Auteur Topic: Het Grote Songfestival Topic  (gelezen 991172 keer)

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5660 Gepost op: 10-04-2023, 09:46:47 »
Oei, ze moeten nog even oefenen… ::oordoppen::



wereldklasse performance  ::bravo:: ::bravo:: ::bravo:: ::bravo:: Loreen eat your heart out
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5661 Gepost op: 10-04-2023, 10:32:47 »
mijn ranking

1. Nederland
2. Denemarken
3. Georgie
4. Armenie
5. Ierland
6. Duitsland
7. Malta
8. Litouwen
9. Estland
10. San Marino

engelse taal is de beste taal wereldwijd en dat is een feit!!!!!  volgend jaar alleen maar liedjes in het engels graag
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5662 Gepost op: 10-04-2023, 16:47:02 »
Alleen liedjes in het Engels? Doe maar niet... Als je alleen al denkt aan de abominabele uitspraak van het Engels van velen hoort... En juist die eigen taal zorgt voor de charme van het Songfestival...
(daarbij: de meeste van mijn favoriete songfestivalliedjes of all time zijn in de eigen taal gezongen!)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5663 Gepost op: 10-04-2023, 17:54:04 »
Alleen liedjes in het Engels? Doe maar niet... Als je alleen al denkt aan de abominabele uitspraak van het Engels van velen hoort... En juist die eigen taal zorgt voor de charme van het Songfestival...
(daarbij: de meeste van mijn favoriete songfestivalliedjes of all time zijn in de eigen taal gezongen!)
juist leuk om de engelse taal als een grap te zien, daarom vind ik Georgie en Armenie dit jaar top

wat geef ik om die britten  ::rofl::
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5664 Gepost op: 11-04-2023, 12:36:18 »
Georgië en Armenië zien de Engelse taal niet als grap hoor. Ze zingen in het Engels omdat ze willen dat iedereen de tekst begrijpt. Alleen de artiesten zelf kunnen helemaal geen Engels (let maar op, die zitten in mei met een tolk naast zich bij de persco's) en proberen er dan fonetisch iets van te maken. Wat, dús, mislukt. Tenenkrommend.

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5665 Gepost op: 12-04-2023, 10:50:17 »
Georgië en Armenië zien de Engelse taal niet als grap hoor. Ze zingen in het Engels omdat ze willen dat iedereen de tekst begrijpt. Alleen de artiesten zelf kunnen helemaal geen Engels (let maar op, die zitten in mei met een tolk naast zich bij de persco's) en proberen er dan fonetisch iets van te maken. Wat, dús, mislukt. Tenenkrommend.
de tekst begrijpt???? Armenie is een liefdesliedje en ik vind dat begu, dugu, lugu slim bedacht wat ook beetje armeens achtig klinkt

Georgie doet gewoon net hetzelfde beetje spelen met woorden net als 2015 ''oximated'' van Nina Sublatti, beetje ''quirky'' en ik vind het een leuk nummer


maar ja Zweden is gewoon de top favoriet en zal ook wel winnen aangezien het Loreen is


ik ben er nu overheen qua wie in welke taal moet zingen, voor ieder eigen keuze, en ik luister zelf veel naar van alles en nog wat, maakt mij niet uit qua taal, als het authentiek, niet te amerikaans mainstream klinkt of zo


Armenie vond ik ook top met Apricot Stone vele jaren terug inmiddels, ook in engels maar toch heel erg armeens in de muziek


ik ben trots op onze inzending, tis een mooie ballade en ik persoonlijk vind Mia's stem en uitstraling het beste, Dion is te ''Duncan'' maar kan hij ook weinig aan doen aangezien dit een duncan compositie is (overigens Duncan is nergens meer te bekennen bij hun, meer voor zijn carriere in LA en nu in stockholm)
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5666 Gepost op: 12-04-2023, 11:43:04 »
Let maar op, als het in een persco gevraagd wordt, dan is dat standaard het antwoord: We zingen in het Engels zodat iedereen de tekst begrijpt. Dat horen we al jaren (van de tolk, niet va de artiest zelf), ben bij menig persco op het ESF aanwezig geweest.

Dat "begu, dugu, lugu" is niet zozeer slim, Brunette kan gewoon geen Engels! Zo simpel is het.

Ik ga er vanuit dat Duncan straks wel in Liverpool zou zijn. Op dit moment heeft het geen toegevoegde waarde al hij zich rondom het duo beweegt. 4 weken voor vertrek naar Tel Aviv was Ilse ook niet bij hem "in de buurt".

