Auteur Topic: [Lockdown] sportherinneringen en sportlijstjes  (gelezen 4857 keer)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
[Lockdown] sportherinneringen en sportlijstjes
« Gepost op: 2-04-2020, 20:49:15 »
In deze tijden van lockdown ligt de sportwereld helemaal stil. Dus om toch nog een dosis sport te krijgen, gaan we het hebben over sportherinneringe wan en lijstjes maken.

Zomaar wat vragen die je zou kunnen beantwoorden zijn:
- Wat is de top 5 beste Grand Prix races die je ooit gezien hebt? (en waarom?)
- Wat zijn de beste 5 tennispartijen die je ooit gezien hebt? en waarom?)
- Wie zijn de beste 5 schaatsers? (en waarom?)
- Welke 11 spelers staan er in jouw beste Nederlands Elftal ooit? (en waarom?)
- Welke X-aantal (3,5,10?) voetbalwedstrijden zijn jou het meeste bijgebleven en waarom (en waarom?)
- Aan welk sportevenement of wedstrijd heb jij mooie herinneringen (en waarom?)

Je kan het zo gek niet verzinnen als het maar een top X lijstje is of een herinnering. (met Youtube filmpjes erbij maakt het allemaal nog leuker natuurlijk).


Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Lockdown] sportherinneringen en sportlijstjes
« Reactie #1 Gepost op: 3-04-2020, 08:56:47 »
F1 Grand Prix top 5
1. Canada 2011. Jenson Button die na weet ik hoeveel pitstops in de regen helemaal achteraan beland en toch de race nog wint. All time favourite. ::bravo::
2. Duitsland 2019. Qua spektakel gelijkwaardig aan de nr 1, alleen mijn favorieten deden het daar iets minder.
3. Duitsland 1999. Keek ik op vakantie in een Duitse bar. Bij de start afgeladen vol, ene M Schumacher viel in in ronde 1 uit, bar stroomde leeg. Nat/droge wedstrijd en de allereerste overwinning van Rubens Barrichello, geweldige emo tv.
4. België 1998. Die bizarre startcrash waarbij bijna geen enkele auto onbeschadigt bleef. En Michael Schumacher die onbedreigt naar de zege lijkt te gaan en achterop achterblijver Coulthard knalt. Samen met nr 3 een van de oudjes (voor mij) die ik nooit zal vergeten.
5. Duitsland 2008. Mijn derde (en tevens laatste) GP die ik live heb bij gewoond. Timo Glock knalde voor onze neus keihard in de muur, waardoor er safetycar situatie ontstond. Door een perfect getimede stop belande ene Nelson Piquet Jr op het podium. Zijn enige podium ooit, een paar races later was de GP van Singapore en dat was het begin van het einde (crashgate).

Barcelona 2016 was natuurlijk ook een nagelbijter, maar die heb ik nooit gezien (ja flarden aan filmpjes achteraf, waaronder de finish natuurlijk 101x), omdat ik op het strand van, jawel, Barcelona lag.

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: [Lockdown] sportherinneringen en sportlijstjes
« Reactie #2 Gepost op: 4-04-2020, 13:11:13 »
Iedereen heeft het altijd over zijn/haar mooiste stadions ooit bezocht. Ik wil het eens hebben over de vijf lelijkste die ik ooit bezocht heb:

5) Nou Estadio Municipal de Palamos (Palamos) - Als je een foto van dit stadion ziet weet je eigenlijk al genoeg, voor het stadion hoef je hier niet heen te gaan. Het was dat ze vriendschappelijk tegen Barcelona speelden toen ik daar op vakantie was, anders zou ik het afraden om te bezoeken.
4) Vast & Goed Stadion (RBC) - Saai. Zielloos. Armzalig. Net als de club zelf eigenlijk. Komt tegenwoordig uit in de onderste regionen van het amateurvoetbal.
3) Emirates Stadium (Arsenal) - Aan de buitenkant prachtig om te zien, maar saai en sfeerloos binnenin. Flinke achteruitgang t.o.v. Highbury
2) Camp Nou (FC Barcelona) - Oude meuk. Had er heel wat van verwacht, maar dit stadion is me echt flink tegengevallen. Smerig en vies stadion.
1) The Den (Millwall) - Een stadion waarvan er wel dertien in een dozijn te vinden zijn. De locatie maakt het zelfs nog beroerder, een wijk waar je zelfs je ergste vijand nog niet zou laten wonen. Op de tribune vliegen de scheldwoorden je om de oren en de politie te paard moest zorgen dat het publiek een beetje in het gareel werd gehouden toen ik hier was.


Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: [Lockdown] sportherinneringen en sportlijstjes
« Reactie #3 Gepost op: 4-04-2020, 17:33:59 »
- Welke X-aantal (3,5,10?) voetbalwedstrijden zijn jou het meeste bijgebleven en waarom (en waarom?)

De 5-5 tussen Nederland en België in 1999 ::jaja::

- Welke 11 spelers staan er in jouw beste Nederlands Elftal ooit? (en waarom?)

                                               Edwin Van der Sar
                                      Frank de Boer              Jaap Stam
Ronald de Boer              Clarence Seedorf        Rafael van der Vaart       Marc Overmars
Dennis Bergkamp           Patrick Kluivert          Ruud Van Nistelrooij       Pierre Van Hooijdonk

(niet dat ik ooit 2-4-4 zou spelen hoor ::tandpastasmiley::)
2024: wie is de Mol?

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Lockdown] sportherinneringen en sportlijstjes
« Reactie #4 Gepost op: 4-04-2020, 18:23:15 »
Ik ga hier eens goed over nadenken van de week.
Sowieso heb wel ik al een aantal tenniswedstrijden in gedachten.  :)
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [Lockdown] sportherinneringen en sportlijstjes
« Reactie #5 Gepost op: 12-04-2020, 12:10:27 »
Omdat ik het zonde zou vinden als dit een vroege dood sterft... begin ik een lijstje...

Dit zijn de vijf beste wedstrijden die ik ooit zelf heb gezien op een WK voetbal! Betekent dan wel dat de wedstrijden van voor het WK 1982 niet meedoen... in 78 was ik nog te klein en op de WK's daarvoor moest ik nog aangemaakt worden  ::tandpastasmiley::

5. WK 1994 (VS) achtste finale: Roemenië - Argentinië 3-2
Gewoon een heerlijke wedstrijd! Argentinië trad aan zonder Diego Maradona (was naar huis gestuurd) maar bij Roemenië speelde een andere Maradona: Georghe Hagi, de Maradona van de Karpaten. Hij nam zijn sluwe en lepe team op sleeptouw tegen een sterk aanvallend Argentinië. Het spel golfde op en neer! Tussen de 10e en 18e minuut moest je niet met je ogen knipperen want er werd 3x gescoord. Twee keer door Ilie Dumitrescu (heerlijke vrije trap en een werkelijk sublieme intikker na een geniale counter) en één keer door een (onterechte) penalty van Gabriel Batistuta. Scheidsrechter Pairetto mocht blij zijn dat er toen nog geen VAR bestond anders had hij gelijk zonder werk gezeten...

Na de rust leek Hagi met de derde Roemeense treffer (na weer een geweldige counter) de wedstrijd in het slot te gooien, tot Abel Balbo een kwartier voor tijd nog de 3-2 scoorde. Een stormloop op de uitstekende Roemeense doelman Prunea volgde maar ze hielden stand. Exit Argentinië!


4. WK 2014 (Brazilië) halve finale: Duitsland - Brazilië 7-1
 
Deze wedstrijd zullen de meesten zich nog wel kunnen herinneren. Ik was nooit een liefhebber van Duits voetbal, het was zo degelijk. En niet om aan te gluren. Tot aan deze wedstrijd! Ze bleken ineens te kunnen aanvallen... Misschien wel de grootste masterclass ooit tijdens een WK. Natuurlijk, Hongarije won al eens met 10-1 en Joegoslavië met 9-0 maar toen waren de tegenstanders een heel stuk zwakker. Brazilië verslaan met 7-1... terwijl ze nog het gastland zijn ook... zoiets gaan we nooit meer zien...


3. WK 2010 (Zuid-Afrika) kwartfinale: Uruguay - Ghana 1-1 (Uruguay wint na penalty's)
Spanning. Drama. Ongeloof. Alles zat in deze wedstrijd. Heel Afrika steunde Ghana in de jacht naar de allereerste halve finale voor een Afrikaans land ooit. Tegenstander was het taaie Uruguay met toch een legertje aan sterren als Diego Forlan en Luis Suarez. Lekkere wedstrijd met twee goed spelende teams en twee uitblinkende keepers. Een afstandsschot van Sulley Muntari op slag van rust en een heerlijke vrije trap van Diego Forlan vroeg in de 2e helft betekende de 1-1 na 90 minuten. Verlengen dus.

Hèt moment van de wedstrijd volgde in  de slotseconden van de verlenging. Een laatste Ghanese doelpoging werd door Luis Suarez uit het doel geslagen... Rood voor Suarez en alleen nog een penalty voor Ghana. De grootste kans op een halve finaleplaats... en Asamoah Gyan knalt de pingel op de lat...
Een penaltyreeks volgt dus, waarbij beide partijen over en weer missen... Uiteindelijk velt Sebastian Abreu het vonnis met een gedurfde Panenka… Wat een wedstrijd!


