Poll

Geloof jij in God?

ja
60 (39.2%)
nee
63 (41.2%)
zo simpel ligt het niet...
30 (19.6%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 104903 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #340 Gepost op: 27-12-2013, 13:19:32 »
Ik heb het nog even teruggelezen en ik heb inderdaad overgevoelig gereageerd ::sorry:: maar dat komt dus juist doordat het wel een worsteling is geweest voor me.
De enige post die ik me nu bij teruglezen nog een beetje vervelend vond was deze (over geloven zonder kerkelijk te zijn):
Zeg ook niet dat het onmogelijk is. Maar vind het wel een beetje apart. Ik krijg het gevoel dat mensen die dat zeggen zichzelf boven mensen in de kerk willen verheffen ofzo.

Ik las de reacties van jou en LdH juist andersom, alsof je wat neerkeek op mensen die zeggen gelovig te zijn en dan maar eens per jaar naar de kerk gaan.
Ik denk dat niemand zich verheven voelt boven de ander, ieder beleeft zijn geloof op zijn eigen manier. Zo zijn er ook mensen die hun geloof beleven door een heilige oorlog te voeren, of door actief deur aan deur het geloof te belijden. Daar kan ik ook wel over oordelen, maar dat wil ik niet. (nja, alleen dat oorlog altijd verwerpelijk is dan, imo
Keep calm and eat chocolates!

Online Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #341 Gepost op: 27-12-2013, 13:38:12 »
Ik heb het nog even teruggelezen en ik heb inderdaad overgevoelig gereageerd ::sorry:: maar dat komt dus juist doordat het wel een worsteling is geweest voor me.
De enige post die ik me nu bij teruglezen nog een beetje vervelend vond was deze (over geloven zonder kerkelijk te zijn):
Ik las de reacties van jou en LdH juist andersom, alsof je wat neerkeek op mensen die zeggen gelovig te zijn en dan maar eens per jaar naar de kerk gaan.
Ik denk dat niemand zich verheven voelt boven de ander, ieder beleeft zijn geloof op zijn eigen manier. Zo zijn er ook mensen die hun geloof beleven door een heilige oorlog te voeren, of door actief deur aan deur het geloof te belijden. Daar kan ik ook wel over oordelen, maar dat wil ik niet. (nja, alleen dat oorlog altijd verwerpelijk is dan, imo

Dit klinkt anders ja. Excuses aanvaard,snapte je reactie bij het lezen van je verhaal ook wel. :)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #342 Gepost op: 27-12-2013, 16:48:29 »
Ik las de reacties van jou en LdH juist andersom, alsof je wat neerkeek op mensen die zeggen gelovig te zijn en dan maar eens per jaar naar de kerk gaan.
Ik denk dat niemand zich verheven voelt boven de ander, ieder beleeft zijn geloof op zijn eigen manier. Zo zijn er ook mensen die hun geloof beleven door een heilige oorlog te voeren, of door actief deur aan deur het geloof te belijden. Daar kan ik ook wel over oordelen, maar dat wil ik niet. (nja, alleen dat oorlog altijd verwerpelijk is dan, imo
Zo was het zeker niet bedoeld. (al kwam het blijkbaar zo over) Het maakt mij totaal niet uit hoe vaak men naar de kerk gaat en hoe men 'gelooft'. Ik verwonder me er altijd alleen over dat met Kerst en Pasen de kerken veelal vol zitten en de rest van het jaar niet of nauwelijks! En ik ben ook zeker benieuwd naar de beweegredenen van de mensen om juist dan naar de kerk te gaan en de rest van het jaar niet!
Ich bin ein Bärliner!

Online Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #343 Gepost op: 27-12-2013, 16:50:13 »
Zo was het zeker niet bedoeld. (al kwam het blijkbaar zo over) Het maakt mij totaal niet uit hoe vaak men naar de kerk gaat en hoe men 'gelooft'. Ik verwonder me er altijd alleen over dat met Kerst en Pasen de kerken veelal vol zitten en de rest van het jaar niet of nauwelijks! En ik ben ook zeker benieuwd naar de beweegredenen van de mensen om juist dan naar de kerk te gaan en de rest van het jaar niet!

