Auteur Topic: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?  (gelezen 7296 keer)

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Gepost op: 4-01-2018, 17:21:14 »
Dit kwam ter sprake in de Moltalk van 3 januari en ik betwijfel of dit een voordeel oplevert. Ja, het kan helpen om geld in de pot te krijgen maar ik denk dat kandidaten die het meest fanatiek geld in de pot proberen te krijgen als één van de eerste afvallen. Ze begrijpen het spel namelijk niet. Op het moment dat anderen door hebben dat je de mol niet bent dan heb je de andere kandidaten dus een hint gegeven door niet op jou te stemmen. Een mol zal namelijk niet als meest fanatieke kandidaat zo veel mogelijk geld in de pot proberen te stoppen. 

Ik zou juist zeggen dat het een voordeel zou kunnen zijn als je als kandidaat een opdracht verprutst omdat je het fysiek niet kan. Dan gaan je medekandidaten toch twijfelen of je niet toevallig toch de mol bent. Hoe meer kandidaten jou onterecht als mol zien, hoe beter het voor jou is als kandidaat.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #1 Gepost op: 4-01-2018, 17:47:06 »
Het geeft je verder in het spel om de mol te ontmaskeren weinig voordeel. Niet fysiek fit zijn is in ieder geval niet voordelig. Maar in de Nederlandse versie zijn er zowieso niet veel fysieke opdrachten. Zelfs als je kijkt naar onze zuiderburen, die meer fysieke opdrachten hebben, kan je zien dat de minder fitte mensen alsnog een heel eind kunnen komen. Je zou je slechte conditie overigens wel als smoes kunnen gebruiken of met goede conditie jezelf verdacht kunnen maken door minder je best te doen. In de praktijk denk ik echter dat je er niet heel veel mee op schiet.

Mocht er toch een fysieke opdracht zijn, dan heb je uiteraard voordeel als je fit bent.

Oh ja, laten we verder geen discussie houden over het verschil NL/BE. Dit was gewoon een voorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 4-01-2018, 17:59:32 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #2 Gepost op: 4-01-2018, 18:02:24 »
Ik denk dat het zeker handig is als je fysiek fit bent. Je wordt dan minder snel moe van bepaalde opdrachten (of dat nu traplopen is of lasergamen), waardoor je je meer energie over hebt om je te focusen op wat je medekandidaten doen. 24 uur per dag op je hoede zijn is slopend, dan is het fijn dat er niet meer moeheid bijkomt omdat je een slechte conditie hebt. Voor het succes in de opdrachten zit er denk ik weinig verschil.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #3 Gepost op: 4-01-2018, 18:09:57 »
Ik denk dat het zeker handig is als je fysiek fit bent. Je wordt dan minder snel moe van bepaalde opdrachten (of dat nu traplopen is of lasergamen), waardoor je je meer energie over hebt om je te focusen op wat je medekandidaten doen. 24 uur per dag op je hoede zijn is slopend, dan is het fijn dat er niet meer moeheid bijkomt omdat je een slechte conditie hebt. Voor het succes in de opdrachten zit er denk ik weinig verschil.
Daar ben ik het helemaal mee eens!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #4 Gepost op: 4-01-2018, 18:12:55 »
Het is interessant om de vraag breder te trekken naar wat vergroot de kans om WIDM te winnen? Misschien kunnen we overeenkomsten ontdekken in eigenschappen en strategieën van oud-winnaars? Die overeenkomsten zouden dan iets kunnen betekenen al hoeft dat natuurlijk niet.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #5 Gepost op: 5-01-2018, 01:01:09 »
Je hoeft niet perse fysiek sterk te zijn om widm te winnen of ver te komen (zie Soundos in de finale ::rofl::) en bij opdrachten is het misschien leuker om het goed vol te kunnen houden maar wanneer het mis gaat kan je gezien worden als mol, dus echt een nadeel is het niet.


