Auteur Topic: Spelletjes(mid)dag/avond  (gelezen 836979 keer)

Offline B&W

  • Forumlid
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4840 Gepost op: 13-01-2020, 07:44:20 »
::bravo:: ::bravo:: ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::

Heb inmiddels ook Wingspan + de uitbreiding Europese vogels gekocht ::love::

Wat is Stonemaier toch een topuitgever ::bravo:: Intrigerend genoeg wel een huisregel moeten invoeren, wat ik bij Scythe ook zou doen als ik die zou hebben. Wel raar, dat hoeft bij andere spellen meestal niet.
Wow, toevallig. Ik heb Wingspan ook sinds 2 dagen :D
Alleen nog niet uitgebreid kunnen kijken naar hoe het precies werkt, maar dat wil ik zo snel mogelijk doen. Het lijkt me wel ingewikkeld :P

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4841 Gepost op: 13-01-2020, 15:20:56 »
Mja, idealiter zouden S en ik ook een tweepersoonbed willen claimen ;D

Overnachten jullie er dan ook, Swifty & Shifty, dus moet dat worden meegenomen in de slaapbepaling? :P

En we zouden vast graag met iemand, van een station, willen meerijden - maar moeten maar kijken of zoiets tot de mogelijkheden behoort. Anders kunnen we vast ook wel iets met 't OV fixen ::ok::

Wow, toevallig. Ik heb Wingspan ook sinds 2 dagen :D
Alleen nog niet uitgebreid kunnen kijken naar hoe het precies werkt, maar dat wil ik zo snel mogelijk doen. Het lijkt me wel ingewikkeld :P

Valt mee: je hebt in feite maar 4 acties die je kunt doen (vogel neerleggen; voedsel pakken; eieren pakken; vogelkaart pakken) - en zodra je hebt gekozen wijst de rest zichzelf steeds.
Er zit zelfs een uitleg-pakketje bij, om 't spelenderwijs te leren.

..Hoewel ik die steeds bij 't uitleggen niet heb gebruikt, hoewel 't wellicht handiger was geweest.

Je zou natuurlijk een keer op een spelletjesdag kunnen komen.. ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4842 Gepost op: 13-01-2020, 21:13:52 »
Mja, idealiter zouden S en ik ook een tweepersoonbed willen claimen ;D

Overnachten jullie er dan ook, Swifty & Shifty, dus moet dat worden meegenomen in de slaapbepaling? :P


Die 2 persoonsbedden zijn buiten ons eigen bed, dus komt goed, en zijn beide deze allebei geclaimd ::ok::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4843 Gepost op: 13-01-2020, 21:15:02 »
Komt en blijft slapen:
- D*N en Lucy (tweepersoonsbed)
- Robbie (neemt luchtbed mee)
- Starlight en HDD (tweepersoonsbed)
- Tim
- De_witte (bank)
- Loezel
- Elize + vriend
-
-


Komt zaterdag of zondag:
-
-
-




- Daisy?
- Molduck?
-
-
-



Ik heb 2 tweepersoonsbedden en een grote bank waar 2 personen nog 1 persoon met een slaapzak op kunnen slapen.

In de woonkamer kunnen nog 2 of 3 luchtbedden/matrassen en er zijn verder nog twee kamers, het ene voor  2 matrassen/luchtbedden, het andere voor 3 of 4 schat ik. Al die luchtbedden en matrassen zelf meenemen svp.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2020, 19:42:50 door Swifty »
Keep calm and eat chocolates!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4844 Gepost op: 14-01-2020, 18:09:31 »
Deze maar even hier ook..... mijn blonde moment ::hypocriet::

Via twee verschillende sites spellen bestellen (want sommige spellen zijn hier goedkoper en anderen zijn daar goedkoper) is kennelijk niet zo handig.

Een spel heb ik nu dubbel en eentje heb ik helemaal niet  ::hypocriet::

Nu is dat laatste niet zo'n ramp natuurlijk, het spel is nog altijd te bestellen, maar het was wel een spel waar ik naar uitkeek.
Wat betreft het eerste: Is er iemand wellicht geïnteresseerd in "het Magische Labyrint"?
Wit is ook een kleur!

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4845 Gepost op: 14-01-2020, 18:49:50 »
Ik kom ook, en ik neem mn vriend mee :D

Moeten nog even kijken of we blijven slapen. Liefst wel, maar moet even kijken of we een luchtbed kunnen fixen ergens.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4846 Gepost op: 14-01-2020, 19:42:24 »
Leuk! :D

Heel misschien hebben wij nog zo'n tweepersoonsluchtbed, hoor je nog wel


Edit: tweepersoonsluchtbed is gevonden, ligt in Brabant atm en daar willen ze het graag gebruiken met carnaval. In principe zal het ons wel lukken om dat luchtbed tussen carnaval en spelletjesdag hiernaartoe te halen als dat nodig is.
Sterker nog: we mogen dan nog een tweepersoonsluchtbed en een eenpersoonsluchtbed van hen lenen ook. Dus er kunnen evt nog 2 of 3 personen op een luchtbed van ons.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2020, 19:53:47 door Swifty »
Keep calm and eat chocolates!

