Het is heel moeilijk uit te leggen, omdat iedereen die er een mening heeft, niet deskundig is, immers niemand heeft hierin de waarheid in pacht. Botweg gezegd: 'Het is gissen naar de waarheid'. Ik denk dat het ook niet dat geloven uitgaan van het verstand, maar van het gevoel wat het allemaal nog veel complexer maakt.
Zelf geloof ik wel, iets wat de laatste tijd er versterkt is. Ik weet dat het heel bezopen is, maar soms voel ik dat er zo enorm aan me getrokken wordt. Dat is heel moeilijk, soms kan ik wel janken. Ik ben niet zo heel vaak in de kerk, maar als 'k er ben, dan kan ik soms wel janken. Heel idioot. Dat is ook iets wat ik niet zo makkelijk kan vertellen. Maar dit is toch internet lekker anoniem
Maar het blijft heel lastig, ik heb voor mezelf heel veel bewijzen gezien. (Een stukje in een bijbels dagboek geschreven in 1983 op 11 september die de gebeurtenis 18 jaar later voorspelde, een foto van een voet van een figuur in de wolken, heel duidelijk (een engel?) gemaakt door een kennis dus niet gemanipuleerd, verhalen van BDE-ervaringen, nog veel meer dingen die heel persoonlijk zijn). Maar iemand uit Zimbabwe hoort nooit van Jezus, of zelfs iemand zonder gelovige opvoeding heeft toch een anderstand. Gotcha zou hier een mooi voorbeeld van kunnen maken 'Ongelijke kansen'. Ik denk ook niet dat een ongelovige per definitie in een soort van hel komt, als je een goed mens kom je echt wel in een soort van hemel. Immers niemand is echt een slecht mens. Elk babietje is onschuldig, maar wordt in z'n leven gevormd tot een slecht mens.
Er zijn ook Christenen (waardoor ook het voordeel ontstaat over Christenen) die zich (let wel, in mijn ogen) de verkeerde kant oprichten. Dit mag niet en dat mag niet of de hel wacht je. Hierdoor raken ze in zo'n strak regime dat ze niet genieten van het leven. Het kostbare leven dat God ze gegeven heeft, verprutsen ze op die manier.
De 10 geboden zijn (als ze goed worden nageleefd) een hele goede richtlijn die ervoor zorgt dat mensen elkaar respecteren en zou voor een betere wereld kunnen zorgen.
Dat van al die oorlogen etc., weliswaar gebeurt het in de naam van god, maar maakt dat God tot een klootzak. Ik kan ook wel iemand vermoorden in de naam van Bodejosm43, wie is er dan de klootzak: ik of Bodejosm? Het is erg simpel om de daden van mensen af te schuiven op God. Bij heel veel dingen wordt gezegd: 'Er is geen God', maar bij een oorlog is het gelijk 'ach en wee, dat God dit kan laten gebeuren.'
Ik denk echt dat God niet zo is, het is meer een goede vriend die je helpt in bange tijden, dat is ook waarom ik denk dat veel mensen zich schamen voor God. God is er voor de zielepoten die altijd gepest worden en alleen maar ellende hebben en die een schouder nodig hebben. Maar dat hoeft toch niet? Ik heb eerlijk gezegd bijna geen problemen, ik ben heel erg gelukkig.
2 weken terug was er een documentaire over Bijna-dood-ervaringen. De verhalen daarvan kent iedereen wel denk ik. De wetenschappers probeerden het fenoneem te ontkrachtigen met allerlei wetenschappelijke verklaringen. Maar er was 1 geval waarbij het zeker was (de rest kon verklaard worden, maar dat was ook niet bewezen dat het zo was) dat de patient volledig hersendood was en toen een bde-ervaring had. Oftewel je leeft verder naar de dood! Dit bedoel ik niet als: 'Zie je wel', maar het is toch een prachtig idee dat er iets is na de dood.
En zelfs, zelfs als die kans er is dat het allemaal niet waar is, dan vind ik het geweldig dat er vroeger iemand heeft rongelopen die een geniaal verhaal heeft geschreven 'de Tora' waar jaren later nog 3 hele godsdiensten (Christendom, Jodendom, Islam) op gebaseerd zijn en de hele wereld bezighouden. (Ja, de hele wereld wie viert er nu niet Kerstfeest? (Christmis, the mis of Christ)