Auteur Topic: Het Grote Songfestival Topic  (gelezen 991342 keer)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5760 Gepost op: 15-05-2023, 14:58:18 »
'Gewoon' een app? Houdt er wel rekening mee dat er nog genoeg mensen in Europa zijn die geen telefoon hebben waar je een app op kunt downloaden (ik kan dat ook pas sinds 2 jaar) of geen internet/computer hebben...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5761 Gepost op: 15-05-2023, 20:43:07 »
De rankings per jurylid zijn online te vinden, dus je zou mijn hypothese kunnen checken. Ik kan helaas geen makkelijk excelbestandje vinden.

Een goed voorbeeld kan ik helaas nog niet vinden. San Marino is trouwens wel een heel extreem voorbeeld van hoe jury en kijkers écht kunnen verschillen: van de televote krijgt Finland de volle 12 punten en de jury rankt ze respectievelijk laatste, één-na-laatse en drie keer twee-na-laatste :o

'Gewoon' een app? Houdt er wel rekening mee dat er nog genoeg mensen in Europa zijn die geen telefoon hebben waar je een app op kunt downloaden (ik kan dat ook pas sinds 2 jaar) of geen internet/computer hebben...
Dit, en ik denk dat van alle kijkers verwachten dat ze een volledige top 10 maken te veel gevraagd is. Veel mensen horen op zaterdagavond pas alle liedjes en hebben dan heus wel een aantal favorieten, maar nog niet een perfecte ranking met 10 liedjes. Dan krijg je dat veel mensen at semi-random landen gaan toevoegen en je werkt ook bloc voting in de hand.
...óf niet!

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5762 Gepost op: 15-05-2023, 20:53:49 »
Daarnaast is het gewoon oprecht een beetje een non-discussie. Loreen was nog steeds 2de bij de televote, desondanks het enorme verschil ::)
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5763 Gepost op: 16-05-2023, 01:24:33 »
Wat ik ook opmerkelijk vind is dat Zweden het extreem veel beter deed dan Finland bij de Jury van de landen met de meeste inwoners (met uitzondering van Italië):

Groot-Brittannië: Zweden 12, Finland 0
Duitsland: Zweden 12, Finland 0
Frankrijk: Zweden 12, Finland 0
Italië: Zweden 6, Finland 8
Spanje: Zweden 12, Finland 0
Totaal: Zweden 54, Finland 8, dus Zweden ongeveer 7 keer zoveel als Finland

Als je voor deze landen naar de publiekstemmen kijkt dan krijg je precies het omgekeerde:
Groot-Brittannië: Zweden 5, Finland 12
Duitsland: Zweden 1, Finland 12
Frankrijk: Zweden 3, Finland 6
Italië: Zweden 3, Finland 6
Spanje: Zweden 5, Finland 12
Totaal : Zweden 17, Finland 48, dus Finland ongeveer 3 keer zoveel als Zweden.

Hoe kan dit?
« Laatst bewerkt op: 16-05-2023, 01:37:45 door MartinJ »

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5764 Gepost op: 16-05-2023, 06:09:27 »
Wat ook nog wel eens mis is gegaan in het verleden met die jury’s is het per abuis omdraaien van de ranking. Dat de favoriet van een jurylid op plek 26 staat in plaats van 1. Ik kan de volledige rankings overigens nergens terugvinden. Waar heb jij ze gespot Pac?
🜃

Online Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5765 Gepost op: 16-05-2023, 07:29:48 »
Heel blij dat Zweden gewonnen heeft! Als iemand de titel Queen of Eurovision verdient is het Loreen wel ::jaja:: ::bravo::

Dat de winnaar van de televote niet de winnaar van het Songfestival is kwam de afgelopen jaren al vaker voor (2015, 2016, 2019), en Zweden is inderdaad ook gewoon comfortabel tweede geworden in de televote ::joehoe:: Dus zo'n luidruchtig online groepje van misschien 50.000 Finland stans dat nu moord en brand schreeuwt is niet representatief voor de waarschijnlijk bijna 200 miljoen kijkers. Beide nummers worden ook gewoon weer massaal gestreamd :D Sowieso beetje flauwe beschuldigingen (corruptie, plagiaat) nadat Finland zelf als enige 0 punten aan Zweden heeft gegeven in de televote. Doet me een beetje denken aan de Nederlanders die in 2014 (myself included toen nog) niet konden geloven dat ze van zo'n 'freak show' verloren hadden ::regenboog::

Ik vond Käärijä zelf overigens ook geweldig en de perfecte runner-up! Nu al een Songfestivallegende ::love::

En dat mijn favoriet in dit geval vooral dankzij de jury's gewonnen heeft betekent voor mij niet dat in dat systeem geen veranderingen mogen/moeten komen. Ik denk dat grotere vakjury's die eventueel ook voor een kleiner percentage van de eindstand verantwoordelijk zijn wel kan werken. Minder individuele invloed en moeilijker om te kopen zoals vorig jaar ;D Wel frappant dat er vorig jaar gezeurd werd om de televote, en dit jaar weer om de jury's ::hypocriet::
« Laatst bewerkt op: 16-05-2023, 08:55:57 door Hadewychisdemol »
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5766 Gepost op: 16-05-2023, 09:11:21 »
Wat ook nog wel eens mis is gegaan in het verleden met die jury’s is het per abuis omdraaien van de ranking. Dat de favoriet van een jurylid op plek 26 staat in plaats van 1. Ik kan de volledige rankings overigens nergens terugvinden. Waar heb jij ze gespot Pac?
Hier kun je ze vinden :)
...óf niet!

