Auteur Topic: Het Grote Songfestival Topic  (gelezen 992217 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #980 Gepost op: 16-05-2013, 23:47:40 »
Er zijn verschillende criteria inderdaad.

Dit geldt ook voor Scandinavie.

IJsland, Finland en Denemarken horen daar ''geografisch'' niet bij, maar economisch gezien wel.



Ik stel trouwens voor om (for the time being), een apart songfestivalweetjes topic te openen. Weetjes over het festival en commentaar op de 2013-editie gaan anders door elkaar lopen.

Iemand van de modjes die hier iets voor voelt?

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #981 Gepost op: 17-05-2013, 01:39:05 »
En ja hoor, hier zat ik al op te wachten:

Citaat
TROS wil liever niet dat Anouk Songfestival wint: te duur

Door: Redactie − 16/05/13, 17:13

Mocht Anouk zaterdag het Eurovisie Songfestival winnen, dan kleven daar niet enkel voordelen aan. TROS-directeur Peter Kuipers ziet een nummer 1-notatie niet zitten vanwege de hoge kosten die daarmee gepaard gaan. .

'Een finaleplaats was ons doel', aldus Kuipers aan De Telegraaf. 'Aan winnen moet ik niet denken. Je weet niet wat er dan op je afkomt. En het kost wel heel veel geld. Maar als we winnen, dan gaan we er 200 procent voor.'

Sietse Bakker van de Europese Omroeporganisatie EBU: 'Een land is op zijn minst 10 miljoen euro kwijt.' Toen landen als Azerbeidzjan en Duitsland de organisatie van het Europese Songfestival op zich mochten nemen liepen de kosten op tot 35 miljoen euro.

Anouk staat zaterdagavond in de finale van het Songfestival. Ze wist met het liedje 'Birds' de halve finale van dinsdag te overleven. Het is voor het eerst in negen jaar dat Nederland weer in de finale staat.

Bron: De Volkskrant

Ik weet dat we met een economische crisis te kampen hebben enzo... Maar als godbetert AZERBEIDZJAN zonder morren 35 miljoen euro betaalt om een spetterende finale te organiseren, moeten we in Nederland niet moeilijk doen om 10 miljoen. Zó slecht gaat het nu ook weer niet. Wat een knieperig gedoe. ::niet-ok:: Op die manier word je wel het lachertje van Europa, ja.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #982 Gepost op: 17-05-2013, 08:49:24 »
Anouk treedt morgen als 13e op, na Armenië en voor Roemenië. Zou 13 dit keer een geluksgetal zijn?
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #983 Gepost op: 17-05-2013, 10:29:48 »
Ik vind het niet slim van de Tros om al voor de finale te zeggen dat je hem eigenlijk niet wilt winnen. Je doet niet mee om in de finale te komen, je doet mee om te winnen, anders hoef je niet mee te doen. Maar dat de organisatie van zo'n groot evenement geld kost, tja dat lijkt me nogal logisch. De Zweedse omroep heeft de voetbalrechten ervoor moeten laten gaan om het te bekostigen, dus tja mocht Anouk winnen zal het wel weer nogal wat ophef veroorzaken in de politiek. (Maar ach, Nederland wil toch van die grote evenementen gaan organiseren als WKs, EKs en de Olympische Spelen, misschien is het Songfestival dan wel een leuk opwarmertje ;)).

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #984 Gepost op: 17-05-2013, 10:56:14 »
Nu weten we ook waar die geweldige keuze van artiesten van de TROS de afgelopen jaren vandaan kwam.  ::)

Maar goed, ik denk ook niet dat we gaan winnen, daar is het net iets te weinig songfestival voor. En we zullen het ook meer van de vakjury dan van de televoters moeten hebben.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #985 Gepost op: 17-05-2013, 11:35:25 »
Eigenlijk hoeft het niet eens zoveel te kosten. Ik weet niet hoeveel de kosten per land zijn dat deelneemt, maar niet organiseert. Maar laat dat 1 miljoen zijn. Maak daar 2 miljoen van (dat heb ik zelf overigens niet in mijn achterzak zitten), en het probleem is opgelost. Of als de standaardkosten per land 5 miljoen zijn, leg daar dan 1 miljoen bij.

Er zijn iets van 40 deelnemers, waarvan 6 vaste finale-landen. Die laatste sponsoren mee, daarom zijn zij verzekerd van een plek. Wanneer nou elk land 1 miljoen extra ophoest, dan hoeven die 6 landen niet meer extra te sponsoren, maar ze zijn dan wel hun gegarandeerde finaleplek kwijt. Het is maar net wat je wil.