2. WK 2014 (Brazilië) groepsfase: Nederland - Spanje 5-1
Nou... nog één keertje dan... omdat het de ultieme wraak was...


1. WK 1982 (Spanje) halve finale: West-Duitsland - Frankrijk 3-3 (West-Duitsland wint na penalty's)
Een zomeravond in 1982. Van mijn ouders mocht ik opblijven om deze wedstrijd te zien. Ik ben hem daar nog steeds dankbaar voor! Misschien wel de wedstrijd die ik het vaakste heb gezien. Twee teams op de toppen van hun kunnen. Bekendste moment is de charge van Harald Schumacher op Patrick Battiston... ik herinner me vooral met moment dat Michel Platini de hand van Battiston vasthield toen hij het veld af ging op de brancard. Ik vond dat zó erg dat ik door mijn vader getroost werd. Ook die Schumacher mag blij zijn dat er geen VAR bestond toen... die had nooit meer gevoetbald!
Na 90 minuten en dat incident stond het 1-1. En toen begon het... kansen over en weer en 4 goals! Het werd dus 3-3, vooral de goal van Marius Tresor vond ik toen geweldig. Strafschoppen dus... en ik vergeet nooit meer het gezicht van Maxime Bossis toen hij de beslissende penalty miste...

De volgende dag heeft mijn vader mij aangemeld bij de voetbalvereniging  ;D


Vond het leuk om dit te doen! Misschien bedenk ik me nog wel meer van deze lijstjes...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Lockdown] sportherinneringen en sportlijstjes
« Reactie #6 Gepost op: 12-04-2020, 12:17:07 »
Ik heb uit een andere sport een memorabel deel in gedachte dat hier niet mag ontbreken.

De 5e set uit de tennismatch John Isner en Nicolas Mahut, die uiteindelijk eindigde in 70-68 voor Isner. Match werd 2 maal onderbroken vanwege de duisternis.

Beide spelers kregen een speciale herinnering uitgereikt, nadat er eindelijk een winnaar was.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [Lockdown] sportherinneringen en sportlijstjes
« Reactie #7 Gepost op: 13-04-2020, 21:45:34 »
Ik ga zelf ook een rijtje delen. De top 5 van Zlatan. Iedereen heeft het over Ronaldo en Messi, maar Zlatan Heb ik ook altijd een geweldige speler gevonden. Oké hij heeft nooit de Gouden Bal gewonnen, er zit misschien een klein steekje bij hem los, hij heeft nooit de Champions League gewonnen (tot zijn spijt?), speelde als international voor een subtop land, maar man man man, overal waar komt is hij goed geweest voor vele bijzondere goals en landskampioenschappen. Wat een geniale spits is hij nog steeds op zijn 38e. Wat een techniek, kracht, trapkracht, spitseninstinct en ook de mogelijkheid om van buiten de 16 als spits goals te maken.

Een elftal van goals van Zlatan Ibrahimovic van de ruim 500 die hij gemaakt heeft.

1. De bycycle kick tegen Engeland. Bij de andere goals zagen we ook al dat Zlatan een handje heeft om vanuit onmogelijke hoeken met zijn voet te scoren. Maar dit is de allermooiste  ::love:: oordeel zelf...


2. Zijn debuut in Amerika. Net 1 minuut in het veld en dan dit doen...  welcome to the USA. Prachtig.


3.  De Messi en Maradonna achtige slalom tegen NAC. Je zou bijna vergeten dat hij ooit in Nederland speelde, 2004 alweer dit.

 
4. De assist pass is al mooi, maar die aanname en controle en ook nog het afmaken. In 1 woord geweldig. Uit zijn tijd bij Juventus.


5. Geniale volley tijdens Euro 2012


6. Uit zijn tijd bij PSG ik vergeet nooit meer hoe hij in zijn eentje Anderlecht heeft gesloopt...


7. Dit hakje vergt geen uitleg denk ik...

 
8. Weer zo'n goal die zomaar ontstaat...


9. Messi achtig lobje (Messi geeft hier de assist volgens mij) in zijn tijd bij Barcelona. Duurde slechts 1 jaar (seizoen 2009-2010) VANAF MINUUT 1.21


10. Op 10 deze heeerlijke volley van zijn periode bij LA Galaxy. En er komen nog meer volley's..


11. Op 11 zet ik een vrije trap. Zlatan heeft een geweldige vrije trap in zijn benen, dat zijn soms al mooie goals op zich. Maar wil die vrije trappen niet de top 11 laten domineren. Dus 1 vrije trap en dat is deze geworden:


De keuze uit 500 goals was best lastig ;D  Dus heb er vast paar mooie gemist nog...  Zijn 500e :D Als je dan toch je 500e goal uit je carrière moet maken...  ::) dus deze als bonus goal.



