Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390199 keer)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #100 Gepost op: 16-03-2020, 16:06:37 »
Joh ik voel me al schuldig als ik alleen maar een kriebel in m’n keel heb ::rofl::
::rofl:: ja daar hebben meer mensen last van. Ik heb al last van hooikoorts nu ...krijg je van die zure blikken. 

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #101 Gepost op: 16-03-2020, 16:12:55 »
Mijn tentamenweek viel in april, en nu krijg ik per vak een mail binnen dat ik waarschijnlijk tijdens de toetsweek vlak voor de vakantie acht toetsen in één keer moet maken in plaats van vier ::niet-ok:: Dat wordt nog een lastige toetsweek. Eens even kijken hoe ik het daar van af ga brengen...
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #102 Gepost op: 16-03-2020, 16:34:10 »
Ik vind het zo lastig om in het geval van lockdown te bepalen wat ik dan moet doen, want in principe kán ik wel de hele dag binnen blijven maar als ik dat doe gaat mijn fysieke gezondheid achteruit ivm mijn lichamelijke beperking: het is voor mij heel belangrijk om te blijven bewegen om stijfheid e.d. te voorkomen, maar bij lockdown zou je dus eigenlijk al niet eens je huis uit mogen om een rondje te fietsen :-\\
Je zou je rondje fietsen kunnen binden aan het halen van boodschappen! Als men hetzelfde doet als elders, mag je immers wel nog boodschappen doen. 'Gewoon' iedere dag je boodschappen gaan halen!
Ich bin ein Bärliner!

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #103 Gepost op: 16-03-2020, 17:38:29 »
Mijn vader was vandaag thuis van werk omdat hij erg veel hoest, geen corona maar hij hoest wel,
zijn baas belde en zei dat hij gewoon moet werken morgen! dat mensen nog steeds niet door hebben dat je als je al een beetje niet lekker voelt gewoon thuis moet blijven en toch door werk wordt gedwongen om te werken is echt heel erg
chipsverslaafde <3

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #104 Gepost op: 16-03-2020, 19:03:11 »
Heel erg vervelend, GIG.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #105 Gepost op: 16-03-2020, 19:06:14 »
volgens Rutte moeten we zorgen voor een groepsvrijstelling  ::hypocriet:: (nou ja... hij zegt immuniteit maar hier op het forum wordt vrijstelling vast beter begrepen)

En dat schijnt wel een tijdje te kunnen duren alles bij elkaar
Wit is ook een kleur!

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #106 Gepost op: 16-03-2020, 19:12:55 »
Ik vrees dat dit niet meer in een paar maand opgelost geraakt.

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #107 Gepost op: 16-03-2020, 19:25:53 »
ik ben nu wel steeds angstiger geworden, maar indd denk dat het pas in mei/juni minder wordt.

chipsverslaafde <3

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #108 Gepost op: 16-03-2020, 21:13:53 »
Ik voel me echt zo in de steek gelaten met dit aan eugenetica grenzend waanzinnig bizarre plan. Ik zit in de risicogroep en mag dus mooi de komende maanden geen enkel contact hebben. En omdat ik alleen woon ga ik dus maanden lang niemand kunnen aanraken basically. En alleen op afstand met mensen praten. Bizar.


Zo veel mensen gaan ook dood door dit plan. Niet oké.
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #109 Gepost op: 16-03-2020, 22:26:49 »
Ik voel me echt zo in de steek gelaten met dit aan eugenetica grenzend waanzinnig bizarre plan. Ik zit in de risicogroep en mag dus mooi de komende maanden geen enkel contact hebben. En omdat ik alleen woon ga ik dus maanden lang niemand kunnen aanraken basically. En alleen op afstand met mensen praten. Bizar.


Zo veel mensen gaan ook dood door dit plan. Niet oké.
Dit kan echt niet, nee. Ze laten mensen als jou gewoon barsten.

De journalistiek doet ook maar wat, uitzonderingen daargelaten. In een goed functionerende democratie zouden die druk moeten zetten, zodat ze stoppen met dit wanbeleid.

Het lijkt erop dat dit de light-versie is van wat ze al van plan waren. Dat de FMS opriep om de scholen per direct te sluiten paste al niet in hun straatje. Die kwade reacties toen waren niet alleen amateurtoneel.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #110 Gepost op: 16-03-2020, 22:35:39 »
Ik vind het heel erg lastig om te zeggen wat wel of niet het juiste beleid zou zijn eerlijk gezegd. Ik weet het echt niet.