Overigens vind ik zeggen dat mensen die fantiek geld verdienen voor de pot het spel niet snappen wel een storende uitspraak. Het is gewoon een andere strategie en ik ben blij dat dit soort kandidaten er zijn. Ik denk zeker niet dat ze het spel niet snappen, maar het op een andere manier willen spelen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #6 Gepost op: 5-01-2018, 01:42:51 »
Overigens vind ik zeggen dat mensen die fantiek geld verdienen voor de pot het spel niet snappen wel een storende uitspraak. Het is gewoon een andere strategie en ik ben blij dat dit soort kandidaten er zijn. Ik denk zeker niet dat ze het spel niet snappen, maar het op een andere manier willen spelen.

Inderdaad, zie bijvoorbeeld Anna Drijver. Die kwam best ver terwijl ze vaak geld verdiende voor de pot.
Gelukkig zijn er zulke kandidaten, anders is het einde zoek en devalueert het hele gebeuren rondom de pot en het saboteren. Nepmollen zoals Nadja bijvoorbeeld, daar wil je er echt geen 9 van in een groep.

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #7 Gepost op: 5-01-2018, 10:41:53 »
Het is juist fijn dat er kandidaten in zitten die veel geld in de pot spelen. Zo konden we een Dick Jol gemakkelijk afschrijven door zijn vastberadenheid bij de veiling in seizoen 7.

Even terug on-topic: het heeft wel degelijk voordelen: je kan opletten én geld in de pot spelen, maar hoe vaak komen er nu opdrachten in WIDM die écht fysiek veel van je eisen? Kan me van afgelopen seizoen slechts de kermisopdracht, de hooibalenopdracht, dat achterna gezeten worden door paarden, het fietsen in de Painted Hills en het rennen met de touwen voor de verdubbelaar herinneren. Dat is nu niet mega veel, en bij de kermisopdrachten kon je de rest toch al niet echt observeren en bij de opdracht met de paarden gingen ze om de beurt. Bij het fietsen zaten ze zo ver dat dit ook niet het geval was en de opdracht met de verdubbelaar was individueel. Ik denk niet dat het veel voordeel heeft als je fysiek fit bent.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #8 Gepost op: 5-01-2018, 10:53:14 »
Ik denk dat het eigenlijk misschien vooral alleen voor de Mol een voordeel is om fysiek sterk te zijn: als kandidaat kan het best wel handig zijn om niet alles te kunnen en zo verdenkingen op je te krijgen. Als Mol wil je daarin natuurlijk minder opvallen en meer de keuze hebben om wel of niet ergens goed in te zijn. Ik denk zeker dat het een voordeel kan zijn als je fysiek sterk bent (zowel als kandidaat alsook als Mol), maar dan vooral om het spel in je eigen hand te houden en niets/zo min mogelijk over te laten aan toeval.
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #9 Gepost op: 5-01-2018, 21:32:20 »
Ik vind dit trouwens een leuke vraag.

Ik denk zelf dat het niet zoveel uitmaakt. Alhoewel ik
Je wordt dan minder snel moe van bepaalde opdrachten (of dat nu traplopen is of lasergamen), waardoor je je meer energie over hebt om je te focusen op wat je medekandidaten doen.
wel een goeie theorie vind. Maar ik denk zelf dat het eigenlijk niet uitmaakt hoe goed je bent in de opdrachten; het enige waar je goed in moet zijn is de mol ontdekken. Dat heeft alles te maken met mensenkennis, psychologisch inzicht, kunnen inleven, etc., maar volgens mij heel weinig met fysieke conditie.

Maar zijn de laatste vier kandidaten van een seizoen (mol niet meetellen; die wordt vooraf gekozen) gemiddeld fysiek fitter dan de eerste vijf afvallers? Ik bedoel, inmiddels hebben we 17 seizoenen aan data (plus nog alle Junior, Vlaamse en anderstalige molseries) :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #10 Gepost op: 16-01-2018, 20:19:09 »
Dit topic bewijst na afgelopen zaterdag opeens onbedoeld zijn waarde.

