Auteur Topic: [De Mol] Off-topic huiskamer  (gelezen 30275 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #80 Gepost op: 24-03-2019, 12:51:20 »
Zondag! Moldag!

 ::zon:: 8)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #81 Gepost op: 24-03-2019, 16:12:41 »

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #82 Gepost op: 25-03-2019, 00:50:22 »
Stel dat er nog een keer een Vlaamse fandag komt met experiences, dan stel ik voor:
- peddelen met je poten
- pinda's pellen
- slapen met slangen
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #83 Gepost op: 25-03-2019, 01:14:45 »
Voordat de slang binnen kwam, was er een flits van een ander beeld dat minder dan een seconde in beeld was. Dus ik was nieuwsgierig wat het was en blijkt het de eigenaar van de slang te zijn met de slang in zijn handen.

Bij deze dus het frame met de slang in beeld (na discussie hierover op het WIDM-board zet ik het beeld in spoiler, maar er is dus geen spoiler):

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #84 Gepost op: 27-03-2019, 12:40:43 »
Voordat de slang binnen kwam, was er een flits van een ander beeld dat minder dan een seconde in beeld was. Dus ik was nieuwsgierig wat het was en blijkt het de eigenaar van de slang te zijn met de slang in zijn handen.

Bij deze dus het frame met de slang in beeld (na discussie hierover op het WIDM-board zet ik het beeld in spoiler, maar er is dus geen spoiler):

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Ik zou zou een beest perfect willen aanraken of zelfs rond mijn nek hangen (dat doen ze toch altijd met slangen?), maar er mee slapen? Toch straf.

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #85 Gepost op: 31-03-2019, 15:03:00 »
Dit artikel/TED talk kan ons wellicht helpen in onze speurtocht. Vanwege de lengte in 2 posts geplakt.

Deel 1

Haar TED-talk ‘Hoe herken ik een leugenaar’ is met meer dan 20 miljoen views een van de populairste ooit. De Amerikaanse Pamela Meyer is expert in het blootleggen van fraude en leugens.

In haar boek Liespotting verklaart Pamela Meyer de psychologie van het liegen en zet ze alle wetenschappelijke kennis over hoe je bedrog kunt opmerken op een rij.,,Als je de waarheid wilt achterhalen, moet je eerst en vooral begrijpen dat een leugen pas kracht heeft als iemand anders beslist om erin te geloven’’, zegt Meyer. ,,Het klinkt hard, maar als je bent voorgelogen, is dat omdat je daarin hebt toegestemd.’’

Waarom doen we dat?

,,Omdat we allemaal blinde vlekken hebben: bepaalde dingen willen we gewoon niet inzien. We hunkeren allemaal naar iets, bijvoorbeeld slimmer, machtiger of rijker zijn. Als je je laat voorliegen, is dat vaak in de hoop de kloof te dichten tussen wie je bent en wie je zou willen zijn. Als je erg bezig bent met geld verdienen, ben je een makkelijke prooi voor oplichters. Als je wanhopig op zoek bent naar liefde, stijgt de kans dat je op een dag je kleren uittrekt voor iemand met foute bedoelingen die je de complimenten gaf die je wilde horen. Je laten voorliegen heeft te maken met een gebrek aan zelfkennis. Als je niet weet wat je zwakke plek is, gaan bedriegers ermee aan de haal, zonder dat je het doorhebt.’’

Je eigen blinde vlekken zien is niet eenvoudig.

,,Klopt. We hebben niet allemaal de tijd en het geld om daarvoor tien jaar in psychoanalyse te gaan. Maar wat je wel kunt doen, is aan je vrienden en familie vragen waar je volgens hen met gretigheid naar verlangt. Het zal pijnlijk zijn naar hun oordeel te luisteren, maar je bespaart jezelf veel pijn als je niet meer te bedotten bent door mensen die je vertellen wat je wilt horen.’’

Is het ook wegens die blinde vlekken dat de sociale media ons kunnen voorliegen?

,,In zekere zin wel. Onderzoek heeft aangetoond dat feiten weinig invloed hebben op de emotionele overtuiging van mensen. Er loopt momenteel een onderzoek naar de vraag ‘Hoe corrupt zullen mensen Donald Trump vinden als hij straks in staat van beschuldiging wordt gesteld voor witwaspraktijken?’ Nu blijkt dat het grootste deel van de bevolking zal blijven geloven dat hij een eerlijke man is die het land ten goede zal veranderen. Mensen willen in de bubbel blijven leven die hun wereldbeeld bevestigt. Ze gaan op sociale media op zoek naar berichten die dat beeld onderschrijven. Vaak met succes: je kunt op internet zowel bewijs als tegenbewijs vinden voor elke mogelijke visie.’’

......
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #86 Gepost op: 31-03-2019, 15:03:22 »
Deel 2

.....

Opmerkelijk: u zegt in uw boek ook dat leugens nodig zijn.