Ik zou vooral willen oproepen om er het beste van te maken en de mensen die het kunnen, hulp aanbieden aan je omgeving, met name de zwakkeren van de samenleving. Op werk waren we vandaag bezig met het mobiliseren van vrijwilligers die anderen kunnen helpen door boodschappen te halen of gewoon telefonisch een praatje te maken met degene die zich eenzaam voelen. Gelijk ook toegepast thuis door bij de buren een briefje door de bus te doen met ons telefoonnummer voor als ze hulp nodig zouden hebben.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #111 Gepost op: 16-03-2020, 22:44:51 »
Ik voel me echt zo in de steek gelaten met dit aan eugenetica grenzend waanzinnig bizarre plan. Ik zit in de risicogroep en mag dus mooi de komende maanden geen enkel contact hebben. En omdat ik alleen woon ga ik dus maanden lang niemand kunnen aanraken basically. En alleen op afstand met mensen praten. Bizar.


Zo veel mensen gaan ook dood door dit plan. Niet oké.
Het kan Rutte allemaal niks schelen. Hij geeft niks om ouderen, zieken en gehandicapten en nu kan hij er in één jaar heel veel 'uitschakelen'. Het is echt walgelijk. Het RIVM blijft ook maar liegen over dingen die de WHO allang ontkracht heeft. Waar Rutte niet aan gedacht heeft, want hij denkt nooit na, is dat ook relatief gezonde mensen onder de 60 heel erg ziek kunnen worden en de ziekenhuizen het niet aankunnen om al die mensen tegelijk te behandelen. Dan krijg je een situatie zoals in Wuhan, waar mensen niet terecht konden in een ziekenhuis voor behandeling en dus doodgingen, zoals die regisseur en zijn familie.
Het plan van Rutte is massamoord.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #112 Gepost op: 16-03-2020, 22:55:45 »
Ik denk dat er geen enkel goed plan bestaat.
Ik vrees dat een totale lockdown ook niet gaat werken. Het zal het virus niet stoppen. Wellicht loopt het terug, maar ik vrees dat we over een x-aantal maanden weer op hetzelfde punt staan.

Wachten op een vaccin is ook niet mogelijk, dat kan nog 2 jaar duren.

Dus ik vrees dat langzaamaan het virus verspreiden, zodat we op den duur immuniteit krijgen, maar ziekenhuizen het nog aan kunnen de beste oplossing is op langere termijn.

Ik vind het oprecht heel naar voor iedereen in een risicogroep, want er zullen ontzettend veel slachtoffers vallen. Maar ik zie geen enkele optie die effectief werkt.

Het zou me niks verbazen als we er nog wel een jaar ontzettend veel last van hebben. Los van alle economische en maatschappelijke problemen die daarna nog gaan komen.

Ik denk eigenlijk dat we ons nog lang niet bewust zijn van wat ons nog te wachten staat.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #113 Gepost op: 16-03-2020, 23:00:44 »
Ik vind het vooral heel eng en denk er liever niet aan, hoe lastig dat soms ook is.
Frankje Lapi

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #114 Gepost op: 16-03-2020, 23:11:17 »
Gewoon harde maatregelen en dan zien wat er gebeurt, enige wat je kan doen zeker?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #115 Gepost op: 16-03-2020, 23:49:14 »
Hoewel Ruttes woorden echt bizar slecht gekozen waren, geloof ik niet dat het plan van de regering daadwerkelijk is om het virus maar te verspreiden zodat iedereen immuun wordt en de rest maar doodgaat. Als dat zo was, hadden ze geen maatregelen genomen. Ik denk wel dat zoveel mogelijk dichtgooien en "social distancing" de beste maatregelen zijn, als iedereen zich eraan houdt. Het probleem is vooral dat dat niet zo is, en dat mensen in de risicogroepen (waar ik ook onder val, al weet ik niet hoe groot het risico is wat me ook heel onzeker maakt) blijkbaar nu maandenlang binnen moeten gaan zitten terwijl gezonde mensen nog tot op zekere hoogte wel de deur uit kunnen. En dat kwam bij mij ook wel even heel hard aan. Maar ik weet ook niet zeker of er wel een betere oplossing is.

Overigens vond ik het verhaal van de viroloog vanavond bij OP1 een stuk helderder en een stuk geruststellender dan de woorden van Rutte. Hij zegt dat het bij de huidige maatregelen zeker niet de bedoeling is dat iedereen maar het virus moet krijgen en immuniteit moet opbouwen, maar dat het doel meer een situatie is zoals in Hong Kong, waar het virus nu op zijn retour lijkt te zijn. Zonder extreme maatregelen zoals de Chinese die hier niet mogelijk zijn, maar ook zonder die groepsimmuniteit. Dus hij had er wel vertrouwen in dat dat helemaal niet nodig is en we met de huidige maatregelen vooral ook een hoop besmettingen gaan voorkomen.