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5767 Gepost op: 16-05-2023, 10:36:44 »
ik ga voortaan alleen nog maar junior songfestival kijken, veel leuker tenminste gewoon meer eigen taal zelfs Ierland in het iers (vorig jaar hun beste resultaat tot nu toe, 4de met Solas)

Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Online Ricardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5768 Gepost op: 16-05-2023, 14:06:50 »


 ::love:: ::love:: ::love::
Så hva gjør vi nå?

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5769 Gepost op: 17-05-2023, 10:30:19 »
Dat de winnaar van de televote niet de winnaar van het Songfestival is kwam de afgelopen jaren al vaker voor (2015, 2016, 2019), en Zweden is inderdaad ook gewoon comfortabel tweede geworden in de televote ::joehoe::
Dit klopt inderdaad, maar er moet hierbij wel de nuance gemaakt worden dat in die jaren de verschillen (respectievelijk 87 punten, 38 punten en 30 punten) in de televotes nog nooit zo hoog waren als het verschil dit jaar (133 punten). 2015 had trouwens volgens mij ook nog een ander stemsysteem. Vanuit dat perspectief snap ik de uitdrukkelijke ontevredenheid van een bepaald deel van het kijkersveld wel. Persoonlijk vind ik zelf zo'n verschil tussen televotes en juries eigenlijk best fijn, dat maakt de puntentelling toch altijd wel extra spannend tot op het einde. Loreen is een prima winnares als je het mij vraagt!

Ik zou het fijn vinden als ze de jurystemmen van de halve finales nog zouden openbaren, maar ik vrees dat dat wishful thinking is ::love::
« Laatst bewerkt op: 17-05-2023, 10:32:28 door Brent »
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5770 Gepost op: 21-05-2023, 10:37:28 »

alles of niets voor 2024 zeg ik, met onze koning van brabantse moderne pop - Flemming


ik neem verantwoordelijkheid dan volledig op me, ik kan die avrotros delegatieleden wel overtuigen, als we terug naar het podium willen moeten we een superster artiest intern blijven kiezen


Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5771 Gepost op: 21-05-2023, 13:49:51 »
Flemming heeft al aangegeven dat hij mee zou willen doen.

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5772 Gepost op: 19-06-2023, 10:15:25 »
Eric Cantona voor Frankrijk graag, zijn muziekdebuut is fenomenaal gewoon ''The Friends We Lost'' pure Leonard Cohen vibes met een vleugje Nick Cave, en heel veel van Eric zelf, mooie warme stem

https://www.youtube.com/watch?v=2PUD55EhIAg
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5773 Gepost op: 9-09-2023, 15:19:10 »
Belgie heeft een kanshebbertje in die Mustii lijkt me

ik vind zijn muziek top, echt Hozier-achtig
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5774 Gepost op: 11-09-2023, 12:53:27 »
(minstens) 75% van het resultaat wordt bepaald door het lied.
Dat wil ik eerst wel even horen voordat ik het over eventuele kansen ga hebben.
« Laatst bewerkt op: 13-09-2023, 13:06:59 door edgomo »

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5775 Gepost op: 19-09-2023, 14:30:33 »
ons eerste editie Regio Songfestival komt dichterbij

deze provincies hebben inmiddels al gekozen in hun voorrondes

Drenthe: Lisa Harms - Tot de Zun Uut Giet
Zuid-Holland (Omroep West): LIAN - Waar Ben Je Dan
Limburg: Emmy Ackermans - T'Letste Rundje


en Flevoland koos intern zijn artiest: Abtin Salem en maakt later zijn liedje bekend

ondertussen zijn de voorselecties van Groningen, Friesland, Noord Holland, Gelderland in volle gang
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5776 Gepost op: 26-10-2023, 09:57:02 »
volgende week regio songfestival, 4 November, 20:30 op NPO1 Extra en alle deelnemende provincies en regio's hun omroep tv zenders

de show duurt ongeveer 2 uur



Gelderland en Drenthe zijn zo goed, en ik ben trots op ons Brabant, ook mooi sfeervol liedje
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5777 Gepost op: 30-10-2023, 15:33:35 »
volgende week regio songfestival, 4 November, 20:30 op NPO1 Extra en alle deelnemende provincies en regio's hun omroep tv zenders

de show duurt ongeveer 2 uur



Gelderland en Drenthe zijn zo goed, en ik ben trots op ons Brabant, ook mooi sfeervol liedje

Wat leuk! Wist niet dat dit gaande was. Heb het opgenomen om terug te kijken!

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5778 Gepost op: 30-10-2023, 17:54:32 »
Wat leuk! Wist niet dat dit gaande was. Heb het opgenomen om terug te kijken!

sommige provincies zoals Friesland, Drenthe hielden ook eigen voorrondes, Gelderland heeft bv de bekende producer Emile Hartkamp in hun jury


oh en dit is de inzending van Groningen, leuk deuntje

Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5779 Gepost op: 2-11-2023, 10:33:40 »
Ik heb een paar dagen geleden de inzendingen beluisterd. Veel ballads en veel het zelfde genre vind ik. Groningen springt er echt uit en dat vind ik leuk! Ben benieuwd wie er gaat winnen.