de kaart boven die top ligt.. ?

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De kaart
« Reactie #25 Gepost op: 22-04-2012, 14:38:33 »
Vorige pagina, zesde bericht. ;) Die kaart blijft ongewijzigd: na de laatste afleveringen kunnen we helaas geen nieuwe vakjes wegstrepen.

Ik bedoelde (onderstreept en vet gemaakt in de quote) dat ik niet zie dat hexagram 1 t/m 5 zijn weggestreept, maar misschien begrijp ik wel niks vd kaart, dat kan ook.  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 22-04-2012, 14:42:04 door Miek37 »

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De kaart
« Reactie #26 Gepost op: 22-04-2012, 14:41:39 »
Aanwijzing 1: "De Schat ligt niet hoger dan den top van den Stemvork."

Dit kun je toch op 2 manieren interpreteren:
1. De letterlijke hoogte van de boom op het eiland
of
2. De hoogte op de kaart, dus alles wat op de kaart boven die top ligt.. ?

Precies, ik quote mezelf uit de topic van afl. 2

Citaat
Ik interpreteer de "alles wat boven de lengte van een stemvork komt" weer anders, ze kunnen dat ook bovenop een berg bedoelen, anders gezegd, de schat ligt niet hoger dan kuithoogte.


Offline Thobias010

  • Forumlid
Re: De kaart
« Reactie #27 Gepost op: 22-04-2012, 15:46:38 »
Bij deze mijn kaart die ik had bijgehouden.

Rode kleur: wat met zekerheid weggestreept kan worden
Aanwijzing 1: "De Schat ligt niet hoger dan den top van den Stemvork."
Deze aanwijzing kun je op meerdere manieren opvatten.
Aanwijzing 2: "Den hexagoon met den Schat bevat niet ’t ongeluksgetal of daarvan eenen veelvoud."
13, 26, 39, 52, 65 kun je wegstrepen
Aanwijzing 3: "Den hexagoon vint u niet in den see noordelijck van Buffeleylant."
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 12 kun je wegstrepen
Aanwijzing 4: "Wie slegts tellen kan tot den vinghers van eenen hant, vint nimmer den Schat"
1, 2, 3, 4, 5 kun je wegstrepen

Eliminatie 2: Euvgenia mocht blijven omdat haar gekozen hexagoon (32) dichterbij de schat ligt dan die van Prinses Inge (18).
18 kun je dus wegstrepen
Eliminatie 5: Rob koos hexagoon 5 en die lag, helaas voor hem, het verst van de schat.
5 kun je dus wegstrepen

Oranje kleur:
De munten:
36, 63, 56, 66, 4, 1, 6

Roze kleur: vlakken adhv eleminatie hints:
Eliminatie 2: Euvgenia mocht blijven omdat haar gekozen hexagoon (32) dichterbij de schat ligt dan die van Prinses Inge (18).
Alles rechts van de lijn 7-16-25-35-45-55-64-70 kun je wegstrepen. 69 valt er ook nog net buiten.
Eliminatie 3: Emile en Liza kozen beiden voor dezelfde hexagoon (42). Emile koos toen de rechter helft van de hexagoon en Liza de linker als mogelijke ligplaats van de schat. Emile zat dichterbij en mocht blijven.
Alles links van de lijn 14-32-51 kun je wegstrepen

Je houdt dan dus 15 van de 70 vakjes over waar de schat zou kunnen liggen.

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De kaart
« Reactie #28 Gepost op: 22-04-2012, 16:33:34 »
Bij deze mijn kaart die ik had bijgehouden.

Rode kleur: wat met zekerheid weggestreept kan worden
Aanwijzing 1: "De Schat ligt niet hoger dan den top van den Stemvork."
Deze aanwijzing kun je op meerdere manieren opvatten.
Aanwijzing 2: "Den hexagoon met den Schat bevat niet ’t ongeluksgetal of daarvan eenen veelvoud."
13, 26, 39, 52, 65 kun je wegstrepen
Aanwijzing 3: "Den hexagoon vint u niet in den see noordelijck van Buffeleylant."
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 12 kun je wegstrepen
Aanwijzing 4: "Wie slegts tellen kan tot den vinghers van eenen hant, vint nimmer den Schat"
1, 2, 3, 4, 5 kun je wegstrepen

Eliminatie 2: Euvgenia mocht blijven omdat haar gekozen hexagoon (32) dichterbij de schat ligt dan die van Prinses Inge (18).
18 kun je dus wegstrepen
Eliminatie 5: Rob koos hexagoon 5 en die lag, helaas voor hem, het verst van de schat.
5 kun je dus wegstrepen

Oranje kleur:
De munten:
36, 63, 56, 66, 4, 1, 6

Roze kleur: vlakken adhv eleminatie hints:
Eliminatie 2: Euvgenia mocht blijven omdat haar gekozen hexagoon (32) dichterbij de schat ligt dan die van Prinses Inge (18).
Alles rechts van de lijn 7-16-25-35-45-55-64-70 kun je wegstrepen. 69 valt er ook nog net buiten.
Eliminatie 3: Emile en Liza kozen beiden voor dezelfde hexagoon (42). Emile koos toen de rechter helft van de hexagoon en Liza de linker als mogelijke ligplaats van de schat. Emile zat dichterbij en mocht blijven.
Alles links van de lijn 14-32-51 kun je wegstrepen

Je houdt dan dus 15 van de 70 vakjes over waar de schat zou kunnen liggen.

