Auteur Topic: [De Mol] 7 molacties van...  (gelezen 6520 keer)

Offline B&W

  • Forumlid
[De Mol] 7 molacties van...
« Gepost op: 30-04-2019, 16:25:02 »
Ik ben op zoek gegaan naar de belangrijkste redenen om onze finalisten te verdenken. Wie is nou die mol? Ik heb voor elke finalist een top 7 gemaakt met de belangrijkste en overtuigendste molacties, want we kijken naar de Mol 7. In dit topic plaats ik mijn lijstjes. Het eerste lijstje over finalist Bas heb ik al uitgewerkt en ga ik nu plaatsen. Ik ga kijken of het ook lukt deze week om de lijsten van Axel en Elisabet uit te werken :)

Veel leesplezier,
B&W ::zwaai::



[De Mol] 7 molacties van BAS

7 // Er komt slechts één bezoeker naar Vietnam
 
Ik wil beginnen met de avataropdracht. Bas speelt hier de perfecte rol. Ik denk dat de mol in level 2 het spel wilt winnen en met een laag bedrag eindigen. Dat is wat er gebeurt. Bas, Kaat en Elisabet bleven maar foute koffers inchecken en waren toch net snel genoeg. Daarmee was er al €4.000 verspeeld!
In level 3 deed Bas ook precies wat de mol wilt doen. Hij liet de bezoeker over aan Elisabet, want het is ook leuker als een oprechte kandidaat van het bezoek kan genieten. Bas had geen enkele doos geraakt. Dat is compleet ongeloofwaardig, omdat hij in de eerste ronde al liet zien dat hij vaardig is met de knoppen. Daar ontdekte hij als eerste een woord door het hartje te laten knappen, te bukken, het briefje op te raken en het te tonen. Hoe lukt het Bas dan niet om tegen één doos aan te rijden? Juist, hij is de mol ::vergroot::

6 // Een voorname kandidaat
 
Ook de paintballopdracht, die voor velen de reden was om Bas af te strepen als mol, moet ik even benoemen in deze lijst. Het begon met het diner waar was het voordeel won. En voor de mol was dit een aanzienlijk groot voordeel, omdat die nu genoeg tijd had voor briefings in de aankomende opdrachten en bijvoorbeeld om het schilderij te maken.
Nu kon Bas ongestoord saboteren in de opdracht, want hij ‘wilde een vrijstelling’. Dat is ook een keer fijn voor de mol, omdat je minder verdacht wordt door je acties. En Bas heeft ook daadwerkelijk tegengewerkt. Toen Elisabet en Joeri bij Bas aankwamen waren er nog 12 minuten op de klok. Zo’n 2 minuten heeft Bas lopen praten om hun mee te krijgen in de verkeerde richting. Er waren 7 minuten verloren gegaan toen ze weer op weg waren richting de jeep.
Waarom er alsnog geld binnengebracht is, kan ik niet met zekerheid zeggen. Het is aannemelijk om te denken dat Bas dacht dat er nog minder tijd over was dan er daadwerkelijk was, en dat hij het met een eindsprint zelfs niet zou halen. Of hij wilde worden afgeschoten door een schutter. Misschien had Bas al eerder gehoopt op meer discussie met Joeri en Elisabet over het plan en de vrijstelling. Al met al, het zou logischer zijn als kandidaat om bij Elisabet en Joeri te blijven, zodat je hen in de gaten kan houden en zodat de kans kleiner wordt om zelf afgeschoten te worden.
Bas heeft hier dus vooral lopen saboteren, dus zou je hem op basis van deze actie niet helemaal moeten afstrepen. Die €4.000 kwam niet alleen van hem, maar het ligt er aan hoe je het bekijkt ;)

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #1 Gepost op: 30-04-2019, 16:26:00 »
5 // Saboteren om het saboteren van de mol te saboteren

In aflevering 8 was Bas vooral verdacht bij het zoeken naar de telefoon. Hij zegt in een gesprek met Axel dat hij pas in de lift beslist waar hij heen gaat. Iets later zegt hij “tien ofzo”. Dan verandert hij toch plots van gedachten en wilt hij naar verdieping 12. In de lift zelf drukt hij toch op het knopje met verdieping 10. Deze keuze is opvallend. Waarom zou je zo vaak van gedachten veranderen als je toch niet weet waar je moet zijn? Waarom lieg je tegen een medekandidaat terwijl iedereen de telefoon wilt vinden om de mol te saboteren? Later biecht Bas ook dat hij het belangrijk vond dat de telefoon tenminste door een kandidaat gevonden moest worden. Hij spreekt zichzelf daar tegen.
Maar de allerbelangrijkste vraag is: hoe toevallig is het dat Bas precies op de goede verdieping uitkomt? Té toevallig, hier klopt iets niet.

4 // Cha ca
 
Terug naar aflevering 2. Daar gingen Bas en Kaat als eerste duo koken. Achteraf gezien was Bas hier best verdacht. Bas kwam van tevoren met het idee om te beginnen met de dipsaus. Het was logischer en overzichtelijker om te beginnen met stap 1. Tijdens het koken zelf ging Bas ook niet snel te werk. Hij begon over de kleur van de dipsaus, terwijl dat echt niets uit had gemaakt voor het wel of niet slagen van de opdracht. Daarnaast is Bas de volle zeven minuten bezig geweest met de kurkuma, waar hij onhandig was (“ik heb mijn doek gescheurd”).
Toen Kaat en Bas het recept over moesten brengen op Ingrid en Bruno, kapte Bas Kaat constant af, waardoor er minder informatie effectief overkwam op het volgende duo, de communicatie was heel slecht. Dit was dus een goede molactie van Bas.

