Auteur Topic: Marco's final words  (gelezen 16464 keer)

Offline marco polo

  • Forumlid
  • ontdekkingsreizen is een kunst
Marco's final words
« Gepost op: 13-12-2003, 15:32:39 »
Op het moment dat mijn medefans zich klaarmaken voor het slotfeest van de Planetrace, moet ik op een aangepaste manier u de laatste woorden meedelen over de Race van dit jaar.

Ik weet dat het als Mosterd na de maaltijd komt (Ik weet teminste waar die mosterd vandaan komt ), mar hoop dat er in afwachting van de sfeerverslagen van het slotfeest toch nog mensen zijn die hier voorbijkomen en dit lezen.

jong geleerd is oud gedaan, was ik maar jong gebleven

Offline marco polo

  • Forumlid
  • ontdekkingsreizen is een kunst
Re: Marco's final words
« Reactie #1 Gepost op: 13-12-2003, 15:33:13 »
Finale Planetrace 2003.

Een Finale brengt bij mij meteen de associatie met tromgeroffel en saluutschoten.
Een finale is dat wat je als laatste brengt, waarmee je de omstanders nog een keer hun mond laat openvallen. Andere omschrijving voor een finale zin bijvoorbeeld apotheose en eindstreep. Vooral dit laatste geeft me een dubbel gevoel want datgene wat we zojuist hebben meegemaakt is beeindigd (En iets wat eindigt is nooit echt leuk, of het moest al erg zijn toen het bezig was).

Een goede finale is als de kers op een goede slagroomtaart. De bakker plaatst deze vol trots op zijn eindproduct. (In deze tijden zijn het echter meer teksten als prettige feestdagen die op de taart geplaatst worden dan kersen). Maar de bedoeling van een finale is een sluitstuk , een bekroning , een ontknoping. En dat laatste was het zeker afgelopen dinsdag , want toen zou er eindelijk bekend worden wie Planetrace 2003 zou winnen en wie de opvolger zou worden van Stefan (Enkel als winnaar, niet als persoonlijke vervanger van ).

Het werd een finale voor Planetrace en voor mijzelf. Voor Planetrace moet ik zeggen dat de kers al was uitgedeeld in de Serrengetti (Was een leuke woordspeling geweest het einde werd bereikt op de eindeloze vlakte ). Alles wat daarna nog gebeurde was een extra toegift (En helaas zijn toegiften meestal van mindere kwaliteit). De echte finale in Nederland heeft mij dan ook niet echt geraakt, laat staan dat ik tromgeroffel en saluutschoten heb gehoord.

Bij een einde hoort ook een overzicht.  Planetrace, weinig race, veel schitterende beelden en een leuke sfeer tussen de deelnemers (Ook ruzie in een groep kan heel prettig zijn om naar te kijken)

Voor mezelf is er nu ook een soort finale gekomen. Terwijl mijn medefans puzzelden op de sites en met de hints, bracht ik menig uurtje door om te denken over hoe ik bepaalde zaken kon aankaarten, zonder grof of betweterig over te komen. Ik hoop dat ik daarin redelijk geslaagd ben. Voor mij was PR 2003 als volgt: een gezellige bende zowel op tv als op het forum. Ik ben dankbaar daar een deel van te zijn geweest. Verder heb ik niemand met opzet gekwetst en is alles wat ik zag ontschoten aan mijn brein en berust zelden of nooit op de werkelijkheid.

Dat Ellen op het laatst zegt een verliezer te zijn, doet me zelfs verdriet. Want in mijn ogen is het het avontuur wat je rijk maakt en niet het geld (Dat kunnen IK en PP makkelijk zeggen, hij heeft 20.000 euro in zijn backpocket en ik een contract om een boek uit te brengen).

Laat ik voor ik emotioneel wordt , maar afsluiten met het slotwoord der slotwoorden. Tot de volgende keer???

« Laatst bewerkt op: 13-12-2003, 15:43:13 door marco polo »
jong geleerd is oud gedaan, was ik maar jong gebleven

Offline marco polo

  • Forumlid
  • ontdekkingsreizen is een kunst
Re: Marco's final words
« Reactie #2 Gepost op: 13-12-2003, 15:38:55 »
Wat me opviel in de laatste raceweek:

