Auteur Topic: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder  (gelezen 169239 keer)

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
[KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Gepost op: 8-12-2016, 14:20:30 »


Naam: Jochem van Gelder
Geboortedatum: 23-05-1963
Beroep: Radio en Televisiepresentator

Meer informatie over Jochem kun je HIER vinden.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #1 Gepost op: 7-01-2017, 23:21:00 »
Bij zijn introductie (minuut 16 van aflevering 1) zegt Jochem: 
"Eigenlijk ben ik op heel veel fronten absoluut ongeschikt om ook maar enigszins de kans te maken om de mol te ontmaskeren.
ik ben te fanatiek en het korte geheugen is niet zo best meer"

Dit kan je uitleggen als uitspraak van de mol:
1) De mol kan zichzelf niet ontmaskeren.
2) Een mol is een druk beestje (kan je uitleggen als fanatiek).
3) Een mol heeft een vrij slecht kort geheugen


Ik verdenk Jochem (nog) niet, maar vond dit wel een opmerkelijke zin. :)
Voorlopig blijf ik bij mijn theorie dat Jeroen de mol is.  [zie uitleg in topic over kandidaat Jeroen http://www.wieisdemol.com/forum/index.php?topic=59212.0 ]

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #2 Gepost op: 8-01-2017, 00:59:41 »

Ik checkte toevallig de Engelse wikipagina van Portland. Citaat:

The city covers 145 square miles (380 square kilometers) and had an estimated population of 632,309 in 2015,[7][9] making it the 26th most populous city in the United States. Approximately 2,389,228 people live in the Portland metropolitan statistical area (MSA), the 23rd most populous MSA in the United States.

Jochem's geboortedatum is 23 mei 1963. De volgende getallen en tekst in dit stukje over Portland bevatten een aantal frappante HINTS (??) naar Jochem.

632,309 [ begint met geboortjeaar 63 en geboortedag 23 ]
2,389,228 [ begint met geboortedag 23 ]
the 23rd most populous MSA in the United States.  [ weer geboortedag 23!! ]

Hoe weird is Portland?  :o
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline pellertje

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #3 Gepost op: 8-01-2017, 02:27:41 »
Ik checkte toevallig de Engelse wikipagina van Portland. Citaat:

The city covers 145 square miles (380 square kilometers) and had an estimated population of 632,309 in 2015,[7][9] making it the 26th most populous city in the United States. Approximately 2,389,228 people live in the Portland metropolitan statistical area (MSA), the 23rd most populous MSA in the United States.

Jochem's geboortedatum is 23 mei 1963. De volgende getallen en tekst in dit stukje over Portland bevatten een aantal frappante HINTS (??) naar Jochem.

632,309 [ begint met geboortjeaar 63 en geboortedag 23 ]
2,389,228 [ begint met geboortedag 23 ]
the 23rd most populous MSA in the United States.  [ weer geboortedag 23!! ]

Hoe weird is Portland?  :o


Ik denk niet dat je veranderlijke informatie van Wikipedia als hint kan beschouwen.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #4 Gepost op: 8-01-2017, 14:51:32 »
Ik denk niet dat je veranderlijke informatie van Wikipedia als hint kan beschouwen.

Ja daar heb je zeker een punt. Maar je zou met beetje goede wil kunnen denken dat dit wél de info over is die in 2016 over Portland bekend was.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #5 Gepost op: 8-01-2017, 21:22:45 »
Na aflevering 1 mijn Mol. Hij doet zich onnozeler voor dan ie is en weet nog behoorlijk buiten schot te blijven terwijl ie volgens mij best wat in de pap te brokkelen heeft. Ik zie in hem wel de Mol die Art beschreef in de Metro: gaat op in de groep en met een talent voor een dubbelrol.

