Auteur Topic: Het Grote Songfestival Topic  (gelezen 991369 keer)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #840 Gepost op: 15-05-2013, 13:58:10 »
Cornald Maas en Eric van Tijn zaten namens Nederland in de jury voor het Songfestival. De geruchten gingen gisteren al, maar nu ze eruit zijn gezet kunnen ze het ook toegeven. De juryleden mogen niet bekend worden gemaakt tot op de dag van de finale, omdat ze anders te beïnvloeden zouden zijn. Nu zitten er dus twee andere Nederlanders in de jury. Jammer voor Cornald en Eric!

Bron: RTL Nieuws

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #841 Gepost op: 15-05-2013, 14:27:33 »
Turkije (weliswaar niet genoemd) doet trouwens als het goed is ook niet mee.
Klopt, terwijl die altijd wel meedoen om de hoogste plaatsten toch?  ::jaja::

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #842 Gepost op: 15-05-2013, 16:14:55 »
Nee? Toch meen ik me te herinneren dat de deelnemende omroepen verplicht zijn zowel de halve finale's als de finale uit tezenden op tv. (ik weet dat de BBC de halve finales op een of andere zender had gestopt die je niet overal kon ontvangen.)
BBC had het op 3 gezet.
Inderdaad niet een algemene zender voor de internationale kijkers, maar voor de britten wel dacht ik.
Daardoor was ik aangewezen op de Belg.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #843 Gepost op: 15-05-2013, 16:49:28 »
De meeste Britten kunnen het inderdaad ontvangen. Alleen, ik ben een paar maal tijdens het Songfestival daar op vakantie geweest, en toen konden we in de woonwagen alleen maar BBC1 en 2 en enkele commerciëlen ontvangen.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #844 Gepost op: 15-05-2013, 17:32:45 »
Gaat het nu gewoon weer over de Oost-West discussie? Volgens mij heeft Anouk toch bewezen dat we de voorgaande jaren gewoon niet door zijn gegaan omdat we indianen, draaiorgels en de toppers stuurden. Stuur een goed liedje, wat nog niet eens een echt songfestival nummer hoeft te zijn en hops je zit in de finale. Volgens mij legde Cornald Maas het gisteren heel goed uit bij Pauw en Witteman. We hebben de jaren hiervoor, veel te veel gekeken naar onze eigen cultuur, naar wat wij leuk vinden. Waarom zouden Roemenen en Bulgaren zitten te wachten op valszingende indianen, of toppers met glitterpakjes aan?

Inderdaad bijzonder dat de Joegoslavische landen niet door zijn. Lang leve de vakjury? Er zullen neem ik aan nog steeds evenveel Montenegrijnen in Servië wonen en andersom. Maar goed, blij toe. Wat een herrie kwam daarvandaan.  ::zwaai::

En nogmaals voormalig-Joegoslaven en veel Oost-Europese landen stemmen niet op elkaar omdat ze elkaar zo lief vinden, in tegendeel... Er is gewoon een grote mix van volkeren, die dwars over de landsgrenzen heen loopt. Wat ik al zei, Serven wonen in Montenegro, Bosniërs in Kroatië, Hongaren in Roemenië en Slowakije, Russen... overal. Rusland gaat echt niet elk jaar door omdat heel Oost-Europa ze zo lief vindt. Ze zijn gewoon tijdens de communistische tijd over geheel de Sovjet Unie verspreid. En dus stemmen de Russen in Estland, Letland, Litouwen, Oekraïne en Moldavië nu in Rusland. De Esten, Letten, Litouwers, Oekraïners en Moldaviërs zullen dat heus wel laten.  ::tandpastasmiley::

En ach, volgens mij liggen Duitsland, Zweden en de favoriet van dit jaar, Denemarken ook niet in Oost-Europa, dus eigenlijk is die hele discussie sowieso al zinloos.  ;D

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #845 Gepost op: 15-05-2013, 17:37:24 »
Ik heb een stukje terug gelezen bij twitter, wat een geniale berichten allemaal ::rofl:: Vooral om Sara Kroos kan ik echt helemaal dubbel liggen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #846 Gepost op: 15-05-2013, 17:38:13 »
Ja twitter is echt een verrijking voor het songfestival. Echt briljant.  ;D