Dankjewel, ik vind deze wel duidelijk, 1 dingetje nog (sorry, ik ben een zeikerd  ::rofl::)  zou je die groene rand aan de uiteinden bij de hexagons die op zeker weg kunnen worden gestreept zoals bijv. die van 1 t/m 7 ook rood kunnen maken? 

Offline Thobias010

  • Forumlid
Re: De kaart
« Reactie #29 Gepost op: 22-04-2012, 16:52:25 »
Dankjewel, ik vind deze wel duidelijk, 1 dingetje nog (sorry, ik ben een zeikerd  ::rofl::)  zou je die groene rand aan de uiteinden bij de hexagons die op zeker weg kunnen worden gestreept zoals bijv. die van 1 t/m 7 ook rood kunnen maken? 

Zoals dit bedoel je  8) ?

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De kaart
« Reactie #30 Gepost op: 22-04-2012, 17:13:52 »

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: De kaart
« Reactie #31 Gepost op: 22-04-2012, 20:56:19 »
Ik bedoelde (onderstreept en vet gemaakt in de quote) dat ik niet zie dat hexagram 1 t/m 5 zijn weggestreept, maar misschien begrijp ik wel niks vd kaart, dat kan ook.  ::rofl::

 ??? Wat is er onduidelijk aan deze kaart? 1 t/m 5 zijn toch duidelijk weggestreept?  ???
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De kaart
« Reactie #32 Gepost op: 22-04-2012, 23:03:09 »
??? Wat is er onduidelijk aan deze kaart? 1 t/m 5 zijn toch duidelijk weggestreept?  ???

KD ik vind het echt vervelend om dit te zeggen want ik waardeer de moeite die je hebt gedaan maar op jouw kaart zie je niet eens de nummers van de hexagons in het wit staan laat staan dat je kan zien dat ze zijn doorgestreept.

Offline Telminator

  • Winnaar pixelprikken PE 2006, pool Pelgrimscode 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Tour 2006,2007,2012,2015, 2018,2022 & 2023
Re: De kaart
« Reactie #33 Gepost op: 23-04-2012, 19:08:50 »
KD ik vind het echt vervelend om dit te zeggen want ik waardeer de moeite die je hebt gedaan maar op jouw kaart zie je niet eens de nummers van de hexagons in het wit staan laat staan dat je kan zien dat ze zijn doorgestreept.

Ik vind de kaart toch vrij duidelijk.

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De kaart
« Reactie #34 Gepost op: 23-04-2012, 23:39:52 »
Ik vind de kaart toch vrij duidelijk.

Ja dat kan natuurlijk, ik vind het persoonlijk jammer dat de nummers van de weggestreepte/wit gemaakte hexagons niet meer zijn te zien, dat maakt het voor mij gewoon onoverzichtelijk.

Maar nog afgezien van welke kaarten er nu wel of niet duidelijk zijn, is er ook nog een verschil in opvatting wat betreft de duiding van de hints, zo kan je zoals al eerder in deze draad al is opgemerkt de hint over de stemvork op meerdere manieren uitleggen. Ook dan kies ik voor de kaart van Thobias omdat het helemaal niet zeker is dat alle hoger gelegen gebieden dan het strand daarmee zijn uitgesloten.

Er is bovendien kennelijk verschil van mening welke vd twee nu precies buffeleiland is want bij de ene kaart is hexagon 7 niet wit gemaakt en op de andere wel rood "afgestreept"?

Als het grote eiland op rechts buffeleiland is moet ik ook eerlijk bekennen dat hexagons 6 en 7 mijn inziens niet onder de aanwijzing "Den hexagoon vint u niet in den see noordelijck van Buffeleylant." vallen.

Kortom, er is nog een hoop onduidelijkheid, neemt niet weg dat ik het werk van beide kaart makers buitengewoon waardeer!   ::ok::

Offline Thobias010

  • Forumlid
Re: De kaart
« Reactie #35 Gepost op: 28-04-2012, 00:37:14 »
Er is bovendien kennelijk verschil van mening welke vd twee nu precies buffeleiland is want bij de ene kaart is hexagon 7 niet wit gemaakt en op de andere wel rood "afgestreept"?

