Poll

Moeten de 1 en 2 eurocent-muntjes worden afgeschaft?

Ja, ik vind het prima als alles op 5 cent wordt afgerond!
9 (39.1%)
Nee, van mij mogen de 1 en 2 centmuntjes blijven!
14 (60.9%)

Totaal aantal stemmen: 21

Auteur Topic: Afschaffen 1 en 2 centmunten  (gelezen 2860 keer)

Offline Madcat

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Afschaffen 1 en 2 centmunten
« Gepost op: 31-10-2003, 10:21:04 »
Nog dit jaar starten een aantal supermarkten een proef die tot doel heeft te bekijken of de één en twee eurocenten afgeschaft kunnen worden. In de desbetreffende winkels zal het af te rekenen bedrag afgerond worden op 5 eurocent. Mocht de proef succesvol zijn dan kan de rekenmethode snel bij andere winkels worden ingevoerd.

Achter de proef zit het 'Platform Maatschapelijk Overleg Betalingsverkeer'. Daarin zitten onder meer de Nederlandsche Bank en de Consumentenbond. Die laatste is nog wel kritisch wat betreft mogelijke prijsverhogingen.

Er bestaat sinds de invoering van de euro al een tekort aan kleine eurocenten. In Finland zijn de één en twee eurocent al afgeschaft. (Bron: Fok!)

=========================

Wat vinden jullie. Ik ben in elk geval tegen het afschaffen van deze muntjes. Naar mijn idee werkt het inflatieverhogend, al kan ik nog even geen echte redenen bedenken waarom dat zo zou zijn, misschien meer een onderbuikgevoel. :)

Ook nog maar ff een poll toegevoegd trouwens!  :)


Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Afschaffen 1 en 2 centmunten
« Reactie #1 Gepost op: 31-10-2003, 10:38:31 »
Onmiddelijk weg met die ***-muntjes, wat heb je eraan? Ik ben nog nooit in een winkel gaan staan en met centen en met 2-centen nauwkeurig gaan rekenen tot ik op het juiste bedrag zat. Van mij mogen zelfs de 5-cents wel weg.

Offline mollinde

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Afschaffen 1 en 2 centmunten
« Reactie #2 Gepost op: 31-10-2003, 11:20:12 »
Ik heb geen last van die dingen hoor.
Heb thuis een grote geldpot, en daar kieper ik om de zoveel tijd al m´n kleingeld in. Een keer per jaar naar de bank brengen is een leuk extra´tje  :D

stap voor stap

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Afschaffen 1 en 2 centmunten
« Reactie #3 Gepost op: 31-10-2003, 11:56:39 »
Lekker laten die krengen.

Ik ben het met Madcat eens, je krijgt er waarschijnlijk alleen maar hogere prijzen mee, en dat willen wij als arme studenten natuurlijk niet. Plus: ik vind het wel leuk, ik mieter ze ook altijd in een potje om ze dan op een gegeven moment met z'n allen tegelijk ergens voor te gebruiken (vooral in de supermarkt is dat erg leuk ;D ). Hebben ze tenminste nog ergens nut voor!

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Afschaffen 1 en 2 centmunten
« Reactie #4 Gepost op: 31-10-2003, 12:00:07 »
Idd Annuh! Dat kunnen wij als arme studenten niet hebben. Bovendien vraag ik me af hoe het met veel snoepautomaten etc. moet. Een "prijstrap" van 5 cent lijkt mij teveel.

Lekker houden die muntjes.

Offline Madcat

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Afschaffen 1 en 2 centmunten
« Reactie #5 Gepost op: 31-10-2003, 12:55:18 »
De meeste snoepautomaten hebben nu ook al wel prijzen, die afgerond zijn op 5 cent, dus daarvoor maakt het volgensmij niet zo veel uit of die dingen blijven of worden afgeschaft.

Ik ben ook blijkbaar niet de enige die denkt dat de prijzen hierdoor gaan stijgen. Ik kan alleen nog niet echt een goede verklaring hiervoor verzinnen... Volgens de supermarkten ga je er even vaak op vooruit (als de bon op 1,2, 6 of 7 eindigt) als achteruit (als de bon op 3,4,8 en 9 eindigt) en dat klinkt opzich wel logisch. Heeft iemand hier misschien een goede theorie, die wel verklaart waarom de prijzen gaan stijgen?  ::)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Afschaffen 1 en 2 centmunten
« Reactie #6 Gepost op: 31-10-2003, 14:06:07 »
Handhaven, die muntjes. Ik betaal er overigens niet graag mee, met het gevolg dat ik thuis een behoorlijke hoeveelheid van die roodkoper-kleurige rondjes heb liggen. Ik houd ze echter bij elkaar, breng ze naar het Kruidvat de dichtstbijzijnde discountdrogist, waar ze er heel blij mee zijn. Dat scheelt mij omwisselkosten, en het winkelpersoneel daar een wandeling naar het postkantoor. Ik hoef er geen meter extra voor te lopen, want ik doe dat onder werktijd. De drogist ligt in mijn postroute, en ik moet er sowieso naar binnen om mijn post af te geven.

