Auteur Topic: Overleven in de Sonora woestijn en andere (sterke) verhalen  (gelezen 36345 keer)

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Overleven in de Sonora woestijn en andere (sterke) verhalen
« Gepost op: 27-08-2003, 13:39:49 »
Ik ga jullie een probleem voorleggen... ik hoop dat het niet eerder geplaatst is... kan het in ieder geval niet vinden.
Na een poos... weet nog niet wanneer... zal ik met de oplossing komen!
Hier komt ie:

De situatie:

Het is tien uur in de ochtend op een dag in juli. Je hebt net een noodlanding gemaakt in de Sonorawoestijn in het zuiden van de V.S. Het vliegtuig is volkomen uitgebrand. De beide piloten zijn omgekomen. De rest (de 10 passagiers) zijn ongedeerd.
De piloot is niet meer in staat geweest de precieze geografische positie bekend te maken. Hij heeft alleen nog kunnen meedelen dat het vliegtuig zich ongeveer 70 mijl zuid-zuidwest t.o.v. een mijnwerkerskamp bevond. Dit kamp is voor zover bekend het dichtsbijzijnde stukje bewoonde wereld. Bovendien was vlak voor het ongeluk gebleken uit bepaalde herkenningspunten op de grond dat het toestel 65 mijl van de koers was geraakt die in het vliegplan was opgegeven.
De onmiddelijke omgeving is tamelijk vlak, en afgezien van een enkele cactus erg dor en droog. Het laatste weerbericht gaf aan dat de temperatuur zou stijgen tot 35 graden; dat betekent dat de temperatuur aan de grond 40 graden zal zijn. Iedereen is gekleed in lichte kleding: shirt met korte mouwen, korte broek, sokken, simpele schoenen. Iedereen heeft een zakdoek. Samen heeft iedereen in de broekzakken 2,83 dollar aan kleingeld, 85 dollar papiergeld, een pakje sigaretten en een balpen.

Het probleem:

Voor het vliegtuig uitbrandde kon de groep 15 voorwerpen in veiligheid brengen.
De passagiers blijven allemaal bij elkaar en alle voorwerpen verkeren in goede staat.

Wat is de volgorde van belangrijkheid van de hieronderstaande voorwerpen. Dus nummer 1 is het belangrijkste voorwerp... nummer 15 het minst belangrijk.

Zaklantaarn... Zakmes... Kaart van het gebied... Kompas... Verbanddoos... Geladen pistool... Felgekleurde parachute... 1000 zouttabletten... 1 liter water per persoon... Een boekje 'eetbare woestijndieren'... 1 Zonnebril per persoon... 2 liter Wodka... 1 Overjas per persoon... 1 Handspiegel... 1 Plastic regenjas.

Heel veel succes... ben benieuwd!
« Laatst bewerkt op: 9-11-2003, 09:21:04 door Robin... »
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #1 Gepost op: 27-08-2003, 14:09:31 »
Ik ga ervanuit, dat je wel graag ziet dat de antwoorden gemotiveerd worden, met andere woorden, dat het niet een simpel lijstje wordt, met een top 15, zonder enige toelichting. Je ziet mijn oplossing (met motivatie) zo snel mogelijk verschijnen.

Leuk probleem, in elk geval niet in 5 minuten op te lossen. Tenzij iemand het ooit al eens heeft gezien. Nou, ik hoop dat je veel reacties krijgt, en dat niemand gaat vragen waar de Sonora-woestijn ligt. Want dat doet er dus niet toe.
« Laatst bewerkt op: 27-08-2003, 14:12:48 door bodejosm43 »

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #2 Gepost op: 27-08-2003, 14:41:24 »
Tuurlijk... motiveren is welkom, maar hoeft niet perse, ik kan de juiste oplossing gelukkig wel zelf motiveren. Maar het is misschien wel handig als jullie dat ook doen, kijk maar...
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline pimwiz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #3 Gepost op: 27-08-2003, 15:03:29 »
Het leuke is juist dat we het wél motiveren (lijkt me), dan kunnen we daar allemaal van meegenieten! Brengt aan de andere kant wel het risico van 'spieken'  met zich mee (wat een dilemma!  ;))

Ik zal me er straks thuis eens in vastbijten (groa!  ;D)

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #4 Gepost op: 28-08-2003, 10:01:35 »
Okee... motiveren is inderdaad leuk en 'spieken' is ook geen probleem, noem het maar overleggen. Ik heb het zelf op school ook in een groepje op moeten lossen. Dat was nou juist het leuke ervan!
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline pimwiz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #5 Gepost op: 28-08-2003, 12:26:39 »
Okee!
(sorry, gisteren niet meer aan toegekomen  :-\ maar ik ga vanmiddag een nieuwe poging doen!  8))

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #6 Gepost op: 28-08-2003, 13:06:01 »
Dan kijk ik wel af bij Pimwiz, wat die met die plastic regenjas doet. :-X In een woestijn regent het zelden of nooit. Wat moet iemand dan met een plastic regenjas?? Ja, ja.  Ik ben er ook al mijn hoofd over aan het breken. En ook hier geldt weer het thema van de MOL (sorry Robin........ ;D ;D), dat niets is wat het lijkt, en dat je de beschikbare spullen toch voor hele andere dingen kunt gebruiken, dan waar ze in normale omstandigheden voor worden gebruikt.