Dit.

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #344 Gepost op: 29-12-2013, 10:35:16 »
Eens kijken... nee, ik geloof niet in "God", maar ik denk (ik neem aan) wel dat er meer is dan wat we kunnen zien en voelen (op dit moment in de tijd dan)... ik weet alleen niet wat. In ieder geval denk ik niet dat datgene een groter geheel vormt. Het is er gewoon. Moeilijk uit te leggen, maar dit lijkt me de basis.

Overigens denk ik wel dat ik het fijn zou vinden als ik in een God zou kunnen geloven. Sommigen putten er zo veel hoop en steun uit op momenten dat ze het nodig hebben. En dan heb ik het over een God... niet over een bepaalde kerk met alle bijbehorende regels en wetten.
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Online Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #345 Gepost op: 18-02-2015, 18:48:03 »
Ik twijfelde even of ik dit in dat andere topic zou zetten of in dit topic,dus als een moderator het ergens anders heen wil verplaatsen: Ga je gang.

http://www.eo.nl/beam/nieuws/nieuws-item/artikel/thony-op-de-bank-bij-jinek-1/

Hebben jullie dit gezien afgelopen vrijdag? Ik dus wel en er viel mij 1 ding op: Als hij in het begin vertelt hoe hij in de gayscene  zat,op een voor zijn en mijn gevoel abnormale manier,wordt er niet tegengewerkt.. Als iemand zo leeft wordt er gezegd: Dat moet je zelf weten,iedereen mag weten hoe hij/zij leeft.. Maar als hij vervolgens vertelt dat hij er zelf voor kiest om geen relatie meer aan te gaan komt er opeens tegenstand.. Dat is toch tegenstrijdig? Ook dat moet hij toch zelf weten? Is toch zijn goed recht om zo te willen leven? Of je dat zelf ook zo ziet is wat anders, maar als iemand zelf die keuze maakt moet je hem/haar toch vrij in laten? Geen tegenstand nodig lijkt me?
« Laatst bewerkt op: 18-02-2015, 18:56:57 door Lukie4, Reden: gaysean = gayscene foutje verbeterd »

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #346 Gepost op: 18-02-2015, 19:16:46 »
Heb je helemaal gelijk in  ::jaja:: Ten eerste respect voor de jongen dat hij er zo open over praat.


Het is gewoon weer een media-rel waarin bronnen niet worden gecheckt. En mensen lezen het weer maar half en luisteren niet goed. (Ik dacht zelf ook voordat ik dit filmpje zag dat die jongen een dikke homo-hater was, blijkt hij totaal niet te zien, goed werk nieuwssites.). Veel media zeiden dat hij had gezegd 'genezen' te zijn van homoseksualiteit. Dat veroorzaakte denk ik vooral veel ophef, omdat je niet genezen kunt worden als je gewoon gezond bent. Hij heeft het woord 'genezen' echter zelf nooit gebruikt, zegt hij. Maar aangezien nieuwssites lekker vooral van elkaar kopiëren is dat helemaal uitgegroeid.

En ja, mensen denken vaak ook gewoon niet heel goed na voordat ze hun mening gaan rond strooien  :-\\

Dus ja, volgens mij gewoon een gevalletje media-hysterie.


Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #347 Gepost op: 18-02-2015, 21:10:17 »
Ik denk persoonlijk niet dat homo's celibatair zouden moeten leven. Maar als hij ervoor kiest zo te leven, is dat inderdaad zijn goed recht. Het is ook schadelijk om te doen alsof seks of een relatie het allerbelangrijkste is in dit leven, want voor heel veel mensen is dat helemaal niet het belangrijkste in dit leven, of is het überhaupt niet belangrijk (en die voelen dan wel die druk om toch een relatie te beginnen die ze helemaal niet willen of seks te hebben die ze helemaal niet willen hebben).

