Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390446 keer)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2200 Gepost op: 3-03-2022, 18:41:51 »
Lekker makkelijk om de Brabanders en Limburgers de "schuld" te geven. De overheid stond dit gewoon toe. Dus als je ondernemer bent gaat je kroeg open, aangezien carnaval voor mega veel omzet zorgt. Als je jong bent en zin hebt in een feest na 2 jaar doe je dat ook.

Ik ben zelf een Brabantse, dus daarom dat ik dit voorbeeld noem. Ik ben gewoon verbijsterd door wat ik heb zien gebeuren. Nogmaals ik snap heel goed dat ondernemers hun zaak hebben opengegooid. Ik snap gewoon niet waarom zoveel mensen alle remmen hebben losgegooid (met alle risico's van dien).

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2201 Gepost op: 3-03-2022, 18:47:09 »
Misschien omdat de regering heeft besloten dat Covid niet meer bestaat?  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2202 Gepost op: 3-03-2022, 19:01:45 »
Thankxx ::hug::

Voor de grote feesttenten moest je getest zijn.

Ik ken ook genoeg mensen die carnaval zijn wezen vieren en niets hebben opgelopen.
En alles is open gegaan. Alleen is de nadruk op carnaval leggen qua media ook makkelijk.

En ja, heb ook foto's gezien dat het veel te druk was, maar ook veel werd buiten gevierd.

Maar na de Formule 1 enz zag je ook een opleving. Denk dat alle grote evenementen en/of kleine ruimtes lastig blijven.

Dadelijk gaan scholen weer starten dus begint daar ook weer een stijging.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2203 Gepost op: 3-03-2022, 19:30:05 »
Scholen zijn al bijna een week weer open (in het noorden).
Wit is ook een kleur!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2204 Gepost op: 3-03-2022, 19:40:54 »
En in het zuiden en het midden niet. Goed verhaal ::ok::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2205 Gepost op: 3-03-2022, 19:57:51 »
Ik ben zelf een Brabantse, dus daarom dat ik dit voorbeeld noem. Ik ben gewoon verbijsterd door wat ik heb zien gebeuren. Nogmaals ik snap heel goed dat ondernemers hun zaak hebben opengegooid. Ik snap gewoon niet waarom zoveel mensen alle remmen hebben losgegooid (met alle risico's van dien).

Hmmja. Ik kan hier alleen op persoonlijke titel praten want ik ben ook 2 dagen carnaval wezen vieren. Ik heb 5 weken geleden al corona gehad en ik waande me daarom wel een soort van veilig. Voorlopig terecht  ;)

Wat mijn afweging zou zijn geweest als ik geen corona gehad zou hebben zullen we nooit weten  :P

Heel eerlijk; met het huidige beleid en deze variant gaat iedereen toch wel een keer corona oplopen. Of we dat moeten willen is de vraag. De regering zegt "ga maar los". Het vraagt dan voor veel mensen een te grote opoffering om thuis te blijven om de kwetsbare groep te beschermen. En ook ik maak me daar blijkbaar schuldig aan. ::sorry::
You'll never walk alone

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2206 Gepost op: 3-03-2022, 21:02:10 »
Nieky, je hoeft je zeker niet schuldig te voelen (virtuele knuffel). Het is ook onze regering die alles los heeft gegooid en mensen die geheel binnen de regels handelen. Ik neem ook niemand individueel iets kwalijk. Ik vraag me alleen af waarom ik de laatste maanden zo mijn best heb gedaan om een besmetting te voorkomen. Ik heb bijna onder een steen geleefd om maar te zorgen dat ik overeind blijf (sta voor de klas waar niemand gemist kan worden). Gezien die maandenlange behoedzaamheid die best wat kruim heeft gekost, voelt dit als stank voor dank. Nogmaals ik neem niemand persoonlijk iets kwalijk; iedereen handelt nu gewoon binnen de geldende regels.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2207 Gepost op: 4-03-2022, 13:05:28 »
Ik snap ook goed waarom veel mensen zich soort van "genaaid" voelen.