Toen in 1980 de cent werd afgeschaft, werd die alleen als MUNT-eenheid afgeschaft. Als rekeneenheid is de cent altijd blijven bestaan. Dit weten veel mensen niet. Het beroerde is, dat winkeliers hun prijzen bij afschaffing van zo'n munteenheid hun prijzen ALTIJD naar BOVEN afronden, ik heb nog nooit een winkelier meegemaakt die uit klantvriendelijkheid zijn prijzen naar de dichtsbijzijnde ronde prijs (op 5 cent nauwkeurig) naar BENEDEN ging afronden.

Afschaffen ervan leidt opnieuw tot prijsverhogingen. Het afschaffen van 5 eurocent-munten, zoals Chriz zegt, zorgt ervoor dat we allemaal eenheden krijgen van 10 eurocent, en dat vind ik persoonlijk een erg grote marge. De volgende stap: het afschaffen van het muntje van 10 eurocent, is dan wel erg verleidelijk.

Offline mollinde

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Afschaffen 1 en 2 centmunten
« Reactie #7 Gepost op: 31-10-2003, 14:16:34 »

Afschaffen ervan leidt opnieuw tot prijsverhogingen. Het afschaffen van 5 eurocent-munten, zoals Chriz zegt, zorgt ervoor dat we allemaal eenheden krijgen van 10 eurocent, en dat vind ik persoonlijk een erg grote marge. De volgende stap: het afschaffen van het muntje van 10 eurocent, is dan wel erg verleidelijk.

helemaal mee eens.
Gaan de prijzen nu met die prijzenoorlog eindelijk eens omlaag......bij het afschaffen van die centen zijn we dat gelijk weer kwijt.  >:(

(of zou het een groot voorbedacht plan zijn , eerst dalen met die prijzen en er op deze manier uiteindelijk een schepje bovenop doen.  :-X ;D  ;D)
stap voor stap

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Afschaffen 1 en 2 centmunten
« Reactie #8 Gepost op: 31-10-2003, 15:33:02 »
Een geluk bij een ongeluk: Het Ministerie van Financiën heeft laten weten dat de 1 en 2 cent als munteenheid niet echt afgeschaft wordt. Dat kan alleen als de hele Europese Unie daartoe besluit.
Dus als je in een winkel 1,05 euro moet betalen, mag je dan steeds 1x 1 euro, 2x 2 cent en 1x 1 cent op de toonbank leggen?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Afschaffen 1 en 2 centmunten
« Reactie #9 Gepost op: 31-10-2003, 18:30:14 »
Dat laatste kan natuurlijk altijd, maar of het wordt geaccepteerd, is maar afwachten. Een soortgelijk probleem doet zich voor bij de biljetten. Ik had laatst voor het eerst een groen biljet (100 euro) in handen. Ik wilde iets afrekenen van 69 euro, en verwachtte geen problemen.

Ik had er geen problemen mee, dat het biljet werd gescand, maar wel met de opmerking van de verkoopster: dat ze liever 2 briefjes van 50 in handen kreeg, dan 1 van 100. Wat nou? Een biljet van 100 euro is nota bene (net als alle andere euro's) wettig betaalmiddel.

Totdat er een definitieve beslissing is van de Europese Unie, althans van de deelnemende Euro-landen, mogen de 1 en 2 eurocent-muntjes nergens geweigerd worden, ook niet in Finland, waar ze sowieso al een rariteit zijn. Er is wel een maximum aan verbonden. Voor zover ik weet moet een winkelier het geld gewoon accepteren, als de muntjes een bepaald maximum niet te boven gaan. Ik weet helaas niet bij welke aantallen de grens ligt, maar als iemand een zakje chips wil afrekenen met 35 losse eurocenten, mag dat bij mijn weten niet worden geweigerd.

Dat de kassabediende je minder lief aan zal kijken, dan in het geval je met 20 cent, 10 en 5 cent had betaald (3 munten, dus), dat is weer een ander verhaal.

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Afschaffen 1 en 2 centmunten
« Reactie #10 Gepost op: 31-10-2003, 18:36:42 »
Houden die zooi.

Niet eerst klagen dat alles zo duur is en dan het door zo'n maatregel duurder laten worden. In Finland is alles al duur dus dat is anders.

Ik heb helemaal niet veel kleine muntjes, maar dat komt omdat ik altijd (als ik contant betaal dan, meestal pin ik) gelijk bijleg.
Dus als ik 3, 68 moet betalen, krijgen ze of 68 cent van me of 18, of 8 of anders 3. Ik heb dus bijna nooit meer dan 10 cent aan minimuntjes.
Scheelt een hoop...
Probeer het eens
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Dokter Wouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Afschaffen 1 en 2 centmunten
« Reactie #11 Gepost op: 1-11-2003, 03:02:07 »
Niet afschaffen die muntjes.

