Auteur Topic: Dagboek v.e. Herdershond  (gelezen 3005 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Dagboek v.e. Herdershond
« Gepost op: 29-12-2003, 17:12:29 »
Beetje laat, omdat ik het zelf pas had ontdekt. Voor mij is het jeugdsentiment, omdat er in de serie figuranten meespeelden die ik persoonlijk ken. Tijdens de opnames van de tweede serie deed ik vakantiewerk op het gemeentehuis in Eijsden. De secretarie daar was overdag de samenkomstplek voor akteurs, mensen van de produktie, enzo. Het wordt uitgezonden in de middag op Nederland 1, rond kwart voor drie. Niet echt een tijdstip waarop iedereen kan kijken, maar wie kan kijken, kan ik het toch aanraden.

[anekdotemodus]Han, Ovide en andere Limburgse lezers: achter een kraampje bij de braderie staat een jongedame, die L1-kijkers nu kennen als weervrouw Ans Peters. Die had toen auditie gedaan voor de rol die Reneé Soutendijk heeft gespeeld[/anekdotemodus]

We zien er zelfs een piepjonge Leoni Jansen, als secretaresse van de hollandse mijndirecteur (Manfred de Graaf)

Goede herinneringen bewaar ik aan John Leddy, Reneé Soutendijk en Bruni Heinke (de latere Helen Helmink uit GTST). Maar ook aan regisseur Jef van Dalsen, die later furore maakte met een in de jaren tachtig zeer omstreden genre programma's: de pin-up club. De catering was heel gul voor de mensen van het gemeentehuis: omdat de KRO daar gastvrijheid genoot, genoot het personeel, en dus ook ik, mee van de lekkere broodjes

De serie zelf: het komt wat oubollig over, maar ik kan er nog wel met plezier naar kijken, vooral omdat ik nog vrijwel wekelijks kom op de plekken waar toen die opnames zijn gemaakt

Offline Annemieke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek v.e. Herdershond
« Reactie #1 Gepost op: 29-12-2003, 17:28:28 »
Ik heb het gisteren ook gezien omdat mijn ouders ernaar waren aan het kijken ::) maar ik vind er echt niets aan :-\. Het is duidelijk voor wat oudere mensen bedoeld, want het gaat echt heel traag allemaal, er zit helemaal geen vaart in. (Toen de mensen de kerk uit kwamen: moet dat zo lang in beeld blijven?!) En het sfeertje van Zuid-Limburg vind ik niet echt overkomen door de keiharde G's van veel personages, zoals de pastoor. Ook speelt niet bepaald iedereen even goed ::), bijvoorbeeld de zuster tegen die 76-jarige priester: "Zo oud bent u toch nog niet, 76 is toch..."
--net iets te lange stilte ::) --
Priester: "Val me niet in de rede..."
Uhm ja ::) zeer goed geacteerd dus, niet echt...

Ik kan me wel voorstellen dat het leuk is als je dat plaatsje kent, en bij de opnames geweest bent, maar voor een buitenstaander is er niet veel aan. Maar dat kan ook voornamelijk aan mijn leeftijd liggen ;).

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek v.e. Herdershond
« Reactie #2 Gepost op: 29-12-2003, 17:47:46 »
Ik zapte heel toevallig vorige week langs toen ze de eerste uitzending hadden. Ik heb vanaf toen regelmatig een (deel van de) aflvering gezien. Geweldige serie vind ik het. Destijds al en nu eigenlijk nog steeds. Zo heel gedateerd komt het me nog niet eens over. (Het is natuurlijk ook een historische serie) Ik vond de fabriek (dat ook wordt herhaald) bijvoorbeeld veel gedateerder overkomen.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor de jeugd te langzaam gaat. Dat moet natuurlijk allemaal flits-flits. ;D Dat vind ik persoonlijk weer niets.
Als ik deze serie vergelijk met bijvoorbeeld een "Wij Alexander" (met een geweldige Thekla Reuten) wat een aantal jaar geleden werd uitgezonden, dan is het tempo vergelijkbaar. Ik houd wel van dit soort historische drama series. Maar goed, ieder zijn smaak natuurlijk. 8)
Geniet nooit met mate...

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Dagboek v.e. Herdershond
« Reactie #3 Gepost op: 30-12-2003, 11:07:13 »
ik was nog heeel klein toen deze serie liep, kan me er ook nog weinig van herinneren. maar zag een aflevering van de week, en laten we eerlijk zijn. vandaag de dag zou dit floppen. idd traag....

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Dagboek v.e. Herdershond
« Reactie #4 Gepost op: 30-12-2003, 11:32:25 »
Dat is ook wel zo, er zijn meer van die series geweest, waar je 30 jaar geleden absoluut voor zou thuisblijven, maar die nu slaapverwekkend en stuntelig over komen. Ik had ook al een beetje aangegeven dat het mij persoonlijk niet zozeer om het akteren ging, maar het was een soort deja vu: ik zag me daar weer zitten op het Eijsdense gemeentehuis. Tussen al die mensen, die je nu allemaal van naam kent, maar toen voor een groot deel onbekende akteurs waren.



Offline lebon simon

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek v.e. Herdershond
« Reactie #5 Gepost op: 31-12-2003, 15:05:29 »
In Vlaanderen is de VRT (openbare TV-omroep) in het kader van haar 50-jarig bestaan al een aantal maanden bezig met heruitzendingen van programma's uit vervlogen tijden.

Aan de meeste dingen heb je leuke herinneringen overgehouden, omdat je als kind meekeek met de hele familie naar bv. Wij, Heren van Zichem en Johan en de Alverman. Als je dat nu terug ziet, valt het trage tempo idd meteen op. Het is een beetje zoals een boek lezen, waarin alle details uitvoerig beschreven worden. En daar is in deze haastige moderne maatschappij blijkbaar gewoon geen tijd meer voor.

Ik heb als kind bijna alle jeugdseries van de VRT gezien en ik vind het gewoon heel leuk er nu met mijn kinderen naar te kunnen kijken.

Maar ik kan bv. ook zonder moeite naar stokoude zwart/wit films kijken. Ondanks de beperkte mogelijkheden van destijds zitten daar absolute pareltjes tussen. Tegenwoordig moeten special effects en dergelijke dikwijls een matig verhaal verdoezelen. De filmindustrie heeft ondertussen zoveel know how en skil verzameld, dat er allicht wel formules zullen bestaan die leiden tot pixs die het grote publiek kan smaken. Maar ik wil het hier toch ff opnemen voor de pioniers van zowel TV als film, die met beperkte middelen en vanuit een soort van idealisme en liefde voor het vak alleszins hun generatiegenoten wisten te bekoren en hopelijk ook het nodige respect blijven afdwingen bij het jongere publiek.
« Laatst bewerkt op: 31-12-2003, 15:08:01 door lebon simon »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Dagboek v.e. Herdershond
« Reactie #6 Gepost op: 3-01-2004, 11:21:22 »
Jo de Meyere heeft eind jaren 70 een goede indruk gamaakt als kapelaan, nog wel een kapelaan die niet eens de gelofte van kuisheid had afgelegd, zoals hij later in een televisie-terugblik heeft erkend.

Offline AlexF

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek v.e. Herdershond
« Reactie #7 Gepost op: 4-01-2004, 20:50:27 »
Een absoluut goede idee van Joop van de Ende
om deze serie op de buis te brengen

Echt een goed idee van hem.


Toppie ;)
Eens denk je was ik maar eerder aan begonnen....