Ik ben echt super voorzichtig geweest al die tijd. Ook omdat ik zelf natuurlijk in een chronisch ziek zijn val.

Dus ik snap als alles los mag qua regels dat mensen dat vol gas doen.
Zeker in Brabant en Limburg waar carnaval volksfeest 1 is. Ik ben er vanaf geboorte mee besmet  ::rofl::

Ik hoor ook bijvoorbeeld bij verpleging/mensen die in ziekenhuizen werken het dubbele gevoel. We moeten zo oppassen, maar ff alle remmen los. En dan uiteindelijk toch gaan.

Maar goed, voor hetzelfde loop je het op bij de supermarkt. Als ik lees hoe snel deze variant zich verspreid is er ook wellicht geen ontkomen aan???

Als voorbeeld... De verpleging wordt nu getest en positief, maar komt wel werken omdat er een tekort is.
Met een positief geteste partner mag er wel gewerkt worden met een negatieve thuistest.

Dus hoe veilig ik ook probeer te doen.....
Ik blijf het een lastig iets vinden .

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2208 Gepost op: 15-03-2022, 14:33:57 »
@Syllie misschien had je dit al gezien hoor, maar zou dit vaccin voor jou misschien wel een veilige optie zijn? https://www.nu.nl/coronavirus/6189226/in-eerste-weekend-maakten-500-mensen-afspraak-voor-coronaprik-met-novavax.html
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2209 Gepost op: 15-03-2022, 15:34:42 »
Ik zag het artikel voorbij komen in mijn nieuwsfeed.
Heb mezelf nog niet ingelezen waarin dat vaccin anders is dan Janssen of Astra.

Maar voor nu hopelijk even genoeg antistoffen door Corona zelf. Ga van de week eens inlezen. Thanks

Al is het voor mij vaak niet zozeer de allergische reactie op iets, maar het wel slecht genetisch verwerken van medicijnen en het extra ziek zijn daardoor en crash en steeds verder achteruit daardoor ga. Daarom wil ik ook liefst zo min mogelijk medicatie. Al is dat soms wel noodzakelijk.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2210 Gepost op: 23-03-2022, 20:14:40 »
Nu vrijwel alle maatregelen sinds vandaag zijn afgeschaft, wil ik graag onderstaand twitterdraadje delen (van Chantal Bleeker-Rovers, een hoogleraar uitbraken van infectieziekten die verbonden is aan het Radboud UMC): https://twitter.com/BleekerRovers/status/1506518211130540032

"Ook nu vandaag meer maatregelen verdwijnen is COVID niet voorbij. Het oude normaal bestaat niet meer: er is een nieuw “normaal” met mogelijk meerdere COVID-golven per jaar, niet in plaats van maar extra bovenop bekende jaarlijks terugkerende infectie-uitbraken zoals griep.

Meerdere COVID-golven per jaar betekent ook zonder nieuwe variant en zonder tot een risicogroep te behoren:
•Vaker ziek zijn
•Vaker afwezig zijn van school, werk, mantelzorg enz.
•Steeds kans op #longCOVID
•Waarschijnlijk een hoger risico op o.a. hartvaatziekten

Zeker mensen in een risicogroep houden ook nu nog kans op ziekenhuisopname of overlijden door COVID. Zij zijn na vandaag voor hun bescherming nog meer en vrijwel helemaal op zichzelf aangewezen. Zij zijn en blijven veel verder weg van hun oude normaal.

Hoe meer besmettingen, hoe groter de kans op een nieuwe variant:
•die minstens zo gemakkelijk overdraagbaar en/of even goed of beter in het omzeilen van ons immuunsysteem zal zijn
•waarbij het toeval is of het ziektebeloop ernstiger of even “mild” zal zijn

Gevolgen voor de zorg:
•Extra patiënten waar capaciteit niet op berekend is:
➡️ gaat ten koste van capaciteit voor andere zorg
➡️ hoge belasting zorgmedewerkers
•Toename uitval zorgmedewerkers door COVID en door overbelasting
•Toename uitstroom zorgmedewerkers