3 // En op de ladder staan er vier figuurtjes...
 
Bij de opdracht in Hanoi zit Bas weer op de ideale molpositie. Hij en Kaat moeten twee dingen doen: mozaïeken spotten en brommers spotten. Op beide punten is Bas weer verdacht. Hij heeft namelijk maar één brommer (gong) gespot, de rest, zo’n 5 voorwerpen, werden door Kaat gezien. In het beschrijven van de gebouwen was Bas ook mols bezig. Hij maakte van een brug een ladder en beschreef kinderen op de brug die er helemaal niet toe deden. Helaas voor Bas herkende de man op de fietskar wel alle gebouwen.
Maar dat is niet alles. Newbie2 bracht aan het licht dat Bas en Kaat niet in één keer alle gebouwen zagen, maar dat ze heen en weer langs de muur moeten zijn gelopen (hier en hier). Een belangrijk deel van het verloop van de opdracht, het missen van de gebouwen, is nu verzwegen. Waarschijnlijk is dit gedaan om Kaat en Bas minder verdacht te maken. Zoals Newbie2 ook al zei: “Waarom zou je anders zo'n prachtige verdachte actie als voorbij een goed gebouw lopen, of op zijn minst het teruglopen in de richting waar je vandaan kwam (want dat is vrijwel zeker gebeurd), niet opnemen in de montage?”

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #2 Gepost op: 30-04-2019, 16:27:42 »
2 // De kunst van het mollen
 
En dan nu: de opdracht in de kunstgalerij. Het is opvallend dat Bas in het eerste deel van de opdracht één keer ervoor zorgt dat er een fout antwoord wordt ingegeven. Precies dat stukje tekst dat eruit komt weet Bas als enige verstaanbaar over te brengen op Juffrouw Hien. Omdat het het verkeerde stukje tekst is, wordt er niets verdiend.
In deel 2 molt Bas nog vele malen duidelijker. Je ziet hem veel wijzen met z’n vinger en het voortouw nemen. “Dat is van een echte kunstenaar”, “Dat heeft meer echte emotie”, “Jij denkt ook dat dat van een echte kunstenaar is?”. En dat blijkt natuurlijk het verkeerde antwoord te zijn. Bas liet Axel en Elisabet geen kans om voor het goede antwoord te kiezen. Zo ging er bij deze opdracht €4.000 euro door de shredder dankzij mol Bas :P

1 // De scout die geen vuur kan maken
 

 
Nu zijn we aangekomen bij de nummer 1. Mijn favoriete, ultieme molactie van Bas zit ‘m toch bij de survivaltocht. Voor €900 euro’s gaat hij vuur maken met Eva. En natuurlijk lukt dat niet. ::)
Hij zorgt ervoor dat hij bij de vuurproef terecht komt door te zeggen dat hij wel denkt te weten hoe dat moet. Maar als hij eenmaal bezig is kiest hij ervoor om takjes te gebruiken in plaats van het gedroogde gras. Dat is heel verdacht! Iedereen die er een beetje verstand van heeft weet dat je zo dun en droog mogelijk spul moet hebben, omdat de vonken van de firesteel anders echt niet overspringen. Het is net als een boom in de fik proberen te steken met een vonkje, dat zal nooit lukken. Verder liggen er later blaadjes in Bas’ wokpan. Dat gaat ook niet helpen. Blaadjes zorgen alleen maar voor rook, en blijven te kort branden om een vuurtje mee aan te maken.
Terwijl Eva het tot de laatste seconde probeert, blijft Bas rustig om zich heen kijken tot de timer is afgelopen om dan snel te bukken en te doen alsof hij bezig is wanneer Eva opkijkt. Deze molactie is geslaagd.
Als Eva en Bas terugkomen bij de groep komt Bas met het excuus dat ze gewoon pech hadden. Maar eigenlijk was het net wat meer dan gewoon pech. :D


Dat was het! Laat graag horen wat jullie ervan vonden en of jullie nog opmerkingen hebben ::bravo::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #3 Gepost op: 30-04-2019, 17:34:31 »
Leuk gedaan! Ja, die 900 euro in rook op laten gaan ruikt wel naar een molactie. Nu houd ik er niet zo van om van alles af te doen als nepmollen, maar ik denk toch dat dat hier het geval is. Bas deed geen enkele moeite om niet verdacht over te komen, door te doen alsof ie zijn best deed. Maar misschien was het risicovol mollen, kan ook. Ik geloof er pas in als het gezicht van Bas zondag uit de mist opdoemt bij de grote bekendmaking. ::gordijn::

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #4 Gepost op: 30-04-2019, 17:44:01 »
Leuk gedaan ja! Ik moet wel zeggen dat ik 5 en 6 geen molacties vind, dus erg overtuigend vind ik het niet ;D. Een molactie is een actie waarbij een opdracht wordt "gemold" en er dus voorkomen wordt dat er geld verdiend word en de opdracht dus slaagt. Bij zowel 5 en 6 is dat niet het geval.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #5 Gepost op: 30-04-2019, 17:48:06 »
Het was risicovol mollen maar toch vrij subtiel gedaan door de takjes te nemen waarna Eva hetzelfde deed (zij keek naar Bas hoe hij als scout dat doet). Pas nadat Eva op het idee kwam om droog gras te nemen deed Bas hetzelfde maar het was te laat. En je kunt deze actie steeds als pech bestempelen.
6 is een mislukte molactie en hoort daar niet thuis.
« Laatst bewerkt op: 1-05-2019, 12:45:17 door Luc »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #6 Gepost op: 30-04-2019, 18:16:07 »
Mooi idee om een top 7 te maken, B&W!!! En dan voor elke finalist nog wel. ::bravo::

