Auteur Topic: 21 december 2012 volgens de Maya kalender  (gelezen 7806 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Gepost op: 12-12-2012, 13:40:59 »
Toegegeven: ik geloof er geen barst van. Zo, dan hebben we dat gehad!.


Toch enige kanttekeningen:

De Maya kalender geeft aan dat er op 21 december 2012 iets staat te gebeuren. Dat wordt sinds mensenheugenis geroepen. Dat het nu meer ter sprake komt dan voorheen, komt omdat het volgende week vrijdag zover is. In de boekwinkels gaan boeken over 21 december als warme broodjes over de toonbank, ze overtreffen qua verkoop intussen al ''50 tinten grijs'' dat evenwel ook nog steeds een bestseller blijft.

Nu zijn er intussen ook al verklaringen in de publiciteit gekomen, waarin gesteld wordt dat er fouten in de berekeningen zitten. Raar, want andere dingen bleken wel te kloppen, waarom dit dan uitgerekend niet? Het hele ''feest'' gaat volgens die nieuwe inzichten niet door.

Nu zou je 21 december 2012 op meerdere manieren kunnen uitleggen: onze economie krijgt die dag een zodanige klap te verwerken, dat het hele systeem van geld- en goederenstromen, alsmede de uitwisseling van diensten op zijn gat ligt. Als DAT gebeurt, dan vind ik het echt ongelofelijk knap, maar dan moet het wel een grotere economische klap zijn als die op die bewuste maandag in oktober 1987, toen wereldwijd de beurzen klapten, en de beurs-goeroe's die het toch allemaal ''voor elkaar hadden'', ineens straatarm waren.

Over die zwarte maandag vermeldt de Maya-kalender niets, dus ik mag aannemen dat het op 21 december om iets veel omvangrijkers gaat.

Wie herinnert zich niet die evangelisten, die met een groep volgelingen naar een berghelling gingen, in afwachting van het ''voorspelde einde der tijden'', en toen dat achterwege bleef, zijn (inmiddels diep teleurgestelde) ex-volgelingen gedesillusioneerd die berg verlieten en doorgingen met leven? Wie herinnert zich niet die engerd David Koresh, die samen met tientallen volgelingen in een zwaar bewaakt fort het einde der tijden afwachtte, en de meesten  mee de dood in nam. Ik kan nog wel doorgaan: die engerd, die met zijn groep van 900 volgelingen collectief zelfmoord pleegde, waarbij de enkeling die alsnog trachtte te overleven door bewakers van het kamp werd doodgeschoten?

Ik heb een agenda voor het jaar 2013 gekocht. Die lag te koop in hetzelfde schap als waarin boeken over 21 december 2012 te koop waren. ::rofl:: ::rofl::

Ik vraag me wat af: waarop zijn de artikelen gebaseerd, waarin sprake is van foutieve berekeningen, die verklaringen moeten toch ergens vandaan komen?

Graag reacties: ga jij door met leven, of ben je stiekem toch wel heel erg benieuwd naar wat er volgende week vrijdag gaat gebeuren? Voor zover mij bekend hadden de Maya's geen weet van enige tijdszone, die hebben wij zelf ingevoerd. Dus dan is 21 december 2012 ook al rekbaar....

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #1 Gepost op: 12-12-2012, 13:51:32 »
het is pas in 2040 omdat wij schrikkeljaren hebben en de maya's niet
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #2 Gepost op: 12-12-2012, 13:56:53 »
Kijk, daar kunnen we wat mee. Hoe laat?


Staat dat jaar 2040 inmiddels ook beschreven? Dat zou leuk zijn voor de discussies over dit onderwerp de komende dagen.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #3 Gepost op: 12-12-2012, 15:54:46 »
het is pas in 2040 omdat wij schrikkeljaren hebben en de maya's niet

Dat kan niet kloppen.
Zelfs als we de wilde aannames doen dat de Maya's in de toekomst konden zien [behalve hun eigen toekomst]; en op geijkte momenten grote catastrofes zagen gebeuren [maar die vergaten ergens te vermelden]; (nog een paar); en dan de hippies die dat allemaal dachten wel uit konden rekenen hoeveel dagen de periodes hadden - maar even geen rekening hielden dat wij een aan schrikkeljaren doen omdat we van een witte kerst houden.

Naja, dat van die verkeerdtellende hippies is niet de meest gewaagde aanname, maargoed, dat is ook niet het doel.
Stel dat allemaal.

Dan kunnen we heel grofweg zeggen dat we eens in de 4 jaar een schrikkeldag hebben. Ronden we even af op 1 dag per 1500 dagen [1x / 4 jaar].
De cyclus die binnenkort z'n einde nadert heeft iets van 2.9miljoen dagen. Ronden we af op 3miljoen.

Dus we zelfs als alle schrikkeldagen zijn vergeten kunnen we er hoogstens 3m / 1500 = 2000 dagen afzitten. Dus in dat geval hebben we het over een periode van grofweg 5.5 jaar.
Zelfs met vergeten schrikkeldagen en al die andere zwik kan het nooit later dan.. zomer 2018 worden.




