Auteur Topic: Het Grote Songfestival Topic  (gelezen 991116 keer)

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2860 Gepost op: 23-03-2017, 17:52:40 »
Rusland mag van de organisatie tóch meedoen, via satelliet dat dan weer wel.



 ::dans::
🜃

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2861 Gepost op: 23-03-2017, 19:21:28 »
Als dat werkt, gewoon voortaan alle optredens via sateliet? Scheelt behoorlijk in de kosten. :P

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2862 Gepost op: 23-03-2017, 22:13:13 »
stom
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2863 Gepost op: 30-03-2017, 15:59:55 »
Bulgarije heeft eigenlijk ook een best goed liedje. ::love:: En besef, de jongen is pas 17... :o

🜃

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2864 Gepost op: 30-03-2017, 17:10:54 »
Is inderdaad een goed nummer, maar vond die van Poli vorig jaar beter van Bulgarije  :) Luister het nummer nog regelmatig



Blanche van België is ook nog maar 17  :).

Offline Juulx1

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2865 Gepost op: 11-04-2017, 22:40:44 »
Zaterdag komen meer dan 30 inzendingen (ofzo, i.i.g veel landen) van dit jaar samen in Amsterdam (Eurovision in Concert) en afgelopen weekend was het in Londen, van de geposte optredens valt al te zien dat sommigen er live niks van bakken.


Daar hoeven wij ons geen zorgen over te maken. Je kunt zeggen wat je wil over OGENE en over hun liedje, maar live zijn ze echt heel erg goed. Hoop dat we daardoor ook wat meer punten gaan scoren bij het publiek.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2866 Gepost op: 13-04-2017, 22:13:14 »
http://nos.nl/artikel/2168126-rusland-zendt-eurovisiesongfestival-dit-jaar-niet-uit.html

Zou dit dan ook betekenen dat ze volgend jaar ook niet mee mogen doen? Want dat was ooit een regel: je mag pas meedoen als je het jaar ervoor het festival live hebt uitgezonden.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2867 Gepost op: 13-04-2017, 22:22:20 »
Fijn dat Rusland een keer niet meedoet. Wordt het misschien een iets minder politiek spelletje dit jaar (en volgend jaar). ::ok::
🜃

Offline good-riddance

  • Winnaar ER-pool 2016
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2868 Gepost op: 15-04-2017, 06:12:35 »
Politiek is zeker voelbaar (en word ingezet) op het Songfestival, al scoort men er niet per definitie mee. Goed voor de Nederlandse inzending daarintegen want dan hebben ze 1 concurrent minder in de halve finale (daarintegen moeten ze nu wel als 6e optreden i.p.v 7e... Rusland zat eigenlijk voor hen.)

Een aantal verder meldwaardige feitjes overigens:
 
Men zegt altijd dat Rusland en Oekraïne door hun politieke conflict elkaar uit vijandigheid geen punten geven maar daar klopt niks van (heb laatst stemgedrag tussen Balkan en Oostblok landen gecheckt) ze gaven elkaar wel degelijk punten. Evenals het niet klopt dat mensen principieel niet op Rusland stemmen (als afkeurende uiting tegen de onderdrukte positie van homo's daar, wat dan ook) Rusland won vorig jaar n.l de televoting. Terecht vond ik, vond het een lekker nummer. Het draait voor mij om het liedje, ongedacht van welk land het komt. Soms las ik n.l 'dat men uit principe niet op Rusland moet stemmen' eigenlijk ben je dan gewoon niet objectief. Dan doe je eigenlijk, ironisch en hypocriet genoeg, zelf aan politieke beïnvloeding op het Songfestival!

Soms verschilt de jury en publiekelijke mening trouwens enorm. Polen werd in 2016 bij de televoters 3e maar bij de jury voorlaatste (25e plek dus) jeetje, wat een verschil zeg! En Malta werd in 2016 bij de jury 4e maar bij de televoting 21e. En Israël kreeg van de televoting maar van 2 landen punten (van de 43 landen) uiteindelijk werd hij alsnog 14e, zonder de jury (waarbij hij het beter deed) was hij geëindigd in de onderste regionen.