Bas bij de muur vond ik geweldig, leuk dat je dat aanhaalt. En niet eens omdat hij daar een stuk terug moet zijn gegaan (al spreekt dat wel boekdelen m.i.), maar vooral omdat hij een beschrijving geeft van een gebouw (de Rode Brug) dat Joeri en Elisabet eigenlijk had moeten leiden naar een heel ander gebouw (de One Pillar Pagoda). Echt jammer dat die fietstaxi-bestuurder niet mee wilde werken. ::ohno:: ::rofl::

Je geeft me wel inspiratie, ik ga ook eens nadenken over een top 7 van de Bas-lijst. ::ok::

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #7 Gepost op: 1-05-2019, 10:37:35 »
Bedankt voor de complimenten! ::bravo::

Leuk gedaan! Ja, die 900 euro in rook op laten gaan ruikt wel naar een molactie. Nu houd ik er niet zo van om van alles af te doen als nepmollen, maar ik denk toch dat dat hier het geval is. Bas deed geen enkele moeite om niet verdacht over te komen, door te doen alsof ie zijn best deed. Maar misschien was het risicovol mollen, kan ook. Ik geloof er pas in als het gezicht van Bas zondag uit de mist opdoemt bij de grote bekendmaking. ::gordijn::
Nepmollen zou eventueel kunnen, maar dan zou Bas juist willen dat Eva hem ziet. Dat doet Bas niet zo, want hij bukt 5 seconden voor tijd weer over z’n wokpan zodat hij goed bezig lijkt als Eva weer overeind komt.
Leuk gedaan ja! Ik moet wel zeggen dat ik 5 en 6 geen molacties vind, dus erg overtuigend vind ik het niet ;D. Een molactie is een actie waarbij een opdracht wordt "gemold" en er dus voorkomen wordt dat er geld verdiend word en de opdracht dus slaagt. Bij zowel 5 en 6 is dat niet het geval.
Daar heb je wel gelijk in ja. Ik had het eerst ook ‘7 redenen om ... te verdenken’ genoemd, maar ik vond die naam toch te saai waardoor ik het veranderde naar molacties. :P

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #8 Gepost op: 1-05-2019, 11:02:55 »
Allereerst vind ik dit een heel leuk idee, ik ben benieuwd hoeveel er overeen zullen komen met de molacties die getoond zullen wordt in de slotaflevering! Voor ik mijn mening over de molacties van Bas geef, wil ik nog even vermelden dat mijn mol op dit moment Elisabet is en ik Bas het minst verdenk van alle finalisten. Toch enkele bedenkingen bij deze molacties:
7. Het kan inderdaad een molactie zijn, maar ik zou het als mol toch iets anders aangepakt hebben. Er wordt inderdaad weinig geld verdiend in het 2de level, maar het laatste level is nog altijd beslissend of het geld verdiend wordt of niet en ik zou dan net als Elisabet mijn bezoeker gewoon zonder de geldkoffer laten vertrekken.
6. Dit zou ik dan de slechtste molactie ooit vinden. Het is ook op basis van deze opdracht dat ik hem al lang had afgestreept als mol. Het kan voor de mol inderdaad handig zijn om als meest voorname kandidaat gekozen te worden, omdat het dan zo goed als volledig van jou afhangt of er geld verdien wordt, maar Bas doet hier juist het tegenovergesteld van wat de mol moet doen. Bijna op je eentje €4000 verdienen als mol terwijl je dat makkelijk had kunnen verhinderen, kan voor mij echt niet.
5. Mooie theorie, maar ik zie het ook niet echt als een molactie, aangezien er geen geld mee gemoeid was, wat niet wegneemt dat de mol de gsm net als de kandidaten inderdaad ook als eerste wil vinden, om toch de briefing van Gilles te kunnen krijgen. Ik denk echter dat de mol hier ook niet wist waar de gsm juist lag, zodat er gelijke kansen waren voor de mol en de kandidaten om de gsm te vinden, anders zou het toch echt oneerlijk zijn. Daarbij zou hij zichzelf hier ook veel te verdacht mee maken. Het veranderen van gedacht over naar welke verdieping hij zal gaan en zijn gesprekje met Axel vind ik eigenlijk meer kandidaat, want je wil niet dat de andere kandidaat of de mol je achtervolgt naar dezelfde verdieping.
4. Dit is dan de eerst molactie waar ik het wel volledig mee eens ben en die ik echt geslaagd zou vinden. Het kan hier als mol heel handig zijn om als eerste aan de beurt te komen en zo veel verwarring te zaaien. Dat heeft Bas mooi gedaan.
3. Ook deze molactie vind ik echt goed. Ik kan hier niets tegenin brengen. Het is de perfecte positie voor de mol en Bas zaait opnieuw verwarring. Spijtig dat het niet echt veel heeft opgeleverd en er nog altijd redelijk veel geld verdiend is bij de social media foto's. Bij de brommers lag het ook niet aan hem dat er geen geld verdiend is.
2. Ook hier ben ik het grotendeels mee eens en hier heeft hij dan wel veel geld verloren als mol. Vooral bij het kiezen van het schilderij van de mol vond ik hem echt verdacht overkomen.
1. Het zou inderdaad een mooie molactie zijn en ik ben het hier ook grotendeels mee eens, maar wat mij een beetje doet twijfelen, is dat Eva hier bij hem zit en ze aan het einde van deze aflevering naar huis gaat. Het doet mij denken dat ze hem hierdoor heel verdacht vond en zeker wanneer hij ook nog eens als voorname kandidaat wordt gekozen. Raar dat ze dan toch naar huis moet...

