Auteur Topic: de bibliotheek  (gelezen 420878 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: de bibliotheek
« Reactie #540 Gepost op: 17-07-2012, 18:14:22 »
::rofl:: haha ja zeker als ze ontsnappen in de onderaardse gangen. Raken ze er nogal in korte tijd een hoop kwijt. Zonder dat daar teveel woorden aan worden vuil gemaakt. Dat herken ik wel ja, misschien dat ik het daarom ook wel leuk vond ;)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: de bibliotheek
« Reactie #541 Gepost op: 17-07-2012, 19:42:11 »
Ja, het staat er ook altijd vrij matter-of-fact.
Ene moment gaat het nog over de situatie, de volgende zin is dan ineens "die zijn benen eraf blaast" of iets dergelijks.

Je moet niet te gehecht raken aan de personages ::rofl::

Maarrr.. ja opzich past het wel. Alles wordt puur gezien vanuit het perspectief van de hoofdpersoon, die meerdere keren koud en onverschillig wordt genoemd, en dat gezichtspunt is in zoverre goed uitgewerkt.
Maargoed, misschien is dit haar schrijfstijl ongeacht perspectief - en zou het hetzelfde zijn beschreven uit Peeta's oogpunt.

Denk het niet. Verhaal zit vrij goed en zorgvuldig in elkaar - denk dat ze daar wel over heeft nagedacht.


Vermoed dat de Artemis Fowl-serie ook veel beter zou zijn geweest vanuit het perspectief van Artemis. Een afzijdige niet-nadenkende verteller is namelijk wat vreemd wanneer de hoofdpersoon verbijsterend geniaal hoort te zijn. Het probleem hier met een ik-verteller is daarentegen natuurlijk.. dat het perspectief van een geniaal persoon moeilijk te beschrijven valt ;)

Vond alleen de rol van Hay.. Haymitch? zo apart. Kon er niet wijs uit worden welk nut hij nu exact in de organisatie had ???
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: de bibliotheek
« Reactie #542 Gepost op: 17-07-2012, 19:54:11 »
Haymitch was zelf ook af en toe het spoor bijster dus dat scheelt. Zijn rol van slachtoffer tot held tot notoire dronkenlap tot verzetsstrijder en alles daar tussen in denk ik. Hij had meerdere rollen, kon ook wel want slapen dat kon hij niet meer sinds zijn vrienden en ouders werden vermoord nadat hij de Hunger Games gewonnen had.  :-\\

---

Die andere serie waar je het over hebt. Ik heb me net een beetje snel ingelezen maar is dat niet een beetje een jeugdserie ?
Of moet ik het zien als de (erg goede) Harry Potter boeken. Zowel voor jong als oud leesbaar en dus voor ieder wat wils?

---

Als het geen jeugdserie is dan heeft Cynneke nog precies 2 dagen om ze naar me te mailen ::hypocriet::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #543 Gepost op: 17-07-2012, 20:06:08 »
Als het geen jeugdserie is dan heeft Cynneke nog precies 2 dagen om ze naar me te mailen ::hypocriet::

Huh? Wat? Wat geen jeugdserie?
Wat heb je nodig dan Lukie, want daar kom ik in de vorige post niet uit, sorry  :-[ (hunger games serie heb je namelijk al, die heb ik je zelf gestuurd :D )
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: de bibliotheek
« Reactie #544 Gepost op: 17-07-2012, 20:13:18 »
artemis Fowl  (en jij reageert snel ::oink::)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: de bibliotheek
« Reactie #545 Gepost op: 17-07-2012, 20:14:54 »
Die andere serie waar je het over hebt. Ik heb me net een beetje snel ingelezen maar is dat niet een beetje een jeugdserie ?
Of moet ik het zien als de (erg goede) Harry Potter boeken. Zowel voor jong als oud leesbaar en dus voor ieder wat wils?


Nee dat moet je niet.

Ik had veel over de serie gehoord, en zocht een tijdje geleden iets in de categorie leest-snel-weg. Dus ik gaf het een kans.
Het leest inderdaad snel weg.
Verder is/was het een hype.

Personages slecht uitgewerkt, en over het algemeen matig geschreven.

Heb de serie uitgelezen aangezien het toch vrij snel las, en ik benieuwd was of de schrijver voortgang zou boeken qua schrijfstijl. Dat bleek niet het geval.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: de bibliotheek
« Reactie #546 Gepost op: 17-07-2012, 20:16:17 »
owkee  niets nodig dus Cynneke maar dank je wel. :-*

Ik heb nog genoeg op mijn reader staan ;)

Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: de bibliotheek
« Reactie #547 Gepost op: 17-07-2012, 20:18:43 »
Als je nog aanraders hebt.. ;D


Heb nog wel wat boeken op de stapel liggen - maar zo'n stapel moet je goed onderhouden ::hypocriet::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: de bibliotheek
« Reactie #548 Gepost op: 17-07-2012, 20:21:03 »
hmmm ik zit een beetje in de lekker lezen periode.

Harlan Coben af en toe een baldacci, dan weer even een Stephen King en ik heb nog een oude van Koch liggen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #549 Gepost op: 18-07-2012, 09:24:04 »
Hihi, toevallig was ik net op het forum Lukie :) Maar als je wat nodig hebt, mag je ook altijd even mailen he, geen probleem.

@Hulpdakdekker: Ik heb van de week De smaak van Venijn van Alan Bradley gelezen. Het leek me wel een leuk boek, maar uiteindelijk heb ik moeite gehad het boek weg te leggen. Het gaat over een meisje, Flavia, die nog 2 oudere zussen heeft die haar nogal pesten. Haar vader, een oud-legerman, spaart postzegels en sluit zich veel op in zijn kantoor. Flavia is gek op scheikunde en in een oud lab in hun landhuis experimenteert ze veel, óók met nare vergiffen die ze op haar zussen kan proberen ;) Dan wordt er een moord gepleegd in hun tuin en haar vader wordt gearresteerd. Zij gaat dan op onderzoek naar de ware aard van de moord.

Het staat op als roman, maar het is ook wel een beetje een thriller. Ik vond het echt een boek wat je het liefste in 1x uit leest.

Verder is voor liefhebbers van thrillers ook Tess Gerritsen wel een aanrader. Elke keer als er weer een boek uitkomt en ik er in begin te lezen, denk ik altijd dat het alleen maar tegen kan slaan na zoveel goede boeken, maar steeds weer is het een boek dat me weet te binden.

En vorige week het boek  "De jongen die in de hemel was"  van Todd Burpo gelezen. Over de zoon van een predikant die ernstig ziek is en bijna dood gaat. Daarna laat hij veel voorzichtig steeds dingen vallen over zijn verblijf in de hemel. Ik vond het op sommige punten nogal stichtelijk en ik vraag me af of alles waar is, maar je gaat echt hopen op dat het zo is na de dood. Een erg aangrijpend boek!

Verder de laatste tijd veel chicklits gelezen (Jill Mansell, Katie Fforde, Anita Verkerk, Chantal van Gastel e.d.), maar dat zal ik jullie, Lukie en HDD, niet aan doen   ::hyper::
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: de bibliotheek
« Reactie #550 Gepost op: 18-07-2012, 10:27:41 »
Verder de laatste tijd veel chicklits gelezen (Jill Mansell, Katie Fforde, Anita Verkerk, Chantal van Gastel e.d.), maar dat zal ik jullie, Lukie en HDD, niet aan doen   ::hyper::

We zijn je zeer dankbaar ;D


Enige kans dat je de venijnige smaak en/of iets van Tess digitaal hebt? ::hypocriet::

Kan ik altijd nog zo'n epub-converter-ding installeren. Of een e-reader kopen obviously, maar ja.. voor die paar leesweken in het jaar..
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: de bibliotheek
« Reactie #551 Gepost op: 18-07-2012, 10:50:03 »
Even een algemene opmerking over een aantal zaken die ik hier lees. Niet om de moraalridder uit te hangen, maar ik denk wel dat het voor het forum een punt van aandacht moet zijn.

Downloaden van boeken, films en muziek (zelfs met copyright) is, voor eigen gebruik, in Nederland legaal (downloaden van software overigens niet). Het UPloaden van dit materiaal is echter illegaal!

Met andere woorden: je mag hier best vragen om boeken en zeggen dat je ze download en dergelijke, maar aangeven dat je boeken rondstuurt (en daarvoor moet je ze op zijn minst ergens uploaden al is het maar in je e-mail) of boeken wil rondsturen op aanvraag is, als het boeken met copyright betreft, illegaal, ook in Nederland.

Als dit al gebeurt kan men dit dus beter achter de schermen van ieders blik doen, via PM, zodat er geen illegale zaken op het forum bedreven worden.
Overigens zijn alle boeken <10min te vinden en legaal te downloaden via een fatsoenlijke google-search, maar dat terzijde.

Ik geef het maar aan als punt van aandacht.
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #552 Gepost op: 18-07-2012, 11:07:46 »

Verder is voor liefhebbers van thrillers ook Tess Gerritsen wel een aanrader. Elke keer als er weer een boek uitkomt en ik er in begin te lezen, denk ik altijd dat het alleen maar tegen kan slaan na zoveel goede boeken, maar steeds weer is het een boek dat me weet te binden.


