Auteur Topic: de bibliotheek  (gelezen 420912 keer)

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: de bibliotheek
« Reactie #820 Gepost op: 19-11-2013, 12:31:13 »
Net klaar met short story 'Flowers for Algernon' [online vindbaar, maar laat ik maar niet linken]

Heb je de short story gelezen of de daaruit voortgevloeide novel? Ik blijk in eerste instantie de novel gevonden te hebben, en weet nu niet zo goed welke ik eerst moet lezen. ::)
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: de bibliotheek
« Reactie #821 Gepost op: 19-11-2013, 12:48:00 »
Heb alleen de short story gelezen.

Was me aangeraden door een scifi-fanatica, die de verkortte versie prefereerde.
De novelle is blijkbaar complexer, maar doordat het verhaal langer is vond ze de emotionele punch minder.

Ik zal je zo een link naar de short story pm'en ;)

-Op gerelateerd gebied is blijkbaar 'Camp Concentration' van Thomas Disch briljant.
Heb ik daarentegen zelf niet gelezen, dus dat kan ik niet uit eerste hand zeggen - maar ik vertrouw mn tipgever blind :)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: de bibliotheek
« Reactie #822 Gepost op: 19-11-2013, 17:34:39 »
Mooi zeg!! ::ok:: ::jaja::

Thomas Disch blijkt wat lastiger te vinden. Misschien binnenkort maar eens op jacht naar een fysiek exemplaar. :)
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: de bibliotheek
« Reactie #823 Gepost op: 19-11-2013, 21:44:03 »
Thomas Disch blijkt wat lastiger te vinden. Misschien binnenkort maar eens op jacht naar een fysiek exemplaar. :)

It would appear,
that it is HERE
But 107 pages long,
seems a bit wrong:
Though no complaints about free media,
but there should be 177 (says wikipedia).
Really I would be quite abhored,
if it's indeed 70 pages short.


Then again zijn hier misschien de pagina's wat geresized zodat er meer tekst op een pagina past.


..misschien mis ik soms sinterklaas toch een beetje :P
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: de bibliotheek
« Reactie #824 Gepost op: 19-11-2013, 23:17:05 »
Tja, dan zou je het eind met het eind van het origineel moeten vergelijken. Maar dat wordt een beetje lastig als je het origineel niet hebt.

Goed gevonden trouwens. ::ok::

En volgens mij mist Sinterklaas ook wel iets aan jou. :P
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #825 Gepost op: 20-11-2013, 17:11:55 »
Ik heb net Meltdown gelezen van Ben Elton. Een heerlijk boek over de crisis in Engeland. Het gaat over een groepje studievrienden. Eentje is architect, een politicus voor labour, een doet aan speculeren, een is bankdirecteur en een organiseert feestjes en heeft allerlei winkels met delicatessen en dergelijke. Ze worden allemaal rijker en rijker en rijker (behalve de politicus) en dan komt de crisis....

Nog steeds fan van Ben Elton. Grappig, luchtig en ik heb toch ergens het gevoel dat ik het ontstaan van de crisis weer iets beter begrijp.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #826 Gepost op: 1-12-2013, 17:22:53 »
Ik heb net het boek 'De tweede november' van Tomas Ross gelezen, dat pas begin november is verschenen. Vooraf moet ik zeggen dat ik een hele grote fan was van het werk van Tomas Ross. Ik heb al heel wat van zijn boeken gelezen. Hij verbindt feit aan fictie, dus reconstrueert hij (vaak met allerlei complotten) hoe bepaalde gebeurtenissen tot stand zijn gekomen. Een voorbeeld is zijn boek over de moord op Pim Fortuyn. Helaas lijkt het erop als Ross over zijn hoogtepunt als schrijver heen is. Waar ik eerst werd gegrepen door zijn boeken en dacht 'dit zou nog best wel eens waar kunnen zijn' en daardoor anders over bepaalde gebeurtenissen in de geschiedenis na begon te denken, hebben zijn meest recente boeken deze kwaliteit helaas niet. De verhalen en complotten zijn zó onrealistisch dat ik het zelfs jammer vind dat hij bepaalde waargebeurde gebeurtenissen erbij betrekt. In zijn laatste boek 'De tweede november' behandelt Ross de moord op Theo van Gogh,
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Ook is deze stelling totaal niet door feiten onderbouwd, iets wat Ross wel deed in zijn vroegere boeken.

Heeft een van jullie dit boek ook gelezen? Ik ben benieuwd of jullie mijn mening delen.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: de bibliotheek
« Reactie #827 Gepost op: 1-12-2013, 17:31:53 »
Ben bezig met voorgenoemde Disch's Camp Concentration.
En het is inderdaad geniaal.
Maar -caveat lector- niet toegankelijk.

Aangenomen dat de 107 paginas inderdaad het volledige boek zijn, zit ik momenteel op 1/3.

Hoe zal ik het verwoorden.
Het is een eerstepersoonsverslag van een zeer slimme schrijver/dichter over een instituut (waarin hij moet observeren) waarin de patiënten artificieel briljant zijn gemaakt.
Wat het boek zo geniaal maakt is de uiterst getrouwe denk/schrijfwijze van dezen.
Hetgeen me eveneens aan mn tipgever deed denken - ik snap zijn voorliefde voor dit boek.
Hij schrijft exact als de hoofdpersoon. En hij is op vlakken veel intelligenter dan ik ooit zou kunnen zijn :D
Maar dat maakt het ontoegankelijk. Zelfs met een prima kennis van het Engels, maar een beperkte overige kennis, is het boek een uitdaging.