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4847 Gepost op: 14-01-2020, 20:15:07 »
Leuk! :D

Heel misschien hebben wij nog zo'n tweepersoonsluchtbed, hoor je nog wel


Edit: tweepersoonsluchtbed is gevonden, ligt in Brabant atm en daar willen ze het graag gebruiken met carnaval. In principe zal het ons wel lukken om dat luchtbed tussen carnaval en spelletjesdag hiernaartoe te halen als dat nodig is.
Sterker nog: we mogen dan nog een tweepersoonsluchtbed en een eenpersoonsluchtbed van hen lenen ook. Dus er kunnen evt nog 2 of 3 personen op een luchtbed van ons.

Ah, als dat zou kunnen zou dat super zijn!! Dan kun je in principe op ons rekenen voor het weekend :D
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4848 Gepost op: 16-01-2020, 18:12:08 »
Leuk! Ik noteer het in mijn agenda.
Overigens is mijn luchtbed ook tweepersoons, voor wie het niet erg vindt om naast mij te liggen. Al ga ik dan sowieso weinig tot niets slapen :)

ivm house rules: ben ik zelf niet zo'n voorstander van. De maker van het spel heeft het spel meer dan 100 keer geplaytest met verschillende mensen en regelmatig aangepast. Er wordt nogal snel geroepen dat iets overpowered is na 1 of 2 keer spelen, maar ik denk dat professionele speluitgevers daar heus wel bij één van de 100 playtest bij nagedacht heeft. ;)
Als je bij Wingspan de juiste kaarten hebt om een engine te bouwen waarbij je lekker veel eieren kan leggen als je de kaarten activeert, wordt je met deze house rule wel gestraft.
Maar desalniettemin is het jullie spel en beslist ieder uiteraard zelf wat ze met hun spel doen.

En aaaaaaaaaaargh ultrajaloers op de Europese uitbreiding! Ik heb me voorgenomen om tot mijn verjaardag geen nieuwe spellen te kopen (heb al wel een nieuwe spellenkast gekocht  :-[ ). En ik probeer er iets van te maken dat ik het moet verdienen. De nieuwste van Stonemaier, Tapestry, moet ik bvb bij elkaar sparen. Elke dag dat ik 10000 stappen gezet heb en elke kilo die ik af val is 1 euro waard en zo probeer ik genoeg bij elkaar te sparen om Tapestry te mogen kopen.  ;D :-[

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4849 Gepost op: 16-01-2020, 18:39:59 »
Tapestry is wel ontzettend prijzig..... dat wordt veel wandelen Robbie.... ::bravo::
Wit is ook een kleur!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4850 Gepost op: 16-01-2020, 19:03:35 »
Haha ja daarom juist!

Ik ben nog niet ver geraakt met het ziek zijn. Qua stappen toch niet. Misschien wel wat afgevallen deze week. (niet echt op de gezonde manier, maar ach...)

Oh en uiteraard net toen ik dat besloten had, deed de spellenwinkel in Turnhout een solden stunt: Tapestry 23,50 euro goedkoper!!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4851 Gepost op: 16-01-2020, 19:16:45 »
Dat is wel een serieuze korting al....., maar dat gaan ze vast over een paar maanden nog eens doen! ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4852 Gepost op: 16-01-2020, 20:30:11 »
Oh en uiteraard net toen ik dat besloten had, deed de spellenwinkel in Turnhout een solden stunt: Tapestry 23,50 euro goedkoper!!

 ::oink:: ::oink:: ::oink::

Volgens m'n spellenwinkeldude is Viticulture overigens ook onwijs goed - en zeker ook nog eens voor 2 personen.
..ik wil alles van Stonemaier..

Wat betreft het eerste: Is er iemand wellicht geïnteresseerd in "het Magische Labyrint"?

Zou ik even met Starlight moeten overleggen.

ivm house rules: ben ik zelf niet zo'n voorstander van. De maker van het spel heeft het spel meer dan 100 keer geplaytest met verschillende mensen en regelmatig aangepast. Er wordt nogal snel geroepen dat iets overpowered is na 1 of 2 keer spelen, maar ik denk dat professionele speluitgevers daar heus wel bij één van de 100 playtest bij nagedacht heeft. ;)
Als je bij Wingspan de juiste kaarten hebt om een engine te bouwen waarbij je lekker veel eieren kan leggen als je de kaarten activeert, wordt je met deze house rule wel gestraft.
Maar desalniettemin is het jullie spel en beslist ieder uiteraard zelf wat ze met hun spel doen.