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #6 Gepost op: 8-01-2017, 21:48:34 »
Na aflevering 1 mijn Mol. Hij doet zich onnozeler voor dan ie is en weet nog behoorlijk buiten schot te blijven terwijl ie volgens mij best wat in de pap te brokkelen heeft. Ik zie in hem wel de Mol die Art beschreef in de Metro: gaat op in de groep en met een talent voor een dubbelrol.

Ik had ergens wat opgeschreven, maar kan het niet meer vinden, dus maar proberen vanuit mijn korte geheugen  ;)

Ze vroegen een man in een loempiakraampje naar de weg.
Die man antwoordde nogal traag. Jochem onderbrak hem door kortaf te vragen welke kant ze op moesten.
Niet meteen molgedrag vond ik.

@ bij 23.05
« Laatst bewerkt op: 8-01-2017, 21:53:43 door m0lmuis »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #7 Gepost op: 8-01-2017, 22:03:16 »
Ja, lijkt ie prima te doen daar. Maar is nou niet van zo'n gewicht dat ik hem er minder door verdenk.

Iets anders wat me opviel is dat ie Imanuelle (als ze belt) Emanuelle noemt. Een Mol bereidt zich goed voor op wie de kandidaten zijn en zou zo'n fout niet maken? Of hebben we met een hele geslepen Mol van doen die een stapje verder denkt? (Of begint Heinz al een tunnel te graven?)

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #8 Gepost op: 8-01-2017, 22:04:20 »
Na aflevering 1 mijn Mol.

Jochem is ook mijn mol. Zijn biechten zijn ook interessant. Hij zegt bv "Het geld in deze fase is niet zo belangrijk." Dat soort dingen.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2017, 22:20:48 door Avogadro »

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #9 Gepost op: 8-01-2017, 22:48:02 »
Jochem stelt voor om van buiten naar binnen te werken en omgekeerd.

Hij laat zijn groep starten met het vraagteken en dan de volgende plaatsen. (250 +500)

Dus hij zou als mol zijn groep naar de laagste bedragen gaan.
Lijkt me raar voor een mol.
klaar voor de strijd

Offline KiWi0501

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #10 Gepost op: 8-01-2017, 23:02:52 »
Bij het vraagteken beginnen en proberen te treuzelen....

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #11 Gepost op: 8-01-2017, 23:18:17 »
Bij het vraagteken beginnen en proberen te treuzelen....

kon ook met het voorstel van Diederik, die wou 1,3,5 en dan 2,4.
Had Jochem daarop ingepikt en gezegd ok, wij doen 1,3,5 dan had hij kunnen treuzelen
voor 1500 euro. Nu was het maar 750 euro
klaar voor de strijd

Offline JannekeSDG

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #12 Gepost op: 9-01-2017, 09:19:09 »
OPvallend aan Jochem vond ik: Toen Art de bedoeling van het vraagteken uitlegde wist hij meteen hoe ze die slim moesten inzetten. De andere 5 zaten nog na te denken wat het betekende (wij kijkers trouwens ook) en hij zei meteen: dan moeten we die inzetten op degene die we denken dat de slechtste test gaat maken.
Dat zou voorkennis kunnen zijn.
Hij zei in de biecht dat hij niet slim genoeg is om de Mol te ontmaskeren. Nou dit is wel superslim.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #13 Gepost op: 9-01-2017, 12:35:15 »
Na aflevering 1 mijn Mol. Hij doet zich onnozeler voor dan ie is en weet nog behoorlijk buiten schot te blijven terwijl ie volgens mij best wat in de pap te brokkelen heeft. Ik zie in hem wel de Mol die Art beschreef in de Metro: gaat op in de groep en met een talent voor een dubbelrol.
Helemaal eens Heinz! En hij is geknipt voor zo'n dubbelrol. Wat mij ook opviel is dat hij zo nadrukkelijk uitspreekt dat hij niks weet van mol zijn, hoe het spel werkt, dat hij niet geschikt is etc. Ook dat hij het spel uitgelegd heeft gekregen van zijn zonen, voordat hij vertrok. Een ideaal rookgordijn om zo te starten. En ik vond dat hij ook erg gefocust was in die bus, en meteen over dat vraagteken begon. Op mij kwam hij over als iemand die precies weet hoe het spelletje werkt. De meeste zien zo'n kaartje met de opdracht en willen eerst even rustig nadenken hoe het te doen (vooral als ze nog onderweg zijn). Hij begint meteen over dat vraagteken, dan moet je het spelletje goed kennen.
Meer L

