Poll

Geloof jij in God?

ja
60 (39.2%)
nee
63 (41.2%)
zo simpel ligt het niet...
30 (19.6%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 105625 keer)

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #160 Gepost op: 12-11-2004, 10:33:34 »
Geloven.. het woord zegt het al, de zekerheid ontbreekt.
er was eens......

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #161 Gepost op: 12-11-2004, 11:19:19 »
om nog even door te borduren op cora's opmerking:
ik denk dat waar mensen samenleven vanzelf 'spelregels' ontstaan om het behoud van die samenleving te kunnen garanderen of er nu geloof/religie is of niet.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #162 Gepost op: 12-11-2004, 12:27:41 »
Maar wie bepaald dan wat mag en wat niet?
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #163 Gepost op: 12-11-2004, 12:49:29 »
om nog even door te borduren op cora's opmerking:
ik denk dat waar mensen samenleven vanzelf 'spelregels' ontstaan om het behoud van die samenleving te kunnen garanderen of er nu geloof/religie is of niet.
wie heeft bedacht dat jij bv niet iedere dag met een ander in bed ligt las je getrouwd bent... ? hoop ik toch niet ibung ;)

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #164 Gepost op: 12-11-2004, 13:02:52 »
Maar wie bepaald dan wat mag en wat niet?

Dat doe je zelf.
(en voor degenen die daar moeite mee hebben heeft de staat een aantal spelregels opgesteld)
er was eens......

Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #165 Gepost op: 12-11-2004, 13:04:49 »
Dat doe je zelf.
(en voor degenen die daar moeite mee hebben heeft de staat een aantal spelregels opgesteld)
Oej, gevaarlijke uitspraak. Als jij ervan overtuigd ben, dat iets goed is, mag het? Want dan heb je geen problemen met bepalen wat mag en wat niet, dus hoef je je ook niet te houden aan de spelregels?
Take a glorious bite out of the whole world

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #166 Gepost op: 12-11-2004, 13:06:00 »
Maar wie bepaald dan wat mag en wat niet?

Wat u niet wilt wat u geschied, doet dat ook een ander niet

1 hele simpele reden waarmee je heel ver kan komen.

Waarom ga je niet met iemand slapen als je getrouwd bent? Omdat het huwelijk voor trouw staat, dat gevoel van liefde met elkaar wil je alleen voor jezelf hebben, misschien dat een oer-principe is, soort van egoisme.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #167 Gepost op: 12-11-2004, 13:06:45 »
Sinds ik de uitslag van de populariteitspoll heb gelezen niet meer...
:(
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #168 Gepost op: 12-11-2004, 13:12:08 »
denk toch echt dat de mensen dat zelf hebben bedacht hoor, of vanuit het instinkt tot (zelf)behoud. en dat het niet netjes wordt gevonden dat ik niet met jan en alleman het bed in zou mogen duiken komt omdat de man graag wil weten dat de kinderen waar hij voor moet zorgen ook daadwerkelijk die van hem zijn. zulke afspraken groeien gewoon in de loop der tijden afhankelijk van de omstandigheden waarin een groep mensen verkeert.
de tien geboden zijn volgens mij toch ook ontstaan doordat mozes het joodse volk door de woestijn moest leiden. en met zo'n grote groep moet je toch afspraken maken om je doel te bereiken.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #169 Gepost op: 12-11-2004, 13:13:05 »
Ik heb het meer over de wet. Even een simpel voorbeeld. Hier in Nederland mag je op de snelweg niet harder dan 120. Klaar. Of je het nou goed vind of niet. Maar in Frankrijk mag je 130 en in Duitsland maakt het niet zo heel veel uit hoe hard je rijd. Ik bedoel maar, iedereen heeft weer andere regels dus wat is dan goed en wat is fout.
Dat je mensen niet mag vermoorden lijkt me duidelijk maar over die kleine dingetjes, iemand heeft ze verzonnen en wij moeten ons eraan houden. Waarom? Waarom moeten wij doen wat die persoon ons voorschrijft? Is diegene superieur? Beter dan ons? Ik snap ook wel dat het anders fout gaat in een land zonder regels maar toch...
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #170 Gepost op: 12-11-2004, 13:14:56 »

Oej, gevaarlijke uitspraak.