Intussen heb je wel 40 miljoen bij elkaar voor een evenement dat je dan verder niets kost. Zo komt een land dat onverhoopt twee overwinningen achter elkaar haalt, het tweede jaar ook niet in de problemen. Het geld dat over is, blijft in depot voor een volgende editie, en als je dat een paar keer zo doet, dan kun je op een gegeven moment een editie houden met het geld dat dan in kas zit.


Los van bovenstaande, ik vind het tegenover Anouk niet eerlijk als de Tros gaat zeggen: ''Leuk dat je in de finale zit, maar zorg ervoor dat je niet wint''. DAAR doet Anouk dit niet voor, die wil nu ook winnen. Hoewel: ik acht de kans dat dat ook echt gebeurt, vrij klein.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #986 Gepost op: 17-05-2013, 11:57:32 »
Ik denk ook niet dat ze wint  ;), maar vind het hele uitgangspunt van de TROS dus wel erg fout.

Wat je zegt over de bijdrage per land iets verhogen zodat iedereen meebetaalt: dat zou misschien kunnen en een goed idee zijn, maar ik vind dat Nederland nou uitgerekend niet een land is dat daar over mag beginnen. We zijn na Luxemburg nog altijd het rijkste land van de EU... Hoe gierig en krenterig is het dan om direct weer over geld te beginnen...

En laten we wel wezen: natuurlijk is 10 miljoen heel veel geld voor ons, 'gewone Nederlandse burgers', maar níet voor de Nederlandse staat. Dan is het echt een schijntje, waar je heel veel exposure voor terugkrijgt (150 miljoen kijkers uit heel Europa voor de finale! en dat voor slechts 10 miljoen?!).
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #987 Gepost op: 17-05-2013, 12:26:03 »
@KD, ik ben het volledig met je eens, mensen verkijken zich vaak op ''droge'' getallen.

50 miljoen euro, dat klinkt gruwelijk veel, maar het is omgerekend 3 euro per inwoner, als je het vanuit de overheid bekijkt. Weliswaar tel je dan iedere net uit het ei gekropen inwner dan ook mee, maar toch. Op mijn werk hebben we het er weleens over: er is dan weer eens 10 miljoen naar een bepaald doel gegaan, dat sommige collega's niet zien zitten. Steevast deel ik dat bedrag dan door 16,5 miljoen, het aantal inwoners van Nederland op dit moment.

Natuurlijk is er wat te zeggen over de verdeelsleutel. Van mij mag Griekenland (behalve hun gratis alcohol van gisteravond, die wij TOCH zelf betalen) bijvoorbeeld een half miljoen meebrengen, en Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld 5 miljoen. Maar gedeelde smart is halve smart, toch?

Ik denk dat ik iets met dit idee ga doen, maar dan wil ik er volgend jaar, als het festival in de Amsterdam Arena wordt gehouden, wel bij zijn.........

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #988 Gepost op: 17-05-2013, 12:33:58 »
Als je meedoet ,doe je mee omdat je wilt winnen ( En alle bijbehorende consequenties ). Als je niet wilt winnen, moet je niet meedoen als Nederland  ::zwaai::
You'll never walk alone

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #989 Gepost op: 17-05-2013, 17:22:09 »
En zo is dat. Maar volgens mij hoeven ze zich ook geen zorgen te maken, want winnen gaat Anouk denk ik echt niet.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #990 Gepost op: 17-05-2013, 18:23:30 »
Het zou uiteindelijk wel sneu zijn als ze dan tweede wordt. De enige die dan blij is, dat is de TROS.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #991 Gepost op: 17-05-2013, 20:59:30 »
Citaat
TROS wil 'niets liever' dan Anouk als winnares Songfestival
TROS-directeur Peter Kuipers hoopt van harte dat Anouk het Eurovisie Songfestival wint, ondanks eerdere berichtgeving dat dit niet het geval zou zijn.

Telegraaf berichtte donderdag dat Kuipers niet aan een overwinning moest denken vanwege de hoge kosten. In het TROS-programma De Gouden Uren van Daniël Dekker noemt de omroepdirecteur dit vrijdag echter "totale onzin".
"We willen niets liever dan dat", zegt Kuipers vrijdag op Radio 2 over een mogelijke victorie van Anouk. "We leven hier de komende dagen heel erg naartoe met zijn allen."
De omroepbaas stelt echter wel dat de organisatie van het Eurovisie Songfestival als gastland "ontzettend kostbaar" is. "Het heeft enorme consequenties en er moet veel georganiseerd worden, maar daar heeft de EBU (organisator Eurovisie Songfestival, red.) draaiboeken voor", aldus Kuipers.

