Auteur Topic: Bedankt Mollenvanger-MV en Ldhmolletje  (gelezen 15853 keer)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Bedankt Mollenvanger-MV en Ldhmolletje
« Reactie #20 Gepost op: 6-04-2015, 06:55:30 »
Morgen zal ik ook nog een terugblik proberen te schrijven.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bedankt Mollenvanger-MV en Ldhmolletje
« Reactie #21 Gepost op: 6-04-2015, 08:42:18 »
Leuk geschreven ::bravo::

En qua foutjes, zo lang je de mol niet verraad is er niks aan de hand ::hypocriet::

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Bedankt Mollenvanger-MV en Ldhmolletje
« Reactie #22 Gepost op: 6-04-2015, 09:51:44 »
Zeer leuk om te lezen, ik ben ook benieuwd naar het stukje van LDH
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bedankt Mollenvanger-MV en Ldhmolletje
« Reactie #23 Gepost op: 6-04-2015, 11:16:33 »
Leuk ::bravo::. Ik vind het knap hoeveel jullie tijdens het spel zelf nog hebben gedaan.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Bedankt Mollenvanger-MV en Ldhmolletje
« Reactie #24 Gepost op: 7-04-2015, 16:30:41 »
Zoals MV ook al had gezegd, kijk ook ik met grote tevredenheid terug op dit spel. Het was toch wel spannend hoe alle opdrachten en alle andere zaken die wij hadden bedacht voor deze eerste 'gewone' editie van Wie is de Mol op dit forum, zouden bevallen. Tuurlijk, in het verleden heeft Daisy al een paar maal een Wie is de Mol hier georganiseerd (waarop ik als een van de winnaars nog met grote graagte op terug kijk), maar een Wie is de Mol met kandidaten die ook daadwerkelijk opdrachten moesten gaan uitvoeren was toch nieuw.

Het idee voor dit spel was inderdaad al rond zomer 2013 ontstaan. Maar ondanks dat MV vanwege school niet altijd even veel tijd in het spel kon steken, was zijn hulp toen toch echt heel fijn! Toen ontstond ook het idee om samen nog eens een editie te gaan doen. In eerste instantie op die andere site maar toen die min of meer in elkaar klapte leek het ons hier super om te doen. En het bleek dus mogelijk!

Voorbereiding:

Het kwam ons best wel goed uit dat het even duurde voor we ons spel hier op realitynet ingepland zagen. Zo konden we gedurende langere tijd gaan nadenken wat we wilden, en wat voor opdrachten er zoal in zouden moeten komen. Het was fijn om die voorbereidingstijd te hebben. Zo kwamen er steeds nieuwe ideeën voor mogelijke opdrachten bij en ideeën voor leuke twists.

Welk land:

Over het land waren we het in eerste instantie niet eens. MV kwam al redelijk snel aanzetten met Engeland. Ik vond dat persoonlijk wat te dicht bij huis, en prefereerde wat exotischer orden. Welke dat waren hou ik voor me, want wie weet komt er in de toekomst nog een editie in een van die landen. Maar goed, na overleg kon ik me wel vinden in Engeland, zeker ook omdat we mijn voorstel van Gibraltar erbij deden. Zo kreeg het toch een 'apartere' uitstraling. Dat we ook nog naar Ierland zouden gaan kwam eigenlijk pas veel later in de planning. Na het vinden van het land was het heel makkelijk om interessante plekken te vinden voor de opdrachten. Al spoedig kwamen we tot een start in Newcastle, terwijl een finish in Londen niet meer dan logisch leek.

Opdrachten:

Nu het land gevonden was, en ook globaal de route, konden we op zoek gaan naar geschikte opdrachten. Daarvoor hebben we heel wat internetsites bekeken, op zoek naar geschikte plekken. En voor de opdrachten hebben we ook heel wat tv-opdrachten de revue laten passeren om te kijken of die geschikt zouden zijn. Sommige opdrachten waren (zoals al door MV gezegd) makkelijk aan een plek te binden zoals de bioscoop en de muziekopdracht.