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5667 Gepost op: 12-04-2023, 12:05:41 »
Hoezo is het een ding dat er een tolk bij sommige artiesten aanwezig is? Is het tegenwoordig verboden om recht te hebben om vragen goed te kunnen begrijpen/interpreteren en je te laten bijstaan door iemand die je hiermee kan helpen? Uit mijn hoofd had Georgië in 2016, 2017 en 2022 geen tolk nodig met inachtneming dat ze in 2018 en 2019 in de Georgische taal zongen. Armenië had in 2016 en 2022 volgens mij ook geen tolk nodig. Opnieuw met inachtneming dat ze in 2018 in het Armeens zongen en in 2021 niet meededen. Dima Bilan won in 2008 met een Engelstalige inzending zonder zelf amper Engels te spreken. Zweden had in 2014 ook een Engelse inzending vol met taalkundige fouten, en toch werden ze 3e. Dit is zeker geen recente evolutie, maar het is wel een non-issue.
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Online DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5668 Gepost op: 12-04-2023, 15:23:04 »
Undo en taalfouten? Ik weet niet welke taalfouten je hier bedoeld, maar ik zie en hoor ze niet hoor. ::rofl::
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5669 Gepost op: 12-04-2023, 15:39:59 »
Undo en taalfouten? Ik weet niet welke taalfouten je hier bedoeld, maar ik zie en hoor ze niet hoor. ::rofl::
After many fans and press raised questions about the grammatically incorrect lyrics “Undo my sad” in the song that will represent Sweden next month in May, the composer and lyricist Fredrik Kempe decided to do a slight correction in the lyrics.

https://escxtra.com/2014/04/09/lyrics-change-for-sannas-undo/ ;)
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5670 Gepost op: 12-04-2023, 16:20:38 »
Hoezo is het een ding dat er een tolk bij sommige artiesten aanwezig is? Is het tegenwoordig verboden om recht te hebben om vragen goed te kunnen begrijpen/interpreteren en je te laten bijstaan door iemand die je hiermee kan helpen? Uit mijn hoofd had Georgië in 2016, 2017 en 2022 geen tolk nodig met inachtneming dat ze in 2018 en 2019 in de Georgische taal zongen. Armenië had in 2016 en 2022 volgens mij ook geen tolk nodig. Opnieuw met inachtneming dat ze in 2018 in het Armeens zongen en in 2021 niet meededen. Dima Bilan won in 2008 met een Engelstalige inzending zonder zelf amper Engels te spreken. Zweden had in 2014 ook een Engelse inzending vol met taalkundige fouten, en toch werden ze 3e. Dit is zeker geen recente evolutie, maar het is wel een non-issue.
Het is geen ding dat er een tolk aanwezig is, op zich.
Wat het ding is dat er altijd een aantal artiesten is dat in het Engels zingt met als reden dat "iedereen dan de tekst begrijpt" terwijl de artiest zelf het Engels niet machtig is (en dus een tolk nodig heeft). Dat is tegenstrijdig.
Die artiesten zingen dan fonetisch Engels wat vaak in een soort gebrabbel resulteert.

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5671 Gepost op: 12-04-2023, 16:46:29 »
Het is geen ding dat er een tolk aanwezig is, op zich.
Wat het ding is dat er altijd een aantal artiesten is dat in het Engels zingt met als reden dat "iedereen dan de tekst begrijpt" terwijl de artiest zelf het Engels niet machtig is (en dus een tolk nodig heeft). Dat is tegenstrijdig.
Die artiesten zingen dan fonetisch Engels wat vaak in een soort gebrabbel resulteert.
Zoals ik reeds heb gezegd, dit is niet iets nieuws. Daarnaast leer je een taal niet van de ene dag op de andere, en wie zegt dat die artiesten de tekst van hun lied niet begrijpen of verstaan? Per slot van rekening is de hoeveelheid woorden in lyrics niet enorm hoog, dus ze weten vast wel wat ze zingen als ze het Engels niet machtig zijn. Maar als jij voor het inperken van de artistieke vrijheid bent, dan moet je daar helemaal voor gaan, edgomo!
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5672 Gepost op: 12-04-2023, 17:12:32 »
Nee, dit is niet nieuw. Maar het blijft wel tegenstrijdig.
en wie zegt dat die artiesten de tekst van hun lied niet begrijpen of verstaan?
Dat zeg ik. Ik ben in de laatste 20 jaar bij een kleine 500 persconferenties op het ESF geweest, ik heb het gewoon meegemaakt. Ze spreken geen woord Engels en hebben de tekst volledig fonetisch uit hun hoofd geleerd. Met als enige onderbouwing om er voor te zorgen dat iedereen de tekst begrijpt.

