Auteur Topic: Kunstrijden en IJsdansen  (gelezen 11166 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #20 Gepost op: 14-02-2018, 11:44:22 »
Ik vind dit ook altijd leuk om naar te kijken, jammer dat het allemaal 's nachts is :(
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #21 Gepost op: 15-02-2018, 09:46:52 »
Leuk dat je er zoveel over kunt vertellen Silvermaiden!  :)

Ik vind het wel leuk om naar te kijken. De kür van de paren is vaak heel mooi.
Bij de individuele kunstschaatsers is het vaak spannend met die dubbele en drievoudige sprongen.

 :) Het is ook een leuke sport om te zien

Ik vind dit ook altijd leuk om naar te kijken, jammer dat het allemaal 's nachts is :(

Ja dat is inderdaad erg jammer. Ik neem het op en kijk het de volgende dag terug.


Het paarrijden is ten einde en oh my wat een senstationeel einde van deze competitie  ::bravo::.
Sui/Han stonden samen met Tarasova/Mozorov vrij comfortabel bovenin, 5 punten voorsprong op de rest. Maar zoals ik ook al in de voorbeschouwing zei kan er veel gebeuren tijdens een vrije kür. En dat gebeurde ook!
Savchenko/Massot reden een fenomenale vrije kür met als resultaat een verbetering van hun eigen wereldrecord, waarvan ik al dacht dat ze dat moesten evenaren om een beetje een kans te maken. Omdat zij 4de stonden waren ze voor de rest aan de beurt en moest de concurrentie echt aan de bak. Tarasova/Mozorov en Sui/Han stonden dus echt onder druk om deze monsterscore van de Duitsers te evenaren. Tarasova/Mozorov waren niet in goede doen, er was een valpartij, slecht uitgevoerde sprongen te lage level met de dodenspiraal waardoor ze alleen al bij de technische score 12 punten achter kwamen, door de fouten waren ook de components minder en door de val is er ook nog een hele punt van de totaalscore van de vrije kür afgehaald. Hierdoor waren de Duitsers hun voorbij in de totale score, maar ook de Canadezen gingen hun voorbij. Toen was het de beurt aan de Chinesen Sui/Han. Ze begonnen goed, maar toen kwamen er bij de sprongen wat fouten waardoor hun technische score omlaag ging en bij wat elementen kregen ze een lager level wat ook punten kosten. Hierdoor zijn de Duitsers Savchenko/Massot doorgestoten naar de eerste plaats ( met echt een miniem verschil) en heeft Aljona Savchenko eindelijk haar gouden medaille na 5 Olympische spelen waar ze 2 keer de bronzen medaille heeft gewonnen. Het is een mooi en zeer verdiend met zo'n waanzinnige carrière.  ::bravo::

Het podium is uiteindelijk er zo uit komen te zien en de totale score van de 2 programma's:

1. Savchenko/Massot   235.90 punten
2. Sui/Han                     235.47 punten
3. Duhamel/Radford.    230.15 punten

Als de andere disciplines net zo spannend worden als deze dan hebben we mooie dagen in verschiet met deze sport. Morgen zijn de mannen aan de beurt en ik zal later vandaag hier een voorbeschouwing over plaatsen.

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #22 Gepost op: 15-02-2018, 11:47:12 »
Voorbeschouwing korte kür mannen

Als eerste de technische elementen voor de mannen tijdens de korte kür

-   Dubbel of triple Axel ( sprong)
-   Triple of quadruple sprong meteen gevolgd door een aansluitende passenreeks of vrije schaatsbewegingen
-   Springcombinatie bestaande uit een dubbel/triple of 2 triple of quadruple/triple of quadruple/double
-   Gesprongen spin
-   Camel spin of een zitspin met eenmalige verandering van voet
-   Spin combinatie met eenmalige verandering van voet
-   Stappenserie met gebruik van de gehele ijsvloer


Bij de mannen is er een kleine groep topfavorieten, maar daarachter een groep die echt voor een verrassing kunnen zorgen. Ik zal eerst de groep topfavorieten behandelen en daarna een kort overzicht van subtoppers die voor een verrassing zouden kunnen zorgen.

Yuzuru Hanyu



De grote favoriet en verdedigend Olympisch kampioen Yuzuru Hanyu. Hij moet het gaan doen deze spelen, maar heeft een slechte voorbereidend seizoen. In het voorseizoen is die geblesseerd geraakt aan zijn been en heeft die de grote wedstrijden moeten missen zoals Gran Prix en Four Nations. De vraag is of hij goed uit die blessure is gekomen. De Japanse bond heeft hem gespaard bij het teamevent en heeft dus nog geen inspanningen hoeven doen qua wedstrijden. Als hij in vorm is dan kunnen we een hele mooie kür verwachten. Hanyu is een hele sierlijke, maar zeker ook een hele technische rijder. Als die goed is lijkt niks hem moeite te kosten en maakt die mooie sprongen, zijn passen en choreografische passen zijn sierlijk. Hij heeft heel veel expressie in zijn schaatsen, maar kan ook quads springen. Zijn spins zijn zeer snel, netjes op 1 plaats vaak maar ook sierlijk en daardoor heel mooi om te zien.