Wat ik verder niet snap is dat de punten die landen doorgeven, uitsluitend de punten van de jury's zijn hé, niet van de televoting (de televoting van alle landen word bij elkaar opgeteld en word dan in één keer bekend gemaakt) van mij mogen ze dat andersom doen. Wat Europa/de mensen ervan vinden vind ik relevanter dan de jury. Het is al het zoveelste jaar op rij dat de televoting winnaar niét het Songfestival wint (in 2015 won Italië bij de televoters, en in 2016 won Rusland bij de televoters, zelfs NL won in 2014 de televoting) maar vanwege de voorsprong van de jury's won een ander land. Ik vind dat niks. Het Songfestival hoort voor de mensen in Europa te zijn (mogen zij dan ook bepalen wie wint?) niet voor vakmensen. Ik weet het: jury's zijn essentieel voor vakmatige beoordeling bla bla bla. (Wat ik onzin vind, want smaak is en blijft subjectief, of je nou een professional bent of niet. Dat word ook bewezen door het feit dat jury's soms verschillen in uitgedeelde punten. Er zijn bovendien al gevallen van belangenverstrengeling opgedoken in jury's.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2869 Gepost op: 15-04-2017, 08:37:20 »
Het Songfestival is in eerste instantie altijd enkel door de vakjury's bejureerd. En dat is toch logisch? Het is immers een wedstrijd... Een wedstrijd waar op zich heel veel van af hangt. Het is leuk dat de 'gewone' bevolking ook mag stemmen, maar dat is in mijn ogen vooral geldklopperij (als je ziet wat een telefoontje of sms'je al kost) Zie het gewoon als het EK-liedjes zingen/schrijven... Zie je het al voor je dat het publiek zal gaan bepalen wie er kampioen schoonspringen, kunstrijden of dressuur wordt? Ik niet...
Ik weet trouwens niet meer hoe het afgelopen jaar was (kon ik niet zo gauw vinden) maar als je televoting het belangrijkst wil maken zou je ook moeten instellen dat er slechts eenmaal per persoon gestemd kan worden... In het verleden was dit zeker niet het geval en kon je meermaals stemmen vanaf een telefoon/computer.
(overigens, vorig jaar was ik wel blij met de publieksjury erbij, dan eindigde mijn favoriet nog een stuk hoger door een mooi publieksresultaat)
« Laatst bewerkt op: 15-04-2017, 08:44:31 door LdHmolletje »
Ich bin ein Bärliner!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2870 Gepost op: 17-04-2017, 11:47:35 »
Misschien is dat het gewoon waarom jury's mij niet aanspreken, omdat dankzij de jury, naar mijn inzien een verkeerde winnaar won. Italië had moeten winnen in 2015 vond ik, ik vond dat Zweden echt niks. Het liedje niet, en de visuals ook niet. Maar goed, smaak is natuurlijk subjectief.
Klopt, smaak is subjectief! Ik vond namelijk Zweden absoluut top, net als de visuals!
Zo vond ik dus dat vorig jaar gewoon Oostenrijk had moeten winnen, of anders eventueel Polen...

Trouwens, los hiervan, jij vindt jury's niets hierbij, maar vind je dan ook jury's niks bij sporten als kunstrijden, skispringen, dressuur, enz.?
« Laatst bewerkt op: 17-04-2017, 11:49:27 door LdHmolletje »
Ich bin ein Bärliner!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2871 Gepost op: 17-04-2017, 11:51:13 »

Trouwens, los hiervan, jij vindt jury's niets hierbij, maar vind je dan ook jury's niks bij sporten als kunstrijden, skispringen, dressuur, enz.?

Jurysporten zijn stom...

