Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390511 keer)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #360 Gepost op: 31-03-2020, 12:36:00 »
Het is helemaal niet bekend of er groepsimmuniteit optreedt bij dit virus en zo ja, of die immuniteit dan ook blijvend is.
Het RIVM heeft al vaker 'feiten' verspreid die al ontkracht waren. Eind januari was al bekend dat het een heel besmettelijk virus is dat van mens op mens kan worden overgedragen, maar het RIVM beweerde nog steeds van niet. Er was al bekend dat ook mensen zonder symptomen anderen kunnen besmetten, maar het RIVM beweerde nog steeds van niet. Er waren al gevallen bekend van kinderen die heel ziek waren geworden of dood waren gegaan door covid-19, maar het RIVM beweerde nog steeds dat het virus niet gevaarlijk is voor kinderen. Het aantal geteste mensen wordt ook al niet meer bekend gemaakt.
Waarom zou je het RIVM nog vertrouwen?
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #361 Gepost op: 31-03-2020, 13:15:19 »
::)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #362 Gepost op: 31-03-2020, 13:20:51 »
Wie zou je dan moeten vertrouwen? Waar moet je dan je beleid op baseren?

Zo essentieel zijn de verschillen tussen wat de WHO zegt en wat het RIVM zegt niet.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #363 Gepost op: 31-03-2020, 13:32:46 »
En bij alle aapachtigen heeft Corona tot immuniteit geleid na infectie. Dat is een hele duidelijke aanwijzing dat dit bij mensen ook het geval zal zijn. Ons DNA komt 99% overeen.

You'll never walk alone

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #364 Gepost op: 31-03-2020, 13:43:02 »
En mensen met MERS, ook een coronavirus, waren maar een paar jaar immuun. Als dit virus dezelfde beperkte immuniteit geeft en over een paar jaar nog steeds rond gaat, heb je dus niks aan je 'groepsimmuniteit'. https://www.nytimes.com/2020/03/25/health/coronavirus-immunity-antibodies.html
Maar jullie geloven zeker ook dat er in China echt maar 3200 mensen zijn gestorven aan covid-19.
Wat een naïviteit.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #365 Gepost op: 31-03-2020, 13:43:54 »
Doe gewoon even niet zo negatief en paranoïde.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #366 Gepost op: 31-03-2020, 13:44:28 »
Stop eens met alles te geloven wat het RIVM roept.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #367 Gepost op: 31-03-2020, 13:45:18 »
Oh ja want een random persoon op het internet weet het natuurlijk allemaal veel beter dan de deskundige experts van het RIVM :-X
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #368 Gepost op: 31-03-2020, 13:45:25 »
Bij het RIVM werken echt gewoon kundige mensen, maar ik denk wel dat de communicatie af en toe beter kan. Als het gaat om negatieve aspecten van het virus lijken ze vaak te communiceren dat iets niet zo is zolang het niet 100% bewezen is, en bij positieve aspecten zoals dat je immuun bent als je het hebt gehad zeggen ze al snel dat het wél zo is terwijl het nog niet 100% bewezen is. Maar ik heb al een paar keer gezien dat als je dan doorzoekt op hun website het wel veel genuanceerder wordt gesteld dan op bijv. hun Twitter.

Ik snap om eerlijk te zijn wel waarom ze voor deze communicatie kiezen, ook al werkt hij voor mij ook niet zo goed. Veel mensen hebben weinig boodschap aan "de wetenschap weet het ook nog niet precies, er is nog meer onderzoek nodig". Die willen gewoon een kant en klaar antwoord om niet in paniek te raken. En dat betekent dat de boodschap soms simplistischer wordt gesteld dan hij is. Dat vind ik zelf ook niet echt positief, maar ik snap de keuze op zich wel.

Wat ik vooral jammer vind aan het hele groepsimmuniteitverhaal, is dat sommige mensen nu schijnen te denken dat het beleid daarop gericht is. Sinds die speech van Rutte is dat misverstand helaas de wereld in geroepen. Het beleid is echter wel degelijk gericht op besmettingen voorkomen, en voorkomen dat de ziekenhuizen overbelast raken. Maar er lopen nu dus mensen rond die denken dat het juist goed is als ze ziek worden omdat er groepsimmuniteit gekweekt moet worden, dus ik denk dat het niet zo heel slim is om dat nou steeds te benadrukken ::)

Maar verder heb ik wel begrepen dat al het onderzoek tot nog toe erop lijkt te wijzen dat je in principe immuun bent nadat je het virus hebt gehad. Dus helemaal bewezen is het nog niet, maar voorlopig is er ook geen reden om aan te nemen dat het niet zo is.