Er zitten enkele mooie molacties tussen, maar hij zou voor mij toch een beetje een teleurstellende mol zijn, al kan de slotaflevering mij misschien nog verrassen. ;) Ik kijk al uit naar je overzichten van de 2 andere finalisten!

« Laatst bewerkt op: 1-05-2019, 11:04:48 door Mollenjager-DT »

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #9 Gepost op: 1-05-2019, 12:45:29 »
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ben ook benieuwd of Bas uiteindelijk de mol blijkt en of hij meer molacties had dan ik heb kunnen ontdekken.

7. Het kan inderdaad een molactie zijn, maar ik zou het als mol toch iets anders aangepakt hebben. Er wordt inderdaad weinig geld verdiend in het 2de level, maar het laatste level is nog altijd beslissend of het geld verdiend wordt of niet en ik zou dan net als Elisabet mijn bezoeker gewoon zonder de geldkoffer laten vertrekken.
Klopt wat je zegt, maar ik denk dat Bas erop vertrouwde dat de koffer niet meegenomen zou worden, omdat er vooraf geen afspraken waren gemaakt en zeker Elisabet per se haar bezoek wilde hebben.

6. Dit zou ik dan de slechtste molactie ooit vinden. Het is ook op basis van deze opdracht dat ik hem al lang had afgestreept als mol. Het kan voor de mol inderdaad handig zijn om als meest voorname kandidaat gekozen te worden, omdat het dan zo goed als volledig van jou afhangt of er geld verdien wordt, maar Bas doet hier juist het tegenovergesteld van wat de mol moet doen. Bijna op je eentje €4000 verdienen als mol terwijl je dat makkelijk had kunnen verhinderen, kan voor mij echt niet.
Op je eentje €4.000 verdienen, zo zou ik het niet noemen. Bas heeft met zijn leugen zo’n 9 minuten aan tijd verspeeld. Als Bruno zich eerder in de opdracht bijvoorbeeld niet had opgeofferd, dan zou de opdracht zeker zijn mislukt. Er was wel weer veel extra tijd over geweest als Elisabet de kaart niet was verloren. Het lag dus ook erg aan de rest hoe het uit zo komen qua tijd, en slagen en niet slagen zat hier heel dicht bij elkaar. Het lijkt mij risicovol om Bas af te strepen vanwege die eindsprint! :)

5. Mooie theorie, maar ik zie het ook niet echt als een molactie, aangezien er geen geld mee gemoeid was, wat niet wegneemt dat de mol de gsm net als de kandidaten inderdaad ook als eerste wil vinden, om toch de briefing van Gilles te kunnen krijgen. Ik denk echter dat de mol hier ook niet wist waar de gsm juist lag, zodat er gelijke kansen waren voor de mol en de kandidaten om de gsm te vinden, anders zou het toch echt oneerlijk zijn. Daarbij zou hij zichzelf hier ook veel te verdacht mee maken. Het veranderen van gedacht over naar welke verdieping hij zal gaan en zijn gesprekje met Axel vind ik eigenlijk meer kandidaat, want je wil niet dat de andere kandidaat of de mol je achtervolgt naar dezelfde verdieping.
Ik ben het eigenlijk wel met je eens ::ok::. Ik had deze half-molactie beter kunnen vervangen door Bas’ acties bij de vismemory of de escaperoomboot.

1. Het zou inderdaad een mooie molactie zijn en ik ben het hier ook grotendeels mee eens, maar wat mij een beetje doet twijfelen, is dat Eva hier bij hem zit en ze aan het einde van deze aflevering naar huis gaat. Het doet mij denken dat ze hem hierdoor heel verdacht vond en zeker wanneer hij ook nog eens als voorname kandidaat wordt gekozen. Raar dat ze dan toch naar huis moet...
Eva zat vooral in haar wokpan te staren, en het lukte haar zelf ook niet. Ik denk dus niet dat ze Bas enorm zou verdenken om een opdracht die haar zelf ook niet lukte. Weet je of Eva ergens heeft gezegd dat ze Bas verdacht vond?

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #10 Gepost op: 1-05-2019, 13:12:53 »
Eva zat vooral in haar wokpan te staren, en het lukte haar zelf ook niet. Ik denk dus niet dat ze Bas enorm zou verdenken om een opdracht die haar zelf ook niet lukte. Weet je of Eva ergens heeft gezegd dat ze Bas verdacht vond?
Ik houd zelf een overzichtje bij van wie wie als verdachte noemt in de afleveringen, al moet dit natuurlijk ook met een korreltje zout genomen worden door de montage die eraan vooraf gaat. In mijn tabel zie ik nu net dat ik voor Eva geen enkele verdenking heb kunnen opschrijven en ze dus nooit echt een verdachte heeft genoemd in de afleveringen. Nu ja, als ze er op Bas was uitgegaan, zouden ze dat natuurlijk ook niet laten zien door haar hem als verdachte te laten noemen. ;)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #11 Gepost op: 4-05-2019, 07:10:13 »
Ik vond het een leuk idee B&W, en heb ook maar eens op een rij gezet wat voor mij de 7 mooiste mol-acties van Mister Bas waren, als hij het is.

