Ik heb niet gekeken (US Open is ook), maar gezien we verloren hebben van een land, dat een jaar geleden nog heeft verloren van de Faroër eilanden, kan ik me wel iets voorstellen bij het niveau van oranje.
Nou... het was inderdaad niet veel. De Nederlandse verdediging ging bij de goals twee keer kinderlijk de mist in. Alles voetballend op willen lossen in plaats van de bal de tribune in rammen als het nodig is. Of, zoals Joël Veltman, heel kinderlijk gewoon aan de verkeerde kant dekken bij een voorzet. Dat doen ze bij de E-tjes van FC Bal op 't Dak zelfs nog beter
Onze verdedigers zijn niet keihard meer. Maar een voetballende oplossing zoeken kunnen ze ook niet. Ik heb heimwee naar types als Rinus Israël, Theo Laseroms, John Metgod, John de Wolf, Jaap Stam... Allemaal types die al ontzag en angst inboezemden als je ze zag. De enige huidige international die daar enigszins aan voldoet is Ron "Beton" (Vlaar). Ohw ja en Gregory van der Wiel, die kan ook nog. Maar ja: die worden dan weer niet opgesteld. De coach is blind volgens mij
Waarom kreeg Louis van Gaal wel de boel op de rails en Danny Blind niet? Omdat Van Gaal zijn plan aanpaste aan de beschikbare spelers en niet andersom. Het liefst had Van Gaal ook met meer aanvallers gespeeld maar hij besefte dat hij er de verdedigers niet voor had. Dus dan daar maar de nadruk op leggen. En dat werkte.
Blind heeft een plan voor ogen en selecteert daar zijn spelers op. Zij krijgen van hem de opdracht om zijn plan uit te voeren. Maar als je niet de juiste spelers hebt gaat zo'n plan nooit werken. En dat is gisteren maar weer eens gebleken.
Nederland heeft echt het geluk dat bij Zweden een paar vaste waarden als Isaksson, Kallstrøm en Ibrahimovic gestopt zijn. Anders had Zweden onze jongens onder de voet gelopen dinsdag.
Blind vertrekt binnenkort. Hopelijk gaat er nu eens een hele frisse wind waaien door het elftal. Het is al een goed begin dat Cillessen geen eerste keeper meer is en dat Memphis niet geselecteerd is. De meest overschatte voetballer van Nederland! Zet een "frisse" coach als Ron Jans of Gertjan Verbeek voor de groep en geef ze de vrije hand bij het selecteren.
Als het aan mij lag (en er geen geblesseerden zijn):
Zoet ; vd Wiel, Vlaar, de Vrij, Willems (ja die doet ook nog wel eens iets goeds) ; Sneijder, Strootman, Wijnaldum, Robben ; Huntelaar, Janssen
Maar ja ik ben geen bondscoach