Poll

Geloof jij in God?

ja
60 (39.2%)
nee
63 (41.2%)
zo simpel ligt het niet...
30 (19.6%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 105637 keer)

Offline @miesh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Heartbreak.. :*)
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #140 Gepost op: 22-08-2004, 16:57:23 »
Deze stroming sluit het best aan bij jouw levenswijze: boeddhisme.
De volgende religies en stromingen die hieronder staan afgebeeld hebben ook raakvlakken met jouw levenswijze: katholicisme en islam

Ehm.. oke dan. Ik had de test wel eens eerder gedaan.. ik weet niet meer wat de uitkomst was.

Verder zou het leuk zijn als hier weer eens wat discussie kwam..:-)



 
The world is changed... Much that once was is lost... For none now live who remember it...

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #141 Gepost op: 22-08-2004, 18:00:49 »



Verder zou het leuk zijn als hier weer eens wat discussie kwam..:-)



 
ja mee eens. ik had vanmiddag nog een discussie met een 'gelovige'(in dit geval een moslim)
die beweerde dus, zoals ik wel vaker gehoord heb, dat we állemaal afstammen van adam en eva, en dus allemaal familie zijn.

dat kan er bij mij niet echt in hoor. zo veel verschillende mensen, allerlei kleuren en soorten, en we zouden allemaal van hun afstammen. tis niet dat ik het niet wíl geloven, maar dat klinkt zo superongeloofwaardig. wie heeft dat ook? en wie niet?

moet je dat verhaal van het paradijs met adam en eva met een korreltje zout zien, en als symbolisch verhaal zien, of als échtgebeurd?

Offline Annemieke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #142 Gepost op: 22-08-2004, 19:06:40 »
Ik zou zeggen als symbolisch ::), maar ja, ik 'geloof' ook wel in de evolutie enzo.. we zijn toch gewoon organismen, dus ontwikkeld uit andere organismen..

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #143 Gepost op: 23-08-2004, 09:52:20 »
Hmm ja, ik denk en heb dat ook altijd gedacht we idd 'gewoon' organismen zijn en dat het dus ooit ergens mensjes werden en dat het met die is begonnen die er iig net zo uit zien als wij. Dus het verhaal van Adam en Eva en de details erover zie ik als een echt verhaal wat er omheen is verzonnen. Maar de kern ervan is wel hoe ik het zie.
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #144 Gepost op: 23-08-2004, 13:36:50 »
Ik denk ook dat je de bijbel niet letterlijk moet nemen. Zowiezo worden verhalen altijd anders als ze steeds worden doorverteld en het is ook nog eens vertaald dus misschien klopt er wel helemaal nix meer van ;D
En als jij geloofd dat er nix is, dat is dan toch ook een geloof? ;) Het is maar net hoe je het bekijkt.
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline schaduw

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #145 Gepost op: 25-08-2004, 23:56:14 »
Ja dat doe ik!
Vroeger dacht ik dat als je geloofde, naar de kerk moest.
Nu weet ik het wel beter.

Offline Elfje99

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #146 Gepost op: 9-09-2004, 14:35:25 »
Ik geloof niet in een god, maar zit wel op een cristelijke school, maar meer als de helft gelooft er niet in een god maar ja.

Offline Yvje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Be heppie!! : )
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #147 Gepost op: 9-09-2004, 15:50:16 »
Ik geloof niet in een god, maar zit wel op een cristelijke school, maar meer als de helft gelooft er niet in een god maar ja.
::jaja:: dat heb ik ook. Onze school doet er trouwens ook niet veel aan...
Smiling isn't a crime..

Offline aliciakeysfan1989

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hannukuuuh!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #148 Gepost op: 19-09-2004, 16:27:13 »
Ook ik geloof in God. Vroeger schaamde ik ervoor, het is niet echt "in" om te geloven maar ik heb net als rudeangel er best veel aan gehad. Het is wel zo dat ik niet naar de kerk ga en ook niet echt bid ofzo, daar heb ik op dit moment geen behoefte aan. En wie zegt dat je zoveel keer naar de kerk moet zijn gegaan om gelovig te zijn?
ik geloof ook in god.. k ga ook (bijna) nooit naar de kerk, tenzij dr iets is voor jongeren.. dan doe ik soms wel mee. Je kan ook gelovig zijn zonder dat je naar de kerk gaat en heel veel zit te bidden, vind ik...
Alohaaa!