Niemand kon vermoeden hoe actueel het zou worden.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #11 Gepost op: 16-01-2018, 20:41:33 »
Dit topic bewijst na afgelopen zaterdag opeens onbedoeld zijn waarde.

Niemand kon vermoeden hoe actueel het zou worden.

Volgens de topicstarter kwam zoiets ter sprake in de MolTalk-kick-off. Nu ben ik wel benieuwd hoe precies. Kan de theorie dat er aanwijzingen in die uitzending zaten weer uit de kast.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #12 Gepost op: 16-01-2018, 20:42:48 »
Dit topic bewijst na afgelopen zaterdag opeens onbedoeld zijn waarde.

Niemand kon vermoeden hoe actueel het zou worden.
Bij JM was het meer het psychische stukje.. wat dan automatisch ook lichamelijk parten gaat spelen. Psychische ‘fitheid’ dus nog belangrijker
Of bedoel je wat anders?

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #13 Gepost op: 16-01-2018, 20:43:45 »
Volgens de topicstarter kwam zoiets ter sprake in de MolTalk-kick-off. Nu ben ik wel benieuwd hoe precies. Kan de theorie dat er aanwijzingen in die uitzending zaten weer uit de kast.
Volgens mij kwam dat ter sprake naar aanleiding van het introductiefilmpje van Jan, die daarin aangaf dat het feit dat hij fysiek fit was voor hem wel een voordeel zou gaan zijn.
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #14 Gepost op: 16-01-2018, 20:46:09 »
Bij JM was het meer het psychische stukje.. wat dan automatisch ook lichamelijk parten gaat spelen. Psychische ‘fitheid’ dus nog belangrijker
Of bedoel je wat anders?

Ik bedoelde dit inderdaad, maar keek met een scheef oog naar het psychische deel.

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #15 Gepost op: 16-01-2018, 20:55:19 »
Ik denk dat mentaal fit zijn belangrijker is. Kijk maar naar Edo. Die leek me nou niet bepaald fysiek fit maar won wel.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #16 Gepost op: 16-01-2018, 20:57:14 »
Volgens mij is WIDM mentaal veel zwaarder dan fysiek.

Er zijn in het verleden kandidaten geweest die fysiek niet bijzonder fit oogden, maar het spel wel goed speelden en wonnen.

Mentaal is de tol veel zwaarder.
Allereerst zit je met enorme spanning omdat je toch in een spel stapt waarin vertrouwen en wantrouwen centraal staan. Je gaat tegenwoordig niet meer naar Schotland of Portugal, maar naar iets vreemdere contreien. En dan heb je het volgende reeksje:
- Je liegt waar je naartoe gaat tegen bekenden
- Je liegt 3 weken de boel bij elkaar (ook als kandidaat)
- Ofwel ben je snel thuis en kan je 2 weken niets doen
- Ofwel heb je 3 weken aan een emotionele rollercoaster deelgenomen en val je in Nederland in een zwart gat
- Je verzwijgt dat grote avontuur 5 à 6 maanden
- Je zwijgt over je rol in het spel tot je afgevallen bent
En ondertussen zijn we mogelijk 1 jaar verder sinds puntje 1.

Daar weegt 5 minuten wandelen (joggen) van loge naar loge of zoeken naar mensen op een markt toch niet tegenop voor mij.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #17 Gepost op: 16-01-2018, 21:04:45 »
Vooral het gedwongen samen zijn met mensen die je niet zelf hebt uitgekozen lijkt me echt super zwaar ::zweet::


Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #18 Gepost op: 16-01-2018, 21:09:57 »
Heeft het productieteam eigenlijk een eigen arts en/of psycholoog bij zich tijdens de opnames?
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Is het handig als je als kandidaat fysiek fit bent?
« Reactie #19 Gepost op: 16-01-2018, 21:10:41 »
En vergeet ook zéker niet wat het met een mens doet wanneer je niet weet wat er de hele dag gaat gebeuren.
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10