,,Niet alle leugens zijn schadelijk. Onderzoek toont aan dat we per dag tien tot tweehonderd keer worden belogen. We zijn allemáál leugenaars. We zeggen heel bewust ‘wat zit je haar leuk!’, terwijl we denken ‘wat voor coupe is dát?’ Of we beweren: ‘O, ik heb je mail nu pas in de spam gevonden’, in plaats van toe te geven dat we geen zin hadden die te beantwoorden. Formeel keuren we liegen af, maar onderhuids voelen we dat er manieren van liegen zijn die de maatschappij goedkeurt. Meestal liegen we om mensen in hun waardigheid te laten, de scherpe kantjes van onze sociale omgang te schaven. Als we stoppen met liegen, zou de wereld plots een harde, depri- merende plek zijn.
Liegen heeft ook een evolutionair nut. In de prehistorie moesten mensen liegen om te overleven: in het geval van voedselschaarste logen ze over waar hun voorraad lag, zodat ze niet beroofd zouden worden. Dieren doen het ook, bedrog maakt intrinsiek deel uit van de natuur. Kameleons die van kleur veranderen, een vogel die doet alsof hij gekwetst is om een aanvaller van zijn nest jongen weg te lokken. Hoe meer ontwikkeld de neocortex, de bovenste laag van de hersenhelften, hoe ingenieuzer het bedrog wordt.

Mensen liegen vanaf het moment dat ze geboren worden. Het is een overlevingsreflex. Baby’s veinzen pijn omdat ze willen weten of hun moeder in de buurt is. Ze huilen terwijl er niks aan de hand is, stoppen even om te zien of mama al komt aanrennen, en gaan dan weer vrolijk verder met krijsen. Van die overlevingsreflex zie je soms nog resten bij mannen. Zij voelen dezelfde afhankelijkheid van hun vriendin of vrouw, maar liegen om niet te tonen dat ze zich verloren en overgeleverd voelen. Tot op zekere hoogte is het gezond te liegen over je hulpeloosheid. Om te overleven is het soms noodzakelijk je minder kwetsbaar te tonen dan je in werkelijkheid bent.
Als we eenmaal getrouwd zijn, liegen we tegen onze partner in één op de tien interacties. Tegen minnaars of minnaressen doen we dat drie op de tien keer. Net zoals je tegen je beste vriend eerlijker zult zijn dan tegen een verre vriend. Maar de gróve leugens, waarbij er véél op het spel staat als de waarheid aan het licht komt, komen dan juist weer wel vaker voor tussen echtgenoten en goede vrienden. ‘Waar was je gisterenavond, schat? Je was niet op kantoor.’ ‘Ja, ik moest tanken en kwam een oude vriend tegen en mijn mobiel was leeg en...’ Leugenaars gebruiken altijd overdreven veel woorden, verstoppen hun bedrog tussen zo veel mogelijk irrelevante details. Hun verhaal zal ook volledig chronologisch verteld zijn, terwijl een eerlijk verhaal altijd chaos vertoont.’’

Hoe herken ik een leugenaar?

,,Om te beginnen herken je hem aan de taal die hij gebruikt. Daarnaast zijn er typische minuscule gezichtsuitdrukkingen waarmee hij zich verraadt. Ook de lichaamstaal wijst op oneerlijkheid. Hét voorbeeld dat ik altijd geef, is de uitspraak van Bill Clinton: ‘I did not have sexual relations with that woman.’ Daarin zitten vaak voorkomende fouten. Ten eerste zegt hij wat overdreven ‘I did not’. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die iets té graag willen ontkennen, overschakelen op formeel taalgebruik. Dat hij het heeft over ‘that woman’, is ook veelzeggend: leugenaars distantiëren zich onbewust van het onderwerp. Dat is kenmerkend voor mensen die iets verbergen. Wat leugenaars verder nog vaak doen, is de vraag herhalen, om meer bedenktijd te hebben om hun verhaal te fabriceren.’’

Verraadt de bedrieger zich niet vooral met zijn lichaamstaal?

,,Liegen vergt veel van ons cognitief vermogen, en daarom verraadt de bedrieger zich altijd. Het kost moeite om bij elk woord dat je zegt na te denken en toch spontaan te lijken. Je hersenen moeten op zo’n moment met zo veel zaken tegelijk bezig zijn dat je ongewild signalen uitstuurt die je verraden. We denken dat leugenaars friemelen, maar dat doen ze juist níét. Hun bovenlichaam verstijft helemaal. We gaan ervan uit dat een bedrieger je niet in de ogen kijkt, maar hij kijkt je meestal eerder te véél in de ogen. We hebben het gevoel dat uit een lach eerlijkheid spreekt, maar een getrainde leugenspotter ziet onmiddellijk wanneer die lach nep is. Je mondhoeken kun je bewust optrekken, maar de echte lach zit in de ogen; en de spieren die je kraaienpootjes bezorgen, kun je niet bewust spannen. Als de ogen niet met de mond meelachen, weet je dat er iets niet in de haak is. Ik noem er nog een paar: leugenaars knipperen te veel met hun ogen en wrijven ook vaak met hun handen in de ogen. Hun voeten staan vaak naar de deur gericht - omdat ze eigenlijk aan de situatie willen ontsnappen. Tijdens het gesprek bouwen ze soms onbewust barrières met spullen die voor hen liggen, omdat ze zich eigenlijk het liefst zouden verschansen. Ze spreken ook meestal met een lagere stem dan anders.’’

