Auteur Topic: Overleven in de Sonora woestijn en andere (sterke) verhalen  (gelezen 36532 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #40 Gepost op: 4-09-2003, 17:50:34 »
Ik heb ook vaak genoeg met dorine gechat om te weten dat ze dat zal doen. Jij zal haar inmiddels ook wel kennen he? Waarmee niets kwaads is gezegd over dorine........ :o
« Laatst bewerkt op: 4-09-2003, 17:53:17 door bodejosm43 »

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #41 Gepost op: 5-09-2003, 12:14:59 »
nou ik zal je nog sterker vertellen, ik vlieg wel met de maatschappijen waar je wel mag roken.
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #42 Gepost op: 5-09-2003, 12:21:14 »
Psies, maar dat zei ik dus ook he: Dorine is in staat om te gaan lopen, als ze niet met het vliegtuig mee mag, omdat ze daarbinnen niet mag roken. Niet dat ik denk dat jij van binnen helemaal geasfalteerd bent, dat hoor je me niet zeggen.

Maar we zijn inmiddels nog geen steek verder gekomen met het vraagstuk van Robin. Beste forummers: laat jullie bovenkamertjes eens werken, voor zover daar iets in zit.

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #43 Gepost op: 5-09-2003, 12:35:41 »
ik heb het toch opgelost ? wilde je zeggen dat het niet goed is of zo ?
hahahaha
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #44 Gepost op: 5-09-2003, 12:39:13 »
Bedoel jij te zeggen dat jouw oplossing de oplossing is die het zou moeten zijn? Tja, het is aan Robin om dat te beoordelen. Ik zeg niets, want ik ken de volledige oplossing niet.

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #45 Gepost op: 5-09-2003, 12:43:19 »
nou ik vond het een goede oplossing!
Mijn prinsje is chriz!!

Offline intikker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Manu Chao - Mr. Bobby
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #46 Gepost op: 5-09-2003, 13:02:34 »
Ik ben de hele tijd wel van plan mijn hersens hierover te gaan kraken, ik heb er alleen de tijd niet voor... En dat nog wel in m'n vakantie. Misschien zondag, want dan zit ik toch 2 uur in de trein...
Life's a riddle, keep answering the questions...

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #47 Gepost op: 8-09-2003, 12:30:36 »
ik zou nu toch wel graag de oplossing krijgen hoor

haal ons allemaal uit de spanning

Mijn prinsje is chriz!!

Offline Ron

  • Forumlid
  • Dit forum is het helemaal !
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #48 Gepost op: 8-09-2003, 13:36:07 »
Ik neem aan dat je dit alles hebt meegemaakt Robin en dat je daardoor kan vertellen hoe je het beste kunt overleven....of
ben je op zoek naar informatie naar hoe je in zo'n omgeving in leven kan blijven (haha). je hebt een mooi lijsje gegeven van dingen die je overhoud.. en welke dan de belangrijkste is
op het moment dat het aankomt op overleven...ja dat zou een hele goede les zijn ja...
keuzes maken ...
maar dat kun je niet vanuit je stoel thuis
das zo mooi van expeditie robinson he zeer zeker als het gaat om een groep mensen en niet om jezelf alleen..
maar oke begrijp je stelling ..



Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #49 Gepost op: 8-09-2003, 14:00:16 »
Waar ik vooral benieuwd naar ben, is of ik het bij het rechte eind had, toen ik stelde dat je die 15 attributen allemaal anders zou moeten gebruiken dan je in normale omstandigheden zou doen. Vandaar dat ik ook al zei: in een woestijn regent het zelden of nooit: wat heb je dan aan een plastic regenjas?, en denk ook aan de handspiegel. Hoe onbelangrijk de attributen ook lijken, hoe nutteloos ze dus lijken: ze zouden in deze omstandigheden dus wel heel belangrijk kunnen zijn.