Javier Fernandez



De Spanjaard is een directe concurrent en is één van de weinige die Hanyu kan bijhouden. Is minder sierlijk, maar heeft veel charisma en expressie tijdens het schaatsen. Hij heeft een goede techniek in huis en kan de moeilijke sprongen goed aan. Aan het begin van het seizoen was hij iets minder, maar hij kan zich vaak in het tweede deel van het seizoen zich goed herstellen. Zijn schaatsvaardigheid is goed en ook de sprongen kan die goed landen. Zowel in de technische elementen als in de components kan die goede punten halen.

Shoma Uno



Ook uit Japan en begint flink in de buurt te komen van zijn landgenoot Hanyu. Ook hij is technisch sterk en wordt steeds beter in de sprongen en spins. Hij is muzikaal en beweegt zich op een mooie manier over het ijs. Hij komt nog niet in de buurt van Hany qua sierlijkheid, maar het begint te komen. Hij heeft zich al laten zien tijdens het teamevent en was daar eigenlijk onbereikbaar voor de rest. Zijn sprongen zijn wel de grootste plussen in de korte kür.

Jin Boyang



Een Chinees talent en zeker ook een kanshebber voor een medaille. Hij is technisch heel sterk. Zijn sprongen zijn fenomenaal als ze goed lukken. Hij gooit de quads eruit alsof het niks is. De components zijn wel zijn grootste vijand. Hij heeft weinig tot geen choreagrafie, hoewel dat beter begint te worden, hij heeft weinig expressie en ook qua muzikaliteit is hij niet sterk. Het is wel zo dat die erin begint te groeien en dat die door zijn sterke technische basis heel ver komt. Of het genoeg is om deze korte kür op zijn naam te zetten is nog de vraag.



Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #23 Gepost op: 15-02-2018, 11:47:29 »
Dan een kort overzicht voor de gevaarlijke subtoppers.

Mikhail Kolyada



Hij stond voor mij echt in de favorietenlijst, maar na zijn korte kür tijdens het teamevent ben ik niet zo zeker of die het gaat redden. Hij heeft daar heel veel fouten gemaakt en met name in de sprongen. Als hij ze weer onder controle krijgt gaat hij zeker meedoen voor de prijzen. Hij heeft een sterke korte kür met een aantal mooie elementen in. Het komt bij hem echt op de uitvoer aan van dit programma.

Patrick Chan



Eigenlijk geen voorseizoen gehad. Moeilijke keus gemaakt door van coachingteam te veranderen in het Olympisch seizoen. Tijdens het teamevent was al te zien dat dit waarschijnlijk een juiste keuze is geweest. Dit is het laatste seizoen voor Patrick Chan en hij wil nog een keer laten zien wat hij kan. De korte kür tijdens het teamevent is veelbelovend (hoewel er misschien een iets te hoge score voor hem was) en als die de sprongen nu goed gaat landen kan die nog voor een verrassing zorgen. Het punt bij Patrick Chan is dat hij veel moeite heeft met de quads en die beginnen vrij standaard te worden voor de heren en om mee te kunnen voor de prijzen zal hij de quads goed moeten gaan landen.

Nathan Chen


Amerikaanse hopeful voor een medaille. In het seizoen heeft die laten zien dat die mee kan met de subtop en soms ook de top. Hij kan quads landen, heeft een goede spin en kan ook een verhaal vertellen. Hij komt soms wat tekort in de technische elementen om echt voor het podium te gaan, maar wie weet kan hij ons verrassen tijdens deze korte kür.

Adam Rippon



Adam Rippon is iemand die echt hard heeft moeten knokken om op dit niveau mee te kunnen in de subtop. Zijn sprongen zijn namelijk niet altijd even sterk. De quads kan hij vaak niet landen en die moet je wel hebben om echt mee te kunnen, maar zijn stijl van schaatsen en hoe gracieus hij over het ijs vliegt is zo mooi. Hij heeft prachtige choreografieën laten zien en ook voor dit seizoen zijn ze prachtig, maar dan moet wel alles goed uitgevoerd worden. Wie weet kan hij voor een grote verrassing zorgen en voor een bronzen medaille gaan. Ik hoop zo dat hij het hier allemaal kan laten zien!


Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen. Ik heb zeker een persoonlijke favoriet en dat is Yuzuru Hanyu. Ik vind zijn stijl van schaatsen zo mooi om naar te kijken. Shuma Uno, Javier Fernandez en Adam Rippon zijn de andere waar ik echt van kan genieten.