Voor andere opdrachten was het wat lastiger. Denk aan de 11/16-opdracht die we uiteindelijk op de boot van Wales naar Ierland speelden. Die opdracht had ik al heel snel bedacht (net overigens als de meeste andere quizzen (ik hou echt van die dingen) en de fototour die we uiteindelijk in Birmingham deden) maar een plek om het te doen hadden we eigenlijk niet. In eerste instantie stond hij eerder gepland, maar het spel verviel mede vanwege de planning. Toen kwam dus Ierland erbij, en zo hadden we met de boot ineens een mooie plek om de quiz te houden!

Zoals gezegd: ik vind quizzen super leuk, en het was voor mij dus ook niet meer dan logische dat er een aantal in het spel zouden moeten gaan zitten. Enige nadeel van veel leuke tv-quizzen is, dat het op tv allemaal makkelijk en goed te doen overkomt, maar online ineens een heel stuk lastiger uit te voeren is. Dat gold eigenlijk voor alle quizzen. Maar volgens mij zijn ze wel gelukt!

Verder wilden we als verrassing de logische ontmoeting met de mol er heel snel in stoppen. Uiteindelijk kwam hij al in Gibraltar!

Actieopdrachten:

Actieopdrachten waren soms nodig. Sommige ideeën kan je gewoonweg niet online doen, of zijn veel te moeilijk in de uitvoering. Zo hadden we het idee van de postbezorging in Dublin in eerste instantie als een doe-opdracht willen doen. Maar uiteindelijk hadden we geen ideeën hoe het ter uitvoer te brengen. Wat ook een voordeel van de actieopdrachten was, was dat ze een mooi rustpunt (voor jullie kandidaten) waren. Jullie hoefden enkel een actieformulier in te vullen, en wij deden de rest. Ik moet zeggen dat ik het overigens heerlijk vond om jullie formulieren om te zetten naar het uiteindelijke verhaal!

Weekopdrachten:

Natuurlijk zouden er tijdens het spel de nodige extraatjes te verdienen zijn tijdens de opdrachten, maar het leek ons leuk om jullie ook nog een eextra mogelijkheid te bieden om een joker te verdienen. Hierbij hadden we gekeken naar de weekopdrachten die Daisy in haar WIDM ook al had. Ideeën hadden we genoeg... Mijn favorieten: de scene van Mr Bean, het Engelse verhaal en vooral Make that the cat wise...

Ich bin ein Bärliner!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Bedankt Mollenvanger-MV en Ldhmolletje
« Reactie #25 Gepost op: 7-04-2015, 16:31:07 »
Juryleden:

Veel spellen hier maken (succesvol) gebruik van juryleden. En ook ons leek het wel een idee om juryleden te gaan inzetten. Zo krijg je de kijkers die jurylid zouden willen worden nog net wat meer betrokken. En wat was er voor hen beter dan het bejureren van de weekopdrachten? Zo kwam het niet alleen op ons aan. Ook besloten we om de afvallers de mogelijkheid te bieden om mee te jureren.

De sleutel:

We hadden al snel het idee dat we een extra dimensie aan dit spel wilden geven. En toen kwam dus MV aanzetten met het idee van de sleutel. Al snel wisten we dat dat een soort vrijbrief zou worden voor de finale, maar waar wel verder om gestreden zou moeten worden in verschillende opdrachten. Na heel wat bijschaven is het denk ik wel een groot succes geworden! En zeker voor herhaling vatbaar.

De overige extra's:

Dat er jokers en vrijstellingen zouden komen leek ons niet meer dan logisch. Alleen moesten we er inderdaad voor oppassen dat het niet te veel spelbepalend zou zijn. En volgens mij is ook dat redelijk gelukt. Naast die 'normale' zaken leek ons ook de zwarte vrijstelling leuk. En vooral de dreiging dat hij ingezet kon worden heeft volgens mij het spel ook goed gedaan. Hoewel anderen het minder vonden, vond ik ook de extraatjes die bij Jeopardy te winnen waren superleuk! Die extra antwoordmogelijkheden konden iemand redden. Dat het uiteindelijk die aflevering anders liep is heel jammer.

De mol en zijn instructie:

Lukie stond bij beiden al vanaf het begin op het verlanglijstje als mogelijke mollen. Maar pas na sluiting van de inschrijving hebben we de definitieve knoop doorgehakt. Uiteindelijk hadden we 3 kandidaten over waartussen we de mol moesten vinden. En als ik zie hoe het spel verder is verlopen is het absoluut een topkeus geweest.

