Eerste reacties zijn absoluut zeer positief. Seizoen laat een enthousiast, feestelijk gevoel achter, en da's toch ook belangrijk
We hebben een mol gezien die risico's neemt, daar hou ik van. Die ook buiten de opdrachten om "speelt" met de kandidaten. Een mol die de mol-rol zich helemaal eigen lijkt te maken. Niets dan lof voor onze jubileummol
---
Ook dit seizoen wil ik het toch weer noemen:
verhaallijntjes die niet worden afgemaakt. Horace's executie was vooral superstom voor hemzelf, maar met welk doel? Had geen effect op het spel. De "wordt vervolgd" had beter gepast eind aflevering 5. Wat zat er in de "waarom is Tygo de mol" enveloppen in aflevering 7? Als je mysteries opwerpt: beantwoord ze aan het eind.
Veel opdrachten is onduidelijk wat mag en wat niet. De
Trust Nobody-podcast spreekt er ook over: zet de opdrachtregels online. Als de mol onontdekt blijft dankzij onduidelijke opdrachtregels, is dat dan wel een leuke manier om de mol verborgen te houden?
Grootste misser vond ik de
ontwerpfout in de Elba-opdracht waarbij Tygo en Nikkie geen enkel aandeel hadden in het geld, en dus eigenlijk niet meer de mol konden zijn. Dat, samen met die super-oneerlijke dubbele executie (2 uit 3!) bracht het aantal verdachten in 1 klap van 6 naar 2. Had makkelijk voorkomen kunnen worden door een deelopdracht toe te voegen voor Tygo en Nikkie die invloed had op bv. de waarde van de munten.
Pas op met risico's zoals in de bakjesopdrachten. Je zal maar overmoedig worden en een keer een jaar hebben waarin de halve groep in aflevering 1 goed zit. Dan zet je de mol buitenspel, net zoals in 2012. Is het dat waard?
Van tevoren was ik geen fan van het allstars-idee. Ik was bang voor een overdaad aan extraverte mensen. Maar wat heeft het goed uitgepakt. Direct van aflevering 1 vond ik het heerlijk.
Toffe kandidatengroep. Ron, Ellie, Horace, zoveel leuke mensen en tegelijk zo'n goeie gemengde groep. Grootste positieve verrassing bij de kandidaten voor mij was Patrick. Heerlijke gast is dat.
---
Wat feedback uit mijn omgeving (de gewone kijker):
Een goeie vriend de opdrachten afgelopen jaren veel te ingewikkeld vond worden, vond dit seizoen een verademing. Back to basic. Opdrachten waren duidelijk, en, voor hem heel belangrijk:
een bekende locatie! En ja: dan moet de opname dus buiten het hoogseizoen. Maar eerlijk: ikzelf hou dus erg van
slecht weer in WIDM. Dat maakt het geheimzinnig en grimmig en mysterieus, dat vind ik bij dit spel passen.
Mijn moeder zegt al jaren: de muziek is veel te hard, je kan de mensen soms nauwelijks verstaan (geldt voor bijna alle televisie). Doe daar wat aan. Er kijken niet alleen twintigers naar WIDM.
Een collega (ook enige jaren afgehaakt) vindt dat er te veel zendtijd gaat naar "die vragenlijst met die schermen". Ik zou zelf ook graag minder test, meer spel zien. Dat gedoe met die schermen is eigenlijk elke aflevering best wel hetzelfde.
Mijn vriend was héél erg te spreken over
de opdracht op Elba. Een duidelijke, vrijere, langere, doorlopende "verhaallijn" is veel beter te volgen dan dat het elk kwartier weer totaal iets anders is. En de premisse "zoek de andere 2" is duidelijk, eenduidig en simpel.
Samengevat, voor mij het belangrijkste:
- geen open eindjes laten aan het eind
- simpele opdrachten werken vaak het best
- doorlopende opdrachten die een logisch verhaal vormen
- bekende locaties, niet steeds in de zomer
Maar absoluut een prachtig seizoen wat mij betreft.