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #149 Gepost op: 27-10-2004, 11:13:01 »
Stel dat er een hemel is,  hoe zou het dan zijn? Een plek waar alles fijn is? Waar je alles hebt wat je je maar kunt wensen. Dat zou betekenen dat je geen doel meer hebt, geen streven om iets te bereiken, zou dat niet vreselijk saai zijn en stel dat je je ouders weer ziet en laten we zeggen dat die ouders op aarde altijd ruzie hebben, maar nu in de hemel is alles weer koek en ei, dus een schijnwerkelijkheid. Is het fijn om in een schijnwerkelijkheid te leven, er is duisternis meer, maar is de duisternis juist niet fijn, kun je daar ook niet enorm van genieten? Stel dat er geen pijn en verdriet meer zou zijn, geen jaloezie, niks van dat alles. Al die mooie liedjes die deze dingen beschrijven zouden er dan ook niet zijn of ze zijn er wel, maar je mist het gevoel erbij.

Kortom, als de hemel een plek is waar alles perfect is, is het dan wel zo leuk om er te zijn? Een leven lang ontwikkel je jezelf, je hebt dromen, je streeft naar iets en wil wat bereiken en alle negatieve kanten van het leven zijn te verklaren: pijn is een teken dat er iets mis is met je leven en vervelende omstandigheden sterken je als mens (zonder krassen op je ziel, mis je veel, relativeringsvermogen bv.). Als je erover na gaat denken heeft alles in het leven een betekenis, het heeft allemaal nut en maakt een leven compleet en het totale proces zit gewoon ijzingwekkend goed in elkaar. Niet een plek waar alles perfect lijkt is perfect, maar juist het leven is perfect. (Ook al kost het moeite om het groter geheel te zien)

Dus als er een hemel is, zou die hemel dan reincarnatie heten?

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #150 Gepost op: 27-10-2004, 23:48:18 »
een aardig boekje om te lezen is: Kaas en de evolutietheorie van Bas Haring.
er was eens......

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #151 Gepost op: 28-10-2004, 00:49:00 »
zo baron, daar ga ik eens over nadenken... ::ok::
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #152 Gepost op: 28-10-2004, 10:12:12 »
ja zou zou je kunnen denken baron. 'het leven is perfect' ben ik ook met je eens hoor. je kan niet van de 'ups' genieten zonder door de 'downs' gegaan te zijn. en: het verlangen is fijner dan het hebben.... dat soort dingen. maar ik vraag me af of een moeder in ruanda er nét zo overdenkt?? of een tiener in tjetjenie? zit het allemaal wel zo ijzingwekkend goed in elkaar? wat is het nut van sommige dingen? mijn persoonlijk leed (en ik heb wat leed hoor ;) ) is natuurlijk niet te vergelijken van een moeder die al 4 kinderen heeft verloren aan oorlog of honger. zouden die mensen niet verlangen naar een 'rustige plek waar ze hun dierbaren weer kunnen zien' ? een plek zonder oorlog en honger. ik kan me er wel iets bij voorstellen waarom sommigen ze erg sterk vastklampen aan geloof en het hiernamaals. is het eik niet zo dat het 'christendom' in europa minder populiar werd toen we minder gingen lijden?? interessant vraagstuk.... :-\\

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #153 Gepost op: 28-10-2004, 11:27:08 »
De Vier Edele Waarheden

De Boeddha zei:

'En ik ontdekte die diepe waarheid, die zo moeilijk te doorgronden, zo moeilijk te begrijpen is, die niet louter door redeneren is te verwerven, die zo rustgevend en verheven is en alleen zichtbaar voor de wijzen.

'De wereld echter geeft zich over aan genot, vermeit zich in genot, laat zich verleiden en betoveren door genot. Waarlijk, die wezens kunnen de wet van oorzaak en gevolg, het afhankelijk ontstaan van alles amper begrijpen. Er zijn echter wezens die maar heel weinig stof op hun oogleden hebben en zij begrijpen de waarheid wel.' 

Wat is nu de edele waarheid van het lijden?
Geboorte is lijden; aftakeling is lijden; de dood is lijden; verdriet, geweeklaag, pijn, smart en wanhoop zijn lijden; niet krijgen wat je graag wilt hebben is lijden; kortom, de vijf groepen waaruit het bestaan is opgebouwd zijn lijden.