1. Tunnels
Ook al gaan alle hoge bedragen de pot in, ik vind dit de allermooiste omdat m.i. de kwaliteiten van Bas het meest tot zijn recht komen. Dat begint met het in twijfel trekken van de informatie van Axel over de verdwenen Elisabet. Even later maakt hij over de porto Kaat nog eens duidelijk dan hij denkt dat Axel liegt (en dat was ook zo). Kaat en Joeri worden zo nijdig op Axel, dat ze tegen hem liegen dat de eerste koker een booby-trap is. Axel, die dacht de pasvraag makkelijk mee te kunnen pakken, gaat twijfelen en moet door naar het eind van de tunnel om het dilemma te zien, en weer terug. Als hij bij exit 2 aankomt waar Bas staat, vraagt die of hij eruit wil komen, of nog doorgaat. Axel zit door alle haast die pasvraag op te halen stuk, dus die moet daar serieus over nadenken. Om hem verder te ontmoedigen, houdt Bas hem voor dat het volgende stuk 50 meter lang is (tunnel 3 was 35 m). En als Axel uiteindelijk vlak voor exit 3 nog eens gaat pauzeren, verzwijgt Bas dat het nog maar 5 meter is. Met alle respect voor Axel (en dat meen ik), maar volgens mij gebruikte Bas hem hier toch een beetje als speelbal om tijd te rekken, en wist hij ook nog eens Kaat en Joeri voor zijn karretje te spannen. Klasse gedaan! En zelf nog even 5 minuten zitten wachten in tunnel 2 (wat we niet hebben gezien, maar dat lijkt me iets voor de terugblik).
 
2. Vietnamees geen kunst
Weer zo’n geraffineerde. Het makkelijkste als Mol is om hier een goed schilderij te kiezen, en de bijbehorende zin te verknallen. Maar Bas draait het om. Hij kies een fout schilderij, en leert de foute zin zo goed uit zijn hoofd dat een deel ervan wordt herkend door mw. Hiem. ‘Als extra rookgordijn wil Bas eerst nog even een ander zinnetje, dat hij omdat het korter is makkelijk kan overdoen aan Elisabet. Intussen heeft hij Axel en Elisabet als een ijverige kandidaat geholpen aan een goed schilderij. Wetende dat het zonder goed oefenen op vooral de tonen van het Vietnamees heel lastig zal worden de bijbehorende zin duidelijk te maken. Elke zin begint met "Mw. Hiem...", en hoe verder in de zin, hoe moeilijker. Het begin en het einde blijven het makkelijkst plakken in het geheugen, maar de cruciale informatie zit in het midden. En dat is uiteraard net het stukje dat Bas herkenbaar eruit brengt. Er kon hier 3.000 euro verdiend worden, maar het resultaat was 0 euro. Wat ik vooral ook mooi vind, is dat Bas als Mol hier niet voor de makkelijkste weg heeft gekozen.

3. De muur
En weer zo’n juweeltje. Bas weer op een molse positie, waar hij ook invloed heeft op de 2 andere duo’s. Hij laat het spotten van de objecten vooral over aan Kaat (5 van de 7, Bas had er maar 1), maar bemoeit zich flink met de overdracht naar Axel en Joeri, zodat het lijkt of hij daar ook een behoorlijk aandeel in heeft gehad. Maar het meesterwerk van Bas zit in de beschrijving van de Rode Brug, gevonden door Kaat. Bas ziet een pagode, met zo’n rood dak, en heel belangrijk: een ladder met kinderen erop, en heel belangrijk: een eiland, met water. De tekening van Elisabet lijkt dan ook sterk op een heel ander monument: de One Pillar Pagoda. Helaas lijkt de bestuurder van de fietstaxi wel voorkennis anti-Bas te hebben, want hij fietst tòch naar de Rode Brug. Opvallend is dat Bas vlak hierna de One Pillar Pagoda vindt. Joeri en Elisabet er 2x naar toe sturen had 500 euro gescheeld, en als Kaat de Rode Brug niet had gevonden, hadden ze er misschien nu nog naar gezocht. Dan was er maar 500 euro in de pot gekomen, i.p.v. 1.500. Uit de montage valt op te maken dat Bas die Rode Muur in eerste instantie gewoon voorbij moet zijn gelopen. De beschrijving hierboven was allicht een noodplan, maar ik ben blij dat dat nodig was, anders hadden we dit moeten missen. 
« Laatst bewerkt op: 4-05-2019, 07:36:17 door Newbie2 »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #12 Gepost op: 4-05-2019, 07:16:41 »
4. De kooi
Deze heeft me de meeste hoofdbrekens van het seizoen gekost. Wat heeft Bas in vredesnaam uitgespookt, dat de kooi onder de kist zonk? Dit lijkt me iets voor de terugblik. Voorlopig moet ik het doen met een vermoeden, en verdachte omstandigheden. Bas gaat met Joeri, de traagste zwemmer. Hij heeft zo de juiste opdracht te pakken, het dichtst bij de boot, hij is er door Gilles pas op het strand over gebriefd. Bas komt aan, zwemt niet eerst om de kist heen, maar kijkt er meteen bovenop. Een duikbril, zit daar misschien een mesje in? Hij heeft zijn bril in elk geval op gehouden. Wat ook verdacht is, is dat Joeri minstens 4x naar de kooi duikt. Die hing er op dat moment nog vlak onder, dus 1x of 2x was genoeg om te zien dat er een slotje aanhing met een onbekende cijfercode, en dat er stokken in zaten. Dat laat me vermoeden dat Bas hem met een smoes nog een paar keer naar beneden heeft gestuurd, om boven ongezien zijn werk te kunnen doen. Voordat Joeri voor een 4e keer duikt, is Bas verhuisd van de korte naar de lange kant van de kist. Daar hangt hij ook als het touw knapt (de kist helt van hem af: heeft hij zijn benen om het touw eronder geslagen zodat er meer spanning op het touw komt?) en de kooi zinkt. Ik ben nieuwsgierig naar dit raadsel! Dus kom maar op in de terugblik.