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #14 Gepost op: 9-01-2017, 15:30:58 »
Overzicht van mogelijke hints naar Jochem:

1) Het getal 353 komt prominent in beeld in de 1e aflevering

op de helikopter, [bron: http://www.npo.nl/wie-is-de-mol/07-01-2017/AT_2070076, start video op 12:00 ]
op een gebouw als start van een cijferreeks, [bron: http://www.npo.nl/wie-is-de-mol/07-01-2017/AT_2070076, start video op 13:12 ]

Jochem stelt zichzelf voor [ http://www.npo.nl/wie-is-de-mol/07-01-2017/AT_2070076, start video op 16:10] en zegt " ... ik ben vader van 3 zonen". Jochem's leeftijd is 53, 3 en 53 geeft dus 353

2) Cijferreeks 230-0405 op blauw bord op de hoek van een gebouw

[bron: foto hieronder óf check http://www.npo.nl/wie-is-de-mol/07-01-2017/AT_2070076, start video op 11:40 ]
De reeks start met 23 en Jochem is op 23 mei jarig. [bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Jochem_van_Gelder]

3) Betekenis van 353

Het jaar 353 is het 53e jaar in de 4e eeuw volgens de christelijke jaartelling. [bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/353]
Ook weer 53, de leefttijd van Jochem dus.

4) Aanwijzingen in Wiki-info van Portland [bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Portland,_Oregon]

Deze aanwijzingen vond ik al eerder, maar zijn misschien zwakker wegens de veranderlijkheid van de info op Wikipedia.
Maar goed, je weet nooit wat de redactie van Wie is de Mol heeft bedacht dit jaar:

Ik checkte toevallig de Engelse wikipagina van Portland. Citaat:

The city covers 145 square miles (380 square kilometers) and had an estimated population of 632,309 in 2015,[7][9] making it the 26th most populous city in the United States. Approximately 2,389,228 people live in the Portland metropolitan statistical area (MSA), the 23rd most populous MSA in the United States.

Jochem's geboortedatum is 23 mei 1963. De volgende getallen en tekst in dit stukje over Portland bevatten een aantal frappante HINTS (??) naar Jochem.

632,309 [ begint met geboortjeaar 63 en geboortedag 23 ]
2,389,228 [ begint met geboortedag 23 ]
the 23rd most populous MSA in the United States.  [ weer geboortedag 23!! ]

Hoe weird is Portland?  :o

« Laatst bewerkt op: 9-01-2017, 23:03:04 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #15 Gepost op: 9-01-2017, 15:56:52 »
OPvallend aan Jochem vond ik: Toen Art de bedoeling van het vraagteken uitlegde wist hij meteen hoe ze die slim moesten inzetten. De andere 5 zaten nog na te denken wat het betekende (wij kijkers trouwens ook) en hij zei meteen: dan moeten we die inzetten op degene die we denken dat de slechtste test gaat maken.

