Auteur Topic: de bibliotheek  (gelezen 420941 keer)

Offline Mascha*

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #420 Gepost op: 16-05-2011, 21:28:46 »
Lees momenteel weer best veel :) Ook deels omdat ik wat boeken recenseer voor een fantasyboeken site, maar lees ook graag andere genres, dus die komen er dan tussendoor :P

Dit jaar al zo'n beetje gelezen:

1. Jennifer Fallon - Wolfsbladtrilogie #1
2. Jennifer Fallon - Wolfsbladtrilogie #2
3. Tess Gerritsen - De Chirurg
4. Tess Gerritsen - De Leerling
5. Tess Gerritsen - De Zondares
6. Donna Tartt - De Verborgen Geschiedenis (wat een verslavend raar boek!! Geweldig!)

En nu bezig in De Laatste Weerwolf van Glen Duncan.
If the virtues of tomorrow cause the greed of today, we won't have a future and no more liberty..

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: de bibliotheek
« Reactie #421 Gepost op: 16-05-2011, 22:31:08 »
hoe is tess Gerritsen ?

Ik ben nu bezig in Adrian Stone..

Nooit zo'n fantasy lezer geweest. Ik ben het nu een beetje aan het ontdekken, maar het blijft voor mij een beetje "kinderachtig"
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: de bibliotheek
« Reactie #422 Gepost op: 17-05-2011, 01:00:39 »
De verborgen historie is zo'n  pageturner ::bravo::
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #423 Gepost op: 17-05-2011, 07:30:19 »
De verborgen geschiedenis vond ik dus helemaal niets aan. Slaapverwekkend. Ik heb me door dat boek heen geworsteld, omdat ik toch wilde weten hoe het afliep, maar achteraf had ik zoiets van: Was het dit nu? Het kon mij niet boeien.

@Lukie: Tess Gerritsen is een van mijn favoriete schrijfsters. Ze schrijft (medische) thrillers, in de stijl van Robin Cook en Michael Palmer. De reeks met Rizzoli en Isles is erg goed, maar ook de op zichzelf staande boeken (Koud Hart, Koud Bloed, Alarmfase Rood etc zijn het lezen meer dan waard!)
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Mascha*

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #424 Gepost op: 6-06-2011, 21:25:08 »
Ja, Tess gerritsen schijft erg fijn! Hoe wel van spannende medische thrillers en detectives enzo :)
Ik heb tot nu toe alleen deel 1 t/m 5 van de Rizzoli & Isles reeks gelezen (boek 4 en 5 in de afgelopen 5 dagen :P ). 'Verdwijn', het vijfde deel, vond ik IETS minder, maar dat kwam omdat die gijzeling zo'n groot deel van het boek in beslag nam, en ik op een gegeven moment een beetje genoeg had van alle politiek/terrorisme achtige dingen, waar ze het de hele tijd over hadden. Verder wel heel spannend.

Na deze serie ga ik ook haar losse delen lezen :)

En de tv-serie die erop is gebaseerd (Rizzoli & Isles) vind ik ook geweldig! Heel anders dan de boeken, ook de personages zijn heel anders, maar vind het gewoon een heel vermakelijke serie. Niet te vergelijken met de boeken ofzo, gewoon leuk :)
If the virtues of tomorrow cause the greed of today, we won't have a future and no more liberty..

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #425 Gepost op: 6-06-2011, 21:39:27 »
Ik zat er idd ook aan te denken om die boeken te gaan lezen, omdat ik de tv serie ook erg leuk vind.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #426 Gepost op: 7-06-2011, 07:59:03 »
@Mascha: Ook haar losse boeken zijn leuk om te lezen. Ik vind Alarmfase Rood érg goed, al speelt het in de ruimte wat me normaal niet boeit. En Koud Hart (Maura zit daar ook in, maar heeft een zeer minieme rol) vind ik ook erg mooi. Ik houd wel een aangrijpend historisch verhaal :)
De boeken die ze voor de bouquetreeks geschreven heeft, zijn trouwens ook wel aardig. Wel romantisch, maar toch ook wel eens leuk om te lezen hoor. Ze zijn pas allemaal weer opnieuw uitgegeven.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Mascha*

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #427 Gepost op: 7-06-2011, 16:10:24 »
Ben wel benieuwd :)
En Maura Isles is èrg leuk, vooral in de serie, haha. Ook echt anders dan in de boeken, maar beide versies van haar zijn wel leuk, al is zij is de serie wel gewoon ge-ni-aal, lach me altijd dood om haar opmerkingen :P
If the virtues of tomorrow cause the greed of today, we won't have a future and no more liberty..