5. Verfbom
Axel merkt ’s ochtends het konijn op. Maar Bas lijkt er op te hebben gewacht en staat meteen op om er naar toe te gaan. Dat konijn moet onder de aandacht komen, anders moet ‘de afvaller’ die avond gokken. ’s Avonds aan tafel zien we Bas in de luwte van Kaat, maar hij is wel actief. Hij opent eerst de discussie door wat vragen te stellen, en gaat vervolgens mee met Kaat om Eva terug te willen halen, waarmee hij bijdraagt aan de verdeeldheid aan tafel. Daar gaat al zeker geen eensgezindheid heersen. En om de spanning nog wat verder op te voeren, opent Bas de aanval op Ingrid als die Eva niet wil bellen met het slechte nieuws. Bij de twist (de afvaller is niet Eva, maar zit aan tafel) stond Bas al vanaf het begin aan de goede kant van de zaak. Een mooie beurt voor de Mol. Maar V3 hadden ze niet, dus die hadden ze dan moeten gokken. Hij vraagt als Eva terugkomt nog even of ze wel gezien heeft dat er ook mensen waren die haar wèl terug wilden hebben.

6. Bas bevrijden
Net als mijn nummer 4, heb ik ook hier alleen maar vermoedens over wat Bas gedaan kan hebben. Als die vermoedens niet kloppen, zakt hij weg uit mijn top 7. ;D In de montage zijn verschillende ‘vreemde schutters’ te zien (verschillende personen, terwijl het om dezelfde schutter zou moeten gaan). Ook heeft Bas zijn bed open gebroken, en lijkt hij bij zijn bevrijding te weten waar zijn geweer staat. Mijn vermoeden is dus dat hij mogelijk zelf heeft mee geschoten op de kandidaten. Maar de montage suggereert ook dat elk van de schutters de cameraman kan zijn geweest, dus er is maar garantie tot de voordeur. Verder verdacht aan Bas hier vind ik: als Joeri en Elisabet de tunnel inkomen, roept Bas al uit de verte: “Joeri!”. Hoe kon hij weten dat die nog bij de groep zat? En we zien Bas ook nog eventjes in zijn element. Hij heeft een uur de tijd gehad om een smoes te verzinnen, maar die is al net zo lekker doorzichtig als zijn konijnenleugen. Dat lokt meteen discussie uit. Ook na het vinden van de vrijstelling lijkt hij met een rare struikelpartij het conflict op te zoeken. Als die acties op niets uitlopen kan hij alleen nog rekenen op de laatste schutter vlakbij de jeep, waar hij dan alleen aan moet zien aan te komen om de meeste kans te hebben geraakt te worden. (Eventueel mocht Bas ook de opdracht gewoon laten slagen, omdat de groep zo uitstekend werk had geleverd).
« Laatst bewerkt op: 4-05-2019, 07:26:26 door Newbie2 »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #13 Gepost op: 4-05-2019, 07:17:22 »
7. Vietnamees koken
Omdat dit de eerste opdracht van Bas was als Mol, die hem als Mol een goede start gaf, moet hij in mijn top 7! Bas biedt zich als eerste aan voor het koken. Hij is perfectionist: de kleur van de dipsaus van Kaat is niet goed. Daar moet nog een scheutje garnaalpasta bij. Bij de overdracht gaat het helemaal fout. Bas valt Kaat, die goed begint over wat ze al hebben klaargemaakt, in de rede. De dipsaus wordt zo vergeten. Het wordt chaos, want Bas wil beginnen met "het eindgebeuren". Bas komt pas in de TV-room op het idee dat ze helemaal niet hadden moeten gaan koken, maar gewoon alles klaarleggen.

Andere favorieten van mij zijn nog 8. modieuze stadsmensen, waar hij nog even al zijn talenten als Mol kon laten zien: perfectionisme, tijdrekken, meegaan met verkeerde ideeën, zelf met nog wat absurde ideeën komen, en conflict uitlokken. En ook 9. avatars vind ik goed gespeeld, naar ik vermoed weer een idee geplant in het hoofd van Kaat (een ander talent van hem), en later nog even laten weten aan Joeri dat zij met dat idee kwam. Maar goed, ik zit al aan mijn taks. :)

En nu maar hopen dat Bas de Mol is, ander sta ik hier mooi voor joker! ::rofl:: Ik ben trouwens ook heel benieuwd naar wat Axel- en Elisabet verdenkers als de 7 mooiste acties van hun Mol zien. Dus misschien wil iemand uit die tunnels het ook eens proberen.
« Laatst bewerkt op: 4-05-2019, 07:27:57 door Newbie2 »