Maar daar hebben ze, bij bijvoorbeeld turnen wel hele duidelijke regels over wat een element waard is. Dat is bij muziek niet zo.
You'll never walk alone

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2872 Gepost op: 17-04-2017, 11:55:11 »
Wat mij betreft mogen die jury's ook wieberen. ::joehoe::
🜃

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2873 Gepost op: 17-04-2017, 12:23:58 »
Wat mij betreft mogen die jury's ook wieberen. ::joehoe::
Zorg er dan wel voor dat er eerlijk gestemd wordt door het publiek, want dat is in het verleden niet altijd gebeurd. Sowieso maar eenmaal stemmen (en niet meermaals, zoals in het verleden), en niet, zoals ook al is gebeurd mensen ronselen om op een bepaald land te stemmen. Bij een jury is er deels vriendjespolitiek, maar bij het gewone publiek is dat niet minder.
Ich bin ein Bärliner!

Offline good-riddance

  • Winnaar ER-pool 2016
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2874 Gepost op: 17-04-2017, 20:16:51 »
Klopt, smaak is subjectief! Ik vond namelijk Zweden absoluut top, net als de visuals! Zo vond ik dus dat vorig jaar gewoon Oostenrijk had moeten winnen, of anders eventueel Polen... Trouwens, los hiervan, jij vindt jury's niets hierbij, maar vind je dan ook jury's niks bij sporten als kunstrijden, skispringen, dressuur, enz.?

Persoonlijk vind ik dit niet te vergelijken omdat het massale publiek hiervoor de kennis niet heeft. Die ziet dat amper als een schoonspringer een draai ietwat verkeerd maakt. Bij die sporten bestaan vaste regels, en snap ik dus dat jury's nodig zijn of dat nageleefd word. Muziek echter, daar bestaan geen regels over. Dat is een gevoel. Dat komt over of komt niet over. Tuurlijk: de jury is er om te letten op professionaliteit, live zang etc. Maar ja: dat ziet het publiek toch ook? Heel NL zag dat Trijntje's staging dramatisch slecht was. Het publiek is echt niet op het achterhoofd gevallen. Dat het indruk maakt en je raakt als mens vind ik belangrijker dan meningen van professionals.

Sowieso is het een illusie dat jury's objectiever zijn. Ook jury's worden onbewust gedreven door eigen smaak. Smaak blijft subjectief, of je nou een professional bent of niet. Dat word, zoals ik al zei, ook bewezen doordat punten van jury's uit landen soms enorm verschillen. Douwe kreeg van de Icelandse jury 12 punten, terwijl hij van 40% van de jury's totaal geen punten kreeg. Dat verschil is groot. En Oekraïne (de winnaar!) die van veel jury's hoge punten kreeg, kreeg o.a van de Franse, Kroatië, Zweden, Bulgarije (en nog een paar) jury's 0 punten! En zo gaf de NL'se jury 8 punten aan Oostenrijk, dat verschil is groot aangezien het van 37 jury's (dat is zo'n 85% van alle jury's hé) totáál geen punten kreeg. En Azerbaijan kreeg van de Zweedse en Russische jury 10 punten, terwijl het van 80% van de jury's niks kreeg. En dit zijn maar een páár voorbeelden van de talloze hé. Deze voorbeelden zeggen wel degelijk iets. Ze moeten namelijk allen hetzelfde beoordelen, maar beoordelen het (vanuit hun vakmanschap) zo anders. De verschillen bewijzen dat het zelfs tussen vakmatige professionals nog steeds subjectief blijkt te zijn. Niks vakmatige kennis, ook professionals hebben een eigen smaak. Daarmee zeg ik niet dat publiek wél altijd objectief is (denk aan vriendjespolitiek) en ze jury's helemaal moeten uitwissen, maar minder belangrijk maken mag van mij gerust.

Overigens moet ik nog een correctie maken: in 2014 won NL de halve finale, niet de televoting in de finale, die won Conchita (evenals de jury) de andere genoemde landen klopten. Ik heb trouwens nog eens goed nagedacht over de kansen van Nederland (zal ik later posten.)
« Laatst bewerkt op: 17-04-2017, 20:18:44 door good-riddance »

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2875 Gepost op: 20-04-2017, 22:20:30 »
Ik deel je mening. Ik geloof ook niet dat ze hoog gaan eindigen met dit liedje.
🜃

Offline good-riddance

  • Winnaar ER-pool 2016
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2876 Gepost op: 20-04-2017, 22:57:20 »
Ik deel je mening. Ik geloof ook niet dat ze hoog gaan eindigen met dit liedje.

