Auteur Topic: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen  (gelezen 22393 keer)

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #20 Gepost op: 20-01-2018, 22:18:30 »
Wie pakt er allemaal mingeld? Simone, Emilio en Loes? Ik moet het even terugkijken, maar die vind ik sowieso verdacht.....
Meer L

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #21 Gepost op: 20-01-2018, 22:19:36 »
Het was beter geweest als er een paar lege bakjes waren geweest i.p.v. -geld.
Wel een psychologisch spelletje. En daar houd ik wel van.

Er waren geen lege bakjes maar een paar kandidaten zeiden wel dat er een leeg bakje bij was. Dus zo kwamen de lege bakjes toch in het spel.

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #22 Gepost op: 20-01-2018, 22:30:27 »
Ik vond dit juist de meest interessante opdracht ::bravo:: Je ziet meteen de verhoudingen in de groep!  ::ok::

Misschien niet heel spectaculair, maar wel heel gelaagd naar mijn mening :)

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #23 Gepost op: 20-01-2018, 22:35:09 »
Kandidaten maken het zichzelf ook niet makkelijk. Er is veel verwarring met vanaf welke kant je begint te tellen.
Iemand die het in een schema wil zetten? Anders probeer ik het morgen zelf in kaart te brengen.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #24 Gepost op: 20-01-2018, 22:36:42 »
Geweldige interessante opdracht! Raar dat er zo veel negatieve reacties op zijn. Dit zijn nou het soort spellen waarom ik met WIDM mee zou willen doen. De mindfucks, het drie keer moeten nadenken wat nou wel waar is en niet waar is. Hele sterkte opdracht
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #25 Gepost op: 20-01-2018, 22:42:29 »
Geweldige interessante opdracht! Raar dat er zo veel negatieve reacties op zijn. Dit zijn nou het soort spellen waarom ik met WIDM mee zou willen doen. De mindfucks, het drie keer moeten nadenken wat nou wel waar is en niet waar is. Hele sterkte opdracht

Ach, maar moet dat altijd met zoveel mingeld? Het blijft ieder jaar opnieuw waar overkomen als een manier van de productie om het goedkoop te houden zodat ze in de volgende Moltalk Kick-off bij de kwis verbaasd kunnen zijn dat er nooit meer dan 25000 euro bij elkaar wordt gesprokkeld.

De Mol had het weer ontzettend makkelijk en moest zelf niets doen, want meer dan 1 groepje pakte mingeld.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #26 Gepost op: 20-01-2018, 22:45:00 »
Ik denk niet per se dat de productie mingeld erin gooit om de kosten zo laag mogelijk te houden. De pot is echt een heul klein aandeel in hoeveel zo'n programma kost. Alleen al aan de vliegtickets naar alle 5 de landen + naar Georgië + naar Amsterdam voor de crew zijn ze denk ik al ruim 50.000 euro kwijt.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline ikwilmolletje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #27 Gepost op: 20-01-2018, 22:52:20 »
Ja, ben het eens over de hoeveelheid aan mingeld. Het is inderdaad echt te veel, en niet echt leuk meer..  :-X Ik heb het niet nageteld maar hoeveel plusgeld en hoeveel mingeld lag er eigenlijk in het speelveld?

Ik heb het ook niet nageteld, maar ik verwacht dat er precies evenveel mingeld als plusgeld in het veld lag. Een beetje met het idee dat je altijd quite kan spelen.

Offline loetjef

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #28 Gepost op: 20-01-2018, 23:06:57 »
Je hebt er niks aan als je zoekt naar wie geld morst en wie het verdient. Het zijn er teveel.

Plus dat de willekeur in mijn ogen te groot is. Of je nou liegt of de waarheid spreekt, het is altijd omgekeerde psychologie, of weer juist niet omdat dat omgekeerde psychologie kan zijn. Of zo. De mindfucks zijn op zich leuk, maar ik weet niet in hoeverre je er wat uit kunt halen. Dat is zo persoonsafhankelijk.

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #29 Gepost op: 20-01-2018, 23:11:35 »
Ik heb het ook niet nageteld, maar ik verwacht dat er precies evenveel mingeld als plusgeld in het veld lag. Een beetje met het idee dat je altijd quite kan spelen.
Als de pot al groot is, klinkt dat redelijk. Maar bij een pot die al ruim twee afleveringen beneden nul staat, is het misschien niet zo'n goed idee om zoveel mingeld in het spel te gooien. Had dan wat extra jokers of lege bakjes gedaan.
Tell me what your telescope says

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #30 Gepost op: 20-01-2018, 23:17:31 »
Het is wel erg mager dit jaar, drie afleveringen nodig om uit de min te komen veroorzaakt door 1 opdrachtje en nu weer een opdracht met mingeld.  ???