Beter “nieuw normaal” niet door doen alsof het voorbij is, wel door o.a.:
•Investeren in betere ventilatie
•Ontwikkeling effectievere vaccins, medicatie, monoclonalen
•Monitoring infecties/varianten
•Maatregelen zoals maskers, testen/isolatie, zeker tijdens golf

Kortom: er is nog steeds behoefte aan een lange termijnplan met een strategie gericht op minder besmettingen:
•Gezonder voor iedereen
•Betere bescherming kwetsbaren
•Goede voorbereiding verkleint kans dat ingrijpendere maatregelen nodig zijn"
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2211 Gepost op: 25-03-2022, 15:02:19 »
En dan nog een must-read voor iedereen die gelooft in het narratief dat Covid nu mild is en dat we zonder maatregelen kunnen (en eigenlijk ook voor degenen die dat niet geloven maar niet zo goed weten waar we dan wel staan): 50 vaak voorkomende beweringen over Covid met hun wetenschappelijke weerlegging https://injectionsafetyaccess.com/50-covid-beliefs/
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2212 Gepost op: 25-03-2022, 22:34:02 »
De tegenstelling was best bijzonder, dat de afschaffing van alle maatregelen eraan zat te komen en ze bij mij op werk weer het dringende advies gaven de mondkapjes weer te gebruiken.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2213 Gepost op: 26-03-2022, 16:51:44 »
Afstand houden is ook meteen van de baan  ::oink::

Stomme bezorger van Postnl kwam niet opdagen dus ging mijn pakket naar de winkel/ophaalpunt. Zit in een overdekt winkelcentrum. Damn wat een mensen massa op elkaars lip.
Voelde me zo niet prettig, maar had het wel echt nodig en niemand die iets voor me kan ophalen.

Liep gewoon hele stoet van bejaardentehuis te wandelen met bewoners en alles Kris kras door elkaar heen.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2214 Gepost op: 20-04-2022, 15:30:38 »
Hoi! Het is hier zo stil dat het bijna lijkt dat jullie ook allemaal denken dat de pandemie voorbij is, dus bij dezen maar weer eens een reminder dat:

- Covid niet weg is en ook niet mild!
- Je meerdere keren Covid kunt krijgen, bij Omicron na een aantal weken alweer.
- De cijfers alleen veel lager zijn omdat je niet meer hoeft te testen, in de praktijk zitten we nog makkelijk op de enkele tienduizenden besmettingen per dag (op basis van de rioolwatermetingen en het percentage positief, wat hiervoor al weken op 60-65% lag en aangeeft dat het werkelijke aantal besmettingen veel hoger ligt dan wat we vinden).
- Het risico op Long (langdurige) Covid nog steeds 15-20% is, ook als je gevaccineerd bent en ook als je heel gezond en fit bent.
- Het nog steeds verstandig is om een mondkapje (liefst FFP2, minstens medisch) te dragen op openbare en drukke plekken, sowieso binnen.
- Dat sneltesten bij Omicron betrouwbaarder zijn als je ze ook in je keel afneemt (voordat je het stokje in de neus stopt, andersom is minder fris), en dat je soms pas na een paar dagen klachten positief test of soms zelfs helemaal niet (dus is het verstandig om bij klachten die voor jou abnormaal zijn sowieso maar even een paar dagen thuis te blijven).
- Dat je niet alleen op verkoudheidsklachten moet letten, maar je zeker bij nieuwere varianten (zoals BA.2) ook last kunt hebben van klachten als hoofdpijn en diarree ipv verkoudheidsklachten.
- Het nog steeds verstandig is om wél een PCR-test te halen (itt tot de communicatie erover mag het namelijk nog wel!), voor het geval je Long Covid krijgt. Zonder officieel bewijs in de vorm van een PCR-test is het veel lastiger om toegang te krijgen tot fysiotherapie, of in de toekomst een uitkering. De meeste mensen met Long Covid worden namelijk niet beter.
- Het virus ook bij milde ziekte schade veroorzaakt aan o.a. je hersenen, hart en vaatstelsel, en de T-cellen van je immuunsysteem sloopt op een manier die doet denken aan HIV.
- De druk op de zorg onverminderd hoog is, en juist in de zorg en het onderwijs er veel mensen zijn met Long Covid terwijl hier al personeelstekorten waren.
- Dat de zorg en het onderwijs slopen niet goed is voor de economie.
- Dat constant zieke mensen en daardoor uitvallende sectoren niet goed is voor de economie.
- Dat we een systemisch volksgezondheidsprobleem niet kunnen oplossen met individuele acties, maar dat zolang de overheid hun verantwoordelijkheid niet neemt we het wel degelijk zelf moeten doen.
- Dat we verder op elke manier die we kunnen moeten blijven lobbyen voor goede ventilatie, HEPA-filters, mondkapjes, een fatsoenlijk test- en isolatiebeleid, etc. (denk ook bijv. aan ventilatie op je werk, mocht je in een functie werken waarin je dit aan kunt kaarten).
- Dat niemand een lockdown wil, maar wél effectieve maatregelen waarbij niemand zijn gezondheid op het spel hoeft te zetten om naar de dokter, de supermarkt of de kapper te gaan.

