Auteur Topic: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg  (gelezen 14888 keer)

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
[TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Gepost op: 14-10-2018, 14:47:16 »


Jullie gaan in een paar dagen een hele hoop jaren van jullie leven (her)beleven. We gaan namelijk Levensweg spelen! Levensweg draait om het verdienen van Levenspunten en geld. Uiteindelijk verdienen jullie voor de balans het aantal Levenspunten dat je aan het eind van het spel hebt, gedeeld door 10.

Hierboven zien jullie het spelbord. Je begint op een van de startvakjes en gooit elke beurt met een dobbelsteen van 1-10 ogen. Afhankelijk van waar je uitkomt, kun je een actie uitvoeren of gebeurt er iets in je leven waardoor je Levenspunten of geld verdient of verliest. Je kunt ook een baan krijgen en promotie maken, waardoor je elke beurt salaris krijgt. Sommige andere gebeurtenissen hebben ook invloed op elke beurt. Uiteindelijk wordt je geld omgezet in levenspunten: €1000 staat voor 1 Levenspunt.

De vakjes
Er zijn vier gebieden: Love it, Earn it, Live it en Learn it. Het maakt niet uit welk pad je (eerst) neemt, maar in elk gebied vallen andere dingen te halen. Vakjes met roze cirkels hoef je niet precies op te landen om het te laten gebeuren, eroverheen lopen is genoeg. Bij stopborden moet je stoppen, wat je ook gegooid had.

Algemene vakjes:
- Auto: hier kun je een auto kopen of verkopen. Er zijn twee soorten auto’s. De gezinswagen kost €10.000 en zorgt ervoor dat je automatisch +1 krijgt bij je worp met de dobbelsteen, maar verliest elke beurt €1000 aan waarde. De sportwagen kost €50.000 en zorgt voor +2, maar verliest de eerste 8 beurten €5000 aan waarde. Daarna wordt het een klassieker en stijgt de waarde elke beurt weer met €5000. De gezinswagen levert ook 100 Levenspunten per beurt op en de sportwagen 200.
- Huis: hier kun je een huis kopen of verkopen. De waarde van je huis stijgt elke beurt met 6%. Je mag in de min staan om een huis te kopen, maar over schulden wordt 10% rente gerekend. Er zijn drie soorten huizen: rijtjeshuis (€200.000), halfvrijstaande villa (€500.000) en een luxe landhuis (€1.000.000). Je mag meerdere huizen en auto’s bezitten.
- Loterij: als je hierop eindigt, volgt er een loterij. Iedereen kiest een getal tussen 1 en 10 en degene die op het vakje kwam mag een extra getal kiezen. Wie het eerst komt, het eerst maalt. De dobbelsteen wordt net zolang gegooid tot een van de gekozen nummers gegooid wordt. Diegene wint de jackpot van €300.000.
- Lege vakjes: er gebeurt een random event waarmee je geld/Levenspunten kunt verdienen en verliezen.

Learn it:
- Degree: als je hierlangs komt, haal je je hbo-diploma. Dit levert Levenspunten op en het diploma heb je nodig voor sommige promoties.
- PHD: als je hierlangs komt, haal je je universiteitsdiploma. Zie boven.
- Choose a new career: als je hierlangs komt, mag je een nieuwe baan kiezen als je wil.
- Pay tuition: als je hierlangs komt, moet je betalen.

Earn it:
- Promotie: maak promotie… Zie het gedeelte over carričre.
- Business venture: ga in zaken. Je mag als je dat wil geld investeren in een zakelijke onderneming. Je noemt een bedrag tussen €10.000-€100.000. Je gooit een dobbelsteen van 1-3 ogen. Als je 1 gooit, verlies je, als je 2 gooit, gebeurt er niets en als je 3 gooit, win je het genoemde bedrag. Als je niet wil investeren, gebeurt er een random event.

Love it:
- Stop! Get Married: gefeliciteerd, je gaat trouwen! Je verdient 3500 Levenspunten en krijgt €1000 van elke andere speler als huwelijkscadeau. Daarnaast krijg je elke beurt 1500 Levenspunten erbij.
- Babyvakjes: je krijgt kindjes! Elke baby levert 350 Levenspunten per beurt op, inclusief de beurt waarin je ze krijgt. Ze kosten wel geld. Elk kind kost 10% van je salaris. Mochten we zo snel gaan dat je 18 beurten lang een kind hebt, wordt hij/zij volwassen en hoef je niet meer te betalen.
- Stop! Try for a Baby: je probeert een kindje te krijgen. Je gooit de dobbelsteen van 1-3. Als je 1 gooit, krijg je geen kindje, als je 2 gooit wel! Als je 3 gooit, krijg je zelfs een tweeling. Je kunt maximaal 2 kinderen per beurt krijgen en je mag er maar 9 hebben.