  • Ellen ziet Pp als minst grote concurrent (Een anatomisch incorrecte beslissing)
  • Om 4 uur ’s ochtends heeft Tim een verrassing voor de finalisten : een ballonvaart (Zelf vond ik het verrassend om te zijn dat Ellen er om 4 uur “s ochtends  snoeziger uitziet dan overdag, iets wat niet van alle vrouwen gezegd kan worden)
  • Hoe mooi de Serrengetti is kan je pas echt zien vanuit een ballon, 1 woord past hier maar voor werelds.
  • Op de markt is je gulden een daalder waard, moet Planetrace gedacht hebben (Hoe dit spreekwoord in de moderne Euro luidt is mij niet bekend), toen er wederom een markt bezocht werd.
  • Ellen scoort het eerst de big five, maar heeft in de ruilhandel haar broek verloren (Kan PeterPaul eindelijk een keer de broek aan hebben )
  • Ik vraag me of af PP zijn eigen schooltijd net zo leuk vond, dan de keer dat hij nu terug naar school moest.
  • “Holland likes to help” weet Ellen de Tanzaniaanse kindjes te zeggen (Vertel dat eens tegen de EU-ministers in de Europese top die op dit moment gaande is )
  • PP heeft van de hernieuwde kennismaking met school 1 ding geleerd : Niet steeds maar te racen en te streven (Dat zo leven makkelijker valt met 20.000 euro in je zak is duidelijk)
  • Een finale moet je op neutraal terrein spelen en dus is Zwitserland een goede keuze.
  • “Gokken aan het water” is net als prikken op een onleesbare kaart iets vaags.
  • Na het ongeval in Chili met het volgen van een gids, laat Planetrace zien dat ze lef hebben en ze laten opnieuw de avonturiers een gids volgen (Met gids bedoel ik in deze een persoon die de weg wijst, niet zo’n handig boekje waar de avonturiers veel aan zouden hebben gehad)
  • Ondanks dat Ellens lichaam aan de ijle lucht ten onder gaat en ook de druk bij PP te groot wordt, komen ze  op tijd bij Tim aan, na de tocht met de sneeuwschoenen (Zou ook slordig zijn geweest te laat in Zwitserland, het land van alle klokken )
  • De kloof die de deelnemers moeten oversteken is niet de kloof tussen de karakters van hen beiden maar een echte kloof tussen 2 bergen.
  • Deze proef valt PP door zijn fysieke situatie zwaar (Doordat hij zwaarder is werd het zwaarder, logisch toch).
  • PP brengt in het vloeken mannelijke geslachtsdelen van edele dieren ten tonele (Voor de vrouwelijke geslachtsdelen houdt hij zich bij het menselijke ras)
  • PP blijkt de verhalen van Marco Polo gelezen te hebben en erkent dat hij al heel wat grenzen heeft overschreden.( Zie Marco Polo's eerdere verhalen hier op de site)
  • Planetrace laat de finalisten ipv lang lopen dit keer Langlaufen
  • PP zegt op de berg achter de gids te blijven voor de wind (Is het dit keer Marco Polo zelf die sneeuwblind is , of vertoont zijn video weer eens kuren, want ik zie toch echt PP voorop lopen op de berg )
  • PP geeft aan geen ezel te zijn (Iets van ezels met stenen en het cijfer 2) als we hem op de berg zien met een bril op .
  • [/list

« Laatst bewerkt op: 14-12-2003, 22:10:01 door mapel »
jong geleerd is oud gedaan, was ik maar jong gebleven

Offline marco polo

  • Forumlid
  • ontdekkingsreizen is een kunst
Re: Marco's final words
« Reactie #3 Gepost op: 13-12-2003, 15:40:40 »
De eliminatie ronde.

  • Citta sprak over PP als een wijf in mannenkleren die erg veel zeurt (Bij welk geslacht dat zeuren hoort , laat ze dus wijselijk in het midden )
  • Michele heeft het ook over het doorbreken van persoonlijke grenzen (Zij was reeds eerder afgevallen en had dus alle tijd om de tactieken van mijn verhalen toe te  passen )
  • HJ heeft voortdurend in de clinch gelegen met PP en koos dus duidelijk voor Ellen
  • Vincent gaf een prachtige opsomming over PeterPaul: PP is gewoon directer dan de meeste mensen en dat geeft vaak reden tot irritatie (Hiermee werpt Vincent zich op om Ilse te vervangen volgend jaar. Een analyse die wel klopt , sjiek )
  • De stem van de fans bepaalt en PP wint de Planetrace 2003



Zo eindigt Planetrace 2003. Ik dank alle betrokkenen aan deze race op het forum, achter de schermen en waar dan ook.  Apart wil ik de avonturiers bedanken dat zij voor 5 weken hun leven hebben willen geven aan deze reeks en dat zij met al hun eigenaardigheden voeding wilden geven aan mijn kritische stukjes..

Dank hiervoor.

Marco Polo
jong geleerd is oud gedaan, was ik maar jong gebleven

Offline Marretje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Marco's final words
« Reactie #4 Gepost op: 14-12-2003, 11:33:21 »
Dankie mr. Polo voor een heerlijke afsluiting van dit 5 gangen diner.   ::ok::
Ik heb heb er van genoten en voel me voldaan.  :P

Tot de volgende keer.  :-*

Offline PPL

  • Erkend Insider
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Marco's final words
« Reactie #5 Gepost op: 14-12-2003, 11:46:49 »
Een toevoeging Marco,

"Mensen zijn nooit hun gedrag!!"

Peter-Paul

Om Ilse nog een laatste verveling te bezorgen; Het zijn allemaal BIKKELS!!