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #24 Gepost op: 16-02-2018, 10:45:12 »
Wat een prachtige dingen waren er te zien tijdens de korte kür!

Yuzuru Hanyu was weergaloos, Javier Fernandez had ook een prachtkür neergezet, Shoma Uno heeft goed laten zien wat hij kan en dat er rekening gehouden moet worden met hem.
Maar oh wat hebben er een paar steken laten vallen  ::ohno::. Patrick Chan met een val, maar heeft daarna solide reden. Nathan Chen heeft zijn hele kür verprutst, is gevallen, heeft zelfs een heel element gemist. Die heeft mazzel dat die nog door kan naar de vrije kür. Mikhail Kolyada heeft ook niet gedaan wat die eigenlijk kan, is er ook bij gaan liggen. De Russen hebben wel een onverwachtse contender bij de mannen Dmitri Aliev, wat een kür heeft die neergezet! Gaat zeker meedoen met de medaillestrijd als die net zo'n goede vrije kan neerzetten.


De top 3 van de korte kür

1. Yuzuru Hanyu       111.68 punten
2. Javier Fernandez 107.58 punten
3. Shoma Uno.         104.17 punten

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #25 Gepost op: 16-02-2018, 11:40:58 »
Vrije kür

Wat een goede eerst dag voor de mannen. Een aantal die helaas de medailles die niet meer in het zicht hebben, maar ook een aangename verrassing!

De technische elementen voor de vrije kür

-   Maximaal 8 sprongen:  waarvan er 1 sowieso een Axel moet zijn en er niet 2 dezelfde sprongen gedaan mogen worden.
-   Maximaal 3 spins: 1 combinatiespin, 1 vliegende spin of dat die ingesprongen wordt en 1 spin waar de rijder op 1 plek moet blijven
-   1 stappenserie
-   1 choreografieserie: hier mogen kleine sprongen, hupsen, armbewegingen etc gedaan worden

De lange kür duurt 4 minuten en de volgende mannen zijn nu in de running voor een medaille

Yuzuru Hanyu

Heeft een goede uitgangspositie na zijn fenomenaal geschaatste korte kür. Hanyu is zeer sterk in de sprongen, kan goede spins maken en heeft prachtige stappen- en choreografieseries. Door deze sterke basis heeft hij een groot voordeel. Hij is de wereldrecordhouder qua punten op zowel de korte als de vrije kür en bij de eerste kwam hij er dichtbij in de buurt, als dit hem ook lukt bij de vrije dan heeft hij zeker kans op goud en dus prolongatie van zijn titel. Bij de sprongen heeft hij duidelijk geen of weinig last van zijn blessure dus dit belooft veel mooie en goede dingen voor de vrije kür.

Hij zal gaan schaatsen op: SEIMEI (soundtrack) Door Shigeru Umebayashi

Javier Fernandez

De nummer 2 en trainingsmaatje van Hanyu. Hij heeft ook een goede basis neergezet om mee te kunnen dingen naar goud. Het verschil in punten valt mee en Fernandez kan ook in de vrije kür goed meekomen. Hij is misschien minder elegant/artistiek qua bewegingen, maar hij maakt mooie en zekere bewegingen in de verschillende series en ook de sprongen zijn goed. Hij kan meestal goed meekomen met de viervoudige en heeft veel charisma tijdens het schaatsen. Zijn performance is altijd zeer sterk en hij kan goed een verhaal neerzetten.

Zijn kür zal die doen op Man of la Mancha door Mitch Leigh


Shoma Uno

De nummer 3 van dit moment. Heeft laten zien dat die in vorm is en dat hij zijn sprongen, maar vooral ook het programma goed kan uitvoeren. Hij zal dit ook weer willen laten zien tijdens de vrije kür. Hij heeft een mooi programma klaar staan en als die alles goed raakt dan is het een genot om naar te kijken. Hopelijk kan die op die manier zijn 3de plek vasthouden

Hij zal gaan schaatsen op een medley van Violin Fantasy door Vanessa-Mae en Nessun Dorma door Jose Carreras


Jin Boyang

Staat netjes 4de en is ook de 4de die een score boven de 100 punten heeft bij de korte kür. Hier is ook goed te zien geweest wat zijn sterke en zwakke punten zijn en dit zal in de vrije niet anders zijn. Hij is heel sterk in sprongen. Hij heeft al eens laten weten dat hij graag in zijn vrije kür alleen maar viervoudige sprongen wil laten zien. Misschien lukt het al hier op de Olympische Spelen? Dit is wel de manier voor hem om veel punten binnen te halen, omdat zijn components niet sterk zijn. De performance is niet zoals bijvoorbeeld bij Shoma Uno en dit kan weleens het verschil tussen deze 2 maken.
Hij zal zijn kür op een medley doen van Mars - Gustav Holst, Cantina Band (Star Wars) - John Williams, Guardians of the Whills suite (Star Wars - Michael Giacchino, The throne room/finale (Star Wars) - John Williams