Maar wat ga je nu wáárvoor gebruiken, dat is nou de aardigheid van dit raadsel.......

PS, Robin, had jouw groepje op school een voldoende voor die opdracht??

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #7 Gepost op: 28-08-2003, 13:20:23 »
... ... Felgekleurde parachute... ... ... 1 Handspiegel... 1 Plastic regenjas.

1. 1 liter water per persoon, want alleen door te drinken blijf je in leven
2. 2 liter wodka, zie reden 1 + als je er niet teveel van neemt, heb je er ook geen last van
3. Geladen pistool, altijd handig in gevaar + dieren kun je opeten
4. Kaart van het gebied, want je wilt wel weg
5. Kompas, ook al lijkt me dat je met een kaart ook al heel ver komt.
6. 1000 zouttabletten, 't is wat  ::)
7. Boekje 'eetbare dieren', want als je het verkeerde eet, kun je erg ziek worden
8. Zakmes, dat is erg praktisch en handig voor allerlei dingen
9. Verbanddoos, ik neem aan dat er alleen verband in zit? Dat is niet erg nodig, verbinden kan ook bv. met kleding alleen is het niet zo goed. (Misschien had ie toch wat hoger gemoeten)
10. 1 Overjas per persoon, tegen de kou, 's nachts kan het erg koud worden in de woestijn
11. 1 Zonnebril per persoon, dat is ook gewoon wel praktisch, maar niet noodzakelijk
12. Zaklantaarn, ik zou 's avonds niet gaan reizen, maar altijd handig.
 

De rest zou ik niet meenemen, alleen maar extra ballast.






Offline idefix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #8 Gepost op: 28-08-2003, 13:31:43 »
... ... Felgekleurde parachute... ... ... 1 Handspiegel... 1 Plastic regenjas.

1. 1 liter water per persoon, want alleen door te drinken blijf je in leven
2. 2 liter wodka, zie reden 1 + als je er niet teveel van neemt, heb je er ook geen last van
3. Geladen pistool, altijd handig in gevaar + dieren kun je opeten
4. Kaart van het gebied, want je wilt wel weg
5. Kompas, ook al lijkt me dat je met een kaart ook al heel ver komt.
6. 1000 zouttabletten, 't is wat  ::)
7. Boekje 'eetbare dieren', want als je het verkeerde eet, kun je erg ziek worden
8. Zakmes, dat is erg praktisch en handig voor allerlei dingen
9. Verbanddoos, ik neem aan dat er alleen verband in zit? Dat is niet erg nodig, verbinden kan ook bv. met kleding alleen is het niet zo goed. (Misschien had ie toch wat hoger gemoeten)
10. 1 Overjas per persoon, tegen de kou, 's nachts kan het erg koud worden in de woestijn
11. 1 Zonnebril per persoon, dat is ook gewoon wel praktisch, maar niet noodzakelijk
12. Zaklantaarn, ik zou 's avonds niet gaan reizen, maar altijd handig.
 

De rest zou ik niet meenemen, alleen maar extra ballast.







de wodka op 2 is al niet verstandig, want wodka drinken om je vochtreserve aan te vullen werkt averechts.  Alcohol onttrekt nl vocht aan je lichaam
Wodka meenemen in dit geval enkel en alleen om iemand weer op krachten te brengen ofzo, of om een feestje te vieren met de mijnwerkers (of om ze om te kopen...)
we're back :(

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #9 Gepost op: 28-08-2003, 13:37:45 »
Ik kan alleen die ene regenjas een beetje plaatsen. En niet bepaald op de laatste plaats. Vergeet de handspiegel niet.

Offline Lindå

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Bono is verhuisd
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #10 Gepost op: 28-08-2003, 15:08:34 »
de spiegel is om vuur te maken, evt van t papiergeld en droge cactussen? de verbandoos heb je vervolgens nodig voor die oen die zn hand open haald aan die catus toen ie m uit de grond trok, de wodka is om de wond schoon te maken en om die ene passagier te verdoven die rond loopt te rennen dat ze allemaal gedoemd zijn om te sterven daar!!!

de parachute is net groot genoeg om een soort van tent te kunnen maken voor de nacht


en voor de rest is t afwachten tot de hulpdiensten komen  :D
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand

Offline idefix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #11 Gepost op: 28-08-2003, 15:15:51 »
in de cactussen zit waarschijnlijk veel vocht, dus da's weer extra drinken. Ik denk daarom niet dat die erg hard branden.
we're back :(

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #12 Gepost op: 28-08-2003, 17:56:01 »
okee...