Hoeft niet persé want dat was ook gelijk mijn eerste gedachte toen ik dit keek. Ik zei dit eerder voordat Jochem dit zei dus dit is nog mogelijk hoor. ::zwaai::

Wat mij ook opviel is dat hij zo nadrukkelijk uitspreekt dat hij niks weet van mol zijn, hoe het spel werkt, dat hij niet geschikt is etc. Ook dat hij het spel uitgelegd heeft gekregen van zijn zonen, voordat hij vertrok. Een ideaal rookgordijn om zo te starten. En ik vond dat hij ook erg gefocust was in die bus, en meteen over dat vraagteken begon. Op mij kwam hij over als iemand die precies weet hoe het spelletje werkt. De meeste zien zo'n kaartje met de opdracht en willen eerst even rustig nadenken hoe het te doen (vooral als ze nog onderweg zijn). Hij begint meteen over dat vraagteken, dan moet je het spelletje goed kennen.

Jochem heeft heus wel wat afleveringen teruggekeken hoor met zijn zonen. En dan zie je wel dat het vraagteken meestal iets is waar je op moet happen. Bijvoorbeeld seizoen 15 - aflevering 9. Hierin twijfelde Rik geen moment of hij de envelop met het vraagteken wel of niet moest houden (of er stond geen vraagteken op, maar de inhoud was in ieder geval onbekend). Daar kreeg Rik de pak-af voor. Een heel mooi wapen.

Conclusie: of ik wil nog niets in Jochem zien, of het is niet vreemd dat hij deze dingen doet. Kies maar :P
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #16 Gepost op: 11-01-2017, 09:31:00 »
Complexe theorieën kunnen prachtig zijn maar ik hou van simpel en volgens mij zijn er nu twee heldere hints naar Jochem gevonden:

- Afleveringstitel 1: '...zo gedaan'. De puntjes staan voor "Zo gezegd,". Jochem zegt laten we de vrijstelling afpakken van de kandidaat die de test het slechtst maakt. Zo gezegd, zo gedaan.
- Dagboek 1: De Mol spreekt van "mollega's". Dit doet Jochem in zijn filmpje op de website ook.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #17 Gepost op: 11-01-2017, 10:25:48 »
Jochem is nog niet mijn hoofdverdachte maar wel één van mijn verdachten.

Wat betreft zo gezegd zo gedaan is er nog één van toepassing  op Jochem:

"Wat er ook gebeurt, wij pakken  dat vraagteken".
Het groepje met Jochem  vond inderdaad het vraagteken.

Edit: Jochem  vind ik  lastig te peilen. Bij zou een mol kunnen zijn (misschien  ook wel  te voor de hand liggend).een finalist maar ook een vroege afvaller.....

Vooralsnog schat ik  hem in als een kandidaat maar hou hem in de gaten.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2017, 11:52:51 door Moedermol »

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #18 Gepost op: 11-01-2017, 12:33:06 »
In het topic van Jeroen wordt gesteld dat vrij vaak twee voorwerpen in beeld komen. Ook wordt er dit jaar relatief veel nadruk gelegd op sterrenbeelden (Chris bij Moltalk (en Molboekje*)). Jochem heeft als sterrenbeeld Tweelingen.
Even op blijven letten dus of deze montagehint à la Vissers en Margriet doorzet.


*Ik heb dit jaar voor het eerste een Molboekje gekregen. Het verraste me dat maar liefst drie pagina's aan sterrenbeelden gewijd werden, terwijl ik dit (zelfs als sterrenkundige) toch vrij onbelangrijk vind. Ik weet niet zeker of dit er in voorgaande jaren ook in stond.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #19 Gepost op: 11-01-2017, 12:54:32 »
*Ik heb dit jaar voor het eerste een Molboekje gekregen. Het verraste me dat maar liefst drie pagina's aan sterrenbeelden gewijd werden, terwijl ik dit (zelfs als sterrenkundige) toch vrij onbelangrijk vind. Ik weet niet zeker of dit er in voorgaande jaren ook in stond.

Ja, in de vorige molboekjes stonden ook sterrenbeelden. En iets van een duotheorie is in het verleden al een keer of drie (in ieder geval in 2015 en 2014 en ik herinner me er nog eerder een) op het forum langsgekomen dus zelf hecht ik er weinig waarde aan.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2017, 12:56:52 door Heinz »