Ik snap wel dat dit verhaal heftige reacties losmaakt bij zowel christenen als niet-christenen en homo's als niet-homo's, omdat het een stereotype van de "gayscene" neerzet, en ook een stereotype beeld van christenen. Dit was trouwens in het originele artikel een stuk erger, bij Jinek op de bank was hij ineens een stuk genuanceerder :P Maar dan wordt het in de media natuurlijk meteen flink opgeblazen.

Maar ja die hele mindset van "oh nee maar nu ontzeg je jezelf een RELATIE wat doe je jezelf AAN oh nee als je dat niet wil om welke reden dan ook ben je compleet gestoord en heb je pas ECHT professionele hulp nodig" mag van mij inderdaad ook wel eens grondig aangepakt worden, want dat is natuurlijk ook complete onzin. Als je wil dat mensen een keuze hebben, laat ze dan ook echt een keuze hebben en laat mensen lekker hun relaties vormgeven zoals ze dat zelf willen, en als dat betekent helemaal geen romantische relatie dan is dat ook prima.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #348 Gepost op: 18-02-2015, 22:04:33 »
Ik heb het oorspronkelijke artikel op de site van Beam niet gelezen. Maar ik denk zo dat dit stuk ook niet door hem was geschreven maar door iemand van Beam,diegene heeft waarschijnlijk ook bepaalde uitspraken van hem laten terug komen in dat artikel. Zo krijg je altijd een incompleet beeld.

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #349 Gepost op: 18-02-2015, 22:24:36 »
Quotes worden soms wel verdraaid in een artikel, maar het was in het originele artikel duidelijk wel veel minder genuanceerd en het schetste vooral een heel stereotype beeld van homo's, alsof die er allemaal maar wild op los leven met drugs en elke dag een andere partner. Maar hij heeft in dat artikel niet gezegd dat hij "genezen" is o.i.d., dat is wat de media ervan heeft gemaakt.

Dit is het originele artikel trouwens: http://www.eo.nl/beam/geloven/item/thony-19-elk-weekend-was-ik-in-de-meest-ordinaire-gayclubs-te-vinden/
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #350 Gepost op: 25-11-2015, 12:10:40 »
Mooi gezegd Good-riddance :). Ik ben het ook met je verhaal eens. Ik ben zelf niet gedoopt maar ik geloof ook in een "hiernamaals". Heb verder ook niks met het christelijk geloof, maar ik vind dat je moet geloven in de dingen die je zelf goed vindt en dus ook geen andere mensen moet veroordelen.

Daarom kan ik momenteel de hele strijd om IS ook niet begrijpen en ik kan er ook echt boos om worden als ik zie dat andere mensen met geweld iemand een geloof op willen leggen. Zelf kan ik me niet voorstellen dat "Allah" dit ooit zo bedoeld heeft.
Er is gisteren ook een interessant programma begonnen op NPO3: "Van hagelslag naar halal" door Arie Boomsma. Het gaat over Nederlandse meisjes die zich bekeerd hebben tot de Islam. Vind zo'n programma's altijd interessant om te kijken om te begrijpen hoe andere mensen over bepaalde dingen denken en waarom.

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #351 Gepost op: 25-11-2015, 14:55:51 »
Ik vind zo'n dingen altijd lastig. Zelf zie ik "God" niet echt als een "persoon" die van boven alles regelt enzo. Maar meer als een "plaats" waar je heen gaat als je dood bent ofzo, dus meer een "hiernamaals". De ruimte is zo ontzettend groot en door middel van natuurkundige berekeningen enzo is er wel een theorie dat er in ieder geval al meerdere heelals (helallen ??? whatever)  moeten zijn. Waardoor de kans dat er een vorm van leven is ook groot is. Ik hoop altijd dat als ik dood ga dat ik niet als stof verdwijn ofzo maar misschien weer op een andere planeet terecht kom.

Ik studeer zelf Biologie en daardoor heb ik wel het gevoel dat ik anders tegen dat soort dingen aan ben gaan kijken. Lijden hier op aarde door middel van oorlog enzo zie ik zelf meer als een gevolg van evolutie. Voornamelijk mannen zijn gevoeliger voor macht omdat hun hormonen dat eenmaal zo regelen. Zelfs voor dat mensen kennis hadden over het christelijk geloof was er al oorlog en ellende.