Ik vind die boeken niet per se goed geschreven. Maar ze zijn wel verdomd spannend.

Ik heb net een paar boeken van Colin Dexter gelezen (inspector Morse). Nu ben ik weer bezig met Elisabeth George (in handen van de vijand).


Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #553 Gepost op: 18-07-2012, 11:54:49 »
Ik vind die boeken niet per se goed geschreven. Maar ze zijn wel verdomd spannend.

Ik heb net een paar boeken van Colin Dexter gelezen (inspector Morse). Nu ben ik weer bezig met Elisabeth George (in handen van de vijand).



Als een boek mij in zijn greep houdt en al is dat dan maar omdat het zo spannend is dat ik door wil lezen over hoe het verder gaat, dan vind ik het boek goed :)

De smaak van venijn vond ik lang niet spannend, maar Flavia is zo'n apart meisje dat ze me enorm wist te boeien. Ik wilde maar verder lezen, terwijl er lang niet zoveel gebeurde. Dus dat boek vond ik ook erg goed, maar wel om een andere reden.

Inspector Morse heb ik nog nooit gelezen, Elisabeth George ook niet. Jij leest graag detectives Mloesje?
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #554 Gepost op: 18-07-2012, 15:42:50 »
Ja, tegenwoordig lees ik bijna niks anders meer. De boeken van elisabeth george vind ik echt geweldig. Morse vond ik iets minder. Bij de tv series is het precies andersom gek genoeg. Zelfs bij de afleveringen die precies de boeken volgen. Het ligt aan het taalgebruik denk ik. Dat vind ik toch wel heel belangrijk.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #555 Gepost op: 18-07-2012, 16:26:10 »
Ik heb gisteren en vandaag in de bibliotheek van het wijkgebouw ook boeken uit zitten zoeken. We hadden 5 grote dozen gekregen (!) die er nog heel mooi uitzagen. Wel veel streek- en familieromans, maar dat is toch hoofdzakelijk wat er gelezen wordt, dus ik heb meteen maar weer een deel uit de kast gehaald en deze er voor in de plaats gezet.

Maar er waren ook nog veel oude boeken, met zo'n ouderwetse schrijfstijl en soms zelfs nog dubbel oo in sommige woorden. Dus vanmorgen heb ik maar een selectie eruit gegooid, want zoiets leest nu toch niet meer lekker weg he.

Dus wat je leest is zeker afhankelijk van de schrijfstijl, maar ook van de ouderwetsheid qua woorden!
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: de bibliotheek
« Reactie #556 Gepost op: 18-07-2012, 17:08:36 »
'Tempora mutantur, nos et mutamur in illis' is dus nog heel relevant ;D

[kon er alleen geen oud-Nederlandse versie van vinden :(]
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #557 Gepost op: 18-07-2012, 18:18:16 »
Nou ja, ergens klopt dat natuurlijk ook wel HDD. Wat wij nu ouderwetse schrijftaal vinden, was toen doodnormaal.

Dus wat wij nú normaal en doodgewoon vinden, zal over 50 jaar waarschijnlijk ook ouderwets in de oren klinken of er raar uitzien, zeker als de taal een enorme verandering doormaakt, zoals de verandering van bijv. 2 naar 1 o's in bepaalde woorden.

Om even in het onderwerp van Dwaas te blijven ;) Je moet op Project Gutenberg eens gratis ebooks downloaden en dan bijvoorbeeld de oude boeken waar geen copyright recht meer opheerst.... (denk aan de boeken van bijv. Jules Verne of De negerhut van Oom Tom), dan krijg je ook de oude boeken die voor ons niet lekker lezen.
Waarom dan geen nieuwere versie? Die zijn toch óók rechtenvrij? Waarom moeten ze dan persé de versie uit 1950 online zetten?!
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: de bibliotheek
« Reactie #558 Gepost op: 18-07-2012, 19:15:57 »
Voor het origineel zal het geen verschil maken - maar er zullen vermoedelijk nog wel rechten rusten op nieuwere vertalingen.

Nu is het Engels sowieso relatief weinig veranderd, Shakespeare is immers ook nog vrij goed leesbaar, dus het origineel van Engelse klassiekers hoort niet zo'n enorm probleem te zijn. Ik ga me echter niet wagen aan een authentieke Jules Verne ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #559 Gepost op: 18-07-2012, 19:22:09 »
Ik heb Ben Hur meegenomen, want dat is een boek dat ik wel mooi vond, maar dat is toch pittig om te lezen. En wat denk je van de Edda....
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.