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #428 Gepost op: 7-06-2011, 20:30:05 »
Ik loop qua rages altijd nogal achter de feiten aan (expres overigens, op het moment dat iedereen iets leuk vindt, heb ik er even geen zin in), dus ben ik nu eindelijk maar eens begonnen in de Da Vinci code.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #429 Gepost op: 9-06-2011, 12:01:46 »
Ik moet zeggen dat het me tot nu toe nog niet echt kan boeien. Daarbij wordt op blz 30 ofzo, al een bewering gedaan die van geen kant klopt.  :-\\

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: de bibliotheek
« Reactie #430 Gepost op: 9-06-2011, 12:06:27 »
Het is inderdaad een prima boek om een drankspelletje mee te doen waarbij iemand moet drinken zodra er iets niet in klopt.
Met een beetje geluk wordt het boek ook veel beter als je stomdronken bent.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #431 Gepost op: 9-06-2011, 12:13:54 »
 ::rofl:: In dat geval sla ik zijn andere twee boeken maar even over.

Dit was het stukje waar ik het over had.

Ik moet zeggen dat het me tot nu toe nog niet echt kan boeien. Daarbij wordt op blz 30 ofzo, al een bewering gedaan die van geen kant klopt.  :-\\

"In de glanzende liftdeur werd de dasspeld van de hoofdinpecteur weerspiegeld, een zilveren kruis met dertien ingelegde stukjes zwart onyx. (...) Om de een of andere reden had Langdon niet verwacht dat een hoofdinspecteur van de Franse recherche zo openlijk voor zijn godsdienst zou uitkomen. Aan de andere kant was het Frankrijk; het christendom was hier niet zo zeer een godsdienst als wel een geboorterecht."

Vooral die laatste zin, die maakt het helemaal af.  ::rofl:: Ik neem toch aan dat meneer Brown gedegen onderzoek heeft gedaan voordat hij zijn boek heeft geschreven. Hoelang zou je moeten zoeken voor je zou ontdekken dat Frankrijk een van de meest seculiere landen op de wereld is?  ::) Mij kostte het 1 minuut nazoeken:

Citaat
In radicaal seculiere (dus secularistische) staten (zoals Frankrijk en het laïcisme aldaar) worden de meeste vormen van religie zelfs verbannen uit het staatsleven. Religieuze overtuiging mag daardoor enkel binnen de private levenssfeer geuit worden.
bron: wikipedia.

Als het toch ergens niet gewaardeerd wordt dat je met je geloof te koop loopt, dan is dat in Frankrijk. Ik kan me dus niet voorstellen, dat er waar ook in Frankrijk een politie-inspecteur rondloopt met een kruisje, dan zou ie allang ontslagen zijn.  ::)


Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: de bibliotheek
« Reactie #432 Gepost op: 9-06-2011, 12:22:14 »
Overigens heeft ie er nu 5 op zijn naam staan. Twee ervan hebben geen Robert Langdon als hoofdpersoon, maar boek nummer 5 weer wel.


Ik heb ze dus wel alle 5. Het interesseert me overigens geen bal of de genoemde zaken historisch kloppen, ik vind het gewoon spannende boeken. Om dezelfde reden vind ik het dus ook belachelijk det de katholieke kerk die twee Dan Browns, waarin het geloof een centrale rol speelt, in de ban wilde doen. Laten die maar eerst eens hun eigen zaakjes op orde hebben, praten we dan verder.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #433 Gepost op: 9-06-2011, 12:27:22 »
Dat is wat anders, maar dat geldt ook voor de boeken van Monaldi en Sorti (die wel geweldig goed zijn trouwens en ook heel spannend) sowieso is dat hele in de ban doen van boeken, enigzins uit de tijd.

En dat er historisch af en toe een draai aan wordt gegeven oké. Maar zoiets als wat ik hierboven beschreef, daar irriteer ik me wel aan. Komt misschien door mijn studie, maar  ik vind het gewoon irritant, als er zulke dingen instaan, die echt wel voorkomen hadden kunnen worden met een beetje meer onderzoek.