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #14 Gepost op: 4-05-2019, 09:25:04 »
Het werd aangekondigd en voorgesteld als een 2e overzicht finalisten maar tot dusver is het alleen maar een 2e Bas topic. Krijgen we nog de 7 molacties van Axel en Elisabet B&W? ::)
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #15 Gepost op: 4-05-2019, 09:45:55 »
B&W zou kijken of het nog zou lukken, maar misschien is dat niet het geval. Er staat denk ik Axel- en Elisabet-verdenkers niets in de weg om zelf met hun favorietenlijstjes te komen, in dit topic. Het lijkt me ook leuk om ze van alle drie te kunnen lezen.
Verder viel mij op dat de aanwijzingen bij deze opdracht dezelfde kleuren hadden als het schilderij van de mol. Zwarte achtergrond met een donkerrood kruis.
En de armband van Bas was zwart, en hij had een geweer met rode dop. ::vergroot::
« Laatst bewerkt op: 4-05-2019, 09:53:41 door Newbie2 »

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #16 Gepost op: 4-05-2019, 09:53:32 »
B&W zou kijken of het nog zou lukken, maar misschien is dat niet het geval. Er staat denk ik Axel- en Elisabet niets in de weg om zelf met hun favorietenlijstjes te komen, in dit topic.
..

Tja, beetje vreemde gang van zaken. Wie A zegt door dit topic aan te maken moet ook B zeggen denk ik dan. Zoniet, knip-plak alles lekker naar het Bas topic want daar hoort de discussie tot nu toe thuis. ::ok::
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #17 Gepost op: 4-05-2019, 09:56:56 »
Tja, beetje vreemde gang van zaken. Wie A zegt door dit topic aan te maken moet ook B zeggen denk ik dan. Zoniet, knip-plak alles lekker naar het Bas topic want daar hoort de discussie tot nu toe thuis. ::ok::
Ik zal als Elisabet-verdenker proberen om vandaag nog een overzichtje aan te maken van haar meest verdachte acties.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #18 Gepost op: 4-05-2019, 12:20:02 »
De 7 molacties van... Axel

7. Brokkenpiloot



Axel stapelde veel goedkoop wc-papier, wilde risico nemen met de X3- of X0-vaas, nam niet de X2-tv, gokte en koos de :2-boot en slaagde niet in het brommerexamen. Toch deed hij dit alles op zo'n manier dat Bruno hem niet ging verdenken en die avond naar huis moest.

6. In het koninkrijk der shit



Axel doet alsof hij "praten is zilver, zwijgen is goud" niet overtuigend vindt en zoekt naar iets met "verwonderd" en "tweede en eerste". De smileys met twee ogen dicht, één oog dicht en een mannetje met een kroontje doen kennelijk wel een belletje rinkelen want Axel zegt: "in het koninkrijk der... shit" en laat Joeri het afmaken zonder de belangrijkste trefwoorden blinden en eenoog te noemen. Ochtendstond ís volgens Axel goud in de mond en water moet naar de kerk gebracht worden. Axel stelt meermaals voor om een klein varkentje te pakken waardoor er mogelijk minder werkwoorden gepakt worden en het vormen van een lange zin moeilijker wordt. Uiteindelijk wordt ongeveer de helft van het te verdienen bedrag verdiend. Axel tegen Joeri: "Goed gedaan, gast".

5. Rapinjet



Bij alle drie de kunstvragen doet Axel in de auto een verkeerde suggestie. Hij wijst een verkeerd schilderij aan als laatste zelfportret van Van Gogh maar gaat net als Elisabet met Bas mee die het juiste aanwijst. 'De Zingende Vis' wordt direct door Bas en Elisabet herkend waarna Axel zegt dat er op een ander werk ook veel visjes staan. Ook wijst Axel een fout werk aan als zijnde van Rubens en Bas gaat hierin mee. Axel verzint het ezelsbruggetje 'snel in vliegtuig -> rapinjet' voor iets dat uitgesproken moet worden als 'raktienje'. Hij maakt in de auto indruk met zijn speciale gave om alle woorden direct omgekeerd uit te kunnen spreken, maar beter had hij meer tijd besteed aan het leren van de Vietnamese uitspraak en de anderen minder afgeleid. Bij de keuze voor het molschilderij opent hij de discussie door het juiste schilderij als amateuristisch neer te zetten, waarna hij vooral mee kan gaan in de consequent foute keuze van Bas, maar niet zonder hier en daar wat te nuanceren en twijfel te spelen. Je wilt als Mol niet dat degenen die jou verdenken makkelijk het schilderij kunnen kiezen dat jij juist niet aanwijst.

4. Faxel



Axel en Martijn zwemmen naar de kist waar een fakkel in blijkt te zitten. Doordat ze aan de kist gaan hangen kantelt deze en wordt de fakkel nat. Axel raadt Martijn aan om zijn zwemvest op te blazen als hij dit nodig vindt. Dit doet Martijn waardoor er 5 minuten van de tijd afgetrokken wordt. Nadat in de slotfase van de opdracht enkele minuten zijn verstreken waarin Eva de natte fakel aangestoken krijgt maar zij en Martijn er niet in slagen om het touwtje door te branden om het laddertje naar beneden te laten vallen, neemt Axel de fakkel over en slaagt hij hier wel in. Kaat: "Oh my god, held!" Maar de echte held is Joeri die de Mol een hak zet. Ook zonder de derde ontbrekende sport in het laddertje die Axel bij zich houdt weet Joeri de boot te beklimmen en Elisabet en Bruno te bevrijden zodat met nog enkele minuten over op de misthoorn kan worden geblazen. Martijn die veel met Axel optrok moet kort erna het spel verlaten.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] 7 molacties van...
« Reactie #19 Gepost op: 4-05-2019, 12:20:42 »
3. Ja, verfboem hè...