Maar als jij voor het inperken van de artistieke vrijheid bent, dan moet je daar helemaal voor gaan, edgomo!
Ik beperk niemand, ze gaan hun goddelijke gang maar. Alleen zit er voor mij geen logica in om te zingen in een taal die je zelf niet beheerst.

Maar daar ging het nog niet eens om, Nicky991 deed voorkomen dat ze (in dit geval de Armeense die dit jaar meedoet) bewust met de uitspraak van het Engels speelt. En ik beweer dat dat dus niet zo is.

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5673 Gepost op: 12-04-2023, 21:01:27 »
Die onzichtbare tolk van Georgië vind ik alvast zeer impressionant. Ik ben onder de indruk!

IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5674 Gepost op: 13-04-2023, 07:32:27 »
Ga je nu een generieke stelling proberen te ontkrachten met één voorbeeld?

Ik had het sowieso niet over haar maar over Brunette. En zelfs als je van haar een filmpje weet te vinden waarin ze Engels lijkt te spreken, dan blijft mijn stelling fier overeind. Ga de persco's van bijvoorbeeld Efendi, Diana Gurtskaya, Alexandra Kirsanova, Andrea Koevska, Sofi Marinova of Tamara Gachechiladze (to name a few) ook maar eens terugzoeken.

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5675 Gepost op: 13-04-2023, 07:37:24 »
Georgië en Armenië zien de Engelse taal niet als grap hoor. Ze zingen in het Engels omdat ze willen dat iedereen de tekst begrijpt. Alleen de artiesten zelf kunnen helemaal geen Engels (let maar op, die zitten in mei met een tolk naast zich bij de persco's) en proberen er dan fonetisch iets van te maken. Wat, dús, mislukt. Tenenkrommend.
Nee hoor, ik ontkracht gewoon alvast wat jij hierboven hebt gezegd.
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5676 Gepost op: 13-04-2023, 09:40:48 »
Dan ben ik benieuwd wat ik volgens jou gezegd zou hebben en wat jij daarvan nu denkt te ontkrachten.
Ik heb generiek op een stelling van Nicky991 gereageerd en daar was o.a. de Georgische zangers nog bij betrokken. Dat klopt. Maar ik heb het niet over specifieke gevallen gehad, gewoonweg omdat ik het niet weet (en het me ook niet interesseert).

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5677 Gepost op: 13-04-2023, 10:06:34 »
Ga je nu een generieke stelling proberen te ontkrachten met één voorbeeld?

Ik had het sowieso niet over haar maar over Brunette. En zelfs als je van haar een filmpje weet te vinden waarin ze Engels lijkt te spreken, dan blijft mijn stelling fier overeind. Ga de persco's van bijvoorbeeld Efendi, Diana Gurtskaya, Alexandra Kirsanova, Andrea Koevska, Sofi Marinova of Tamara Gachechiladze (to name a few) ook maar eens terugzoeken.
je moet in het engels zingen anders verstaan die stomme britten het niet  ::niet-ok::
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5678 Gepost op: 13-04-2023, 10:49:38 »
Wat mij betreft hoef je helemaal niet in het Engels te zingen. Bij sommige liedjes kan het prima, mits de zanger(es) het Engels beheerst. Maar het hoeft niet. En al helemaal niet om de Britten te plezieren.
Ik ben voorstander van de eigen taal, al kan ik me soms best voorstellen dat een artiest liever Engels zingt. Maar dat moet dan de keuze van de artiest zijn, niet die van de omroep die denkt daarmee beter te kunnen scoren.

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5679 Gepost op: 13-04-2023, 11:08:11 »
Dan ben ik benieuwd wat ik volgens jou gezegd zou hebben en wat jij daarvan nu denkt te ontkrachten.
Ik heb generiek op een stelling van Nicky991 gereageerd en daar was o.a. de Georgische zangers nog bij betrokken. Dat klopt. Maar ik heb het niet over specifieke gevallen gehad, gewoonweg omdat ik het niet weet (en het me ook niet interesseert).
In je post van 11-04-2023, die ik hiervoor gequoteerd heb, zeg je letterlijk dat de Armeense en Georgische artiesten er met een tolk zullen bijzitten en zelf helemaal geen Engels kunnen. Dat laatste is dus objectief niet waar omdat Iru Khechanovi prima Engels kan. Daarmee wil ik vooral zeggen dat je moet opletten met het schrijven van onwaarheden.
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE