Ik hoop eigenlijk er een beetje op dat de mol in deze opdracht niet alles van te voren wist. En dus het spel wat meer onbevangen tegen de kandidaten kan spelen. Dat is al een tijdje een van de kritieken hier op het forum... Misschien is er wel naar geluisterd in dit geval?
Ik vind het juist goed dat de mol voorkennis heeft, maar het levert soms wel rare situaties op. Mijn favoriete voorbeeld is uit seizoen 8, toen twee kandidaten een binair antwoord omdraaiden om zichzelf verdacht te maken. De tweede (Georgina) veranderde een fout antwoord in een goed antwoord, wat direct tegengesteld aan haar bedoeling was en haar juist onmols maakte.
De rare situatie hier is dat Renee voor zichzelf gaat, maar omdat ze (als niet-mol) geen voorkennis heeft, faalt ze. Als ze de mol was en vertrouwen wilde opbouwen, was het nadrukkelijk voor de pot kiezen logischer. Daarom geloof ik ook niet dat ze dit als dekmantel doet. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat de kandidaten dezelfde denkstappen kunnen doen als wij en omdat ze daarmee Renee mogelijk wegstrepen, dit juist een slimme dekmantel is. Maar kandidaten zitten meer in het moment dan wij en vaak blijven de emoties die een moment oproept sterker hangen dan de logische juist uitkomst. Daarom verwacht dat Renee in deze groep geen verdenkingen wegspeelt door fout te gokken.
En het omgekeerde gebeurt juist bij Florentijn (sorry voor het uitstapje naar het verkeerde topic, ik zal het ook onder Florentijn posten). Florentijn doet iets dat gevoelsmatig heel sympathiek overkomt: hij kiest voor de pot. Ik denk dat ook Joshua/Rocky/Charlotte in eerste instantie vooral dat opmerken. En die emotie blijft hangen, zelfs als ze later met wat nadenken kunnen achterhalen dat Florentijns keuze voor een kandidaat helemaal niet logisch is. Als iemand Florentijn later confronteert, kan hij (als hij de mol is) altijd zeggen: 'klopt, je hebt gelijk. Ik dacht dat ik iets goeds voor de pot deed, maar achteraf maakte het geen verschil. Ik had gewoon voor de joker moeten gaan'.