Poll

Geloof jij in God?

ja
60 (39.2%)
nee
63 (41.2%)
zo simpel ligt het niet...
30 (19.6%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 105289 keer)

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #120 Gepost op: 4-01-2004, 21:32:09 »
Och, het kan geen kwaad om eens een kijkje te nemen, he? Ik zal volgens de EO en de andere organisator hiervan geen verplichtingen aangaan, dus waarom zou ik geen kijkje nemen op die site? Zoals de meesten eigenlijk stiekem wel weten ;) ben ik de beroerdste niet....
« Laatst bewerkt op: 9-01-2004, 16:32:41 door bodejos »

Offline Lindå

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Bono is verhuisd
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #121 Gepost op: 12-01-2004, 00:26:00 »
nee, ik geloof niet, maar ik geloof wel in t lot, dingen lopen zoals ze moeten lopen en ergens is er iets voorbestemd, maar ik geloof dus niet in een kerel die boven op een wolkje toe zit te kijken hoe alle geloven elkaar hier op aarde uit zitten te moorden.. dan zou die goede man toch ergens iets verschrikkelijks verkeerds gedaan hebben..


maar t mooie is dat iedereen voor zich mag geloven wat ie wil.. en als je daar iets positiefs uit kan putten dan is dat alleen maar mooi meegenomen, helaas zijn ze nog niet overal tot dat inzicht gekomen
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #122 Gepost op: 7-07-2004, 19:21:24 »
Nieuwe users, nieuwe meningen  ???

Offline Grace

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #123 Gepost op: 7-07-2004, 19:39:12 »
Ik ben er nog niet uit....

Een hele tijd heb ik me niet of nauwelijks met het geloof bezig gehouden, totdat er een nieuwe collega bij ons kwam werken die wel in god geloofd. Aangezien we nogal vaak kletsen, hebben we het ook over het geloof en wat dat voor haar betekend en waarom ze is gaan geloven.
Ik vind dat altijd erg intressant om naar te luisteren. Het zet je ook aan het denken. Waarom geloof ik niet in god? Mis ik iets in mijn leven omdat ik niet geloof?  Wie zegt er dat er een god is?

In zekere zin geloof ik wel dat er iets is, maar of ik dat dan per definitie "God" moet noemen....
That's all

Offline jokivin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Blek is te gek
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #124 Gepost op: 3-08-2004, 16:55:41 »
was er al het programma zij geloofd zij niet.. wat ik erg leuk vind om naar te kijken, nu is er bij de ncrv nog een programma over het geloof...spiritus. ik heb het niet helemaal gezien moet ik eerlijk zeggen, maar het spreekt erg aan en ik ga zeker proberen het te volgen allemaal.
op de ncrv/spiritus site is ook een Reli-wijzer neer gezet die erg leuk is om te doen.

mijn uitkomst is:

Boeddhisme - Boeddha
Het boeddhisme is geen godsdienst, maar een levenswijze. Het uiteindelijk doel is het bereiken van Verlichting. Meditatie is daarbij een cruciaal hulpmiddel. Volgens boeddhisten is het leven een proces van constante verandering met de geest als allesbepalende factor. Boeddha is geen naam, maar een titel. De titel werd 2500 jaar geleden voor het eerst gegeven aan een 35-jarige man die Verlichting bereikte. Boeddha is dus geen god maar een mens.
meer informatie: boeddhisme.pagina.nl

ook dit past bij me volgens de Reli-wijzer:

Humanisme - Socrates
Het humanisme is een levensbeschouwing die de mens centraal stelt. Humanisten geloven niet in een god, maar in het zorgvuldig en gewetensvol omgaan met anderen, de wereld en jezelf. De term 'humanisme' is nog niet zo oud, maar al in de Oudheid waren er mensen die 'humanistische' ideeën formuleerden. Zo zei Socrates: "Ik weet niets, en zelfs dat weet ik nog niet zeker." Volgens hem kunnen mensen pas bewust op zoek gaan naar echte waarheid en deugd als zij beseffen dat hun weten een illusie is.
meer informatie: humanisme.pagina.nl

en Jodendom - Mozes het jodendom spreek mij verder niet echt aan moet ik eerlijk zeggen, maar die eerste 2 passen wel goed bij mij...iig leuke test   ::regenboog::