Ja, voor sommigen misschien wel. Misschien is het niet slim om te vertrouwen op het goede in de mens.

Citaat
Als jij ervan overtuigd ben, dat iets goed is, mag het? Want dan heb je geen problemen met bepalen wat mag en wat niet, dus hoef je je ook niet te houden aan de spelregels?


nee.. niet alles waarvan jij overtuigd bent dat goed is mag. Daarvoor zijn de regels. Ongeschreven regels van fatsoen, goed en kwaad. Geschreven regels in de wet.
er was eens......

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #171 Gepost op: 12-11-2004, 13:15:05 »


Dat doe je zelf.
(en voor degenen die daar moeite mee hebben heeft de staat een aantal spelregels opgesteld)
Ik denk dat voor een (groot) deel de groep waartoe je behoort bepaalt wat wel en niet mag, de spelregels(wetten) vormen daar min of meer een onderdeel van.
Die spelregels zijn een voorwaarde voor het funktioneren van een samenleving.
Dus moeten er spelregels ontstaan. Welke spelregels er ontstaan is sterk afhankelijk van de samenstelling van de groep. Daarnaast zijn deze spelregels niet statisch maar continu aan verandering onderhevig als de omstandigheden veranderen.
Spelregels zijn dus ook het produkt van de samenleving. Hoewel een groep(binnen de grotere groep) kan beslissen af te wijken van deze regels, met alle gevolgen vandien.
Of en in hoeverre mensen daarnaast zelf bepalen wat wel en niet mag is nog maar de vraag.
Dat laatste hoop ik altijd wel. ::jaja::
(Hiermee bedoel ik dat mensen ,binnen de grenzen van de wet, zelf
 verantwoordelijkheid nemen en zelf een afweging maken.)
« Laatst bewerkt op: 12-11-2004, 13:37:22 door Castor_en_Pollux »

Offline rudeangel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Het leven is leuk!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #172 Gepost op: 12-11-2004, 13:59:20 »
Ik geloof zeker in God!! Door verschillende ervaringen in mijn leven ben ik daarvan overtuigd geraakt. God is overal, ook in ons zelf. Een boek wat ik zeer kan aanraden is: Een ongewoon gesprek met God, van Neal Donald Walsch. Dat boek lezen is een openbaring!!! ::jaja:: ::jaja::

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #173 Gepost op: 12-11-2004, 14:35:07 »
Ik kan enigszins meegaan in je verhaal over groepswetten C&P.
Misschien moet het hele verhaal aangepast worden aan de situatie waar je op dat moment in verkeert.
Want je leeft als mens niet in één groep, er zijn meerdere groepen waar je deel van uit maakt. Je thuissituatie, je werk, je school, je sportvereninging, je vrienden en iedere groep kent zijn eigen (ongeschreven) regels.
Toch vormt voor mij de basis van dit alles mijn eigen gevoel, mijn eigen geweten. Waarin ik zelf baas ben over mijn eigen regels.
er was eens......

Offline Freek

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Delta Goodrem
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #174 Gepost op: 5-12-2004, 12:39:42 »
Niet perse in god, maar geloof wel dat er iets zal zijn!
Some light in your eyes...

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #175 Gepost op: 7-12-2004, 20:20:22 »
dat hoor je wel vaker... dat mensen in 'iets' geloven. Maar wat is nou precies 'iets'??
er was eens......

Offline Lindå

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Bono is verhuisd
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #176 Gepost op: 7-12-2004, 22:05:05 »
dat er nog wel iets is nadat je dood bent maar niet verwacht bij een of andere god op een wolkje te gaan zitten ;D
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand

Offline lebon simon

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #177 Gepost op: 7-12-2004, 22:11:34 »
Ben zodanig strikt katholiek opgevoed dat ik daar na al die jaren nog steeds geen 'neen' durf op te antwoorden.  :-\\

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #178 Gepost op: 8-12-2004, 16:23:36 »
Maakt indoctrinatie deel uit van het doorgeven van een geloof?
er was eens......

Offline Lindå

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Bono is verhuisd
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #179 Gepost op: 8-12-2004, 16:54:54 »
ja en nee

Ligt eraan hoe sterk iemands eigen mening is..
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand