Opdrachttitel: De Brug
# kandidaten: 10 (laatste opdracht eerste aflevering
hoeveel tijd: 45 minuten
hoeveel geld: 2.500 euro(250 euro per kandidaat die de overkant haalt)
locatie: krakkemikkige oude brug na zonsondergang (die zelfs met doorlopen minimaal 5 minuten kost om over te steken)
soort opdracht: verraad en vertrouwen
uitleg in 1 zin: elke kandidaat die de overkant van de brug haalt, krijgt een vrijstelling en levert 250 euro op, maar kandidaten mogen alleen onder begeleiding van de door hen gekozen fakkeldrager oversteken en die fakkeldrager kan ervoor kiezen om rest in de beginpositie achter te laten.
Regels:
- Elke kandidaat die aan het einde van de opdracht de overkant van de brug is, krijgt een vrijstelling voor de eerste test en levert ook nog eens 250 euro op. Dat betekent dat als iedereen de overkant is, iedereen door is. Maar als een deel van de mensen na 45 minuten niet aan de overkant is, gaat de executie alleen tussen die achterblijvers. (Noot: mensen die na 45 minuten op de brug bezig zijn aan een oversteek, tellen als 'niet aan de overkant'.)
- De brug is oud en krakkemikkig en dus mogen er maximaal 4 kandidaten tegelijk op de brug.
- Omdat het al donker is, hebben jullie licht nodig om de brug over te steken, maar jullie hebben slechts 1 fakkel.
- Voor elke oversteek moeten jullie met meerderheid van stemmen een fakkeldrager aanwijzen, die de fakkel de gehele overtocht vasthoudt. Deze fakkelhouder kan kiezen alleen te gaan of drie andere personen meet te nemen naar de andere kant. (Noot: de fakkeldrager kan alleen kiezen alleen of 3 personen mee. Minder dan 3 personen kan niet, omdat anders een situatie kan ontstaan waar maar 1 of 2 kandidaten overblijven en als de mol daar tussen zit en dat werkt niet met een executie.)
- Voor de duidelijkheid (dit hoeft niet in de uitzending), als het spel perfect gespeeld wordt gaat het als volgt: de eerste overtocht gaan er dus 4 mensen oversteken (1 gekozen fakkeldrager en 3 andere kandidaten veilig, 6 aan beginpositie), dan gaat er 1 kandidaat terug met de fakkel (3 kandidaten veilig, de nieuwe fakkeldrager voegt zich bij de 6 die nog aan begin stonden), dan neemt een nieuwe fakkeldrager weer 3 mensen mee (7 kandidaten veilig, 3 aan beginpositie), weer een nieuwe fakkeldrager gaat terug (6 kandidaten veilig, 4 aan beginpositie), waarna de laatste fakkeldrager iedereen meeneemt (alle 10 kandidaten veilig).
Twists:
- Na elke overtocht moet de fakkel terug en moet dus gedragen worden door een andere fakkeldrager. Die wordt gekozen door de kandidaten die al veilig zijn. Zij kunnen natuurlijk besluiten helemaal niet terug te gaan en de andere kandidaten achter te laten.
- Zelfs als ze een nieuwe fakkeldrager aanwijzen, dan kan de nieuwe fakkeldrager besluiten niet terug te gaan. De fakkeldrager die teruggaat neemt namelijk een risico doordat (1) hij zijn veilige positie opgeeft en (2) er geen garantie is dat hij opnieuw gekozen wordt.
- Als de eerste fakkeldrager besluit alleen te gaan, is de opdracht gelijk voorbij. Als bij de tweede tocht naar de veilige kant de fakkeldrager besluit alleen te gaan, kan het nog gered worden.
Manieren om te mollen:
- Tijd verspillen door overleg.
- Egoistische kandidaten als eerste naar de overkant helpen.
- Zaadje planten dat mensen voor zichzelf gaan.