Dan horen we hetzelfde. Ik vraag me verder af in hoeverre ze voor dit nummer hebben gekozen omdat er een sterke inhoudelijke boodschap aan vastzat (het idee is nou eenmaal dat geëngageerde liedjes en statements helpen om te scoren) want ze hebben tientallen nummers toegestuurd gekregen (zelfs van Alain Clark, las ik) maar ze kozen voor deze. Dan ben ik wel benieuwd wat de rest was... daar moet toch iets beters tussen hebben gezeten? Ik denk dat de inhoud over de zieke moeder wellicht de doorslag gaf (en misschien dat het door de vriend en vader geschreven is ook een rol speelde) voor ze om voor dit nummer te kiezen. En dan draait het eigenlijk niet (enkel) om het nummer zelf. Of ze vonden dit gewoon echt het mooiste en is het gewoon puur smaakverschil (of gevalletje gebrek aan beter en waren de andere nummers nóg slechter, vandaar dat ik ook wil dat die gepubliceerd worden.)

Maar ik snap gewoon niet hoe dit mooi in hun oren klinkt. Je hoort toch ook wel dat dit geen hit is? En dan ook nog verbaasd zijn als het niet het gehoopte succes word. Maar daarom irriteer ik me ook altijd als artiesten immens teleurgesteld zijn als ze niet kwalificeerde of relatief laag eindigde, maar dan gewoon ijskoud aankomen met ,,Dat het niet in hun handen lag..." jawel, dat lag het wél grotendeels, jij heb dat middelmatige nummer geselecteerd! Maar ja, misschien zit ik er finaal naast en scoren ze gewoon hoog! Wie weet. Persoonlijk vind ik België, Bulgarije, Ierland (en met name: Hongarije en Zweden!) de beste inzendingen (even puur kijkend naar de liedjes zelf, hoe dat live en met staging uitpakt, valt nog te zien) en Italië vind ik overrated.

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2877 Gepost op: 20-04-2017, 23:00:48 »
Ik denk dat Bulgarije een hele grote kans maakt, staat nu ook tweede bij de bookmakers. ::ok::
🜃

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2878 Gepost op: 20-04-2017, 23:05:20 »
Of ze vonden dit gewoon echt het mooiste en is het gewoon puur smaakverschil (of gevalletje gebrek aan beter en waren de andere nummers nóg slechter, vandaar dat ik ook wil dat die gepubliceerd worden.)
Ik denk een smaakverschil. Ik vind dit één van de beste inzendingen ooit van Nederland ::jaja::. Erg leuk nummer wat blijft hangen, een boodschap heeft en prachtig gezongen gaat worden ::bravo::. Ik zie het niet winnen maar de finale verdienen ze wat mij betreft sowieso.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #2879 Gepost op: 21-04-2017, 14:03:38 »
Het zal voor Nederland heel veel van de uitvoering afhangen. Daar kan je nog heel wat aan sleutelen, datis in het verleden ook al gebeurd, zie Calm after the storm, dat vond ik eerst driemaal niks, maar zoals ze het uiteindelijk zongen was subliem, en compleet anders dan eerdere versies. Terwijl het vorig jaar dan weer precies andersom was; in het begin was het zeker een goed nummer, maar met die pauze erin vond ik het helemaal niks.
Dus: maak er een interessante uitvoering van, dan is er zeker wat te halen... Zingen kunnen ze in ieder geval alle drie...

(Wat die andere landen aan gaat: ik laat me verrassen in de halve finale, en ga daar mijn favorieten bepalen. Ik weiger de nummers in het vooruit te luisteren; dat hoort voor mij niet bij het Songfestival. Als je ze wel al (tig keer) hebt gehoord hoef je net zo goed enkel naar de uitslag te gaan kijken)
Ich bin ein Bärliner!