Bronnen: de WHO, wetenschappelijke onderzoeken gepubliceerd in vooraanstaande peer-reviewed tijdschriften, de wetenschappers achter deze onderzoeken die hun kennis op Twitter delen, data-analysten die dagelijks de coronacijfers publiceren en duiden, nieuwsartikelen, etc. ;)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2215 Gepost op: 20-04-2022, 19:46:53 »
Ik noem wel eens maar mensen de agst/risico op long covid maar heb het idee dat dat niet altijd heel serieus genomen wordt als risico.

Daarom ben ik wel benieuwd naar de bron van de kans op long covid. Ik heb je al wel eerder een percentage van 15-20% horen noemen en ik ben benieuwd waar dat percentage dan van is en hoe dat is opgebouwd. 20% van de mensen? 20% van de corona gevallen? 20% van de mensen die corona krijgen?

Er zijn ongetwijfeld ook wel gradaties in long covid, met milde of ergere restklachten.

Ik was er ook eens naar op zoek en heb wel eens het percentage gezien dat 20% nog klachten heeft na 5 weken. Maar dat voelt toch anders dan het long covid beeld dat ik heb. Maar wellicht dat je die dan ook al bedoeld?

Als ik kijk naar wie in mijn omgeving long covid heeft ten opzichte van de corona gevallen, dan is dat gelukkig een stuk lager dan 20% van de mensen die covid hebben gehad. Ik ken ook wel echt een aantal mensen die wat moeite hadden met weer opstarten na covid maar met een aantal weken verder toch wel goed hersteld zijn.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2216 Gepost op: 20-04-2022, 22:12:32 »
Dat percentage van 15-20% gaat inderdaad om het percentage van mensen die covid krijgt, en is gebaseerd op een hoop verschillende onderzoeken die een soortgelijk percentage aantonen. Sommige onderzoeken zien zelfs hogere percentages, sommige iets lagere, maar dat ligt er inderdaad aan wat je precies onderzoekt. Als het gaat om restklachten na een paar weken zien sommige onderzoeken zelfs meer dan 50%.

Maar voor zover ik weet gaat die 15-20% over mensen die na 6 maanden nog steeds klachten hebben die hen belemmeren in hun functioneren. Het lijkt erop dat ongeveer de helft van die mensen post-virale aandoeningen ontwikkelt als ME/CVS en POTS. Uiteraard heb je zoals bij elke chronische aandoening verschillende gradaties, maar iets als ME/CVS wil je ook niet in een milde versie hebben (bron: mezelf).

Ik kan een andere keer wel zoeken of ik ergens een goed overzicht kan vinden van verschillende onderzoeken, ik zie heel veel op Twitter langskomen en het is niet altijd even makkelijk om dan iets terug te vinden. Misschien dat organisaties als het Patient Led Research Collaborative, Body Politic en Long Covid Nederland wat goede bronnen hebben :) (op die laatste website zie ik in ieder geval wat onderzoeken gelinkt)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2217 Gepost op: 20-04-2022, 22:55:25 »
Dankje, ben even op de long covid website gaan kijken en daar staan wel interessante dingen gelinkt.