..of was logica verboden in dit topic? :-X
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #4 Gepost op: 12-12-2012, 16:17:24 »
Logica is het enige zinvolle.
Wat zegt nostradamus er over?
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #5 Gepost op: 12-12-2012, 17:29:28 »
Nostradamus voorzag in 1587 al dat de Maya's er in 2012 flink naast zouden zitten.

Offline Molière

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #6 Gepost op: 12-12-2012, 20:30:07 »
Volgens die 'nieuwe' berekening zal de wereld pas in 2220 vergaan. Hier is wat uitleg te vinden over de foutieve berekening.

Maar goed, het hele verhaal dat de wereld vergaat is natuurlijk niet meer dan een fabel die eind jaren 80/begin jaren 90 in de wereld is geholpen door westerlingen. Hoe het allemaal precies zit weet ik niet, maar José Argüelles, die in 1987 zijn boek The Mayan Theory publiceerde nadat hij de Lange Telling-kalender van de Maya's had gedecodeerd, en de broers Terence en Dennis McKenna, die  in 1975 de TimeWave Zero-theorie introduceerden, hebben in ieder geval een belangrijke rol gespeeld in het ontstaan hiervan. De broers McKenna kwamen met hun theorie uit op de einddatum 17/11/2012 en toen ze ontdekten dat die slechts 34 dagen scheelde met de einddatum van de Maya-kalender, hebben ze hun theorie later aangepast waardoor beide einddata samenvielen.

Eerder dit jaar is ook bewijs gevonden dat de Maya's met het einde van hun kalender niet het einde van de wereld voorspelden. In dit artikel, waarin ook een heldere uitleg over de verschillende Maya-kalenders, is daar onder het kopje Stabiliteit wat meer over te vinden. Verder kan ik uit eigen ervaring vertellen dat de meeste mensen die daar leven, geen idee hebben waar het over gaat als je ze vraagt naar het verhaal dat de wereld op 21/12/2012 vergaat.
"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science."

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #7 Gepost op: 12-12-2012, 20:56:11 »
Tsja ik geloof ik er zelf niks van, ook niet dat de wereld ooit zal vergaan.

Wij zullen nooit meemaken hoe het er in 2100 of 2200 uit zal zien, maar zelfs dan zal de wereld vast nog wel bestaan.

De mens zal zich misschien nog verder hebben ontwikkeld dat we naar andere planten kunnen (voor het geval de aarde toch vergaat). Maar de aarde zelf zal niet vergaan, hoogstens getroffen worden door rampspoed (vloedgolven, ijstijden, vulkaanuitbarstingen etc).

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #8 Gepost op: 12-12-2012, 21:59:34 »
De aarde vergaat pas over 5 miljard jaar ofzo.. We hebben dus nog ff te gaan. (Vooral als je bedenkt dat de aarde pas 5 miljard jaar bestaat).
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #9 Gepost op: 13-12-2012, 06:55:04 »
Tegen die tijd zal er waarschijnlijk een slotje op dit topic zitten.

Punt van discussie is overigens: wat verstaat iedereen onder het einde der tijden? De maatschappij zoals we die nu kennen. of zoals ik eerder aangaf: een zware economische klap, of eh.....vul maar in.

Offline TheeZakje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #10 Gepost op: 13-12-2012, 14:43:54 »
BOEM. Duisternis.

Dat is het einde toch?  ;D

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #11 Gepost op: 13-12-2012, 16:41:15 »
ik hoop dat dit topic dan nog wel open is. Kunnen we het hier bespreken.
* Lukie4 doet geen slotje
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #12 Gepost op: 13-12-2012, 21:20:03 »
Of de wereld vergaat (bijna) op 16 februari 2013 door de 2012DA14: bron ;)
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline tjommepsv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oud mol
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #13 Gepost op: 21-12-2012, 14:22:58 »
We leven nu nog in ieder geval.
Als je het interessant vind kun je hier alles vinden. http://hisz.rsoe.hu/alertmap/index2.php  ::rofl::
Niets is wat het lijkt

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #14 Gepost op: 21-12-2012, 18:57:13 »
Was de wereld maar vergaan vandaag; waren we in een klap van dat idiote zweverige new agegedoe af.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #15 Gepost op: 21-12-2012, 18:59:46 »
Er was een of andere complottheorie dat gangnamstyle vandaag 1 miljard views zou halen op youtube en daardoor de wereld zou vergaan

Dat eerste is precies vandaag gelukt XD, dat tweede merk ik nog niks van
You'll never walk alone

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #16 Gepost op: 21-12-2012, 19:04:37 »
Dju, maandag toch werken.........

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #17 Gepost op: 21-12-2012, 19:10:07 »
Nou kom, hardcore gangnam style gaan kijken, misschien gaat het dan toch nog lukken ::).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline TheeZakje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #18 Gepost op: 22-12-2012, 00:13:01 »
22 December! Heeuuuj.  ::)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: 21 december 2012 volgens de Maya kalender
« Reactie #19 Gepost op: 22-12-2012, 00:13:58 »
22 December! Heeuuuj.  ::)
nog niet bij de Maya's :P_
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.