En mensen met MERS, ook een coronavirus, waren maar een paar jaar immuun. Als dit virus dezelfde beperkte immuniteit geeft en over een paar jaar nog steeds rond gaat, heb je dus niks aan je 'groepsimmuniteit'.
Daarom zijn ze ook hard aan het werken aan een vaccin, wat waarschijnlijk over ongeveer een jaar klaar gaat zijn. Als je maar een paar jaar immuun bent heb je daarna dus gewoon een vaccin. En nogmaals: het beleid is helemaal niet gericht op groepsimmuniteit. Maar tot er een vaccin is, is het wel onze enige hoop dat je daadwerkelijk immuun bent en dat mensen die het hebben gehad dan wél weer naar buiten kunnen zodat je niet een jaar lang het land op slot hoeft te gooien.

Edit: net even je NY times artikel gelezen en dat zegt juist basically wat ik hierboven zeg...
« Laatst bewerkt op: 31-03-2020, 13:59:30 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #369 Gepost op: 31-03-2020, 14:01:16 »
Oh ja want een random persoon op het internet weet het natuurlijk allemaal veel beter dan de deskundige experts van het RIVM :-X
Ja, deze viroloog is echt gewoon een willekeurige persoon:
https://twitter.com/nntaleb/status/1238871548540456971

En deze wetenschappers weten natuurlijk ook niet waar ze het over hebben:
https://www.buzzfeed.com/alexwickham/coronavirus-uk-strategy-deaths

En de WHO heeft natuurlijk ook geen idee:
https://www.ad.nl/binnenland/who-kritisch-nederland-vaar-niet-blind-op-groepsimmuniteit~a99537fa/

Deze professor in microbiologie en virologie is vast ook een prutser:
https://www.dagelijksestandaard.nl/2020/03/arts-rutte-zwetst-uit-zijn-nek-geen-wetenschappelijke-basis-voor-groepsimmuniteit-coronavirus-groot-risico/

Wat ik vooral jammer vind aan het hele groepsimmuniteitverhaal, is dat sommige mensen nu schijnen te denken dat het beleid daarop gericht is. Sinds die speech van Rutte is dat misverstand helaas de wereld in geroepen. Het beleid is echter wel degelijk gericht op besmettingen voorkomen, en voorkomen dat de ziekenhuizen overbelast raken. Maar er lopen nu dus mensen rond die denken dat het juist goed is als ze ziek worden omdat er groepsimmuniteit gekweekt moet worden, dus ik denk dat het niet zo heel slim is om dat nou steeds te benadrukken ::)

Maar verder heb ik wel begrepen dat al het onderzoek tot nog toe erop lijkt te wijzen dat je in principe immuun bent nadat je het virus hebt gehad. Dus helemaal bewezen is het nog niet, maar voorlopig is er ook geen reden om aan te nemen dat het niet zo is.
Daarom zijn ze ook hard aan het werken aan een vaccin, wat waarschijnlijk over ongeveer een jaar klaar gaat zijn. Als je maar een paar jaar immuun bent heb je daarna dus gewoon een vaccin. En nogmaals: het beleid is helemaal niet gericht op groepsimmuniteit. Maar tot er een vaccin is, is het wel onze enige hoop dat je daadwerkelijk immuun bent en dat mensen die het hebben gehad dan wél weer naar buiten kunnen zodat je niet een jaar lang het land op slot hoeft te gooien.
Het RIVM heeft gisteren nog getweet over groepsimmuniteit. Ze zouden moeten zwijgen over groepsimmuniteit als dat niet het ware doel is. Zo zorgen ze alleen maar voor meer verwarring.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #370 Gepost op: 31-03-2020, 14:03:48 »
 :o

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #371 Gepost op: 31-03-2020, 14:10:46 »
Die man van die tweet zegt in z'n tweede tweet letterlijk zelf dat hij geen viroloog is ::rofl::

En al die andere artikelen zijn
1. Van 2 weken geleden, toen we nog veel minder wisten over het virus en immuniteit
2. Een reactie op de speech van Rutte die dus zijn woorden heel verkeerd gekozen had, want Nederland heeft niet groepsimmuniteit als beleid, maar zoals elk land, "flattening the curve"
3. Een reactie op het beleid van de UK die op dat moment überhaupt nog geen maatregelen hadden getroffen terwijl Nederland dat al wel had.