Als het grote eiland op rechts buffeleiland is moet ik ook eerlijk bekennen dat hexagons 6 en 7 mijn inziens niet onder de aanwijzing "Den hexagoon vint u niet in den see noordelijck van Buffeleylant." vallen.

Ik denk dat er geen discussie over hoeft te zijn welk eiland buffeleiland is. Naar mijn inziens is het een groot eiland, met een kronkel erin. Als er wordt gedoeld op dat 'eiland' linksonder bij vlakken 39/48/49? Dat kun je toch geen eiland noemen, dat is een rots.  ::tandpastasmiley::

Uitgaande van de discussie of 39/48/49 een eiland zou zijn, en ze met die hint ook dat 'eiland' kunnen bedoelen; dan streep je driekwart van de kaart af. Dus dan wordt dat inderdaad het grote eiland rechts, en is de vraag inderdaad of 6&7 daar bij afvallen. Zelfde geldt dan trouwens ook voor 11&12.

Overigens was er van 6 een munt bekend, en van 7 nog de hint uit de eliminatie:
'Eliminatie 2: Euvgenia mocht blijven omdat haar gekozen hexagoon (32) dichterbij de schat ligt dan die van Prinses Inge (18).
Alles rechts van de lijn 7-16-25-35-45-55-64-70 kun je wegstrepen. 69 valt er ook nog net buiten.'

Ik zal bij een nieuwe post met een uitgewerkte kaart van na aflevering 5 ook meteen de 'hulplijnen' laten zien in een apart plaatje hoe ik hier op ben gekomen..

Btw, thanks voor de complimenten ;)!

- EDIT: Aan een modje: Kan iemand die maximale bestandsgrootte eens wat verhogen en uitzetten dat je maar 1 keer kunt reageren op een topic?? Dan maar hieronder verder! -

Even van mijn kant een bijgewerkte kaart na aflevering 5 van vanavond.

Er waren 3 hints:
- Marc met de proef: "Den schat ligt op enen afstand groter dan 36 vadem van den drietand."
Op de kaart staat linksonder aangegeven; 50 vadem is: diagonaal hexagoon.
Vanaf den drietand op de kaart kan er dus een cirkel getekend worden van 36/50e van een hexagoon-diagonaal.
Dit is op de bijgewerkte kaart de blauwe cirkel!

- Hugo won de proef en kreeg een hint (munt?).
Tijdens de afleverings niets van gehoord noch gezien.
- De elimantie (5): Marloes koos 12 en Nadia koos hexagoon 45. Nadia lag dichterbij, dus: 45 ligt dichterbij dan 12.
Als je dit op de kaart tekent, vallen de hexagonen weg die al roze waren gekleurd (en dus al waren 'weggestreept' na vorige eliminaties). Hier verandert dus verder niets aan.

Hieronder de bijgewerkte kaart na aflevering 5  8)
« Laatst bewerkt op: 28-04-2012, 01:27:37 door Thobias010 »

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De kaart
« Reactie #36 Gepost op: 28-04-2012, 10:23:35 »
Ow wat goed, ik vroeg me al af hoeveel een vadem was   ::rofl::

Hartelijk dank weer!  ::ok::

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: De kaart
« Reactie #37 Gepost op: 28-04-2012, 10:53:56 »
Citaat
- EDIT: Aan een modje: Kan iemand die maximale bestandsgrootte eens wat verhogen en uitzetten dat je maar 1 keer kunt reageren op een topic?? Dan maar hieronder verder! -

die maximale bestandsgrootte zal ik aan de technische heren doorgeven ::ok::
Het andere dat ligt aan je zelf. Je kunt 100x reageren op een topic.

Citaat
Maximale bijlagegrootte is nu 200KB per bericht en 200KB per bijlage (je kan maximaal 4 bijlages per bericht toevoegen)

Ik heb beide nu op 500KB gezet. Ik wil ze niet te groot maken om te voorkomen dat te grote bijlages worden toegvoegd zodat dit veel serverruimte in gaat nemen.


met dank aan de technische man :)
« Laatst bewerkt op: 28-04-2012, 12:43:06 door Lukie4 »
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Thobias010

  • Forumlid
Re: De kaart
« Reactie #38 Gepost op: 28-04-2012, 13:01:40 »
die maximale bestandsgrootte zal ik aan de technische heren doorgeven ::ok::
Het andere dat ligt aan je zelf. Je kunt 100x reageren op een topic.
 

met dank aan de technische man :)

Super, bedankt!

Hier een kaart in betere kwaliteit dan:

Offline Thobias010

  • Forumlid
Re: De kaart
« Reactie #39 Gepost op: 28-04-2012, 13:03:34 »
Hieronder een kaart met hoe de eliminatie-hints tot stand zijn gekomen.
Getekend zijn de hints van 42 rechterkant, en 32 dichterbij dan 18.
De andere hints vallen al binnen dit roze gebied dan.