Poll

Geloof jij in God?

ja
60 (39.2%)
nee
63 (41.2%)
zo simpel ligt het niet...
30 (19.6%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 105610 keer)

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #180 Gepost op: 8-12-2004, 18:01:28 »
Nee, er is vast lang geleden een Jezus Christus geweest, een man met ideeen en volgelingen maar een 'god'... Nee wat mij betreft niet.
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #181 Gepost op: 8-12-2004, 18:50:39 »
Nee, er is vast lang geleden een Jezus Christus geweest, een man met ideeen en volgelingen maar een 'god'... Nee wat mij betreft niet.

en hoe is de eerste mens dan ontstaan? en hoe kan het dat een simpele eicel uitgroeit tot iets met gedachten, dromen, percepties  ::vergroot:: ideeën en gevoelens en dan heb ik het nog niet eens over het functioneren van een mens.

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #182 Gepost op: 8-12-2004, 18:54:48 »
mja dat is weer een ander gespreksonderwerp eik maar ik denk nog altijd dat mensen gewoon voortgekomen zijn uit .... shit hahahaha ik ben het woord kwijt... Moleculen? Kut ik weet het echt iet meer, maar anyway niet geschapen dus, tenminste dat is hoe het voor mijn gevoel is :)
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Lindå

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Bono is verhuisd
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #183 Gepost op: 8-12-2004, 18:55:29 »


en hoe is de eerste mens dan ontstaan? en hoe kan het dat een simpele eicel uitgroeit tot iets met gedachten, dromen, percepties  ::vergroot:: ideeën en gevoelens en dan heb ik het nog niet eens over het functioneren van een mens.

Evolutie?
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #184 Gepost op: 8-12-2004, 19:21:17 »
mja dat is weer een ander gespreksonderwerp eik maar ik denk nog altijd dat mensen gewoon voortgekomen zijn uit .... shit hahahaha ik ben het woord kwijt... Moleculen?

 ::jaja:: en die moleculen kwamen waar vandaan?

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #185 Gepost op: 9-12-2004, 09:10:04 »
die moleculen waren er al voordat goden werden uitgevonden.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #186 Gepost op: 9-12-2004, 09:30:07 »
::jaja:: en die moleculen kwamen waar vandaan?
::jaja:: en waaruit bestond god dan?

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #187 Gepost op: 9-12-2004, 10:17:50 »
dit lijkt op: wat was er eerder.. de kip of het ei

maar als je uitgaat van de Big Bang, de oersoep en de evolutie, dan past er geen god in het plaatje.
er was eens......

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #188 Gepost op: 9-12-2004, 10:46:42 »
Maar HOE kwamen die sterren en planeten enzo daar dan??? Niets + niets = niets, dus ook geen aarde, mens, dier en plant.

Kan God bestaan uit een soort engerie. Ik zie hem ook heus niet met een toverstafje ofzo hoor ;D
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline hAgAr

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Just Cruisin'
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #189 Gepost op: 9-12-2004, 15:46:15 »
Als er niemand het verhaaltje over God, Allah, Mohammed, etc. had verzonnen en doorverteld, dan zou er minder oorlog op de wereld zijn.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #190 Gepost op: 9-12-2004, 16:03:22 »
Dat dacht ik ook altijd. En zeker weten dat er uit naam van het geloof heel heel veel mensen zijn gedood en heel veel oorlogen zijn gevoerd.
Stel dat er geen geloof was, dan nog zouden mensen met dezelfde denkbeelden elkaar opzoeken, een groep vormen. Ook dan zouden er groepen zijn met verschillende ideeën over van alles en nog wat. En ook dan zouden die groepen elkaar bestrijden om wie de beste groep is, waar welke groep mag wonen, wat welke groep mag eten, wat welke groep wel of niet mag denken, en ga zo maar verder.
Het is dus in mijn ogen te simpel om te stellen dat er zonder geloof minder oorlog zou zijn.
« Laatst bewerkt op: 9-12-2004, 16:19:47 door Stormpie »
er was eens......

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #191 Gepost op: 9-12-2004, 16:55:08 »
Als er niemand het verhaaltje over God, Allah, Mohammed, etc. had verzonnen en doorverteld, dan zou er minder oorlog op de wereld zijn.
::ok:: eens, ik denk dat geloof de oorzaak van meer dan de helft van de oorlogen/conflicten is

Maar
wat Stormpie zegt is ook waar. Als mensen geen oorlog kunnen voeren omdat de tegenpartij een ander geloof heeft, dan voeren ze wel oorlog om een andere reden. Die fout ligt gewoon in die mensen. Dat hou je toch...