Van de meeste opdrachten wist de mol vantevoren hoe de opdracht zou luiden, en in veel gevallen wist hij ook de route of de antwoorden. Echter, zoals al gezegd vonden we het niet altijd eerlijk om alle details te geven. Maar ondanks dat was de mol een topper!

Hints:

Een aantal ideeën voor aanwijzingen naar de mol hadden we al bedacht, al was het niet helemaal zeker of we ze ook konden toepassen, omdat we natuurlijk vantevoren niet wisten wie de mol zou worden. Zo hadden we al het idee om iets met een vast cijfer of letter te gaan doen. Uiteindelijk hadden we het voordeel van de volledige naam van Lukie: Lukie4!

Wist je dat 1:

Wist je dat de jury mede verantwoordelijk is geweest voor het deelnemersveld? Naar aanleiding van de inschrijfformulieren hadden wij al een aantal zekere deelnemers gekozen. Vervolgens lieten we mede door de juryleden aan de hand van de overgebleven (anonieme) inschrijfformulieren de rest van het deelnemersveld vullen!

Wist je dat 2:

Wist je dat we daadwerkelijk opdrachten pas vlak voor ze gespeeld moesten worden af hadden? Vooral voor de laatste paar weken hadden we nog niet alles klaar. Wat wel een voordeel had dat we ook op de actualitewit (lees WIDM15) konden inspelen.

Wist je dat 3:

Wist je dat ik zonder het te weten een fantastische aanwijzing naar de mol had gestopt bij de fototour in Birmingham? Dat Lukie er Lukie uit kon halen vond ik super leuk! Maar het was totaal onbedoeld.

Dat was het dan:

Dit was dus een klein inkijkje op mijn zicht van het spel en hoe we tot bepaalde zaken zijn gekomen. En ja, ook ik had foutjes gemaakt, maar daar heb ik zeker van geleerd voor een volgende keer. Vooral die kleine foutjes bij de test vond ik stom van mezelf. Maar goed, zo leer je er wel van voor de volgende keer.

Maar bovenal kijk ik met veel plezier terug op dit spel, en met jullie toevoegingen en ideeën kunnen we mooi weer vooruit! Bedankt daarvoor! Vooral dank aan de deelnemers, de juryleden, de barman en de kijkers, maar vooral heel veel dank aan MV dat hij het met mij heeft weten uit te houden! Bedankt allemaal! En hopelijk tot volgend jaar! ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::
Ich bin ein Bärliner!

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bedankt Mollenvanger-MV en Ldhmolletje
« Reactie #26 Gepost op: 7-04-2015, 17:54:40 »
 ::ok:: ::ok:: ::ok::

Actieopdrachten waren leuk ter afwisseling. Hadden er wat mij betreft zelfs 1 of 2 meer mogen zijn. :)

Denk dat de quizzen vooral wouterv goed bevielen. ;D
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bedankt Mollenvanger-MV en Ldhmolletje
« Reactie #27 Gepost op: 7-04-2015, 18:05:47 »
::ok:: ::ok:: ::ok::


Denk dat de quizzen vooral wouterv goed bevielen. ;D

Oh ja.  ::jaja::
klaar voor de strijd

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bedankt Mollenvanger-MV en Ldhmolletje
« Reactie #28 Gepost op: 7-04-2015, 18:12:38 »
Iets meer actieopdrachten had van mij ook wel gemogen, en liever minder quizzen. Die quizzen bevatten soms best heel specifieke kennis die niemand wist (nouja, behalve Wouterv dan :P). Daardoor hoefde de mol er totaal niet te mollen, en had je ook niets aan die opdrachten om de mol te vinden (behalve dat we Wouterv konden afstrepen :P). Dus persoonlijk vond ik die opdrachten iets minder geslaagd.

En wat betreft die voordeeltjes bij Jeopardy heb ik natuurlijk in het Feedbacktopic al gezegd dat ik die niet zo eerlijk vond, omdat ik vind dat je voordeeltjes moet kunnen verdienen door je best te doen. Niet door kennis die je toevallig hebt.

Maar goed, dat is dan ook zo ongeveer de enige kritiek die ik heb, want ik vond het spel echt geweldig en het zat heel goed in elkaar ::bravo:: Leuk om jullie terugblikken te lezen :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"