Wat is nu de edele waarheid van de oorsprong van het lijden?
Verlangen, dat een nieuwe wedergeboorte bewerkstelligt en, gepaard gaande met genietingen en lustgevoelens, nu hier, dan daar, steeds nieuwe verrukkingen vindt. Maar waar ontstaat dit verlangen en waar schiet het wortel? Dit gebeurt waar ter wereld er maar verrukkelijke en aangename dingen zijn. Het oog, het oor, de neus, de tong, het lichaam en de geest zijn verrukkelijk en aangenaam. Daar ontstaat dit verlangen en  schiet het wortel. 
Zichtbare dingen, geluiden, geuren, smaken, lichamelijke indrukken en zaken die het verstand betreffen zijn verrukkelijk en aangenaam. Daar ontstaat dit verlangen en schiet wortel.
Bewustzijn, zintuigelijke indrukken, gevoelens die voortkomen uit gevoelsmatige indrukken, waarneming, wil, verlangen, denken en bespiegeling zijn verrukkelijk en aangenaam. Daar onstaat verlangen en schiet het wortel.

Wat is nou de edele waarheid van het ophouden van het lijden?
Het volkomen teloorgaan en uitdoven van dit verlangen, het verzaken en opgeven, je ervan bevrijden en je eraan onthechten, het uitdoven van hebzucht, haat en begoocheling. Dat heet nirvana.
Een leerling die zich aldus heeft bevrijd en in wiens hart vrede woont, hoeft niets toe te voegen aan wat hij heeft gedaan; er valt niets meer te doen. Zoals een vaste rots niet meer geschokt door de wind, kunnen vormen, geluiden, geuren, smaken, contacten van welke aard ook, het gewenste en het niet-gewenste, niet maken dat zo iemand wankelt. Hij is standvastig van geest en bereikt de bevrijding.
Wie heeft nagedacht over alle tegenstellingen op deze aarde en zich door niets ter wereld meer laat verstoren, wie sereen is en vrij van woede, verdriet en verlangen, is geboorte en verval voorbij.

Dit noem ik ontstaan, vergaan noch stilstaan, geboren worden noch sterven. Er is geen houvast, geen ontwikkeling, geen enkel aanhechtingspunt. Dat is het eind van het lijden.
Het doel van het heilige leven bestaat dus niet uit het krijgen van aalmoezen, het zoeken naar eer of roem of het verwerven van moraal, concentratie en het oog van kennis. Het doel van het heilige leven is de onaantastbare bevrijding van het hart, dat is de essentie, het uiteindelijke doel.

Wat is nu de edele waarheid van de weg die leidt tot het ophouden van het lijden?
Je niet langer vermeien in sensuele genoegens - het lage, het gemene, vulgaire, goddeloze, dat geen vrucht afwerpt; je niet langer ophouden met versterving - het pijnlijke, goddeloze, dat geen vrrucht afwerpt. Die beide extremen worden door de Volmaakte vermeden, hij heeft de middenweg gevonden en weet wat tot vrede, inzicht, nirvana leidt, namelijk het edele achtvoudige pad, de weg die leidt tot  het ophouden van het lijden: 

  • Het juiste inzicht
  • De juiste intentie
  • De juiste spraak
  • De juiste handelswijze
  • Het juiste levensonderhoud
  • De juiste inzet
  • De juiste geesteshouding
  • De juiste concentratie

Dit is de middenweg, die door de Volmaakte is ontdekt, die maakt dat je ziet en weet en die leidt tot vrede, inzicht en verlichting.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #154 Gepost op: 11-11-2004, 23:37:05 »
Ik geloof niet in god. En dat is af en toe best lastig als je in een katholiek dorp woont. Geloof is hier zo verweven met het dagelijks leven dat men er voetstoots van uit gaat dat jij dat ook doet. En als dan blijkt dat je dat niet doet, moet je iedere keer weer uitleggen waarom niet.
Het niet in god geloven (het niet katholiek zijn) maakt het leven hier een stuk ingewikkelder. Maar dat is voor mij absoluut geen reden om dan maar gelovig te worden.
er was eens......