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #31 Gepost op: 20-01-2018, 23:20:29 »
Het is wel erg mager dit jaar, drie afleveringen nodig om uit de min te komen veroorzaakt door 1 opdrachtje en nu weer een opdracht met mingeld.  ???

Eens. Of zie het positief: een veiling zal er niet komen want ze hebben niks om te bieden. ;)

Offline Leek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #32 Gepost op: 20-01-2018, 23:22:47 »
Snap echt niet waarom je als kandidaat hier zou zwijgen. Als je echt niet wil dat iemand een bepaald bakje (vrijstelling e.d.) open maakt, dan zeg je toch dat er -500 in zit.
Het is overigens wel duidelijk dat de productie hier ervan uit gaat dat de kandidaten in verwarring zouden raken over welk bakje precies 1,2,3,4 is (en dat klopt dus ook nog). Vandaar dat ze ook ook niet genummerd zijn.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #33 Gepost op: 20-01-2018, 23:26:00 »
Snap echt niet waarom je als kandidaat hier zou zwijgen. Als je echt niet wil dat iemand een bepaald bakje (vrijstelling e.d.) open maakt, dan zeg je toch dat er -500 in zit.
Het is overigens wel duidelijk dat de productie hier ervan uit gaat dat de kandidaten in verwarring zouden raken over welk bakje precies 1,2,3,4 is (en dat klopt dus ook nog). Vandaar dat ze ook ook niet genummerd zijn.

Die verwarring leidt ons juist ook weer naar de mol. Elke 'kandidaat' die de ander naar bakje 3 stuurt, waar dan ook nog mingeld inzit, heeft al een grotere kans dat deze wordt geopend. Hier kan geen verwarring zijn namelijk vanuit welke kant. Ik moet het nog even terugkijken om te checken of dit ook gebeurt. Natuurlijk kunnen ze dan besluiten het juist niet te openen. Mmmmm ik vind het juist wel een interessante opdracht, zo'n mindfuck. Alleen dat mingeld had eruit gemogen.
Meer L

Offline widmfan6

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #34 Gepost op: 20-01-2018, 23:31:09 »
(In dit bericht zijn alle bakjesnummers vanaf de buitenkant geredeneerd, dus niet vanaf het midden)
Ik heb denk ik wat er in elk bakje zat,
Hieronder (ff in spoilertag om het niet te lang te maken) alle uitspraken van de kandidaten over hun bakjes
Spoiler: Geen spoiler, gewoon lange tekst (klik om te tonen/verbergen)
Daarnaast weten we dat uit de rij van Olcay uit bakje 1 -500 werd gepakt, en uit bakje 3 een vrijstelling. Uit de rij van Jan werd uit bakje 1 -500 gepakt en uit bakje 3 de zwarte vrijstelling. Uit de rij van Loes uit bakje 1 werd -500 gepakt, en uit bakje 4 werd 500 gepakt. Uit de rij van Emilio werd uit bakje 1 de -500 gepakt en uit bakje 3 250.

Ik heb op basis van de uitspraken en het maximum te winnen bedrag van de verschillende mensen het idee dat beide groepen dezelfde inhoud hadden, met een gedraaid speelbord. Simone en Emilio hebben dus dezelfde rij, Jan en Ruben enzovoort. Ik heb een kaartje bijgevoegd met wat er volgens mij in elk bakje zit

Opvallend:
- Jan zegt dat Olcay gelogen heeft over het bakje waarin de vrijstelling zat. Jan redeneerde echter vanuit het midden, en Olcay vanuit de buitenkant. Olcay loog niet.
- Ik heb het idee dat met het bakje 1 en 3 van Emilio hetzelfde is gebeurd. Emilio rekende vanuit het midden, de andere groep niet. Dit zou dus betekenen dat de groep eigenlijk bakje 2 en 4 had moeten pakken, dit zouden dan dus positieve bedragen moeten zijn.
- Simone en Emilio hebben dezelfde rij, en zeggen allebei niks, dus hebben ook dezelfde tactiek
- HEEL OPVALLEND: Zowel Loes als Olcay zeggen dat in bakje 1 van hun rij +500 zit, maar de andere groep haalt hier bij beide -500 uit. Dit terwijl zeker bij Loes dit niet aan het verkeerd nummeren kan liggen, aangezien ze de eerste en de laatste aanbeveelde. Wat is hier gebeurd?
« Laatst bewerkt op: 20-01-2018, 23:41:55 door widmfan6 »
Tunnelvisie? Nee joh, hoe kom je daar nu bij(!)

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #35 Gepost op: 20-01-2018, 23:34:53 »
Begin me een beetje te ergeren aan al dat min geld.

Het is m.i. al jaren duidelijk dat m.n. bekende Nederlanders alles - dus ook een vrijstelling - verkiezen boven geld.
Daar zijn ze volgens mij minder op uit dan de kans op een joker of een vrijstelling!