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #847 Gepost op: 15-05-2013, 17:40:52 »
Gaat het nu gewoon weer over de Oost-West discussie? Volgens mij heeft Anouk toch bewezen dat we de voorgaande jaren gewoon niet door zijn gegaan omdat we indianen, draaiorgels en de toppers stuurden. Stuur een goed liedje, wat nog niet eens een echt songfestival nummer hoeft te zijn en hops je zit in de finale. Volgens mij legde Cornald Maas het gisteren heel goed uit bij Pauw en Witteman. We hebben de jaren hiervoor, veel te veel gekeken naar onze eigen cultuur, naar wat wij leuk vinden. Waarom zouden Roemenen en Bulgaren zitten te wachten op valszingende indianen, of toppers met glitterpakjes aan?

Inderdaad bijzonder dat de Joegoslavische landen niet door zijn. Lang leve de vakjury? Er zullen neem ik aan nog steeds evenveel Montenegrijnen in Servië wonen en andersom. Maar goed, blij toe. Wat een herrie kwam daarvandaan.  ::zwaai::

En nogmaals voormalig-Joegoslaven en veel Oost-Europese landen stemmen niet op elkaar omdat ze elkaar zo lief vinden, in tegendeel... Er is gewoon een grote mix van volkeren, die dwars over de landsgrenzen heen loopt. Wat ik al zei, Serven wonen in Montenegro, Bosniërs in Kroatië, Hongaren in Roemenië en Slowakije, Russen... overal. Rusland gaat echt niet elk jaar door omdat heel Oost-Europa ze zo lief vindt. Ze zijn gewoon tijdens de communistische tijd over geheel de Sovjet Unie verspreid. En dus stemmen de Russen in Estland, Letland, Litouwen, Oekraïne en Moldavië nu in Rusland. De Esten, Letten, Litouwers, Oekraïners en Moldaviërs zullen dat heus wel laten.  ::tandpastasmiley::

En ach, volgens mij liggen Duitsland, Zweden en de favoriet van dit jaar, Denemarken ook niet in Oost-Europa, dus eigenlijk is die hele discussie sowieso al zinloos.  ;D

100% eens Mloesje. Bovendien zijn er ook gewoon meer Oost- en Centraal-Europese landen dan West-Europese landen én ze steken over het algemeen veel meer moeite in hun inzendingen, omdat ze het in veel andere landen toch nog meer als een prestigekwestie zien.

Stel dat Nederland nu eens zou winnen en het volgend jaar zou moeten organiseren, dan zie ik nu al aankomen dat iedereen begint te zemelen dat het te duur is en dat het allemaal wel sober moet (zoals bij die hele kroningsceremonie)... Terwijl armere landen dan wij er gewoon zonder morren geld en moeite in steken omdat ze goed willen overkomen.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #848 Gepost op: 15-05-2013, 17:40:56 »
Wel jammer dat de astronauten niet doorzijn  ::niet-ok::
Waren mijn favorieten.
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #849 Gepost op: 15-05-2013, 17:54:08 »
En de Scandinavische landen zijn ook goed in vriendjespolitiek

Maar natuurlijk kun je er niet omheen dat het een rol speelt. Maar een liedje wint inderdaad niet alleen door vriendjes ;).
Goede nummers worden inderdaad beloond. We waren afgelopen jaren ook niet finalewaardig XD
You'll never walk alone

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #850 Gepost op: 15-05-2013, 17:57:30 »
nu wel.



Jammer dat de Birds niet meer vliegen en die kolere vlinder nog wel trouwens ;D
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #851 Gepost op: 15-05-2013, 18:00:03 »
En de Scandinavische landen zijn ook goed in vriendjespolitiek

Maar natuurlijk kun je er niet omheen dat het een rol speelt. Maar een liedje wint inderdaad niet alleen door vriendjes ;).
Goede nummers worden inderdaad beloond. We waren afgelopen jaren ook niet finalewaardig XD

Nederland en België doen ook altijd aan vriendjespolitiek. Maar in werkelijkheid gaat het meer om minderhedenpolitiek, zoals Mloesje al schreef, dan om echte vriendjespolitiek. Al die Balkanlanden zijn bijvoorbeeld echt geen dikke vrienden, maar door de minderheden in die landen wisselen ze toch veel stemmen uit.