Ja & nee.
Als in, meestal ben ik het hiermee eens, maar in dit geval niet.

Ik heb hierover ook een serie topics op BoardGameGeek over gelezen, en de meningen zijn overwegend als volgt:
- Ja, het is broken, en dat is stom.
- Ja, het is broken, maar dat is niet erg, want iedereen kan er gebruik van maken. Counter-point: als iedereen zijn laatste grofweg 4 beurten gebruikt om alleen eieren te pakken, dan vinden wij dat speltechnisch niet leuk, interessant of toepasselijk. Het is weliswaar fair voor alle spelers, maar niet leuk. Dat is toch waarom je speelt. Dit is echter een kwestie van smaak.
- Nee, het is niet broken, want er zijn betere strategieën mogelijk.

Dat laatste klopt. Maar alleen als je je de rest van het spel bouwt om 1 ultieme engine in de waterlane te bouwen. Daar moet je dan zuiver vogels hebben die precies de juiste abilities hebben. Oftewel, je moet eerst uitzoeken welke vogels bij de strategie horen, dan die verzamelen, spelen, verder niets in die lane, en dannn heb je een betere engine.
Oftewel, dat is alleen een strategie voor expertspelers, en vereist een beetje geluk (en andere spelers die niet die specifieke vogels wegkapen).
In alle andere situaties (als je niet een geoptimaliseerde engine hebt gebouwd, of als je niet een expert bent die exact alle kaarten & de juiste strategie kent), dan is eieren rapen efficiënter in de laatste beurten. Het is altijd een zeer winstgevende back-up-optie.

Oftewel, voor expert spelers is het niet een goede huisregel. Voor elke andere situatie waarschijnlijk wel.


De andere huisregel die ik zou gebruiken is bij Scythe, als ik dat zou hebben. En dat is dat Rood/Rusviet enigszins overpowered is. De huisregel is dat rood z'n ability niet mag gebruiken zodra hij een factory-kaart heeft. Een alternatieve versie is dat dit alleen geldt voor de factory-kaart.
Ook een huisregel die van BoardGameGeek vandaan komt, volgens mij zonder veel weerwoord, en destijds een huisregel die mister Stonemaier overnam.

Die ontdekten we tijdens de spelletjesweek waar ik als Rusviet met Starlight, Elise, en Daisy speelde. Ik kon de factory ability spammen, dat hadden ze letterlijk niet kunnen voorkomen, and the game wasn't even close.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4853 Gepost op: 16-01-2020, 21:31:38 »
Viticulture heb ik ook ja  ;D :-[

Zal het bij een volgende spelletjesweek of een intiemere spelletjesdag meenemen. Is niet echt een handig spel op een spelletjesdag met 12 man, net als Scythe.

Hmm ok je house rules zijn wel goed onderbouwd dan!  ::ok:: ;D

Ik wil ook alles van Stonemaier. Zelfs de Eigenaar van het bedrijf.  ::hypocriet::

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4854 Gepost op: 16-01-2020, 21:37:41 »
Aaah dit klinkt nu al allemaal heel gezellig! Zal ik vrij vragen en toch proberen te komen? Kan ik ook eindelijk eens Swifty ontmoeten :D En de vriend van Elise! Is dat een Fransman of verzin ik dat? ::regenboog::

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4855 Gepost op: 16-01-2020, 21:53:14 »
Jaaaaah Hans dat zou leuk zijn! :D
Keep calm and eat chocolates!

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4856 Gepost op: 16-01-2020, 21:55:35 »
Aaah dit klinkt nu al allemaal heel gezellig! Zal ik vrij vragen en toch proberen te komen? Kan ik ook eindelijk eens Swifty ontmoeten :D En de vriend van Elise! Is dat een Fransman of verzin ik dat? ::regenboog::

Jaa klopt!
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4857 Gepost op: 16-01-2020, 22:01:05 »
Als ik weer met Robbie mee zou kunnen rijden, dan zie ik het wel zitten :D
Kga eens informeren bij m'n baas, ik hou jullie op de hoogte ;)
Ik heb iig een luchtbed dat ik mee kan nemen, dus dat vormt al geen probleem

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4858 Gepost op: 16-01-2020, 22:14:02 »
Je mag!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Spelletjes(mid)dag/avond
« Reactie #4859 Gepost op: 16-01-2020, 22:16:51 »
Jaa ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human