Kosten
"Naast een bijdrage van de EBU, moet je denken aan 10 tot 15 miljoen euro", zegt Kuipers over de mogelijke kosten. "Het is ook afhankelijk van wat je wil. Rusland en Azerbeidzjan hebben veel meer uitgegeven. Maar dat gaan wij zeker niet doen."
Anouk vertolkt zaterdag het nummer Birds in de finale van het Eurovisie Songfestival. Het is voor het eerst sinds 2004 dat Nederland zich in de finale van de liedjeswedstrijd geplaatst heeft. De laatste keer dat Nederland won, was in 1975 met Ding-A-Dong van Teach-In.

Bron: nu.nl
« Laatst bewerkt op: 17-05-2013, 21:01:15 door Conejo »
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #992 Gepost op: 17-05-2013, 21:05:05 »
En als ze al zou winnen wordt t waarschijnlijk Den Haag 2014, omdat dat Anouk dr hometown is :)

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #993 Gepost op: 17-05-2013, 21:05:38 »
Ik zou ook heel blij zijn als Anouk 2e wordt hoor. Dat zou wel een hele knappe prestatie zijn na 8x op rij niet eens de finale te hebben gehaald. Ik heb het idee dat een aantal mensen nu een beetje té optimistisch worden. (nou heb ik het niet over jou hoor ;))
Ik bedoel, het is een goed nummer en het is heel knap dat ze de finale heeft gehaald maar er zijn nog steeds een heleboel mensen die het nummer gewoon verschrikkelijk vinden. Zo heb ik op twitter een reactie gelezen van een Engelse:
I may never smile again after this #esc
Nou wil ik niet te negatief gaan doen, want ik denk zeker dat een plaats in de top 10 goed haalbaar is voor Anouk, maar ik snap niet waar het nu ineens vandaan komt dat zoveel mensen roepen dat ze gaat winnen.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #994 Gepost op: 17-05-2013, 21:09:56 »
Een plek in de top 10 moet zeker haalbaar zijn.  ::ok:: Winnen weet ik niet of dat mogelijk is. Noorwegen is behoorlijk populair. Ook Duitsland en Oekraïne zijn populair, maar de grootste concurrent is Denemarken.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Vanessaa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #995 Gepost op: 17-05-2013, 21:10:10 »
Nou, afgaande op de posts hier is de rest nog beroerder  :P

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #996 Gepost op: 17-05-2013, 21:12:48 »
Ik zou ook heel blij zijn als Anouk 2e wordt hoor. Dat zou wel een hele knappe prestatie zijn na 8x op rij niet eens de finale te hebben gehaald. Ik heb het idee dat een aantal mensen nu een beetje té optimistisch worden. (nou heb ik het niet over jou hoor ;))
Ik bedoel, het is een goed nummer en het is heel knap dat ze de finale heeft gehaald maar er zijn nog steeds een heleboel mensen die het nummer gewoon verschrikkelijk vinden. Zo heb ik op twitter een reactie gelezen van een Engelse:
I may never smile again after this #esc
Nou wil ik niet te negatief gaan doen, want ik denk zeker dat een plaats in de top 10 goed haalbaar is voor Anouk, maar ik snap niet waar het nu ineens vandaan komt dat zoveel mensen roepen dat ze gaat winnen.
Ik ben het helemaal met je eens. Ikzelf denk dat ze sowieso in de eerste 13 zit (dus bij de eerste helft van de 26), maar er zijn nummers waarvan ik denk dat Europa toch eerder op zal stemmen dan op Anouk. Ondanks dat ze hoog staat in de polls  ::jaja:: Maar top 10 zal na al die jaren al fantastisch zijn  ::ok:: Daarnaast is optimisme na een succes of na een goede prestatie iets typisch Nederlands. Vergelijk het met voetbal, een jonge speler speelt 2x een goede wedstrijd in de Eredivisie en hij moet meteen Oranje in volgens velen.. :P Maar zo gaat dat niet in de voetbalwereld natuurlijk.

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #997 Gepost op: 17-05-2013, 21:15:20 »
Een plek in de top 10 moet zeker haalbaar zijn.  ::ok:: Winnen weet ik niet of dat mogelijk is. Noorwegen is behoorlijk populair. Ook Duitsland en Oekraïne zijn populair, maar de grootste concurrent is Denemarken.
Vergeet ook Rusland niet ;)
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #998 Gepost op: 17-05-2013, 21:15:39 »
en wij vonden IJsland ook goed hier :)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #999 Gepost op: 17-05-2013, 21:17:47 »
en wij vonden IJsland ook goed hier :)

IJsland was samen met Israël mijn favoriet gister, maar het lied is niet zo heel populair ben ik bang.  :-\\
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48