Bonusgoal 2: zijn mooiste van zijn tijd bij United


Wat vinden jullie de mooiste?
« Laatst bewerkt op: 13-04-2020, 22:00:12 door MollenvangR-Art »

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Lockdown] sportherinneringen en sportlijstjes
« Reactie #8 Gepost op: 14-04-2020, 17:47:15 »
Ik wil steeds wat doen aan dit topic, maar het is er nog van gekomen. Er staat al veel moois tussen en ben het zeker niet vergeten. Maar we zitten voorlopig toch nog wel in de lockdown dus ik heb nog wel even.  :)
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [Lockdown] sportherinneringen en sportlijstjes
« Reactie #9 Gepost op: 29-04-2020, 11:05:17 »


Vandaag 13 jaar geleden alweer. Een van de mooiste, misschien wel dé mooiste en in ieder geval allerspannendste ontknopingen van de Eredivisie ooit... nog steeds kippenvel bij de woorden PSV is landskampioen geworden, het is niet te geloven.

(dat rechtstreekse duel van Ajax tegen titelhouder Twente in 2011) en de ontknoping van 2016 met De Graafschap - Ajax en PEC - PSV waren ook mooi :P En een jaar later de hattrick van Kuyt die Feyenoord kampioen maakte.
« Laatst bewerkt op: 29-04-2020, 11:12:57 door MollenvangR-Art »

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: [Lockdown] sportherinneringen en sportlijstjes
« Reactie #10 Gepost op: 29-04-2020, 11:15:26 »
Ik hoop zo graag dat we nog eens zo'n scenario krijgen als in 2006, wat heb ik toen op het puntje van mijn stoel gezeten als 9 jarig jochie (hoewel Feyenoord toen niet kampioen werd).

Hoewel ik niet veel kampioenschappen heb meegemaakt die op de laatste speeldag beslist werd, zijn ook ontknopingen van PEC - PSV en De Graafschap - PSV mij zeer bijgebleven, net zoals het kampioenschap van Feyenoord ::bravo::
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [Lockdown] sportherinneringen en sportlijstjes
« Reactie #11 Gepost op: 29-04-2020, 13:05:56 »
Mooiste voetbaldag uit mijn leven
You'll never walk alone

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: [Lockdown] sportherinneringen en sportlijstjes
« Reactie #12 Gepost op: 29-04-2020, 13:10:58 »
Mooiste voetbaldag uit mijn leven

Dat kan ik mij voorstellen Niek. Dat heb ik uiteraard bij het Kampioenschap van Feyenoord. Krijg soms nog steeds kippenvel als ik het terug kijk ::bravo::
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Ricardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown] sportherinneringen en sportlijstjes
« Reactie #13 Gepost op: 30-04-2020, 20:49:21 »
Welke 11 spelers staan er in jouw beste Nederlands Elftal ooit? (en waarom?)

Ik houd het bij spelers die ik heb meegekregen.

                             Edwin van der Sar

   van der Wiel     van Dijk     de Ligt      van Bronkhorst                 

                      N. de Jong       van Bommel
                                   Sneijder

       Robben                van Persie          Depay       
Så hva gjør vi nå?

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Lockdown] sportherinneringen en sportlijstjes
« Reactie #14 Gepost op: 23-05-2020, 17:41:48 »
De 5 mooiste sportevenementen die ik ooit bezocht heb (1 per sport):
5. Wereldspelen voor Gehandicapten Assen 1990: Wat een power ging uit van al die sporters! Ik vond het echt een eer om daar als vrijwilliger deel uit te mogen maken om alles in goede banden te leiden!
4. FC Twente-SC Heerenveen dames 2007: Niet vanwege de teams, ook niet vanwege de 2-3 uitslag... Het was gewoon een leuke wedstrijd, en nog leuker: het was de allereerste wedstrijd ooit in de Eredivisie bij de dames!
3. Nederland-Zweden, Davis Cup tennis Den Haag 1993: Wij waren met onze muziekvereniging uitgenodigd om de officiële opening met de volksliederen te spelen voorafgaande aan de dubbelwedstrijd. Ondanks dat Nederland uiteindelijk verloor was het toch mooi om alle toppers van dat moment te zien!
2. Proloog Tour de France Den Bosch 1996: Wij zaten letterlijk vlak op de finish van de proloog. Zo mooi om alle renners voorbij te zien komen!
1. Formule 1 GP van Nederland 1985: De laatste Formule 1 race tot heden van Nederland. Met een fantastische overwinning voor Niki Lauda, en ook een fantastisch randprogramma erom heen.
Ich bin ein Bärliner!