Desondanks ben ik na deze speech pas écht bang. Ik ben bang dat het niet genoeg is en dat niemand het boeit dat er veel ouderen en chronisch zieken dood zullen gaan, en ik ben bang dat mensen het virus juist minder serieus zullen nemen omdat ze nu denken dat ze het allemaal maar bewust op moeten lopen om immuun te worden.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #116 Gepost op: 17-03-2020, 00:36:05 »
Ik heb ook een licht verhoogd risico om heel te ziek te worden of zelfs dood te gaan, dus ik ben hier echt niet blij mee. Ik ga liever niet nog voor mijn 30e dood aan zo'n stom virus. In andere landen zie je dat een lockdown de verspreiding van het virus afremt, zodat niet iedereen tegelijk ziek wordt.

En dan de coronafeestjes. Dat is echt het toppunt van egoïsme. Mensen die denken: ik word toch niet heel ziek, dus het kan me niet schelen of ik anderen besmet. Ook al klopt het niet dat ze niet heel ziek kunnen worden. Meer dan de helft van de mensen die door covid19 op de intensive care liggen in Nederland zijn jonger dan 50. Ook mensen die relatief gezond waren. Dat komt natuurlijk ook doordat ouderen vaker en sneller doodgaan terwijl jongere mensen vaker 3 weken aan de beademing liggen en het dan overleven.

Ik ben echt woedend gewoon.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #117 Gepost op: 17-03-2020, 00:51:22 »
De maatregelen die we nu in Nederland hebben helpen ook om het virus af te remmen, het zogenaamde flattening van de curve. Zie ook dit artikel wat ik op de vorige pagina postte: https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/

Het grootste probleem is dat dit pas echt effectief is als iedereen het doet, en ik ben bang dat er te weinig mensen zijn die dit ook doen. Ik denk dat dat de hoofdreden is dat we nog strengere maatregelen nodig hebben, met name ook de winkels dicht (op supermarkten en apotheken na). Als je mensen plekken geeft om heen te gaan, dan gaan ze er nog heen. Er zijn te veel mensen die ofwel bewust hun kop in het zand steken, ofwel eugenetica eigenlijk wel een goed idee vinden.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #118 Gepost op: 17-03-2020, 01:43:01 »
Ja, de winkels moeten echt binnen een week dicht. Ik moest zelf nog wat dingen halen en er waren toch best veel mensen in het centrum van mijn woonplaats. Ook mensen die gewoon dichtbij je gaan staan in plaats anderhalve meter afstand te nemen.  ::)
'Het is gewoon een griepje.' Het is te vergelijken met de griep van honderd jaar geleden toen er nog heel veel mensen doodgingen aan de griep. Niet met de griep van tegenwoordig.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #119 Gepost op: 17-03-2020, 03:46:07 »
Ik word een beetje misselijk als ik sommige reacties lees: massamoord, eugenetics....

Je zou maar premier zijn in deze periode. Grote verantwoordelijkheid over een nieuw fenomeen. Iedereen verwacht veel van je, maar niemand heeft de wijsheid in pacht. Deze crisis is ongekend. Nog nooit eerder gebeurd. We moeten ons vertrouwen op de inzichten van de deskundigen.
Of het beleid van het kabinet de beste is, ik weet het niet. Niemand weet dat. Dat is iets wat je pas achteraf kunt evalueren. Desondanks lees ik wel allerlei reacties waarvan ik denk: waar haal je het vandaan. Laten we ons niet gek maken met allerlei overtrokken reacties. Hamsteren bijvoorbeeld. Ik ben geen VVD'er, maar ik vind dat Rutte, gezien de situatie en de huidige kennis, het prima doet. Hij toont zich een premier van ALLE Nederlanders. Inclusief de ouderen en de zwakkeren.

Ikzelf behoor ook tot de risicogroepen. Gezien mijn slechte slaap- en eetgewoontes is mijn weerstand ver onder peil. Toch hou ik de moed er in. Misschien heeft dat ook te maken met mijn levensstijl. Door mijn depressies ben ik al jaren niet meer onder de mensen. Ik kom enkel de deur uit voor boodschappen, afspraken etc. In feite leef ik al zo'n tien jaar in een soort van zelf-isolement. Voor mij verandert er niet zoveel behalve dan de lege schappen in de supermarkt.
Een geluk bij ongeluk zou je kunnen zeggen. Maar toch heb ik ook de angst. Het langzaam opbouwen van een soort van groepsimmuniteit, om de capaciteit in de zorg beter te kunnen spreiden, maar ook voor de herintroductie van het virus. Als je voor een complete lockdown gaat, loop je later weer de risico als de ziekte weer opduikt. Dan kan het alsnog wild om zich heen slaan.
Daarnaast is vertragen van de spreiding ook een goed idee. Het geeft de deskundigen meer tijd om tot een vaccin te komen.

We moeten ons niet gek laten maken door allerlei berichten, nepnieuws en onderbuikgevoelens. Als we met elkaar het advies van de regering volgen, komen we er wel weer uit. Ook al duurt het nog een jaar.

Ik wens iedereen sterkte de komende tijd.

 ::hug::




« Laatst bewerkt op: 17-03-2020, 04:44:04 door Niuno »
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!