Juryleden:Veel spellen hier maken (succesvol) gebruik van juryleden. En ook ons leek het wel een idee om juryleden te gaan inzetten. Zo krijg je de kijkers die jurylid zouden willen worden nog net wat meer betrokken. En wat was er voor hen beter dan het bejureren van de weekopdrachten? Zo kwam het niet alleen op ons aan. Ook besloten we om de afvallers de mogelijkheid te bieden om mee te jureren.
De sleutel:We hadden al snel het idee dat we een extra dimensie aan dit spel wilden geven. En toen kwam dus MV aanzetten met het idee van de sleutel. Al snel wisten we dat dat een soort vrijbrief zou worden voor de finale, maar waar wel verder om gestreden zou moeten worden in verschillende opdrachten. Na heel wat bijschaven is het denk ik wel een groot succes geworden! En zeker voor herhaling vatbaar.
De overige extra's:Dat er jokers en vrijstellingen zouden komen leek ons niet meer dan logisch. Alleen moesten we er inderdaad voor oppassen dat het niet te veel spelbepalend zou zijn. En volgens mij is ook dat redelijk gelukt. Naast die 'normale' zaken leek ons ook de zwarte vrijstelling leuk. En vooral de dreiging dat hij ingezet kon worden heeft volgens mij het spel ook goed gedaan. Hoewel anderen het minder vonden, vond ik ook de extraatjes die bij Jeopardy te winnen waren superleuk! Die extra antwoordmogelijkheden konden iemand redden. Dat het uiteindelijk die aflevering anders liep is heel jammer.
De mol en zijn instructie:Lukie stond bij beiden al vanaf het begin op het verlanglijstje als mogelijke mollen. Maar pas na sluiting van de inschrijving hebben we de definitieve knoop doorgehakt. Uiteindelijk hadden we 3 kandidaten over waartussen we de mol moesten vinden. En als ik zie hoe het spel verder is verlopen is het absoluut een topkeus geweest.
Van de meeste opdrachten wist de mol vantevoren hoe de opdracht zou luiden, en in veel gevallen wist hij ook de route of de antwoorden. Echter, zoals al gezegd vonden we het niet altijd eerlijk om alle details te geven. Maar ondanks dat was de mol een topper!
Hints:Een aantal ideeën voor aanwijzingen naar de mol hadden we al bedacht, al was het niet helemaal zeker of we ze ook konden toepassen, omdat we natuurlijk vantevoren niet wisten wie de mol zou worden. Zo hadden we al het idee om iets met een vast cijfer of letter te gaan doen. Uiteindelijk hadden we het voordeel van de volledige naam van Lukie: Lukie4!
Wist je dat 1:Wist je dat de jury mede verantwoordelijk is geweest voor het deelnemersveld? Naar aanleiding van de inschrijfformulieren hadden wij al een aantal zekere deelnemers gekozen. Vervolgens lieten we mede door de juryleden aan de hand van de overgebleven (anonieme) inschrijfformulieren de rest van het deelnemersveld vullen!
Wist je dat 2:Wist je dat we daadwerkelijk opdrachten pas vlak voor ze gespeeld moesten worden af hadden? Vooral voor de laatste paar weken hadden we nog niet alles klaar. Wat wel een voordeel had dat we ook op de actualitewit (lees WIDM15) konden inspelen.
Wist je dat 3:Wist je dat ik zonder het te weten een fantastische aanwijzing naar de mol had gestopt bij de fototour in Birmingham? Dat Lukie er Lukie uit kon halen vond ik super leuk! Maar het was totaal onbedoeld.
Dat was het dan:Dit was dus een klein inkijkje op mijn zicht van het spel en hoe we tot bepaalde zaken zijn gekomen. En ja, ook ik had foutjes gemaakt, maar daar heb ik zeker van geleerd voor een volgende keer. Vooral die kleine foutjes bij de test vond ik stom van mezelf. Maar goed, zo leer je er wel van voor de volgende keer.
Maar bovenal kijk ik met veel plezier terug op dit spel, en met jullie toevoegingen en ideeën kunnen we mooi weer vooruit! Bedankt daarvoor! Vooral dank aan de deelnemers, de juryleden, de barman en de kijkers, maar vooral heel veel dank aan MV dat hij het met mij heeft weten uit te houden! Bedankt allemaal! En hopelijk tot volgend jaar!