Auteur Topic: Schaken  (gelezen 1291 keer)

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Schaken
« Gepost op: 8-11-2018, 18:38:54 »
Omdat er nog geen schaaktopic was en morgen de WK match tussen Carlsen en Caruana begint hier maar even.

Twee spelers met totaal verschillende speelstijl gaan 12 partijen (en daarna eventueel nog tie-breaks) tegen elkaar spelen in Londen.
Alle partijen zullen om 16.00 uur (onze tijd) beginnen.
Wit is ook een kleur!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Schaken
« Reactie #1 Gepost op: 8-11-2018, 18:51:17 »
Wie is die Caruana ?

Wie schat je beter in ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Schaken
« Reactie #2 Gepost op: 8-11-2018, 18:59:48 »
Fabiano Caruana is een 26-jarige Amerikaan met Italiaanse voorouders. Hij is dus een jaartje jonger dan zijn Noorse tegenstander.
Begin dit jaar won hij het kandidatentoernooi en dus mag hij nu om de wereldtitel spelen.

Qua speelstijl verschillen Caruana en Carlsen heel erg. Waar Carlsen veel op intuïtie speelt, moet Caruana het hebben van brute rekenkracht.
Op de ratinglijst verschillen beide heren nog maar 3 punten van elkaar (Carlsen 2835, Caruana 2832), dus zou je zeggen dat het spannend gaat worden.
Gezien het verschil in speelstijl denk ik echter toch dat Carlsen de match zal gaan winnen.
Wit is ook een kleur!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Schaken
« Reactie #3 Gepost op: 8-11-2018, 19:11:30 »
Daarnaast heeft Carlsen al meermaals met succes z'n titel verdedigd, en heeft zodoende meer ervaring in deze setting. Je zou zeggen met genoeg sterke toernooien, en als ze al tientallen keren tegen elkaar hebben gespeeld, dat dat niet uit zou moeten maken. Maar staat me nog van Carlsen - Anand bij (ik denk hun eerste match? not sure), dat beide spelers de eerste partij zichtbaar zenuwachtig waren, en voor een snelle remise gingen.

Carlsen is enkele jaren zeer dominant geweest, maar de afgelopen jaren meer naar menselijk niveau teruggeschakeld. Mr White, is eigenlijk duidelijk waarom?
Anyway, hij speelt zeer positioneel, komt het liefst in stellingen waarbij beide spelers op zichzelf zijn aangewezen, en bij eindposities (bv beide spelers met nog een koning, een paard, loper, en een stel pionnen) die compleet gelijkwaardig en kans-dood lijkt kan hij soms water uit een steen wringen, en nog winnen.

Caruana is geen onbekende, staat al jaren in de top-10. Maar (wat ik ook niet wist) hij heeft blijkbaar z'n afgelopen paar toernooien gewonnen, staat inderdaad bijna gelijk in rating, en heeft daardoor momentum. Hij mocht eerder al bijna voor de titel, hoewel hij toen de play-off van Karjakin verloor.

Zou ik voor een edge voor Carlsen gaan, vooral door ervaring met de setting.



edit: denk dat ik wel delen ga volgen, maar de begintijd vind ik vrij onhandig & laat.
Laat omdat een partij met deze time controls zo 5 of 6 uur kan duren (en zelden minder dan 4 uur)
« Laatst bewerkt op: 8-11-2018, 19:16:56 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Schaken
« Reactie #4 Gepost op: 8-11-2018, 22:25:16 »
De eerste beslissende fase begint zo rond 7 uur...... Dat lijkt me juist ideeal om het te volgen.
Wit is ook een kleur!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Schaken
« Reactie #5 Gepost op: 9-11-2018, 09:30:29 »
De eerste beslissende fase begint zo rond 7 uur...... Dat lijkt me juist ideeal om het te volgen.