Offline Annemieke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #192 Gepost op: 9-12-2004, 18:35:37 »
Absoluut, ik ben het niet eens met hAgAr, oorlogen zouden nog steeds gevoerd worden, om andere verschillen en/of om economische redenen, maar daarnaast zou er zonder God/Allah/Mohammed etc heus nog wel andere religie bestaan, met andere namen, symboliek en ga zo maar door, maar het zou er zijn. Sinds de mens bestaat, bestaat er minstens al religie, met allerlei verschillende invullingen uiteraard. En het is dan onvermijdelijk dat verschillende volkeren andere religies hebben, omdat ze in eerste instantie nu eenmaal van elkaar gescheiden waren. Ook is het dan best begrijpelijk dat het extra erg is voor zo'n volk als zijn godheid/godheden worden beledigd, want die verdienen immers veel eerbied en zijn natuurlijk erg belangrijk voor dat volk. Als er dan eenmaal begonnen is met het beledigende volk bevechten, houdt dat niet snel op natuurlijk... :-\\

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #193 Gepost op: 9-12-2004, 19:27:23 »
Ook is het dan best begrijpelijk dat het extra erg is voor zo'n volk als zijn godheid/godheden worden beledigd, want die verdienen immers veel eerbied en zijn natuurlijk erg belangrijk voor dat volk. Als er dan eenmaal begonnen is met het beledigende volk bevechten, houdt dat niet snel op natuurlijk... :-\\

De oorlogen met religie als oorzaak waren natuurlijk lang niet altijd vanwege beledigingen. Gelovigen wilden (en willen nog steeds) graag hun geloof verspreiden. En als dat goedschiks niet lukte, dan moest dat maar kwaadschiks. Ook vonden heersers in het verleden dat hun onderdanen hetzelfde geloof zouden moeten hebben als zij. En ook dat werd met harde hand afgedwongen. En zo zullen er ongetwijfeld nog wel meer redenen zijn geweest, anders dan beledigingen, die een oorlog tot gevolg hadden.
er was eens......

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #194 Gepost op: 10-12-2004, 10:51:34 »
Wat Hagar zegt is zekers waar. Religie is een van de grootste veroorzakers van oorlog. Maar dat is geen reden om te zeggen dat het niet waar is. Mocht iemand de Bijbel verzonnen hebben dan is het een waar meesterbrein, het is verreweg het meest complexe boek ooit, met prachtige verhalen en veel diepgang, errug knap als je dat uit je duim kan zuigen en het daarna ook nog kunnen presenteren als 'de waarheid' en duizenden jaren later nog steeds mensen erin doen geloven.

Wat die oorlog betreft:
'Er waren eens 2 koningen die ook nog eens broers van elkaar waren. Al jaren lang hadden ze oorlog met elkaar en de ene broer bad tot God: 'Ach God, straf toch alstublieft die verdervelijke broer van hem. Vernietig zijn koninkrijk.' en zijn broer aan de andere kant van de wereld bad tot God: 'Ach God, die broer van mij. Hij heeft alleen maar kwaad in de zin. Vernietig alstublieft mijn vijand.' en God verhoorde de gebeden. Zowel het ene koninkrijk als het andere koninkrijk werd vernietigd. De 2 broers zochten elkaar op en klaagden en weenden: 'Ach God! Hoe heeft u dit ons aan kunnen doen. Waarom heeft u ons zo gestraft?' terwijl God alleen maar had gedaan wat hem werd opgedragen.

(Ik doe het ff uit mijn hoofd, maar dit was kort het verhaal, maar moraal van het verhaal: 'Je kunt god de oorlogen niet wijten, maar alleen de mensen zelf')

Offline Lindå

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Bono is verhuisd
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #195 Gepost op: 10-12-2004, 11:55:50 »
Maar HOE kwamen die sterren en planeten enzo daar dan??? Niets + niets = niets, dus ook geen aarde, mens, dier en plant.


Oerknal?
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #196 Gepost op: 10-12-2004, 11:58:07 »
niets + niets = oerknal?

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #197 Gepost op: 10-12-2004, 13:05:41 »
niets + niets = oerknal?

Dat is in mijn ogen tot nog toe het beste model dat er is wat het ontstaan van de aarde zou verklaren.
er was eens......

Offline Lindå

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Bono is verhuisd
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #198 Gepost op: 10-12-2004, 14:03:46 »
- - is in de regel wel +

Zou kunnen dus...
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #199 Gepost op: 10-12-2004, 14:24:12 »
Niets is niet -.

Gaat je bank trouwens akkoord met deze rekenregel?  ::tandpastasmiley::