Dan nu de verrassing in de top 5

Dmitri Aliev

Een jonge Rus die dit jaar zich laat zien bij de senioren. Op basis van zijn korte kür en wat hij bij het EK heeft laten zien kan de vrije kür van hem ook weleens voor een verrassing gaan zorgen. Zijn programma gaat over hemzelf waardoor het voor hem vrij emotioneel is. Hij is op jonge leeftijd naar St. Petersburg verhuisd zonder zijn ouders om kunstschaatser te worden. Het begin van zijn kür gaat over dat hij weggaat, in het midden ziet hij ze en neemt hij afscheid en vanaf dan gaat het erover dat hij bezig gaat met het bouwen aan zijn carrière. Een mooi verhaal en hij kan heel goed beeldend schaatsen. Laten we hopen dat hij een mooie kür kan neerzetten.
De muziek die hiervoor gekozen is: To build a home - Cinematic Orchestra, The winner is - Mychael Danner & Devotchka, How it ends - Michael Danner & Devotchka

We hebben een aantal mooie programma's in het verschiet, waaronder ook van Adam Rippon die helaas niet meedoet voor de medailles, en ik denk dat het ook weleens een spannende strijd kan gaan worden, waar onverwachte dingen kunnen gaan gebeuren.

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #26 Gepost op: 17-02-2018, 10:49:04 »
Wat een knotsgekke vrije kūr bij de mannen!

Nathan Chen die echt een verknalde korte kür had en daardoor 17de was, heeft een vrije kūr neergezet waar je U tegen zegt. Wat een sprongen en wat een niveau. Uiteindelijk is hij op de 5de! plek terecht gekomen. Zo jammer van die korte.

Dan de top 3 van de korte kūr. Yuzuru Hanyu moest als eerste van de 3. Prachtige kür neergezet, maar hij heeft bij de sprongen wat fouten gemaakt. Hij heeft ze kunnen houden, maar hierdoor werd voor de andere wel de weg vrijgemaakt om het goud te bedreigen.

De beurt was aan Javier Fernandez. Hij heeft 1 grote fout gemaakt, een viervoudige sprong werd dubbel en dus eigenlijk waardeloos. Van grofweg 10 punten ging het naar 1 punt waardoor zijn kansen waren verkeken op het goud, maar zilver was zeker nog haalbaar.

Maar toen kwam Shuma Uno. Hij begint eigenlijk meteen met een sprong, die gaat fout en hij valt, maar herpakte zich en maakte zijn kūr goed af.  Door zijn score gaat hij Javier Fernandez voorbij en pakt wel mooi het zilver!

De andere die nog een beetje kans hadden op het podium hebben het laten liggen. Sommige zijn er letterlijk bij gaan liggen en konden het niet meer goed oppakken na de val, anderen maakten net teveel kleine fouten en hadden niet de goede sprongen in huis.

De uitslag:

1. Yuzuru Hanyu       317.85 punten
2. Shoma Uno          306.90 punten
3. Javier Fernandez   305.24 punten

Dit was het eerste deel. Morgen is er geen kunstschaatsen, maar maandag gaat het ijsdansen beginnen. Het onderdeel waar ik persoonlijk het meest naar uitkijk  :)

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #27 Gepost op: 17-02-2018, 19:50:42 »


Hier korte highlights van de vrije kür van de uiteindelijke top 3

Ik hoop aan het einde van de Spelen een aantal hoogtepunten te plaatsen, de hele performance dus en niet deze kleine stukken met eigenlijk alleen sprongen  ::hypocriet::  ;). Het is alleen lastig om aan de beelden te komen

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #28 Gepost op: 17-02-2018, 20:06:03 »
Als leek vind ik het heel raar dat iemand die valt nog een medaille kan winnen..... ::hypocriet::

En ja, dat vond ik ook bij het turnen 1,5 jaar geleden toen Simone Biles na een val alsnog brons won....
Wit is ook een kleur!

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #29 Gepost op: 17-02-2018, 23:04:55 »
Als leek vind ik het heel raar dat iemand die valt nog een medaille kan winnen..... ::hypocriet::

En ja, dat vond ik ook bij het turnen 1,5 jaar geleden toen Simone Biles na een val alsnog brons won....