Kijk ik om me heen, sta ik midden in mijn leven. Loesje

Offline Annemieke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #125 Gepost op: 3-08-2004, 19:15:10 »
Deze stroming sluit het best aan bij jouw levenswijze: humanisme.
Raadpleeg de stroming voor meer informatie. 
De volgende religies en stromingen die hieronder staan afgebeeld hebben ook raakvlakken met jouw levenswijze: boeddhisme en katholicisme. Raadpleeg de stroming voor meer informatie.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #126 Gepost op: 3-08-2004, 19:43:07 »
Deze stroming sluit het best aan bij jouw levenswijze: islam.
Raadpleeg de stroming voor meer informatie.  Raadpleeg deze stroming  Raadpleeg deze stroming De volgende religies en stromingen die hieronder
staan afgebeeld hebben ook raakvlakken met jouw
levenswijze: boeddhisme en jodendom. Raadpleeg de stroming voor meer informatie.

Zeer betrouwbare test dus...
 :-\\ :-\\ :-\\
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline elise is de mol

  • Winnaar ER-pool 2003
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #127 Gepost op: 3-08-2004, 20:26:54 »
Deze stroming sluit het best aan bij jouw levenswijze: humanisme.
Raadpleeg de stroming voor meer informatie.
De volgende religies en stromingen die hieronder
staan afgebeeld hebben ook raakvlakken met jouw
levenswijze: boeddhisme en jodendom. Raadpleeg de stroming voor meer informatie.
 :-\\
"Fear of a name only increases fear of the thing itself." "Je jure solennellement que mes intentions sont mauvaises."

Offline Annemieke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #128 Gepost op: 3-08-2004, 22:06:00 »
waarom vinden jullie dat zo " :-\\"

Offline elise is de mol

  • Winnaar ER-pool 2003
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #129 Gepost op: 3-08-2004, 22:07:46 »
omdat ik niet weet wat ik er van moet vinden, wat vind jij er dan van?
"Fear of a name only increases fear of the thing itself." "Je jure solennellement que mes intentions sont mauvaises."

Offline Annemieke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #130 Gepost op: 3-08-2004, 22:20:15 »
Nou, die stromingen sluiten van de stromingen die in dat systeem zitten blijkbaar het meest aan bij mijn antwoorden... En dat vind ik verder niet erg of zo. Ben wel blij dat katholicisme erbij zit, want -als we toch met hokjesproppen bezig zijn..- daar hoor ik 'officieel' toch bij. En dat moet toch wel uit mn antwoorden gebleken zijn, want bij jullie kwam het er niet uit... Dat boeddhisme hebben we allemaal, hm naja, ik weet niet echt hoe ik daar precies mee bezig ben maar zo'n soort overtuiging zit mss wel in de meeste mensen. Och natuurlijk passen die dingen niet helemaal bij je of zo, tis ook maar een simpel testje.. ik zal dr niet wakker van liggen iig.

Maar Gerard/Verdi wat bedoel je met 'betrouwbaar'?

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #131 Gepost op: 4-08-2004, 00:08:48 »
Maar Gerard/Verdi wat bedoel je met 'betrouwbaar'?