Alleen al omdat afschaffen enorme kapitaalvernietiging zou zijn. Het heeft vast enorm veel geld gekost om al die muntjes te slaan. Dan ga je ze toch niet na amper twee jaar al weer afschaffen?
Reality top 3:  1. Wie is ... de mol?  2. Peking Express  3. Expeditie Robinson

Offline Elmar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De verboden vrucht
Re:Afschaffen 1 en 2 centmunten
« Reactie #12 Gepost op: 1-11-2003, 18:44:20 »
Al schaffen ze al het materiele geld af. Ik betaal toch alles met chip of pin...  :-\
Banaan is geel... Banaan is krom... Banaan is lekker...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Afschaffen 1 en 2 centmunten
« Reactie #13 Gepost op: 2-11-2003, 11:59:23 »
Ondanks het feit dat we er nu alweer bijna twee jaar mee betalen, wordt de euro door de meeste mensen nog steeds naar guldens omgerekend. Dat verandert pas, als de kinderen die na de invoering van de euro worden/werden geboren, naar school gaan, en gaan leren rekenen. Zij kennen immers de gulden niet als betaalmiddel.

Er heeft ooit eens een artikeltje in de krant gestaan van iemand die het verschil niet kende tussen betaalmiddel en reken-eenheid. Hij schreef: als de cent TOCH is afgeschaft, waarom verhogen ze de artikelprijzen soms met 1 of 2 cent? Wacht daar dan toch mee tot je meteen de prijzen met 5 cent kunt verhogen. Dat is onzin, want zoals ik al eerder schreef: de cent heeft als rekeneenheid simpelweg altijd bestaan, en de consument is sowieso altijd de dupe van dit soort maatregelen.
Verlagen de supermarkten de prijzen echt zodanig dat je aan de kassa uiteindelijk minder betaalt voor de inhoud van je mandje of karretje? Ik heb intussen al gemerkt dat ze dat geld met de minder gangbare artikelen weer dubbel terugpakken.

Twee voorbeelden: ik koop vaak een bakje filet americain. Ik betaalde daar twee weken terug 1,49 euro voor. Na invoering van de lagere prijzen, is dat artikel plotseling in de reclame: NU zeer voordelig: Van 2,49 voor 1,99!!!!!!!

Dat noem ik pure oplichterij van die supermarkt. Ik heb het dan ook fijn laten staan. Een medeflatbewoonster werkt bij die Super de Boer, en ik heb haar dat ook verteld: ze moest me helaas gelijk geven dat naast prijsverlagingen ook stiekeme prijsverhogingen zijn doorgevoerd. Maar alleen de prijsverlagingen krijgen de aandacht.

Het andere voorbeeld, dat was met een bepaald merk waspoeder dat ik altijd koop, dat kostte ineens een hele euro meer, dan vorige week.

Hoe heette dat bij Albert Heijn ook al weer, ooit? We blijven op de kleintjes letten, maar wel in hun eigen voordeel. Dat laatste zeggen ze er niet bij, helaas.

Ik denk dat het effect van het afschaffen van die 1 en 2 eurocent alleen in het voordeel is van de winkelier. Want als die munteenheid er niet meer is, is de kleinste eenheid 5 cent. Binnen de kortste keren hebben de winkeliers een gebrek aan die 5 cent-munten, en dan wordt er al gauw gesproken over afschaffing daarvan. Het probleem wordt steeds verder opgeschoven.
« Laatst bewerkt op: 2-11-2003, 12:05:59 door bodejosm43 »

Offline mollinde

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Afschaffen 1 en 2 centmunten
« Reactie #14 Gepost op: 2-11-2003, 12:21:09 »
ooooooh, wat stiekem die prijsverhogingen.  :o
Echt belachelijk zeg. Maar ja, het kon toch ook bijna niet anders. Die supermarkten zorgen echt wel dat ze niet al te veel armer worden hoor.
Ik had er nog niet bij stilgestaan, maar als je er over nadenkt is het eigelijk niet eens zo verassend. :'(

Ik geloof niet dat die 5 ct. afgeschaft gaat worden. Dat is met de stuiver ook nooit gebeurt immers, terwijl 5 euro ct omgerekend al ruim een duppie waard is. Geloof niet dat ze dat eruit gaan gooien.

maar blijf erbij, ook die 1 en 2 centen moeten blijven (al is het maar om mijn kleingeldpot te spekken ;D)
stap voor stap

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Afschaffen 1 en 2 centmunten
« Reactie #15 Gepost op: 2-11-2003, 12:22:03 »


Totdat er een definitieve beslissing is van de Europese Unie, althans van de deelnemende Euro-landen, mogen de 1 en 2 eurocent-muntjes nergens geweigerd worden, ook niet in Finland.

Hmmm, eens even denken hoe ik mijn volgende auto ga betalen!
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Afschaffen 1 en 2 centmunten
« Reactie #16 Gepost op: 2-11-2003, 13:46:14 »
Verdi: het lijkt me inderdaad een geinig idee om te zien hoe je je volgende vierwieler contant gaat betalen met muntjes van 1 en 2 eurocent. Alleen zo jammer dat je dan een vrachtauto moet gaan huren om ze te vervoeren. Zou je nog wel eens meer geld voor kwijt kunnen zijn dan de aanschafprijs van je nieuwe auto.

Hoe betaal je eigenlijk de huur van die vrachtauto, zit ik me ineens te bedenken? Ga je dan pinnen? ;D