Offline Nelisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Guaranteed to blow your mind
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #155 Gepost op: 12-11-2004, 00:19:27 »
Ik ben zonder geloof en heel open opgevoed, er is mij veel respect aangeleerd voor allerlei soorten geloven, denkwijzen. Mijn ouders zijn wel altijd katholiek opgevoed vroeger. Ik vind dat ik van (alle) geloven veel te weinig af weet, immers, het is een waarheid voor veel mensen, en daarom rendabel. (raar voorbeeld: vandaar ook gedeeltelijk mijn fascinatie voor bijv ook muzieklegendes als Elvis, The Beatles, Queen, The Rolling Stones, Sinatra etc, die zijn heel belangrijk geweest voor mensen en invloedrijk, zij het op een ander vlak) Kerken intrigeren mij mateloos. Ik stond toevallig vandaag nog met De Nieuwe Bijbelvertaling in mijn handen. Heb m niet gekocht (geldgebrek).

Ik heb een aantal collega´s en vrienden die zelf erg gelovig zijn (oa gereformeerd, zelfs een mormoon), en de discussies die we daar vaak over voeren vind ik erg boeiend.

Zelf weet ik bijna zeker (helemaal zeker weet je het natuurlijk nooit) dat ik nooit in een God zal geloven. Voor mij is het te onwerkelijk, te vluchtig, en ik heb nog nooit bewijzen van zijn bestaan gezien. Ik sta met beide benen op de grond en hier zal ik nog wel even blijven. Mijn inzicht op het moment (ik zeg duidelijk MIJN inzicht) is: Mensen vallen terug op het geloof (welk dan ook) in moeilijke tijden. Natuurlijk weet ik ook dat er een heleboel mensen lijken te leven voor het geloof. Ik zelf ben dus zonder geloof opgevoed, en ik vind dat ik helemaal niks te klagen heb in mijn leven hier, natuurlijk heb ik wel eens tegenslagen etc, maar die heeft iedereen wel. Zoals Cora Bora al zei: Zonder downs heb je ook geen ups, een beetje het yin yang-effect.

Ik vind dat ik geen geloof nodig heb om gelukkig en verantwoord te leven.

Hoe weinig ik er ook af weet, het geloof wat me op dit moment het meeste aanspreekt (zegt de leek) is het Buddhisme.
Angel of the first degree

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #156 Gepost op: 12-11-2004, 07:36:58 »
Ik ben heel gelovig opgevoed...maar ben rond mijn twintigste uit de kerk gestapt tot groot verdriet van mijn ouders.
Ik kon het hypocriete gedrag van de meeste kerkgangers niet meer verdragen...op zondag trouw in de kerk zitten en door de week zo ongelovig zijn als het maar kan.
Ook het opleggen van gewoontes door de kerk kon ik niet meer begrijpen, ik heb het altijd heel erg gevonden dat mijn ouders mij een geloof hebben opgelegd en dat ik er nooit zelf voor heb kunnen kiezen.
Mijn kinderen krijgen een stukje godsdienst mee in hun opvoeding, ik heb een hele bewuste keus gemaakt om ze naar een openbare school te doen, waar veel geloven onder één dak zich huisvesten en daar leren ze veel van...later als ze dat zelf willen kunnen ze kiezen of ze tot een geloof willen behoren of niet.

Ik geloof misschien nog wel dat er iets is...maar wat dat is moet je niet aan mij vragen, daar ben ik nog niet uit...Maar één ding weet ik wel..ik ben geen slechter mens sinds ik het geloof aan de kant heb gezet...ik ben er juist sterker door geworden!!!
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #157 Gepost op: 12-11-2004, 09:33:36 »
ik heb voldoende aan mijn goed ontwikkeld geweten en de nederlandse wetten om een fatsoenlijk mens te zijn.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #158 Gepost op: 12-11-2004, 09:51:00 »
ik heb voldoende aan mijn goed ontwikkeld geweten en de nederlandse wetten om een fatsoenlijk mens te zijn.
maar of je wil of niet zowel jouw geweten, als de nederlandse wetten zijn gebaseerd op het geloof in god...

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #159 Gepost op: 12-11-2004, 10:29:48 »
Bedoel je hiermee dat geweten en wettten gebaseerd zijn op de (christelijk-joodse)cultuur waaruit deze wetten zijn ontstaan er waarbinnen mensen zijn opgevoed ?
(In de Westerse samenleving)
Overigens zijn onze wetten sterk beinvloed door de romeinse wetgeving.
Betekent dit dat je ten aanzien van het geweten denkt dat er niet zoiets
bestaat als een interne (of intrinsieke) moraal ? (dat wat mensen volledig
uit zichzelf als goed of rechtvaardig zien)
« Laatst bewerkt op: 12-11-2004, 10:43:37 door Castor_en_Pollux »