Auteur Topic: Schansspringen en Noorse combinatie  (gelezen 6780 keer)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #20 Gepost op: 17-02-2018, 14:38:25 »
Ja ik heb de beste Kobayashi gekozen  ::rofl::
You'll never walk alone

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #21 Gepost op: 17-02-2018, 15:12:23 »
Aaaah nee toch! Stoch!
Keep calm and eat chocolates!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #22 Gepost op: 17-02-2018, 15:12:40 »
Dat scheelde echt haast niks...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #23 Gepost op: 17-02-2018, 15:22:43 »
Fantastische tweede sprongen van Tande en Wellinger! ::bravo::
Stoch heeft de mooiste springstijl, daarmee heeft ie het gewonnen vandaag. ::jaja:: ::ok::

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #24 Gepost op: 18-02-2018, 17:40:12 »
Morgen (maandag) is de landenwedstrijd op de grote schans.

De landenwedstrijd bestaat uit 2x4 rondes. Elk land mag in elke ronde 1 springer opstellen (in totaal dus 4). Als alle springers zijn geweest wordt de balans opgemaakt, en mogen de beste 8 landen nog een keer (finale). De eerste 7 rondes wordt de startvolgorde van de landen aangehouden, in de laatste ronde gaan ze in volgorde van de tussenstand naar beneden.

Alle 8 de sprongen tellen mee. Een enorme misser kan dus niet weggestreept worden, en kan land belangrijke punten kosten.

De deelnemende landen.

In totaal doen er 12 landen mee. Ik stel ze voor in volgorde van kansrijkheid.

1. Noorwegen
Niet zomaar de favoriet ... maar de huizenhoge favoriet. Bij de individuele wedstrijd werden ze 3e (Johansson), 4e (Tande), 5e (Forfang) en 8e (Stjernen), hoezo constant. Domineren ook het teamspringen in de wereldbeker dit seizoen. Ze kunnen dit eigenlijk alleen maar verliezen.

2. Duitsland
Een hecht collectief. De winnaars van Sochi, maar van dat team is alleen Andreas Wellinger nog over, die met individueel goud en zilver in topvorm verkeert. Richard Freitag, de huidige nummer 2 uit de wereldbeker stand, was toen de reserve man. Springt tot nu toe wisselvallig. Geiger verrassend constant. Opvallend: de 5e man Leyhe krijgt de voorkeur boven Markus Eisenbichler. Leyhe zal gemotiveerd zijn om iets te laten zien, in de trainingen deed hij weinig onder voor Geiger.

3. Polen
Een stuntploeg, die misschien in staat is tot een verrassing. Hebben met Stoch de Olympisch kampioen in huis. Kot, Kubacki en Hula kunnen ook allemaal ver springen, maar zijn niet zo constant. Het kan dus alles of niet worden met dit team, maar ik verwacht ze zelf wel op het podium.

Daarachter verwacht ik de volgende landen.

4. Slovenië
Altijd dicht tegen de medialles aan, dit jaar denk ik net niet. Petr Prevc heeft niet de vorm van jaren terug. Damjan, Bartol en Semenic allemaal in de 2e ronde van de individuele wedstrijd, maar geen topuitslagen. Maar wie weet als het bij één van de landen hierboven mis gaat, dat ze kunnen verrassen.

5. Oostenrijk
Het hele seizoen is het al kommer en kwel bij de Oostenrijkers. Zo af en toe een aardig resultaat, zoals Hayboeck met een geweldige eerste sprong tijdens de individuele wedstrijd. Het zal van hem en Kraft moeten komen, willen ze voor Japan blijven of eventueel Slovenië kunnen verslaan, het podium lijkt me in de huidige vorm vrijwel uitgesloten. Schlierenzauer doet overigens nu wel mee, hij krijgt de voorkeur boven Aigner, de gisteren nog aan de individuele wedstrijd meedeed.

6. Japan
Jushiro Kobayashi start verrassend niet, vervangen door Daiki Ito. Met alleen de jonge Kobayashi in vorm, verwacht ik geen wonderen van het Japanse team. Als ze allemaal goed springen, kunnen ze het misschien Slovenië en Oostenrijk lastig maken.

En nu volgt er een enorm gat.

7. De Olympsche Atleten uit Rusland
Qua naam geen grote springers, maar stabiel in de top 25-40 regionen. Als iedereen doet wat ie kan, moeten ze de 2e ronde kunnen halen.

8. Finland
Al jarenlang kommer en kwel. Dat Janne Ahonen de beste springer is op dit moment zegt wel genoeg. Ze sprongen in de individueel wel allemaal ongeveer hetzelfde, dat niveau moeten ze wel weer benaderen willen ze finale ronde kunnen halen.

9. Tsjechië
Waar ze paar jaar geleden nog een medialle wonnen in een teamwedstrijd, zijn de Tsjechen enorm ver weg gezakt. Jakub Janda en Jan Matura gestopt en de jeugdige opvolging is nog niet constant genoeg. Roman Koudelka is al het hele jaar zoekende naar zijn vorm. Misschien over 4 jaar weer. Gaan met Finland strijden om de 8e finaleplek.

10. Italië
Colloredo, Bresadola en Insam hebben af en toe een goede sprong in huis, maar zéér wisselvallig. Zo ging Bresadola in de individuele wedstrijd nog onderuit (zonder erg overigens). Hun 4e man (Federico Cecon, zoon van voormalig topspringer Roberto Cecon) is de achilleshiel, die doet eigenlijk alleen mee ter opvulling. Gok dat ze het niet gaan redden.

11. Verenigde Staten
Amerika heeft met Kevin Bickner een leuke springer, maar daar houdt het ook mee op. Iedereen moet boven zichzelf uitstijgen, als de US of A de finaleronde willen halen.

12. Korea
Leuk dat ze erbij zijn, maar zullen dienen als figurant in deze wedstrijd. Voor 3 van de 4 springers vermoedelijk de laatste wedstrijd uit hun carriere, dus wel een mooi podium om afscheid te nemen.

Landen als Zwitserland (Ammann) en Frankrijk doen niet mee.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #25 Gepost op: 20-02-2018, 21:29:42 »
Had ik hier maar bij net echte wedkantoor wat op gezet, want van de top 8 enkel de nr 4 en 5 omgedraaid ::rofl::

Zat wel dichterbij elkaar dan ik dacht, slechts 20 punten tussen Noorwegen en Duitsland en maar 3 tussen Duitsland en Polen. Gat met Oostenrijk daarachter alweer zo'n 100 punten.