Snap ik. Het komt deels door de sprongen die hij in het 2de gedeelte heeft gedaan. Alle sprongen in dat stuk krijgen 10% hogere punten omdat de kür zwaarder wordt. Als rijder kun je er dan dus voor kiezen om juist in dat gedeelte de sprongen te doen met de hoogste basiswaarde. Je verliest op choreografie, maar wint veel meer in de techniek waar toch het verschil gemaakt moet worden. Als je concurrent dan ook nog sprongen verknalt of geen viervoudige springt zit je helemaal goed. Dan heb je nog de sprong die hij deed. Hij viel dat klopt, maar bij de landing was de sprong rond, dus krijgt hij de basiswaarde, wel met -3 en een -1 overall, maar is altijd meer dan de punten die Javier Fernandez kreeg door zijn viervoudige niet door te springen, maar door die bij dubbel goed te landen

Voor de goede orde, ik vind dit dus geen goede zaak. Ten eerste met die 10% krijg je technisch tactische programma's en verliest de sport het artistieke, wat toch voor een deel de essentie is van kunstschaatsen. Shoma heeft het nog redelijk verdeeld, maar bij de dames zie je bijvoorbeeld bij Alina Zagitova dat het zo erg is dat echt alle sprongen pas vanaf de 2de helft beginnen. Hierdoor kan je als concurrent met een goed gebalanceerd programma bijna nooit winnen. Ten tweede als jij voor een clean jump gaat met een lagere waarde wordt je afgerekend op de hoeveelheid draaiingen die je doet dan op je kunde en inschattingsvermogen voor een clean uitgevoerde sprong. Van mij mogen ze die technische score echt aanpassen en volgens mij zijn ze er ook al naar aan het kijken

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #30 Gepost op: 18-02-2018, 09:00:46 »
Voorbeschouwing ijsdansen

Het is alweer tijd voor het ijsdansen. Mijn persoonlijk favoriete discipline. Het ijsdansen heeft andere regels ten opzichte van de andere 3 disciplines. Het is heel lang zo geweest dat ijsdansers 3 programma’s moesten schaatsen. Ze hadden de originele dans, de verplichte dans en de vrije dans. De eerste 2 zijn nu samengevoegd tot de korte dans. Wat betekent dit? Bij de korte dans krijgen ze een verplicht thema, dit seizoen de latin. Binnen de korte dans is er een dans uitgelicht die iedereen moet doen en dit seizoen is er gekozen voor de rumba. Hierdoor is er een deel in de dans die bij iedereen hetzelfde is en ook bij iedereen op exact dezelfde plek begint, namelijk links van de jury. Dit moeten een voorgeschreven aantal maten zijn en ook de stappen zijn voorgeschreven. De zogeheten verplichte danspassen

Ik zal hier kort wat schrijven met betrekking tot de technische elementen van het ijsdansen. Voor het ijsdansen is namelijk een heel boekwerk aan regels van hoe lang een bepaalde stappenserie mag duren, hoe lang een serie in een bepaalde houding mag zijn, hoe lang je los mag zijn van elkaar, hoe lang de twizzles en een lift mogen duren etc. Nou je begrijpt het wel… dat zijn zoveel details die laat ik even voor wat het is ;), want dan wordt het alleen maar een technisch verhaal terwijl het dansen echt heel mooi is om naar te kijken  ;).
 
Technische elementen uitgelicht

-   De danslift, niet meer dan 1 en mag niet lang duren ( hier staat een bepaald aantal seconden voor)
-   Stappenserie, een serie in houding. De eerste pas moet in foxtrothouding, partners moeten altijd in hold zijn, een choreografische spin , er is 1 toegestane stop
-   Een stappenserie over de lengte van de baan of diagonaal van hoek naar hoek
-   Twizzles

Onder deze onderdelen vallen dus nog meer details aan regels en richtlijnen, maar voor het leuk kijken is dat minder van belang.

Dan de ijsdansers waarop gelet moet worden tijdens deze competitie. Ik zal bij elk danspaar de korte dans van vorig seizoen neerzetten om een beeld van ze te geven. Het is natuurlijk een ander thema en dansstijl, maar dit zit het dichtst bij de vorm/niveau van nu. Ik wil nog niet de dansen van nu doen, vooral ook omdat iedereen aanpassingen heeft gedaan speciaal voor de Olympische Spelen.

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #31 Gepost op: 18-02-2018, 09:06:31 »
Als eerste zal ik de 2 topfavorieten uitlichten

Papadakis/Cizeron



Een jong duo uit Frankrijk die al een paar jaar aan de top staan. Het zijn hun eerste Olympische Spelen. Bij hun is de korte dans vaak de zwakke schakel. Vaak omdat het thema hen moet liggen. In het voorseizoen hebben ze laten zien dat latin hun een stuk beter ligt en hierdoor nauwelijks onderdoet voor de concurrentie. Ze hebben een goede techniek, Cizeron is normaal technisch net wat sterker dan Papadakis, maar zij kan heel goed meekomen in deze stijl. Ze hebben er een paar mooie danspassen inzitten en hun Rhumbagedeelte is ook erg goed. Ze zijn beide heel sierlijk in hun beweging, hebben toch iets van het echte latin gevoel in zich. De chemie tussen de 2 is goed en zeker ook het plezier dat ze uitstralen. Alle voorgaande wedstrijden lijken er op te wijzen dat zij hét paar zijn voor het goud.
Zij gaan hun dans uitvoeren op Shape of you ( latin remix) en Thinking out loud van Ed Sheeran