Dat is wel weer waar natuurlijk ::ok::

Toelichting:
De reden hiervoor, is dat de spelers elk 100 minuten krijgen voor de eerste 40 zetten.
De eerste 10 of 15 ofzo komen voort uit de opening-voorbereiding. Daarna begint echter Het Grote Denken, waarbij beide spelers de positie proberen te doorgronden en wat de beste plannen zijn om voor te gaan. Dat loopt tot zegmaar zet 35 - het gebeurt heel vaak dat grootmeesters dan nog maar minuten of zelfs seconden voor hun zetten hebben (die op zich wel zijn voorbereid, behalve als de tegenstander iets raars onverwachts doet). Daarna, wanneer zet 40 is gedaan, krijgen de spelers weer 50 minuten elk voor de volgende 20 zetten, dus wordt vaak ruim de tijd genomen om de positie grondig te herevalueren.

Doordat zegmaar zet 35-40 vaak zo snel gebeuren is er relatief veel verandering in een kort tijdsframe. Daarnaast is de kans hier groter dat een speler door de tijdsdruk een fout begaat, of probeert de tegenspeler een fout te ontlokken door iets onverwachts-maar-sterks te spelen.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Schaken
« Reactie #6 Gepost op: 9-11-2018, 19:07:07 »
meteen al een partij die beide kanten op kan gaan....

Ze zijn pas 100 zetten bezig....  ::hypocriet:: Carlsen lange tijd in het voordeel met zwart, maar het lijkt op remise uit te draaien
« Laatst bewerkt op: 9-11-2018, 22:44:19 door de_witte »
Wit is ook een kleur!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Schaken
« Reactie #7 Gepost op: 10-11-2018, 15:11:53 »
meteen al een partij die beide kanten op kan gaan....

Ze zijn pas 100 zetten bezig....  ::hypocriet:: Carlsen lange tijd in het voordeel met zwart, maar het lijkt op remise uit te draaien

Yup, lange partij meteen.
Iemand heeft er een gif-afbeelding van gemaakt, wat blijkbaar een feature van de nieuwe Chessbase is: https://twitter.com/hartmannchess/status/1061049463081496576/photo/1

Moet zeggen dat de nuances me vaak ontgingen, ondanks live commentaar van Svidler.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Schaken
« Reactie #8 Gepost op: 11-11-2018, 10:30:29 »
Vond de partij van gister niet zo heel boeiend.

Carlsen liep recht een stuk voorbereiding van Caruana in, die extreem snel bleef spelen. Met enige moeite bleef Carlsen staande, wist te vereenvoudigen, de pionnen aan de dameszijde af te ruilen, en een fort te maken aan de koningszijde.
Oftewel Caruana kreeg een eenvoudige remise met zwart door z'n voorbereiding, Carlsen was verrast en moest werken voor de remise met wit.

Vandaag een rustdag.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Schaken
« Reactie #9 Gepost op: 16-11-2018, 19:14:09 »
Na vandaag staan er waarschijnlijk 6 remises op het bord. Carlsen had eigenlijk partij 1 moeten winnen.

Ondertussen schijnt er een filmpje te zijn opgedoken van Caruana's voorbereiding. Naast de nodige ontspanningstijd die gefilmd is (o.a. sporten) gaf het ook een deel van de schaaktechnische voorbereiding weg....
Wit is ook een kleur!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Schaken
« Reactie #10 Gepost op: 19-11-2018, 13:02:17 »
Niet dat dat heel veel lijkt uit te maken - de voorbereiding van Team Carlsen is tot dusverre verre van indrukwekkend. Zelfs wanneer hij zelf een nieuwe variatie opzoekt, moest hij (zoals gister al 2 zetten later) lang en diep denken.

De eerste paar games had ik nog wel voornamelijk vertrouwen in Carlsen. Ondanks dat Caruana overwegend met een nieuwe openingsvariatie/zet kwam, bleef Carlsen toch tamelijk eenvoudig overeind. Maar hij (Carlsen) blijft niets uit de opening kunnen krijgen, en nog erger: hij krijgt ook weinig posities waar hij verder veel mee kan. En hij had kunst- en vliegwerk nodig om in game 6 overeind te blijven.
Tis niet dat ik zo onder de indruk van Caruana ben, maar ik vind vooral Carlsen niet scherp ogen.