Je had er niet bij stilgestaan, maar deze opdracht zou best nog weleens terug kunnen komen in Expeditie Robinson. Had je nu maar opgelet, toen je die opdracht samen met je klasgenoten een jaar of 8 geleden op school mocht oplossen he?


Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #50 Gepost op: 8-09-2003, 18:26:01 »
Ik zit dan wel niet in de jury maar ik vind die van baziel nog het beste.
Beter had ik het niet kunnen bedenken!
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #51 Gepost op: 9-09-2003, 10:26:10 »
Goed... hier is de oplossing!

1. Make-up spiegeltje
Werkt als signaal om gezien te worden. Wanneer de zon schijnt te gebruiken als reflector. Kans om binnen 24 uur ontdekt en opgepikt te worden. Genereeert 5 tot 7 miljoen keer meer licht als kaarslicht.
2. Een lange jas per persoon
Tegen uitdroging. Door de jas te dragen houd je de hete, droge lucht verder weg van je lichaam. Zonder jas zou je maximaal 1 dag in leven blijven.
3. Kwartliter water per persoon
Met de eerste 2 voorwerpen kun je waarschijnlijk 3 dagen overleven. Water verlengt deze 3 dagen niet echt, doch vermindert de gevolgen van uitdroging. Drink wanneer je dorst hebt om je hoofd erbij te houden, om belangrijke beslissingen te nemen en zoek zoveel mogelijk schaduw.
4. Zaklantaarn (formaat met 4 batterijen)
(Net als make-up spiegeltje) voor de nacht. Dus 24 uur signaleringsmogelijkheid. Daarnaast door middel van lens en reflector te gebruiken om een vuur te starten. Het batterijomhulsel is te gebruiken om te scheppen of als watercontainer in het distillatieproces (zie plastic regenjas).
5. Parachute (rood met wit)
Voor schaduw en signalering. De cactus fungeert als tentstok en de parachute als tentzeil. Twee tot drie keer de parachute vouwen betekent dat door de gecreëerde schaduw de temperatuur vermindert met 20%.
6. Kapmes
Hiermee kan de cactus worden opengesneden, welke drinkbare vloeistof bevat.
7. Plastic regenjas (grote maat)
Gat graven, regenjas erover, steen er bovenop. Codensatieproces onder de regenjas. Batterijbakje eronder plaatsen en dit wordt in 1 dag voor een kwart gevuld. Niet van veel belang omdat datgeen wat het oplevert de helft is van de activiteit welke wordt geleverd door de inspanning.
8. .45 Kaliber pistool (geladen)
Door de uitdroging is na 2 dagen praten zo'n beetje onmogelijk en je kunt waarschijnlijk niet meer lopen. Signaalfunctie: 3 maal snel schieten is internationaal teken. De loop kan gebruikt worden als hamer. Nadeel is dat mensen bij irritatie het wapen kunnen gebruiken als machtsmiddel.
9. Zonnebrillen (1 per persoon)
Comfortabel, doch niet echt noodzakelijk gezien parachutetent en zakdoek (sneeuwblindheid)
10. Verbanddoos met verband
Gezien weinig leven, is het qua (lage) infecties een van de meest gezonde plekken ter werled. Bloedingen liggen minder voor de hand gezien de uitdroging. Dus heeft de verbanddoos geen zin.
11. Magnetisch kompas
Kan als reflector gebruikt worden, doch gezien het gevaar dat iemand er mee wil gaan lopen, (belachelijk gezien de uitdrogingverschijnselen) is het zelfs gevaarlijk.
12. Luchtkaart van het gebied
Handig om een vuurtje te stoken of te gebruiken als wc-papier. Zinloos dus, en ook weer gevaarlijk om dat iemand zou kunnen gaan lopen.
13. Boek getiteld "Eetbare woestijndieren"
Het probleem is uitdroging, geen uithingeren. Jagen moet je niet doen omdat je energie (lees: water) niet moet verspillen. Daarnaast: als je voedsel zou hebben moet je ook voldoende water hebben en dat heb je niet. Deze informatie is op zich handig, maar lezen zal veel te inspannend zijn als de uitdrogingsverschijnselen toeslaan.
14. Volle fles Wodka
Alcohol absorbeert water. Handig voor een vuurtje stoken of de huid koelen. Geen nut dus.
15. Fles zouttabletten (1000 stuks)
Effect van zout water drinken. Onzin dus.

Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #52 Gepost op: 9-09-2003, 13:16:23 »
Zo, dat weten we dus. Zat ik met mijn regenjastheorie en die handspiegel toch niet zo gek, he? Alleen de plek waar jij die hebt geplaatst klopte van kant met wat ik ervoor bedacht had.

Was wel een leuk probleem om over na te denken. Mensen die hem nog hadden willen oplossen: te laat, tijd zat gehad.........

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #53 Gepost op: 9-09-2003, 13:57:32 »
Zo, dat weten we dus. Zat ik met mijn regenjastheorie en die handspiegel toch niet zo gek, he? Alleen de plek waar jij die hebt geplaatst klopte van kant met wat ik ervoor bedacht had.

Was wel een leuk probleem om over na te denken. Mensen die hem nog hadden willen oplossen: te laat, tijd zat gehad.........

Echt niet! Ik had dat idee van die jas ook allang bedacht, maar ja, je kunt toch verwachten dat het meer inspanning kost, dan dat het vocht oplevert, duh!  :P

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #54 Gepost op: 9-09-2003, 16:57:07 »
Is dat zo Chriz? Ik zie twaalf voorwerpen door jou benoemd worden, en de overige, daarvan zeg je dat het overbodige ballast is, daar zit dus die regenjas bij.

Je kunt die jas in andere omstandigheden ook gebruiken, levert je in sommige situaties meteen een gratis overnachting op kosten van de staat op. Het volstaat in dat geval die regenjas te dragen ;D Maar daar ging het niet over, in dit topic.
« Laatst bewerkt op: 9-09-2003, 18:41:09 door bodejosm43 »

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #55 Gepost op: 9-09-2003, 18:29:18 »
Dat was ook maar een grapje, Jos  :) (maar toch had ik gelijk, zoals Robin zei heeft het maar weinig nut, dus extra ballast  8) )

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #56 Gepost op: 9-09-2003, 18:36:15 »
Ook dat klopt, maar wat recht overeind blijft staan, is dat het een heel leuke opdracht was/is.

Ik ben benieuwd of er nog meer van dit soort initiatieven komen, in elk geval blijkt dit soort topics wel te werken. Dacht jij nou echt dat Robin pas 17 was? Mocht ze willen......

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #57 Gepost op: 9-09-2003, 18:38:45 »
PS, Robin, had jouw groepje op school een voldoende voor die opdracht??

Nou Jos... nee dus. Wij hadden er maar twee op de juiste plek. Maar het was dus de bedoeling een discussie op gang te brengen in kleine groepjes. Weleens 4 meiden van 17 bij elkaar gezien? Dan gaat het al gauw ergens anders over...

 ::)

Maar wel een leuke opdracht, idd

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #58 Gepost op: 9-09-2003, 19:26:12 »

15. Fles zouttabletten (1000 stuks)
Effect van zout water drinken. Onzin dus.



Zie je dat daar ff jos!!!
 >:( :o ;D

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Overleven in de Sonora woestijn
« Reactie #59 Gepost op: 9-09-2003, 19:35:41 »
Ik zie het ja, ik heb nog nooit zouttabletten in een fles gezien ::) ;D

Ik vind het wel grappig: hoe groot is die parachute, dan, dat je hem ook nog eens een paar keer kunt vouwen? Maatje bungalowtent?


Maar waar had jij die zouttabletten ook alweer staan?






« Laatst bewerkt op: 9-09-2003, 19:56:42 door bodejosm43 »