Eigenlijk is hij wel betrouwbaar, want hij geeft wel iedere keer dezelfde score bij dezelfde antwoorden. Maar hij is niet valide omdat de gestelde vragen geen indicatoren van religie zijn. 't Is alsof de test vragen over mijn gewicht stelt, en vervolgens concludeerd dat ik dan rood haar moet hebben..
 :D
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Lindå

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Bono is verhuisd
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #132 Gepost op: 4-08-2004, 01:07:11 »
Raadpleeg deze stroming Deze stroming sluit het best aan bij jouw levenswijze:
humanisme.
Raadpleeg deze stroming De volgende religies en stromingen die hieronder
staan afgebeeld hebben ook raakvlakken met jouw
levenswijze: boeddhisme en islam. Raadpleeg de stroming voor meer informatie.


Hmmm  ???
Bij de helft van de vragen miste ik de optie, geen van allen  ::)
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand

Offline Yvje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Be heppie!! : )
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #133 Gepost op: 4-08-2004, 11:49:17 »
Humanisme - Socrates Het humanisme is een levensbeschouwing die de mens centraal stelt. Humanisten geloven niet in een god, maar in het zorgvuldig en gewetensvol omgaan met anderen, de wereld en jezelf. De term 'humanisme' is nog niet zo oud, maar al in de Oudheid waren er mensen die 'humanistische' ideeën formuleerden. Zo zei Socrates: "Ik weet niets, en zelfs dat weet ik nog niet zeker." Volgens hem kunnen mensen pas bewust op zoek gaan naar echte waarheid en deugd als zij beseffen dat hun weten een illusie is.

De volgende religies en stromingen die hieronder
staan afgebeeld hebben ook raakvlakken met jouw
levenswijze: islam en boeddhisme. Raadpleeg de stroming voor meer informatie.


Hmm,  :-\\ dat humanisme klopt wel een beetje denk ik, maar de rest niet  :-\\
Smiling isn't a crime..

Offline jokivin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Blek is te gek
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #134 Gepost op: 4-08-2004, 17:25:16 »
ik vind het juist wel eluk om te zien, het klopt toch wel hoor, alleen wil je het miss soms niet.
ze tellen gewoon de meeste raakvlakken dus kloppen doet het meestal wel.
ik heb het bv een keer met de stemwijzer gehad dat ik lpf het meest overeen kwam, maar ik stem daar toch echt niet op :D
Kijk ik om me heen, sta ik midden in mijn leven. Loesje

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #135 Gepost op: 4-08-2004, 17:35:51 »
Citaat
ze tellen gewoon de meeste raakvlakken dus kloppen doet het meestal wel

Hoe weet jij nou hoe die test is gemaakt? Ik denk dat ie in 1 avond in elkaar gezet is, nadat het'spiritus'-team had bedacht om de site interessanter te maken: 'We knallen een reliwijzer op de site, leuk!  :D

Idd wel grappig, en geeft (dat is denk ik ook de hele bedoeling) de aanleiding om er eens meer over na te denken, maar verder is het gewoon een suf testje zoals er 13 van in een dozijn gaan.
(Maar dat geeft verder niks  ::regenboog::)

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #136 Gepost op: 8-08-2004, 11:39:29 »
tuttuttut, dit topic is nu gewoon een veredeld Relaxhoek-doe-een-testje-topic  ::ohno::

Offline jokivin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Blek is te gek
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #137 Gepost op: 15-08-2004, 10:38:59 »
tuttuttut, dit topic is nu gewoon een veredeld Relaxhoek-doe-een-testje-topic  ::ohno::

ik zeg splits maar af hoor, en zet maar waar jij vind dat het past.  ::ok::
Kijk ik om me heen, sta ik midden in mijn leven. Loesje

Offline Apollo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Let them eat cake she says...
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #138 Gepost op: 15-08-2004, 11:21:32 »
Toch nog aardig wat ongelovigen!
 ::ohno:: ::ohno::
Ik heb het allemaal bedacht, maar zeg je nooit waarom!

Offline Petrick

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Butters is dé man!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #139 Gepost op: 16-08-2004, 12:14:00 »
Volgens mij is God eerder een manier van denken dan een persoon
Run, run, as fast as you can... shotgun in the hand... it's the Gingerbread Man!