De reden waarom ik hier op aarde ben weet ik ook nog altijd niet zo goed. Gezien alle omstandigheden momenteel had ik liever een andere planeet uit gekozen :P. Wat dat betreft denk ik wel dat we een soort "taak" hier hebben die we moeten uitvoeren om de mensen na ons weer verder te helpen. Ik ben het er niet mee eens dat er voor die taken perse lijden nodig is. Ik denk dat je ook kunt groeien door nieuwe dingen te leren in het leven en deze kennis weer door te geven.

Online Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #352 Gepost op: 25-11-2015, 15:30:19 »
Ik vind jullie theorieën allemaal erg interessant om te lezen, maar vraag me af: Wat heeft het voor jullie voor meerwaarde dat er "iets" is?  Ik als christen kan dat voor mezelf uitleggen, voor mij is geloof/God een grote steun. Bijvoorbeeld als er mensen overleden zijn, dat soort dingen. Kunnen jullie dat ook voor jezelf uitleggen? Of zie je het gewoon als: Er is iets, punt?

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #353 Gepost op: 25-11-2015, 19:19:54 »
Zeker interessant. Op het moment dat je spreekt van meerwaarde ben ik heel benieuwd ten opzichte waarvan je die meerwaarde ziet.
er was eens......

Online Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #354 Gepost op: 25-11-2015, 19:38:02 »
Vraag je dat aan mij?

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #355 Gepost op: 25-11-2015, 19:50:36 »
ah.. had ik er bij moeten zetten. Vraag het nu aan jou Pjotr, maar zou ook een algemene vraag kunnen zijn.
er was eens......

Online Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #356 Gepost op: 25-11-2015, 20:03:59 »
Voor mij heeft het leven doordat ik geloof een extra dimensie. Ik geloof dat ik niet maar toevallig hier op de aarde ben terecht gekomen, en leef dus ook vanuit die gedachte. Het feit dat ik geloof troost mij als ik eraan denk dat ik nog een zus zou hebben, maar ik geloof dat ze in de hemel is, dit heeft mijn ouders ook erg getroost toen ze een kind kregen wat nooit het licht heeft gezien. Zonder geloof zeggen ze dat ze waarschijnlijk alleen maar waarom vragen hadden gehad, en heel erg boos waren geweest, nu hadden ze dat totaal niet. Als ik zou geloven dat ik hier toevallig was, zou ik ook heel anders leven.. Dan zou ik er nu maar wat van maken, want voor je het weet is het afgelopen.. Ik geloof dat ik straks ergens kom waar er nooit meer pijn,verdriet,ziekte of oorlog is. Iets wat we hier op aarde nooit zullen behalen, dus daar streef ik hier ook niet naar, maar ik kijk uit naar die toekomst.Je hoeft niet uit elke dag alles uit te halen wat erin zit,want je mag weten dat er eenmaal een betere tijd zal komen zonder alle ellende die er nu is.

Is dat een beetje een antwoord op je vraag?



Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #357 Gepost op: 25-11-2015, 20:29:59 »
dat klinkt als de waarde die je aan je geloof hecht, maar niet direct als antwoord op mijn vraag. 

Ik reageerde op jouw vraag: Wat heeft het voor jullie voor meerwaarde dat er "iets" is? En vroeg mij af ten opzichte waarvan je die meerwaarde ziet.

er was eens......

Online Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #358 Gepost op: 25-11-2015, 20:38:48 »
Ten opzichte van een leven zonder "iets", en dat lijkt me dan iets minder met een duidelijk doel, en een leven zonder "iets" lijkt mij leeg.

Vergeef me bewoordingen, leeg klinkt heel negatief. ::sorry::


Maar ben ook benieuwd naar degene die voor mij in dit topic bezig waren. ;)

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #359 Gepost op: 25-11-2015, 21:24:20 »
dat is eigenlijk een beetje het antwoord dat ik verwachtte.
Gelukkig kan ik voor mijzelf als niet-gelovige stellen dat mijn leven verre van leeg is en een heel duidelijk doel kent.
er was eens......