Ik was zelf ook al wat gaan zoeken in de wetenschappelijke literatuur. Versterkt vooral mijn gedachte over hoe complex het is en hoeveel we nog niet weten...

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2218 Gepost op: 21-04-2022, 08:12:51 »
Ik zat daar ook al naar te zoeken, want ik herken het in mijn omgeving niet, zo’n hoog percentage. Ik ken in mijn familie- en vriendenkring eigenlijk maar 2 mensen met langdurige klachten. De ene is mijn moeder, die al heel vroeg besmet was, niet optimaal behandeld is, 80 jaar oud is en hartpatient. De ander is een jonge vrouw, dertiger, die niet sportief was maar wel gezond.
Dat is lang geen 10% van de familieleden en vrienden die besmet zijn geweest.

De meest recente publicatie die ik heb gevonden is https://www.gezondheidsraad.nl/binaries/gezondheidsraad/documenten/adviezen/2022/02/14/langdurige-klachten-na-covid-19/advies-Langdurige-klachten-na-COVID-19.pdf
Daarin worden studies vergeleken en wordt aangegeven dat veel studies gaan over tenminste 1 klacht nog hebben weken tot maanden na de besmetting. En dan geloof ik de percentages wel.  Dan gaat het dus niet alleen om mensen die ontzettend achteruit zijn gegaan, maar ook om mensen die bijv blijven hoesten gedurende een paar maanden. Of nog vermoeidheid ervaren (wat ik overigens ook hoor van mensen die niet besmet zijn geweest, dan is het vermoeidheid van het wennen aan weer meer prikkels en activiteit).

Overigens eens met de strekking van de post van Starlight: covid is niet weg, je doet er nog steeds goed aan im afstand te houden etc. Die festivals dit weekend, ik schrok gewoon van de beelden…
Keep calm and eat chocolates!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2219 Gepost op: 21-04-2022, 10:41:34 »
Ik moet ook zeggen dat ik zulke percentages niet herken in mijn persoonlijke omgeving, maar het is wel het percentage wat ik het meest genoemd zie worden op basis van allerlei verschillende onderzoeken, ook nog na vaccinatie. Maar al die onderzoeken gebruiken inderdaad niet per se dezelfde criteria, dus dat maakt het wel lastig om een uitspraak te doen over wat voor klachten die 15-20% dan precies hebben.

Ik ken ook onderzoeken die meer dan 50% of zelfs meer dan 90% aantonen als je kijkt naar iedereen die nog minstens één klacht had na ik dacht zelfs 6 maanden, dus dan klinkt 15-20% met een bepaalde gradatie van belemmerende symptomen aannemelijk. Maar ik las vanmorgen toevallig ook ineens een percentage van 5% - ik zag er niet bij staan welke criteria daar werden aangehouden, maar het kan goed zijn dat dit dan het percentage is dat bijv. aan ME/CVS criteria voldoet. Het blijft sowieso een groot aantal mensen, en niet iets waarmee je russische roulette wilt spelen. En per besmetting is de kans gewoon weer hetzelfde, dus het stapelt zich uiteindelijk wel op.

Overigens wil ik wel zeggen dat als iemand als enige klacht "vermoeidheid" meldt, dat dit ook verschillende gradaties kan hebben en enorm belemmerend kan zijn, en daarnaast vaak helemaal niet de enige klacht is. Ik zou ook jarenlang hebben gezegd dat vermoeidheid mijn enige klacht is, terwijl ik in feite ook last had van post-exertionele malaise (een vaak voorkomend symptoom bij Long Covid wat typerend is voor ME/CVS), spierzwakte, brain fog... allemaal dingen die ik onder "vermoeidheid" schaarde omdat taal vaak tekortschiet om je symptomen goed te beschrijven. Dus dat veel mensen enkel "vermoeidheid" als symptoom noemen, betekent niet dat ze geen lichamelijke schade hebben of chronisch ziek zijn.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"