De korte dans van dit duo van vorig seizoen




Virtue/Moir



De 2 meest ervaren ijsdansers (ze schaatsen al 20! jaar samen) en oud Olympisch kampioenen. Zijn een ster in de korte dans. Op dit moment hebben zij hier ook nog het wereldrecord en dat hebben ze met dit programma bereikt. De chemie en de passie straalt eraf als ze bezig zijn en ze bewegen zich heel soepel over het ijs. Het latin thema zit hun gegoten en hebben ook een fijne muziekkeuze. Het Rhumbagedeelte zit sterk in elkaar en de overgangen naar de andere stijlen gaat vloeiend. Tijdens het teamevent hebben ze weer laten zien hoe sterk hun korte dans in elkaar steekt, maar waren nog niet zo sterk als in het voorseizoen. De techniek zit goed, ze hebben een mooie danslift en ook hun twizzles zijn sterk. Zij kunnen het Papadakis/Cizeron zeer lastig gaan maken in dit gedeelte.
Zij hebben hun dans op een medley van Sympathy fort the devil – Rolling Stones, Hotel California – The Eagles, Oye Como Va – Carlos Santana

De korte dans van vorig seizoen van dit duo



Dit zijn eigenlijk de 2 die het zilver en goud gaan verdelen. De rest zit hier zo ver vanaf dat die allemaal voor brons gaan strijden en dit is best een grote groep kanshebbers. Ik zal de meest waarschijnlijke op een rij zetten.

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #32 Gepost op: 18-02-2018, 09:09:04 »
De kanshebbers voor brons

Hubbell/Donohue



De Amerikaanse kampioenen. Hebben vaak gewaagde keuzes met hun muziek, maar deze keer hebben ze het vrij subtiel gehouden. Het heeft een duidelijk latin thema. Het punt met dit paar is dat Madison Hubbell niet soepel in haar rug is waardoor veel latinbewegingen lastig zijn uit te voeren voor haar. Daar tegenover staat een goede chemie met haar partner en dat ze zeer muzikaal en technisch goed zijn. Het is voor hun belangrijk dat ze in de korte dans de aansluiting houden met de andere kandidaten voor het brons.
De dans is op een medley van Le serpent – Guem et Zaka, Cuando caliente el sol – Talya Ferro, Sambando – Los ritmos calientas

Hun korte dans van vorig seizoen




Shibutani/Shibutani



Broer en zus Alex en Maia Shibutani. Zij zijn al tijden een toppaar in Amerika, maar dit jaar verslagen door Hubbell en Donohue tijdens het nationale kampioenschap. Zij hebben wel al het teamevent gedaan en hebben dit overtuigend gedaan. Hun kracht zit in de twizzles waar ze zo mooi synchroon gaan en altijd goed op scoren. Ook zijn de liften en de schaatsvaardigheid zeer goed. Het thema latin lijkt ze aardig te liggen. De dans is zeer vrolijk en ze stralen dat ook goed uit. De korte dans verliep goed tijdens het teamevent voor deze 2.
De muziek die zijn gebruiken is een medley van Mambo no.5, Cherry pink and apple blossom white, Mambo Jambo/Mambo no.8 allemaal door Perez Prado

Korte dans van vorig seizoen




Weaver/Poje



De Canadezen die ervoor hebben gekozen om dit seizoen naar Moskou te verhuizen en met een nieuw coachteam aan de slag te gaan. Een sterk duo, maar dit seizoen het nog niet hebben kunnen laten zien. Ze hebben een vrij klassieke dans. Het zet de sfeer goed neer.
Tijdens de nationale wedstrijd misten ze de twizzles, iets waar ze sowieso al niet heel sterk in zijn, hopelijk zijn ze nu wel scherp genoeg en laten ze niet dit soort grote steken vallen.
De muziek is Tango door Dianne Reeves feat. Raul Midon, Do you only wanna dance door Julio Daviel Big Band

De korte dans van het vorige seizoen




Chock/Bates



Het 3de Amerikaanse duo. Sinds vorig jaar de minste van de 3, maar nog steeds hebben zij ook zicht op het brons omdat de verschillen zeer klein zijn. Zij hebben een goede choreografie, maar technisch laten ze soms wel steken vallen en hun performance is ook vaak hun zwakke plek. De chemie tussen de 2 is namelijk vaak wat mat en daardoor is de score op performance ook niet helemaal wat het zou moeten zijn. Het latin thema is geen makkelijk thema voor ze, maar ze slaan zich er dit seizoen wel goed doorheen.