Afijn, moet het nog eens terugzien om te kijken wat hier nu werkelijk gebeurde.
Dat de kandidaten elkaar niet vertrouwen lijkt me gezond gedrag.

Maar wat me het meest verwonderde was dat Olcay haar zwarte vrijstelling gaf aan Stine????
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #36 Gepost op: 20-01-2018, 23:43:27 »
@widmfan6: Mooi werk! ::ok::

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #37 Gepost op: 20-01-2018, 23:45:27 »
Dat met die zwarte vrijstelling heb ik wel een theorietje over. Olcay is een hele gewiekste kandidate. Ze heeft in de gaten gehad dat Jan weet dat ze de vrijstelling pakte. Ze gaan haar dus in de gaten houden. Door op haar te letten, heeft Olcay meer ruimte om te nepmollen en ze op die manier er uit te spelen. In hun bondje zal Stine heus wel zeggen wanneer ze hem speelt, dat zou ik tenminste wel doen bij zo'n kado. Beetje alla Rik van der Westerlaken en Marlijn Weerdenburg.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #38 Gepost op: 20-01-2018, 23:46:38 »
widmfan6 was net iets eerder (goed gedaan trouwens), maar ik was al een tijd aan het typen en ga niet alles weghalen. ::rofl:: Ik heb het op een iets andere manier gestructureerd.

Overzicht

Mijn nummering loopt altijd van buiten naar binnen.

Deel 1

Ruben
Bakje 1: -500 euro (gebiecht, verteld aan Emilio, verteld aan Bella en Loes)
Bakje 2: -250 euro (gebiecht, verteld aan Emilio, verteld aan Bella en Loes)
Bakje 3: Zwarte vrijstelling (gebiecht, verteld aan Emilio, verteld aan Bella en Loes)
Bakje 4: 750 euro (verteld aan Emilio, verteld aan Bella en Loes)

Emilio
Bakje 1: -500 euro (gepakt door Bella en Loes)
Bakje 3: 250 euro (gepakt door Bella en Loes)

Loes
Bakje 1: 2 x 250 euro (verteld aan Bella, verteld aan Ruben en Emilio), -500 euro (gepakt door Ruben en Emilio)
Bakje 2: Leeg (verteld aan Bella, verteld aan Ruben en Emilio)
Bakje 3: Groene vrijstelling (gebiecht), 500 euro (verteld aan Bella), -500 euro (verteld aan Ruben en Emilio)
Bakje 4: 500 euro (verteld aan Bella, verteld aan Ruben en Emilio, gepakt door Ruben en Emilio)

Bella
"Twee minbedragen, een leeg bakje en een aardig plus bedrag" (verteld aan Ruben en Emilio)

Deel 2

Disclaimer voor andere speurders: Jan en Simone tellen van binnen naar buiten.

Olcay
Bakje 1: 500 euro (gebiecht, verteld aan Stine, verteld aan Jan en Simone), -500 euro (gepakt door Jan en Simone)
Bakje 2: leeg (gebiecht, verteld aan Stine, verteld aan Simone)
Bakje 3: Groene vrijstelling (gebiecht, verteld aan Stine, verteld aan Jan en Simone, gepakt door Jan en Simone)
Bakje 4: 500 euro (gebiecht, verteld aan Stine, verteld aan Jan en Simone)

Stine
Bakje 1: -500 euro (verteld aan Jan en Simone)
Bakje 2: -500 euro (verteld aan Jan en Simone)
Bakje 3: leeg (verteld aan Jan en Simone)
Bakje 4: 500 euro (verteld aan Jan en Simone)

Jan
Bakje 1: -500 euro (gepakt door Olcay en Stine)
Bakje 3: Zwarte vrijstelling (verteld aan Simone, gepakt door Olcay en Stine)

Simone
"Enkel plus- en mingeld, geen jokers, geen vrijstellingen" (gebiecht)

Opmerking
Loes en Olcay komen op mij heel oprecht over als ze vertellen dat hun eerste bakjes +500 euro bevatten, maar ze hadden het beiden dus aan het verkeerde eind, want het was -500 euro.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2018, 23:48:10 door Hulpmol »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #39 Gepost op: 20-01-2018, 23:49:17 »
Opvallend:
- Jan zegt dat Olcay gelogen heeft over het bakje waarin de vrijstelling zat. Jan redeneerde echter vanuit het midden, en Olcay vanuit de buitenkant. Olcay loog niet.
Bedankt voor het overzicht.

Maar ook Olcay loog dus over 500€ wat -500€ bleek te zijn,
net als Loes overigens...


We zien een hoop kandidaten proberen zichzelf verdacht te maken... De mol blijft nog even lekker onder de grond....