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: de bibliotheek
« Reactie #434 Gepost op: 9-06-2011, 12:38:07 »
Welke studie is dat dan Mloesje?
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #435 Gepost op: 9-06-2011, 12:55:12 »
Ehm, nu doe ik Algemene Cultuurwetenschappen. Maar dat van Frankrijk dat had ik bij Europese studies gehad, bij een vak over de opkomst van nationalisme in Europa. Heel interessant.  ::jaja::

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: de bibliotheek
« Reactie #436 Gepost op: 9-06-2011, 19:04:45 »
Vanwege het veelal slordige onderzoekswerk en de daaruit voortkomende onjuistheden lees ik bijna geen historische romans meer. Ik probeer de fouten te negeren om mijn eigen leesplezier niet te vergallen maar dat gaat me moeilijk af. Helemaal wanneer een hele periode of gebeurtenis verkeerd geïnterpreteerd wordt. Een van de weinige uitzonderingen op deze lage standaard van onderzoek bij historische romans is de Aubrey-Maturin serie van Patrick O’Brian. Daar zijn vele jaren van gedetailleerd onderzoek aan voorafgegaan waardoor de romans in wezen gezien kunnen worden als een historisch correcte beschrijving van het (maritieme) leven gedurende de 19e eeuw. 

De laatste romans die ik heb gelezen zijn overigens De Hongerspelen, Vlammen en Spotgaai (ook wel bekend als De Hongerspelen Trilogie) van Suzanne Collins. Een vermakelijke en spannende reeks die vlot wegleest. De hoofdpersonages (Katniss, Peeta en Haymitch) waren allerminst eendimensionaal en interessant genoeg om het verhaal te dragen. Het thema sprak mij evenwel nog het meest aan, een overlevingsstrijd in een dystopische wereld blijft fascineren. Vooral voor liefhebbers van het genre natuurlijk. Ik ben erg benieuwd of de aankomende verfilming enigszins recht kan doen aan de boeken.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: de bibliotheek
« Reactie #437 Gepost op: 9-06-2011, 20:54:26 »
Dacht dat de Rechter Tie reeks van Robert van Gulik historisch erg goed in elkaar zat [heb het alleen van horen-zeggen, nooit zelf gelezen].

Of anders moet je echte eeuwenoude klassiekers lezen - weet je zeker dat het qua tijdsbeeld goed zit  ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Mascha*

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #438 Gepost op: 9-06-2011, 21:41:34 »
The Hungergames zijn wel vet ja! :) Laatste deel nog niet gelezen alleen... komt er nooit van. Maar vooral het eerste deel vind ik wel zeer vet. Was eerst bang dat het echt een typisch jeugd/tienerboek zou zijn, maar dat valt ontzettend mee. Personages zijn dan wel niet zo superdiep ofzo, maar wel allemaal vermakelijk, en het verhaal zit leuk, spannend, origineel en niet te voorspelbaar in elkaar.
If the virtues of tomorrow cause the greed of today, we won't have a future and no more liberty..

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: de bibliotheek
« Reactie #439 Gepost op: 10-06-2011, 09:05:20 »
Ik ben erg benieuwd of de aankomende verfilming enigszins recht kan doen aan de boeken.

Ga daar maar niet van uit... ;)

Citaat
The Hunger Games is ready to take over the pop-culture throne! Life & Style has exclusively obtained the script and can reveal all the juicy details of how the story’s been changed for the big screen!

Like Twilight, the most addictive part of the saga will be the love triangle between its three stars, played by sexy newcomers X-Men: First Class star Jennifer Lawrence, The Kids Are All Right’s Josh Hutcherson and Miley Cyrus’ on-and-off again beau Liam Hemsworth. But in The Hunger Games book, the first in Suzanne Collins’ series, Liam’s character is largely absent since he doesn’t compete in the Hunger Games (an annual staged fight to the death between one teen boy and one teen girl). Life & Style can reveal that in the script, scenes have been added in to give the heartthrob a larger role on-screen and make the love triangle steamier and a bigger aspect early on in the franchise.


(en in de boeken wordt Katniss als 'lelijk' beschreven...)


Overigens wel stoer; Woody Harrelson als Haymitch! :)
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"