Muziek waar ze op dansen Aguanile, Que lio, Vivir mi vida door Marc Anthony

De korte dans van vorig seizoen




Cappellini/Lanotte



De Italianen kunnen voor een verrassing zorgen. Dit hebben ze al een keer eerder gedaan door wereldkampioen te worden. Ze zijn in alle opzichten vaak de minste van deze groep, maar ze hebben zeker uitschieters in de techniek, maar vooral in hun components. Cappellini heeft hetzelfde probleem als Hubbell en dat is dat ze weinig flexibiliteit in haar rug heeft, maar dat maakt ze eigenlijk altijd wel goed met de Italiaanse passie en enthousiasme. Ik weet niet of ze het gaan redden om mee te doen voor de medaille, maar ze gaan het zeker proberen. De dans die ze bij het teamevent lieten zien zag er veelbelovend uit.

De muziek waar het allemaal op moet gebeuren: Kaboom – Ursula 1000, Skip the bip – Club des belugas, 1008 samba

Dit is hun korte dans van vorig jaar


« Laatst bewerkt op: 18-02-2018, 09:12:16 door Silvermaiden »

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #33 Gepost op: 18-02-2018, 14:45:05 »
Ik vind ijsdansen ook het leukste onderdeel :D Jaren terug volgde ik het nog wel. Fijn om zo weer even de favorieten in beeld te krijgen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #34 Gepost op: 18-02-2018, 22:12:49 »
Ik vind ijsdansen ook het leukste onderdeel :D Jaren terug volgde ik het nog wel. Fijn om zo weer even de favorieten in beeld te krijgen.

Ah leuk  :)!


Zag bij Sportwinter een klein item met Shibsibs, oftewel Maia en Alex Shibutani en zelfs een klein interview met ze vanwege hun vloggen  :). Vond ik leuk om te zien.

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #35 Gepost op: 19-02-2018, 10:03:13 »
De korte dansen zijn geweest en er zijn zeer goede dansen geweest. Zoals verwacht gaan de posities 1 en 2 tussen Virtue/Moir en Papadakis/Cizeron. Bij de Fransen ging het even mis met de kleding van Gabrielle Papadakis waardoor ze niet voluit hun korte dans hebben kunnen doen. De schade hebben ze weten te beperken en hebben dus nog ruim zicht op het goud aangezien hun vrije dansen altijd zeer sterk zijn. Virtue/Moir hebben de beste korte dans neergezet met een nieuw wereldrecord aan punten.

Plek 3 is een spannende strijd geworden. Op dit moment staan Hubbell/Donohue op 3, maar Shibutani/Shibutani staan er 2/100ste achter. Cappellini/Lanotte zitten daar een dik punt achter en de Russen Bobrova/Soloviev hebben zich er op 1/10de achter geplaatst met Chock/Bates op 2/100ste daar weer achter. De vrije dans is dit keer een hele belangrijke factor, want in de korte dans is er niet veel verschil gemaakt, behalve dat er maar 2 echt gaan strijden voor plaats 1 en 2.

Het gaat dus een spannende strijd worden met de vrije dans en daar gaan we ook veel moois zien. Later komt er een overzicht met de kanshebbers na de korte dans.

De top 3 is nu

1.   Virtue/Moir                   83.67 punten
2.   Papadakis/Cizeron       81.93 punten
3.   Hubbell/Donohue         77.75 punten

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #36 Gepost op: 19-02-2018, 14:39:48 »
Vrije dans

Het mooie van de vrije dans vind ik dat je de signatuur van elk paar op de dans nu kan zien. Er zijn altijd verplichte elementen op het technische gebied, maar qua uitvoering kunnen ze alle kanten op.

Technische elementen

-   Danslifts, 1 korte lift, 1 combinatielift of 3 korte liften, maar elke korte lift moet sowieso een andere zijn dan die in de korte dans is gebruikt
-   2 stappenseries, 1 op een rechte lijn ( midline of diagonaal), 1 curve ( circular, gebruik maken van de totale wijdte van de ijsvloer of serpentine, met een S-vorm
        gebruik maken van de complete wijdte van de ijsvloer)
-   1 set van gesynchroniseerde twizzles
-   2 verschillende choreografische elementen

Dan de dansparen waar het tussen gaat. Per paar zet ik ook een video met een vrije dans. Natuurlijk weer niet die van dit seizoen ;)


Virtue/Moir

Hebben na de korte dans de leiding met ongeveer 2 punten verschil op de nummer 2.
Ze zijn vaak goed in mooie vrije dansen, laten altijd wel diverse stijlen zien en dit seizoen is daarop geen uitzondering. Het zal voor hen hoe dan ook bijzonder gaan worden aangezien dit hoogstwaarschijnlijk de laatste keer is dat ze een vrije dans gaan doen. Het staat vast dat ze stoppen na dit seizoen, maar het is nog niet zeker of dit direct na de Spelen is of dat ze nog het WK gaan doen.
Dit programma zit vol emotie en technisch staat het ook sterk. Ze hebben het commentaar gekregen dat het te sexy zou zijn en hebben een lift moeten aanpassen, maar dit zal de rest van het programma niet in de weg zitten. Hun storytelling is heel krachtig en het is bijna een showdans die je te zien krijgt. Van begin tot einde zit je in het verhaal.