Desalniettemin, de perfecte dialoog is het waard.
De dialoog was ook de reden voor deze post - alvorens ik zelfs het boek heb uitgelezen.
Hoofdpersoon spreekt met BelangrijkeBijrol#1, niet snappend hoe die zo snel heeft kunnen leren.

Het volgende antwoord volgt:
"The question, you see, isn't how do I do it, but how do I stop doing
it. I don't stop doing it, and that's half my misery. In my worst moments,
with my head in the pisser, retching, the old brainjelly goes right on
fermenting, oblivious to the low soma. No, not oblivious, just indifferent,
aloof, a spectator. I become more intrigued with the fauve colors of my
heavings or the chemistry of stomach acids than with the merely local miseries
of my guts. I'm always thinking, speculating, figuring. It never stops, that
brainjelly, just as the heart or the lungs don't stop. Even sitting here
talking, my mind is flying off on tangents, into vortices, trying to tie all
the loose ends of the universe into a single knot of consciousness. It doesn't
fucking stop. At night I need injections before I can sleep, and asleep I
dream technicolor nightmares of exemplary and, as far as I know, wholly
original terror. Quite cud-blurbling. That's a spoonerism, somewhat.
"


Vind ik intrigerend & tot denken stemmend. ::vergroot::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: de bibliotheek
« Reactie #828 Gepost op: 9-12-2013, 21:14:48 »
Schijnbaar is bedacht om Een Vlucht Regenwulpen komend jaar te gebruiken om Nederland aan het lezen te krijgen.

Nu is het weer wat jaartje geleden dat ik die heb gelezen..

..maar als er 1 boek is waardoor ik bijna met lezen ben gestopt.. ??? Nouja 'Toen God verdween uit Jorwert' vond ik eveneens huilenswekkend saai.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: de bibliotheek
« Reactie #829 Gepost op: 6-01-2014, 08:14:59 »
Colum McCann: Trans-Atlantisch

erg mooi

in subtiel poetische taal de geschiedenis van Ierland

indrukwekkend
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #830 Gepost op: 6-01-2014, 11:11:31 »


Citaat
Op driejarige leeftijd kreeg onze zoon Julian een zeldzame vorm van leukemie (JMML). U leest het verhaal over de zware strijd tegen de leukemie en hoe dapper Julian was. Hoe wij als ouders alle onzekerheden, zorgen en gelukkig ook mooie momenten tijdens zijn ziekteperiode hebben ervaren en hoe we de draad van het leven weer hebben opgepakt na het overlijden van onze kleine held op 11 december 2008. We hebben ook heel veel respect gekregen voor het medisch personeel. Zodra je met een ernstige ziekte te maken krijgt, stap je in een hele andere, maar ook bijzondere wereld: de ziekenhuiswereld!

Als je nog een potje wil huilen, moet je dit boek lezen.... heel indrukwekkend.
« Laatst bewerkt op: 7-01-2014, 12:11:38 door Cynneke »
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: de bibliotheek
« Reactie #831 Gepost op: 6-01-2014, 18:33:03 »
ik ben bezig met de nieuw uitgekomen biografie van Willem I. Best goed beschreven moet ik zeggen. Leest best lekker weg.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: de bibliotheek
« Reactie #832 Gepost op: 18-01-2014, 15:28:18 »
Op zoek naar een tijdschrift over reizen, zag ik ineens een boek van Carlos Ruiz Zafon staan.

Een titel die ik niet kende, het is minder dik dan Schaduw van de Wind en Spel van de Engel.

Ik heb het in drie avonden uitgelezen. Ik kan zeggen: een aanrader.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: de bibliotheek
« Reactie #833 Gepost op: 18-01-2014, 15:50:35 »
ik ben bezig met de nieuw uitgekomen biografie van Willem I. Best goed beschreven moet ik zeggen. Leest best lekker weg.
::schaam:: Ik denk 'wie is Willem I. Best? Ga ik het nog googlen ook...  ::schaam::
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #834 Gepost op: 18-01-2014, 16:29:42 »
::rofl::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: de bibliotheek
« Reactie #835 Gepost op: 18-01-2014, 20:59:43 »
Schulz zal hem nog gevonden hebben ook.

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #836 Gepost op: 19-01-2014, 00:45:35 »
::schaam:: Ik denk 'wie is Willem I. Best? Ga ik het nog googlen ook...  ::schaam::
::rofl:: Goed bezig meneer de bibliothecaris!
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #837 Gepost op: 19-01-2014, 00:52:31 »
 ::rofl::

Past ook heel goed in een ander topic dit ;D

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: de bibliotheek
« Reactie #838 Gepost op: 22-01-2014, 17:41:52 »
Ik ben het klassieke kinderboek The Wind in the Willows aan het lezen. Erg leuk. Bij de Polare (althans in Hilversum) zijn alle Collins Classics nu maar 2,50 per stuk.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: de bibliotheek
« Reactie #839 Gepost op: 22-01-2014, 19:27:33 »
Klopt, ook Wind in de wilgen als tekenfilm was geweldig.
Vroeger kwam hij altijd 1x per jaar op tv en dan keek ik hem altijd. Was altijd heel leuk!
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.