En ja ik ben het met je eens dat de communicatie rondom het coronavirus en met name hoe groepsimmuniteit hierin een rol speelt stukken beter en duidelijker kan, maar paniek zaaien over de betrouwbaarheid van het RIVM helpt daar nou niet bepaald bij ::)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #372 Gepost op: 31-03-2020, 14:11:57 »
Stop eens met alles te geloven wat het RIVM roept.

Ik raad je aan de wetenschappelijke briefing aan de Tweede Kamer van afgelopen woensdag te bekijken. Hele duidelijke modellen en uitleg  ::jaja::

:o

In hetzelfde artikel staat ook goed nieuws in my opinion (175 doden zijn natuurlijk nooit goed nieuws), maar in Brabant is het weer afgevlakt/afgenomen. Vergeet niet dat alle maatregelen hier al een week eerder ingingen (Dit is al mijn 4e week thuis), dus misschien duurt het voor de rest van NL gewoon nog een weekje langer......

En wellicht nog wel wat langer vanwege dat drukbezochte buiten-weekend 2 weken terug.....
You'll never walk alone

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #373 Gepost op: 31-03-2020, 14:20:43 »
Ik zie anders weinig goed nieuws. Ze roepen steeds maar dat het afvlakt, maar Nederland blijft gewoon al weken op de lijn van Italië qua overledenen met een achterstand van een week of twee. Het is echt niet te hopen dat de ic-bedden vol gaan raken in de komende dagen, want dan krijg je hier ook zo een drama. Veel te laat gehandeld door de regering is mijn mening

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #374 Gepost op: 31-03-2020, 14:34:19 »
Ik zie anders weinig goed nieuws. Ze roepen steeds maar dat het afvlakt, maar Nederland blijft gewoon al weken op de lijn van Italië qua overledenen met een achterstand van een week of twee. Het is echt niet te hopen dat de ic-bedden vol gaan raken in de komende dagen, want dan krijg je hier ook zo een drama. Veel te laat gehandeld door de regering is mijn mening

Dat zeg ik dus....: Voor Nederland vlakt het misschien niet af, maar voor Brabant wel. Waar de maatregelen een week langer golden. Dus men verwacht dezelfde afvlakking voor heel NL aankomende week. Maar niemand weet dat zeker.
Te laat gehandeld. Wellicht wel als je naar Nederland als geheel kijkt.

Maar ik vind onze regering over het algemeen zelf heel goed handelen. Geen onnodige lockdown, die nog veel schadelijker zou zijn voor de economie en volksgezondheid (Denk aan stilzitten en depressies), maar wel maatregelen die het virus indammen.

Communicatie kan inderdaad beter. Ik dacht vorige week namelijk dat thuis blijven etc. t/m 1 juni zou gelden al
You'll never walk alone

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #375 Gepost op: 31-03-2020, 14:39:10 »
In Italië is toch juist nog veel later gehandeld..?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #376 Gepost op: 31-03-2020, 14:40:54 »
Een afvlakking betekent volgens mij vooral dat de groei gelijk blijft in plaats van stijgt. Dat is op zich dus goed nieuws, want dan horen we nu ongeveer op de piek te zitten. Maar tegelijkertijd zijn dat nog steeds heel veel nieuwe patiënten per dag, dus het kan alsnog gebeuren dat er dan te weinig IC-bedden zijn.

Verder las ik wel dat het aantal besmettingen in Zuid-Holland juist nog steeds stijgt, dus ik blijf voorlopig nog maar binnen zitten :-X
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #377 Gepost op: 31-03-2020, 14:58:20 »
Dat zeg ik dus....: Voor Nederland vlakt het misschien niet af, maar voor Brabant wel. Waar de maatregelen een week langer golden. Dus men verwacht dezelfde afvlakking voor heel NL aankomende week. Maar niemand weet dat zeker.
Te laat gehandeld. Wellicht wel als je naar Nederland als geheel kijkt.