1. 1000 zouttabletten
2. overjas
3. parachute
4. kaart
5. water
6. regenjas
7. boekje eetbare dieren
8. pistool
9. verbanddoos
10. kompas
11. zakmes
12. spiegel
13. zonnebrillen
14. zaklantaarn
15. wodka

Zouttabletten heb je nodig zodat je alle vocht in je lijf vast kan houden en das het belangrijkste. De overjassen hebben ze nodig om snachs warm te blijven in hun tent die ze maken van de parachute (tis snachs erg koud in de woestijn). Om ooit de bewoonde wereld te berijken moeten ze een kaart hebben (op hulptroepen wachten heeft geen zin ze zijn 65 mijl van de plek waar ze gezocht zullen worden). De regenjas kunnen ze gebruiken om dauw (spel ik dat goed?) op te vangen snachs. Jaja daar hadden jullie niet aan gedacht he?  :D  Met behulp van het boekje kunnen ze uitmaken welke dieren ze wel en welke ze niet kunnnen eten, die dieren schieten ze vervolgens met het pistool. De verbanddoos... ach ja altijd handig er zal vast wel wat gebeuren. Het kompas om het noorden te bepalen zodat ze ook wat aan de kaart hebben, kan ook met de zonnestand maar kompas is nauwkeuriger. Met het zakmes kunnen ze evt gevangen dieren (hagedissen denk ik) villen ofzo... kunnen het ook zo opeten maar ja is niet echt je dat denk ik. Spiegel...om mee te seinen naar evt overvliegende vliegtuigen. Dan de zonnebril...altijd handig tegen de felle zon. De zaklaantaarn hebben ze eiglijk niet nodig; het is immers vrij helder in de woestijn dus zal het ook niet al te donker zijn. Wodka is volges mij idd complete useless...ontrekt idd alleen maar vocht aan je lichaam.

Wat ik me afvraag is: wat doet het ertoe hoeveel geld ze bij zich hebben (en of dit munt- of papiergeld is) en wat doen ze in hemelsnaam met de sigaretten en de pen??? Is de zilverfolie van het sigarettenpakje misschien erges voor te gebruiken???
« Laatst bewerkt op: 30-08-2003, 11:45:43 door molice »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #13 Gepost op: 28-08-2003, 18:32:47 »
1 1 Plastic regenjas.
2 Verbanddoos...
3 1000 zouttabletten... 
4 1 liter water per persoon... 
51 Handspiegel...
6 1 Overjas per persoon.. 
7 Felgekleurde parachute
8 Een boekje 'eetbare woestijndieren'... 
9 Geladen pistool......
10 1 Zonnebril per persoon...
11 2 liter Wodka...
12  Zakmes...  
13  Kompas...
14  Kaart van het gebied...
15  Zaklantaarn...

Motivatie:

1. Regenjas: Deze dient als zonnecollector om grondwater op te vangen. Men graaft een kuil, spant de jas er los overheen, zodat er een soort kom ontstaat.

2. Onder die kom wordt de leeggehaalde verbanddoos gezet, die als waterreservoir kan dienen. Hoe komt nu vers grondwater in die verbanddoos? Het zou eigenlijk zijn verdampt, ware het niet dat die regenjas ervoor zorgt dat het weer condenseert. Door nu die lege verbanddoos neer te zetten op de bodem van de kuil, precies onder de plek waar de regenjas het laagste punt bereikt, wordt dit water (dat zonder meer drinkbaar is, opgevangen. Druppelsgewijs, dat wel!

3. De zouttabletten (ik had het er dus laatst met iemand over...), dienen dus om het vocht vast te houden

4. Die liter water per persoon is zo op, maar de lege reservoirs kunnen opnieuw gevuld worden, zie boven bij 1.

5. Een handspiegel is in de woestijn altijd handig. Niet om te kijken of de make-up nog goed zit, maar om de felle zonnestralen op een vast punt te kunnen blijven richten

6. De overjassen dienen 's nachts als deken, overdag als middel om de warmte een beetje tegen te houden.

7. Felgekleurde parachute: dient als aandachttrekker voor overvliegende toevallige passanten

8. Hoewel drinken belangrijker is dan eten, in de gegeven omstandigheden, is het toch handig om te weten dat sommige aantrekkelijk uitziende woestijnbewoners beter uit de weg kunnen worden gegaan.