Axel spreekt zich na Elisabet, Martijn en Ingrid ook uit tegen het terughalen van Eva. Hij vraagt of Kaat ook iemand anders dan Eva zou terughalen. Kaat weet dat niet zeker, waarmee voor Axel de kous af is. Axel waarschuwt dat als ze fouten antwoorden ingeven er ook nog geld uit de pot gaat. Eva kiest er - gesterkt door de beslissing om haar niet terug te halen - voor om voor zichzelf te kiezen en te liegen over de konijnen. Ze belt door dat niet zij de afvaller is maar één van de kandidaten aan tafel. Eva belt twee verkeerde konijnen door en de groep volgt haar instructies waardoor de verfbom ontploft, de 3000 euro niet verdiend wordt, er zelfs 2x 1000 = 2000 euro uit de pot gaat en Eva twee pasvragen krijgt. Ook wordt er geen groepsvrijstelling verdiend en moet uitgerekend Ingrid die net 24 uur met Axel had opgetrokken naar huis. Het was Axel die een dag eerder het konijn opmerkte. Ook is het Axel die aan tafel vraagt hoe Eva het juiste getal kon vinden waarop ze over het herkennen van het konijn vertelt. Axel maakt hier als Mol slim gebruik van om mee te kunnen gaan in de fouten van Eva.

2. Modespecialist



Bij de outfit kiezen doet Axel álles volgens het molboekje: bij outfit 1 van Bas en Elisabet eerst stellen dat het niet lelijk was, dan meegaan met Joeri in de goede richting, dan twijfelen en een opening creëren om fout te kiezen. Bij outfit 2 diverse argumenten uit de kast trekken om te ondersteunen dat het van Bas en Elisabet zou zijn: het plastic waar ze het over gehad hebben, makkelijker te maken, direct meegaan met Joeri's opmerking dat het westerser is, nog een extra argument er overheen: dat de eerste outfit langer was zoals de mensen hier zouden dragen. Dan een kleine twijfel over het roze voor de vorm en daarbij benoemen dat het juist misschien is om ze in de war te brengen. Kortom: Axel wil duidelijk voor 1 kiezen, maar speelt qua gedrag/houding nog wel of hij twijfelt, net zoals hij bij de keuze voor het molschilderij deed met het verschil dat hij hier onder meer druk de leiding moest pakken. Vervolgens lijkt het of Axel het liefst Joeri het foute antwoord wil laten geven, of in ieder geval samen.

1. Twee zwijnen



Ingrid kiest Axel om een duo mee te vormen en zal hem dus wel goed in de gaten willen houden. Ze laat duidelijk weten dat ze een bed vanavond het belangrijkste vindt. Zowel Kaat en Eva als Axel en Ingrid varen de grootste koker (1500 euro) om pinda's te pellen voorbij. Elisabet en Martijn zijn hier boos om. Axel zegt tegen Ingrid dat hij denkt dat Elisabet en Martijn geen pinda's gaan pellen. Ingrid denkt van wel maar ze heeft ongelijk. Elisabet en Martijn nemen zelfs hun zak pinda's niet mee. Ingrid zegt dat ze niet voor 100 euro pinda's pellen een bed wil verspelen en wil doorvaren. Axel zwijgt en denkt na. Hij wil als Mol het liefst als laatste aankomen omdat de kans dan het grootst is dat Ingrid op zal geven en er geen geld verdiend wordt. Wanneer Elisabet en Martijn hen naderen blijkt dat zij geen pinda's bij zich hebben. Elisabet is niet blij dat ze met een reptiel moeten slapen en als laatste aan zouden komen als ze ook nog zouden pellen. Axel grijpt dit aan en doet een vreemde move die een gedurfde molactie is: "Jullie het bed, 500 euro en een reptiel." Axel wil ze dus voor laten gaan en stelt aan Ingrid voor om een beetje te pellen. Dit doen ze. Elisabet tegen Martijn: "Waarom pellen ze nog? Ze kunnen straks nog op de grond belanden." Elisabet - die de finale zal bereiken - merkt dus terecht op dat de actie van Axel vreemd is.

Axel laat Ingrid op de uitkijk staan om te kijken of Kaat en Eva al naderen terwijl hij pinda's pelt. Na 100 euro gaan ze verder. Axel heeft moeite met roeien en klaagt dat hij al een blaar heeft (die later inderdaad te zien is). Ze worden ingehaald door Kaat en Eva en zullen op de grond moeten slapen. Ingrid tegen Axel: "No hard feelings. Ik weet echt dat je je best hebt gedaan."

Axel en Ingrid kiezen voor het grote dier. Het blijkt een varken te zijn waarvan Ingrid juist hoopte dat het dit niet zou zijn. Toch houden ze het vol met het varken en valt Axel zelfs in slaap. Maar zijn gesnurk wekt Ingrid die daarop besluit om op te geven. Axel: "Ik snurk niet hard." Ingrid: "Ik slaap nog liever met dat zwijn." (...) Ingrid: "Vind je het oké dat we naar een bed verhuizen?" Axel: "OK." De 600 euro gaat verloren. Axel molt hier gedurfd, effectief en toch ook subtiel genoeg zodat Ingrid hem zelfs gaat vertrouwen. Ze zou de volgende afvaller zijn, maar zeker niet de laatste afvaller die een opdracht alleen met Axel speelde.