Pamela Meyers TED-talk is te bekijken op ted.com/talks
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #87 Gepost op: 31-03-2019, 19:12:48 »
Wie zijn klok nog niet heeft aangepast: Over 48 minuten is het weer zo ver. ::tandpastasmiley::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #88 Gepost op: 31-03-2019, 19:28:47 »
Jij gaat er vanuit dat alleen Belgen vergeten hun klok aan te passen? ::tandpastasmiley::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #89 Gepost op: 31-03-2019, 19:34:08 »
Jij gaat er vanuit dat alleen Belgen vergeten hun klok aan te passen? ::tandpastasmiley::

Voor jullie is het minder erg als de klok niet aangepast is. Dan kom je hier om "20 uur" om te wachten en dan blijkt het al 21 uur te zijn en kan je bijna de aflevering kijken. ;D

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #90 Gepost op: 31-03-2019, 19:37:14 »
Dat is waar. Veel plezier zo. ::super:: ::hyper::

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #91 Gepost op: 31-03-2019, 19:54:40 »
Veel plezier allemaal inderdaad! ::bravo:: Ikzelf ga het weer morgen kijken, dus ik mag nog wat langer in spanning blijven :) ::hyper::

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #92 Gepost op: 2-04-2019, 01:38:51 »
Aflevering 1: 1 opdracht: bungeejumpen
Aflevering 2: 2 opdrachten: koken en wandelen
Aflevering 3: 3 opdrachten: varen, steen en vovinam
Aflevering 4: 4 opdrachten: verfbom, vissen, disco en escapeboot

Als dit zo doorzet, volgende week vijf opdrachten en in de finale 10 opdrachten?

 ::bravo::  ::bravo::  ::bravo::
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #93 Gepost op: 3-04-2019, 09:03:13 »
Zondag wordt een topdag. Heel de dag de Ronde van Vlaanderen, in de avond de play-offs, gevold door een aflevering van De Mol.

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #94 Gepost op: 6-04-2019, 10:38:54 »
Zondag wordt een topdag. Heel de dag de Ronde van Vlaanderen, in de avond de play-offs, gevold door een aflevering van De Mol.

Het is al een top week Belgian Mol.
Vive le velo
De kleedkamer
Extra time koers
En ik ben zó blij dat Belgie wél koersen uitzend  ::bravo::

anoniem 30784

  • Gast
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #95 Gepost op: 7-04-2019, 19:25:23 »
Pfoe, ik heb morgen een tentamen om 1 uur, maar ik heb alle colleges al wel minstens 1 keer geleerd en ik ben nu dus alleen maar bezig met herhalen... heb nu ongeveer 1/4e herhaald alleen van de 10 colleges, maar op zich ga ik er wel redelijk snel doorheen. En ik kan eigenlijk niet wachten op de nieuwe aflevering! Dus... zal ik die maar gewoon meteen kijken?  ::hypocriet:: Dinsdag heb ik 2 tentamens, dus als ik de aflevering nu niet kijk kan ik pas op z'n vroegst rond 4 uur op de dinsdag de aflevering kijken (en dan moet ik eigenlijk ook echt aan wat anders gaan werken... ach, fuck it, ik ga de aflevering gewoon vanavond kijken  ::rofl::).

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #96 Gepost op: 7-04-2019, 19:34:06 »
Kijken natuurlijk. En genieten. ::bravo::

Offline Moltifunctional

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #97 Gepost op: 7-04-2019, 21:23:29 »
Ben benieuwd wanneer 'ie online komt. ::vergroot::

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #98 Gepost op: 8-04-2019, 22:31:40 »
Succes met je tentamens Saskia!

anoniem 30784

  • Gast
Re: [De Mol] Off-topic huiskamer
« Reactie #99 Gepost op: 9-04-2019, 16:12:18 »
Succes met je tentamens Saskia!

Bedankt nog.  ;D

Kijken natuurlijk. En genieten. ::bravo::

Misschien was dit uiteindelijk toch niet het beste idee..  ::rofl:: Al denk ik dat ik alle drie de tentamens wel gehaald kan hebben, ach ja, veel zal het ook wel niet uit hebben gemaakt dat ik na het kijken van de aflevering nauwelijks nog geleerd heb.  :P