9. Het geladen pistool. Mocht het een woestijnbewoner van enige omvang zijn, is het toch erg prettig als dit hiermee naar de andere wereld kan worden geholpen

10. 1 Zonnebril Hoewel niet noodzakelijk, probeer je je ogen toch zoveel mogelijk rust te gunnen, dat doe je door die zonnebrillen

11 De wodka: niet zozeer om hem op te drinken, maar om als brandstof te dienen, als er een eetbare woestijnbewoner wordt verschalkt.

12 het zakmes: het verschalkte woestijnbewoner dient toch van huis en haar te worden ontdaan, en dat doe je doorgaans niet met je blote handen

13, 14 en 15 Hier kan ik geen gemotiveerde volgorde voor geven: op zich zijn de attributen wel handig, maar een zaklamp zal snel niet meer branden, een kompas en kaart van het gebied zijn alleen handig als je ook vervoer hebt.
« Laatst bewerkt op: 28-08-2003, 21:29:10 door bodejosm43 »

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #14 Gepost op: 28-08-2003, 20:36:28 »
Mijn idee:
Ben je gestrand? Zorg eerst dat je van je medepasagiers afkomt, wel op de volgende manier
1) Geladen pistool - makkelijker kan niet
2) Zakmes - 1,2,3, steken maar!
3) Boekje 'eetbare dieren', - hoe heet die gifitige spin ook alweer ... ?
4) 2 liter wodka
5) 1000 zouttabletten - 1000 zouttabletten i.c.m. wodka, zou dat goed zijn?
Nu ben je van de rest af, heb je alles voor jezelf ;)

Daarna de rest in willekeurige volgorde, alhoewel, eerst het water, dan het kompas en dan de kaart, de rest maakt niet meer zoveel uit. Zet de wodka maar op 15.

Zoiets vermoed ik, ik heb geen flauw idee ;D

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #15 Gepost op: 28-08-2003, 21:06:48 »

11 De wodka: niet zozeer om hem op te drinken, maar om als brandstof te dienen, als er een eetbare woestijnbewoner wordt verschalkt.


Ben het helemaal met je eens dat die wodka prima brandt maar hoe ben je in hemelsnaam van plan het aan te steken???

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #16 Gepost op: 28-08-2003, 21:20:34 »
Dat staat in eerdere berichtjes in dit topic. Lucifers zijn er niet, maar ik geef al eerder aan: denk aan de handspiegel. Die werkt, als je hem goed gebruikt als een soort brandglas, als je erin slaagt de ermee opgevangen zonnestralen op een bepaald punt (in dit geval een hoeveelheid wodka) gericht te houden. Vergeet in dat geval niet, dat wodka, tenminste als je de goeie hebt, vele tientallen procenten alcohol bevat. En alcohol brandt behoorlijk. Het brandt snel op, maar heeft intussen wel dor materiaal aan het branden gekregen.

Was mijn zout-theorie van enkele weken geleden toch niet zo gek he?

Even over die 1000 zouttabletten: 10 personen,  100 tabletten per persoon, dan houden ze het daarmee 50 dagen uit, je zal er namelijk 2 per dag moeten nemen om er enig effect van te ondervinden.  Die 1000 tabletten lijken onuitputtelijk, maar dat valt vies tegen.....

« Laatst bewerkt op: 28-08-2003, 21:27:55 door bodejosm43 »

Offline Lindå

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Bono is verhuisd
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #17 Gepost op: 28-08-2003, 23:59:04 »
in de cactussen zit waarschijnlijk veel vocht, dus da's weer extra drinken. Ik denk daarom niet dat die erg hard branden.

Je moet ook uitgedroogde cactussen nemen!
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #18 Gepost op: 28-08-2003, 23:59:21 »
Maar doe jij 50 dagen over 70 mijl lopen?

Ik zit trouwens echt te denken en te denken over dit raadsel hoor... vind het verschrikkelijk moeilijk! Op internet stond het nergens ;) .

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #19 Gepost op: 29-08-2003, 00:11:36 »
Die zouttabletten, het is, zoals ik het zelf omschrijf, een voorraad voor 50 dagen. Uitgaande van het (fictieve) gegeven dat de tien daar twee exemplaren van slikken per dag. Vergeet niet dat ze daar ook water bij in moeten nemen, dus dat ze zo snel mogelijk aan nieuw vocht moeten komen.

Ik vraag me dus wel af: is er maar 1 oplossing mogelijk voor dit raadsel? Wel is het overduidelijk dat de aangegeven voorwerpen niet gebruikt dienen te worden zoals ze in normale omstandigheden gebruikt dienen te worden. In dat geval zou je het in tien minuten kunnen oplossen, denk ik.

Normaalgesproken doe je inderdaad geen 50 dagen over 70 mijl (bijna 100 kilometer, overigens). Met stevig doorlopen lukt je dat zelfs binnen 1 dag, maar gezien de omstandigheden heeft men daar minimaal het drievoudige voor nodig.