Maar precies wat je zegt: goede nummers worden uiteindelijk toch wel beloond. Als je Sieneke, die indiaan of De Toppers instuurt, moet je je daarna niet als een sneue Calimero gedragen als je er direct uitvliegt.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #852 Gepost op: 15-05-2013, 18:57:46 »

Jammer dat de Birds niet meer vliegen en die kolere vlinder nog wel trouwens ;D
::rofl::
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #853 Gepost op: 15-05-2013, 19:45:28 »
@Mloesje, ik hoorde pasgeleden dus dat iemand niet meer keek naar het festival, ''omdat toch altijd een Oost-Europees land met de winst ging strijken''. Iets dergelijks kwam ik een dezer dagen ook op een forum tegen.

Toen ik hem vroeg in wel deel van Oost-Europa Zweden, Noorwegen en Duitsland ligt, wist hij niet wat ik bedoelde. Ik zei hem dat dat drie winnaars waren van de laatste 5 jaar, en daarna was het even stil.

Ik ben het met je eens dat de Oost-West-discussie nu wel een beetje achterhaald is. Vooral ook omdat er uit die landen tegenwoordig ook leuke muzikale bijdrages komen. Winnen ze daarmee, dan vind ik dat prima.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #854 Gepost op: 15-05-2013, 21:34:22 »
Ben ik de enige die Montenegro wél de beste vond?

En het is niet eens mijn muzieksmaak - hoewel misschien juist daarom.
...óf niet!

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #855 Gepost op: 15-05-2013, 21:37:12 »
Ben ik de enige die Montenegro wél de beste vond?

En het is niet eens mijn muzieksmaak - hoewel misschien juist daarom.

Ik vond ze ook erg goed.
Heel orgineel, en wel een beetje mijn muzieksmaak  ;)
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #856 Gepost op: 15-05-2013, 21:37:36 »
Ben ik de enige die Montenegro wél de beste vond?

op de hele wereld ::jaja::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #857 Gepost op: 15-05-2013, 21:40:02 »
Ik ben het met je eens dat de Oost-West-discussie nu wel een beetje achterhaald is. Vooral ook omdat er uit die landen tegenwoordig ook leuke muzikale bijdrages komen. Winnen ze daarmee, dan vind ik dat prima.
Bovendien heeft de organisatie een paar jaar geleden de regels van de halve finales aangepast. Er wordt naar een zo goed mogelijke mix van Oost- en West-Europese landen gezocht. Bovendien kunnen de deelnemende landen in halve finale 1 niet stemmen tijdens halve finale 2 en vice versa, met uitzondering van de vaste finalisten (Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, UK en het gastland). Ook worden de stemmen nu verdeeld door een vakjury en een publieksjury. Mede daardoor verloopt de strijd eerlijker.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #858 Gepost op: 15-05-2013, 22:02:33 »
Wat dat laatste betreft: als ''oost'' op grond van die nieuwe regels wint, kan ik het meer waarderen dan dat alle stemmen van ''oost'' onder elkaar verdeeld worden.

Bovendien: ik heb eens voor de aardigheid het lijstje gepakt van alle winnaars tot nu toe.

Sinds de EBU de ''nieuwe'' landen toeliet, hebben zij nog maar 6 keer het festival gewonnen. Joegoslavie won in 1989, en dat was een paar jaar voordat de communistische machtsblokken uit elkaar vielen. Alles bij elkaar dus 7 keer van de toet nu toe gehouden 57 edities. Maar eigenlijk zou je dat pas moeten tellen vanaf de eerste deelnames van deze ''nieuwe'' landen.

Maar dan nog is het ''oude westen'' veruit in het voordeel.

Er zijn denk ik maar 1 of hooguit enkele ''gekochte'' overwinningen. 1 daarvan is 1998 met Dana International. Die moest en zou winnen. Die maakte zich een jaar later overigens onsterfelijk belachelijk, door een jaar later, toen Charlotte Nilsen won, van een showtrap af te donderen....

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #859 Gepost op: 15-05-2013, 22:20:34 »
Moet niet gekker worden:

Sieneke (waar kennen we die ook weer van?) geeft commentaar op Anouk: ''Te simpel''.

Hoe ver kwam ze zelf met haar draaiorgel?