Ze dansen hun dans op de soundtrack van Moulin Rouge in een medley van Roxanne en Come what may.

De vrije dans van hun comeback. De muziek is qua pitch wat veranderd vanwege klachten van Sony ;)




Papadakis/Cizeron

Het Franse paar staat op dit moment op de 2de plek, maar hun vrije dansen zijn altijd zeer sterk. Zij hebben een duidelijke stijl in hun dansen en dat is een moderne, bijna balletachtig.
Technisch zijn ze heel sterk en de dans is vrij emotioneel en intens. Ze trekken het publiek in hun dans, maar blijven toch intiem qua dans. De bewegingen zijn sierlijk en worden krachtig afgemaakt. Door deze kracht kunnen ze hun achterstand zeker goedmaken.

Zij hebben hun dans op Piano Sonata en Moonlight Sonata

Een andere vrije dans van dit paar



Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #37 Gepost op: 19-02-2018, 14:43:20 »
De 2 die zo dicht op elkaar zitten voor plek 3

Hubbell/Donohue

Ook dit paar is sterk in emotioneel en intense dansen. Voor deze vrije dans hebben ze een bijzondere opbouw. Het begint met eigenlijk alleen een ritmische drum en gaat dan over in een bluesy nummer. Vooral het begin maakt deze dans extra speciaal. Er is zo weinig muziek, waar zoveel choreagrafie in zit. De bewegingen zijn krachtig en melodieus. De connectie tussen de 2 prachtig om te zien.

Hun dans is op een medley van Across the sky door Rag 'n' Bone Man, Caught out in the rain door Beth Hart

Een vrije dans van dit danspaar



Shibutani/Shibutani

Grote fans van Coldplay en ook deze vrije dans doen zij op een nummer van hun. Zij hebben hele mooie twizzles en goede lifts. Ze kunnen de emoties en het verhaal goed overbrengen met de dans.

Hun dans is op Paradise van Coldplay

Een voorbeeld van een vrije dans van de Shibu's



Dan de groep die wat verder van de medailles staan, maar niet te ver en dus wel voor een verrassing kunnen zorgen

Cappellini/Lanotte

Dit duo heeft vaak een vrolijke up beat vrije dans. Ze hebben een vrij goofy persoonlijkheid en dat laten ze ook af en toe wel in hun vrije dansen zien. Het beste is het te zien in hun gala dansen waar de paren helemaal zonder regels mogen schaatsen.
De Italianen hebben dit seizoen ervoor gekozen om la dolce vita uit te gaan beelden tijdens hun vrije dans. Ze staan wat verder achter, maar kunnen voor een verrassing zorgen als hun vrije dans goed gaat.

Dansen op de soundtrack van La Vita e Bella

Dit is hun vrije dans tijdens de vorige Spelen



Bobrova/Soloviev

Zij zijn heel gracieus en hebben een mooie vrije dans. Hebben prachtige dansliften, veel expressie en zijn vaak ook technisch goed genoeg om hoge punten te scoren.Als ze hem net zo dan als tijdens het EK kan er weleens een hele mooie score uit komen. De muziek en het verhaal wordt zo mooi uitgevoerd. Een prachtig paar om naar te kijken.

Zij dansen op een medley van Oblivion van Astor Piazzolla en Five Secrets van Beethoven

Een vrije dans van dit Russische paar



Chock/Bates

Het duo waar de minste connectie op dit moment tussen is. Ze zijn goed, maar missen af en toe het goed afmaken van de technische elementen en soms missen ze de connectie tussen elkaar tijdens de dans waardoor het geen geheel is. Hopelijk kunnen ze dit tijdens deze vrije dans rechtzetten.

Hebben hun dans op Imagine van John Lennon

Een vrije dans van dit paar met een hele andere feel en waar alles voor hun klopte




Het gaat een spannende strijd worden en ben benieuwd wie er uiteindelijk op het podium te zien gaan zijn.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #38 Gepost op: 19-02-2018, 15:39:22 »
Ik moet zeggen: ik heb weinig met kunstschaatsen, maar dit is echt een mooi onderdeel. Zo veel mooier dan de andere onderdelen!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstrijden en IJsdansen
« Reactie #39 Gepost op: 19-02-2018, 15:59:32 »
Ik moet zeggen: ik heb weinig met kunstschaatsen, maar dit is echt een mooi onderdeel. Zo veel mooier dan de andere onderdelen!

Ben ik het helemaal mee eens  :). Dit is ook het gedeelte wat ik echt volg