Maar ik vind onze regering over het algemeen zelf heel goed handelen. Geen onnodige lockdown, die nog veel schadelijker zou zijn voor de economie en volksgezondheid (Denk aan stilzitten en depressies), maar wel maatregelen die het virus indammen.

Communicatie kan inderdaad beter. Ik dacht vorige week namelijk dat thuis blijven etc. t/m 1 juni zou gelden al
Zo heeft gelukkig iedereen zijn eigen mening ;D   Ik vind ze een ruime onvoldoende scoren en mijn stem zullen deze partijen echt nooit meer krijgen.

Veel te laat en laks gehandeld. Je treft toch gelijk maatregelen als je ziet hoe het misloopt in andere landen? Nee jongens ga lekker carnaval vieren of op vakantie naar Italië ::rofl:: Pas twee weken terug gaan ze extra beademingsapparatuur bestellen en komen ze erachter dat ze wel heel weinig tests en ic-bedden hebben. Je zou er bijna om moeten lachen zoals ze steeds te laat zijn en fout op fout stapelen, maar helaas is het de trieste waarheid.

Toevallig hoor ik net onder het typen van dit bericht dat de vader van een teamgenoot van onze voetbalclub is overleden :\'(


Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #378 Gepost op: 31-03-2020, 15:02:07 »
Een afvlakking betekent volgens mij vooral dat de groei gelijk blijft in plaats van stijgt. Dat is op zich dus goed nieuws, want dan horen we nu ongeveer op de piek te zitten. Maar tegelijkertijd zijn dat nog steeds heel veel nieuwe patiënten per dag, dus het kan alsnog gebeuren dat er dan te weinig IC-bedden zijn.

Verder las ik wel dat het aantal besmettingen in Zuid-Holland juist nog steeds stijgt, dus ik blijf voorlopig nog maar binnen zitten :-X

Je ziet het vooral in het aantal 'nieuwe besmettingen'. Dat vlakt af. Dat de doden en de ziekenhuisopnames daarop achterlopen is niet zo gek.
Alhoewel het aantal testen dat gedaan wordt daar misschien ook een rol in speelt.

Zo heeft gelukkig iedereen zijn eigen mening ;D   Ik vind ze een ruime onvoldoende scoren en mijn stem zullen deze partijen echt nooit meer krijgen.

Veel te laat en laks gehandeld. Je treft toch gelijk maatregelen als je ziet hoe het misloopt in andere landen? Nee jongens ga lekker carnaval vieren of op vakantie naar Italië ::rofl:: Pas twee weken terug gaan ze extra beademingsapparatuur bestellen en komen ze erachter dat ze wel heel weinig tests en ic-bedden hebben. Je zou er bijna om moeten lachen zoals ze steeds te laat zijn en fout op fout stapelen, maar helaas is het de trieste waarheid.

Toevallig hoor ik net onder het typen van dit bericht dat de vader van een teamgenoot van onze voetbalclub is overleden :\'(



Je hebt ook te maken met draagvlak. Je kunt alles meteen dichtgooien, maar wat als mensen er dan, zoals 2 weken geleden alsnog massaal op uitgaan? Het is gewoon lastig.
En gecondoleerd  ::hug::
You'll never walk alone

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #379 Gepost op: 31-03-2020, 15:15:37 »
Je hebt ook te maken met draagvlak. Je kunt alles meteen dichtgooien, maar wat als mensen er dan, zoals 2 weken geleden alsnog massaal op uitgaan? Het is gewoon lastig.
En gecondoleerd  ::hug::
Dan geef je ze maar een boete als ze niet willen luisteren en voor mij part ga je een week de cel in als je je toch niet aan de regels wilt houden. Nu ben ik misschien niet de persoon die deze vraag zou moeten beantwoorden, want ik ben sowieso voor veel langere en hardere straffen dan dat we hier in Nederland gewend zijn ::rofl:: Doelbewust iemand vermoord? Levenslang de cel in. Dronken achter het stuur met een ongeluk tot gevolg? Levenslang rijverbod en afhankelijk van de ernst van het ongeluk ook jaren de cel in met een minimum van 5 jaar :P