Offline marco polo

  • Forumlid
  • ontdekkingsreizen is een kunst
Re: Marco's final words
« Reactie #6 Gepost op: 14-12-2003, 16:16:40 »
Maar gedragingen zijn wel menselijk. en het gedrag is een van de ontelbare facetten die elk mens uniek maken. En laat nu net de uniekste avonturier deze race gwonnen hebben. Nu alles voorbij is mag ik mijn voorkeur laten horen   ;D

jong geleerd is oud gedaan, was ik maar jong gebleven

Offline Marretje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Marco's final words
« Reactie #7 Gepost op: 14-12-2003, 20:11:18 »
Maar gedragingen zijn wel menselijk. en het gedrag is een van de ontelbare facetten die elk mens uniek maken. En laat nu net de uniekste avonturier deze race gwonnen hebben. Nu alles voorbij is mag ik mijn voorkeur laten horen   ;D



 ;D ;D ;D

Offline amazone

  • Erkend Insider
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Marco's final words
« Reactie #8 Gepost op: 14-12-2003, 21:08:16 »
Finale Planetrace 2003.

Een Finale brengt bij mij meteen de associatie met tromgeroffel en saluutschoten.
Een finale is dat wat je als laatste brengt, waarmee je de omstanders nog een keer hun mond laat openvallen. Andere omschrijving voor een finale zin bijvoorbeeld apotheose en eindstreep. Vooral dit laatste geeft me een dubbel gevoel want datgene wat we zojuist hebben meegemaakt is beeindigd (En iets wat eindigt is nooit echt leuk, of het moest al erg zijn toen het bezig was).

Een goede finale is als de kers op een goede slagroomtaart. De bakker plaatst deze vol trots op zijn eindproduct. (In deze tijden zijn het echter meer teksten als prettige feestdagen die op de taart geplaatst worden dan kersen). Maar de bedoeling van een finale is een sluitstuk , een bekroning , een ontknoping. En dat laatste was het zeker afgelopen dinsdag , want toen zou er eindelijk bekend worden wie Planetrace 2003 zou winnen en wie de opvolger zou worden van Stefan (Enkel als winnaar, niet als persoonlijke vervanger van ).

Het werd een finale voor Planetrace en voor mijzelf. Voor Planetrace moet ik zeggen dat de kers al was uitgedeeld in de Serrengetti (Was een leuke woordspeling geweest het einde werd bereikt op de eindeloze vlakte ). Alles wat daarna nog gebeurde was een extra toegift (En helaas zijn toegiften meestal van mindere kwaliteit). De echte finale in Nederland heeft mij dan ook niet echt geraakt, laat staan dat ik tromgeroffel en saluutschoten heb gehoord.

Bij een einde hoort ook een overzicht.  Planetrace, weinig race, veel schitterende beelden en een leuke sfeer tussen de deelnemers (Ook ruzie in een groep kan heel prettig zijn om naar te kijken)

Voor mezelf is er nu ook een soort finale gekomen. Terwijl mijn medefans puzzelden op de sites en met de hints, bracht ik menig uurtje door om te denken over hoe ik bepaalde zaken kon aankaarten, zonder grof of betweterig over te komen. Ik hoop dat ik daarin redelijk geslaagd ben. Voor mij was PR 2003 als volgt: een gezellige bende zowel op tv als op het forum. Ik ben dankbaar daar een deel van te zijn geweest. Verder heb ik niemand met opzet gekwetst en is alles wat ik zag ontschoten aan mijn brein en berust zelden of nooit op de werkelijkheid.

Dat Ellen op het laatst zegt een verliezer te zijn, doet me zelfs verdriet. Want in mijn ogen is het het avontuur wat je rijk maakt en niet het geld (Dat kunnen IK en PP makkelijk zeggen, hij heeft 20.000 euro in zijn backpocket en ik een contract om een boek uit te brengen).

Laat ik voor ik emotioneel wordt , maar afsluiten met het slotwoord der slotwoorden. Tot de volgende keer???



Marco,

Ik heb ettelijke malen aangegeven dat ik me juist een winnaar (van de eer en roem) voelde maar een verliezer van het geldbedrag weliswaar.

Ik denk dus dat je niet helemaal goed hebt opgelet...

Overigens heb je ook mooie dingen gezegd  ::ok::

Groet,
Ellen.

Offline marco polo

  • Forumlid
  • ontdekkingsreizen is een kunst
Re: Marco's final words
« Reactie #9 Gepost op: 14-12-2003, 22:26:21 »
Amazone wat weegt er zwaarder op jouw balans , de rijkdom van de ervaring of de rijkdom van het geld.. Jij zegt een verliezer te zijn, daarmee geef je aan dat je het missen van de eindpot belangrijk vindt. Tuurlijk is dat zo. Maar wat je altijd mee zult nemen is wat je de afgelopen 5 weken is overkomen zowel in den vreemde als de steun van het thuisfront. En dat zal langer meegaan dan de technische levensduur van het papier waarop PPs cheque is gedrukt  ;)

Of ik het dan niet helemaal goed begrepen hebt, of dat ik probeerde om wederom een leuke opmerking te plaatsen, laten we maar in het midden.

Voor mij zijn alle avonturiers winnaars.  ::ok::
jong geleerd is oud gedaan, was ik maar jong gebleven