Live it:
- Auction: gokken, werkt hetzelfde als Business venture.

Carričre maken
Random.org heeft bepaald wie van jullie welke carričrekaartjes gekregen heeft. Van deze drie carričrepaden moet je er 1 kiezen. De rest gaat terug op de stapel.

Bjorn: Computer - Sport - Leger
Lan: Kleine bedrijven - Business - Onderwijs
Robbie: Criminele zaken - Luchtvaart - Gezondheid
Swifty: Wetenschap - Televisie - Muziek

In het bijgevoegde bestand vinden jullie een overzicht van alle carričres. Als je promotie maakt, schuif je een stapje op op de carričreladder van jouw carričre.

Je hoeft niet op elkaar te wachten voor je beurt, maar jullie moeten wel allevier geweest zijn voor de volgende beurten mogen beginnen.
We spelen tot maandag 22 oktober 19:00 uur .
« Laatst bewerkt op: 14-10-2018, 14:51:32 door Lucy »
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Lan

  • Forumlid
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #1 Gepost op: 14-10-2018, 16:37:38 »
Ik kies voor kleine bedrijven. Of moeten we dat nu nog niet doen?  ::schaam::

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #2 Gepost op: 14-10-2018, 17:54:15 »
ik heb altijd al een televisiecarriere gewild :D
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #3 Gepost op: 14-10-2018, 20:32:51 »
Jawel nu :) Als iedereen gekozen heeft, ga ik de dobbelstenen voor jullie gooien!
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #4 Gepost op: 14-10-2018, 21:30:41 »
Ik ga in de gezondheid!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #5 Gepost op: 14-10-2018, 21:58:55 »
Bjorn kiest sport!

Jullie hebben nu dus allemaal €5000 salaris gekregen.
Bjorn is amateur atleet, Lan is autowasser, Robbie is ziekenhuismedewerker en Swifty is productie-assistente.

Ik was even vergeten dat jullie nog een startvakje moeten kiezen. Daarna kunnen we pas gooien. Hiervoor hoeven jullie niet op elkaar te wachten, dus wie een startvakje post, krijgt meteen een dobbelsteenworp!
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #6 Gepost op: 14-10-2018, 22:06:13 »
Ik begin op paars
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #7 Gepost op: 14-10-2018, 22:13:34 »
Je gooit 3! Dat is een gebeurtenisvakje. Je verkoopt je moeders antieke klok! Je verdient €20.000 maar verliest 200 Levenspunten.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Lan

  • Forumlid
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #8 Gepost op: 14-10-2018, 22:33:30 »
Ik begin op groen.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #9 Gepost op: 14-10-2018, 22:35:16 »
Je gooit 8. Kies je de korte weg of de lange? Lange eindig je op business venture, korte op gebeurtenis. Met korte kom je ook langs 1 promotie.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #10 Gepost op: 14-10-2018, 22:40:51 »
Ik begin ook op groen
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #11 Gepost op: 14-10-2018, 22:44:56 »
Je gooit 6. Zelfde vraag voor jou. Korte weg brengt je naar roze vakje met promotie. Lange weg is loterij!
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #12 Gepost op: 14-10-2018, 22:57:53 »
Dan kies ik de promotie :)
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #13 Gepost op: 14-10-2018, 22:59:28 »
::ok::

Dan ben je nu gymleraar en verdien je vanaf volgende beurt €22.000 per beurt!
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Lan

  • Forumlid
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #14 Gepost op: 14-10-2018, 23:14:59 »
Doe mij ook maar de korte. Ik moet centjes  ::tandpastasmiley::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #15 Gepost op: 15-10-2018, 07:58:53 »
Paars graag.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #16 Gepost op: 15-10-2018, 10:12:07 »
Je gooit 8. Kies je de korte weg of de lange? Korte weg brengt je naar een gebeurtenisvakje en de lange weg naar een autovakje.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #17 Gepost op: 15-10-2018, 10:34:31 »
Je gooit 8. Kies je de korte weg of de lange? Korte weg brengt je naar een gebeurtenisvakje en de lange weg naar een autovakje.
Korte dan, want ik heb nog geen geld voor een auto.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #18 Gepost op: 15-10-2018, 10:52:34 »
Je koopt voor al je vrienden een jaarvoorraad van hun lievelingshap. Je geeft €5000 uit en krijgt 300 Levenspunten.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [TW18] HALVE FINALE Opdracht 6.1 - Levensweg
« Reactie #19 Gepost op: 15-10-2018, 11:02:13 »
Doe mij ook maar de korte. Ik moet centjes  ::tandpastasmiley::

Sorry had deze gemist. Je maakt promotie! Je bent nu supermarktmanager en verdient elke beurt €19.000
Je krijgt een schitterend nieuw kantoor en je eigen personal assistent. Je bent een hele piet geworden. Je krijgt een bonus van €25.000 en 150 Levenspunten.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!