Dus de huidige situatie is dat de eerste 7 partijen van de match van 12 allemaal remises hebben opgeleverd. Dat begint relevant te worden, aangezien een gelijke stand na 12 partijen tiebreaks op zou leveren. Dat begint met 4 rapidpartijen (25 minuten per persoon voor de partij, en 10 seconden erbij voor elke zet), eventueel gevolgd door blitz (5 minuten per persoon voor de partij, plus 3 seconden per zet). Dat is veel sneller dan deze partijen die 7 uur per stuk kunnen duren; en bij dergelijke tijdsspannes hoort Carlsen beduidend favoriet te zijn.
Dus ik ben benieuwd of Caruana vandaag (bij de eerste van z'n drie overige wit-partijen) aanvallender ingesteld gaat zijn.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Schaken
« Reactie #11 Gepost op: 24-11-2018, 15:42:37 »
Heb me eigenlijk uitermate goed vermaakt met game 8 tot 10 - ondanks dat het 3x remise was.

Game 8 begon inderdaad wat aanvallender met een ongebalanceerde positie en kansen voor Caruana. Tot die wat defensieve keuzes maakte (bv 24. h3) en na 29. ..h5 was Carlsen eigenlijk heel mooie gestabiliseerd.

Game 9 was de eerste partij met live commentaar van duo Giri & Svidler (met daarna Grischuk inbellend), in plaats van Sopiko & Svidler. Niets ten nadele van Sopiko.. maar holy hell wat ging het niveau en de snelheid omhoog. Totdat (na een uur ofzo?) er blijkbaar wat berichten uit de chat kwamen dat het allemaal te snel en ingewikkeld ging, was het echt een masterclass als inkijkje in een grootmeesterbrein. Hoe de theorie er voor stond, vergelijkbare partijen en pionstructuren, naast de standaard ideeën en variaties.. goed amusement.
Indien gewenst in z'n geheel terug te kijken (maar het is niet heel toegankelijk):


Interessant dat eindelijk Carlsen, met wit, de openingverrassing kreeg, en een mooie Carlsensiaanse positie die eruit rolde. Daarentegen miste hij wat nuances volgens de commentators rond 25. h5 - hoewel ik moet bekennen dat ik zelfs met uitleg niet precies snapte wat hij had gemist. Maar misschien had ik beter op moeten letten ;D Anyway, was een interessant punt van Giri dat wanneer je zelfs in posities die je totaal liggen voor jouw doen allerlei onnodige fouten maakt.. dan weet je pas echt dat je niet in goede vorm bent.
Maar toch. Ondanks een kwakkelende Carlsen is hij nog steeds op Caruana-niveau.

Game 10 ging op verschillende momenten alle kanten op. Ik heb nog steeds geen idee wat er gebeurde ::rofl:: Woest complexe posities met allemaal concrete variaties, die volgens de computer totaal gelijk waren, maar op 't oog uitstekend voor Carlsen. Rond zet 40 leek Carlsen uitstekende kansen te hebben, maar enkele zetten later (na 44. ..Kd4) hing hij ineens aan z'n vingernagels boven een afgrond. Wonderlijk.

En dan begint zometeen partij 11. De voorlaatste partij.. ben benieuwd!





edit: game 11 was a bore ::ohno::
« Laatst bewerkt op: 24-11-2018, 19:46:37 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Schaken
« Reactie #12 Gepost op: 26-11-2018, 22:36:58 »
Alle actie is uitgesteld tot woensdag...

edit: hmmmm, dat ging hard......... 3-0 en over en sluiten...... Met minder bedenktijd is, zoals kenners al voorspelden, Magnus gewoon beter dan Fabiano
« Laatst bewerkt op: 28-11-2018, 19:32:23 door de_witte »
Wit is ook een kleur!