Auteur Topic: TWD - Dead of Winter (+++)  (gelezen 1679 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
TWD - Dead of Winter (+++)
« Gepost op: 23-01-2021, 20:35:43 »

Dit is een versimpelde versie van Dead of Winter. Jullie spelen in 2 aparte groepen. Je zal moeten samenwerken, maar hebt ook je eigen doelstelling. Je wint enkel punten als je die doelstelling behaalt.

Ieder start met 2 survivors. Alle survivors leven samen in een kolonie en starten daar ook het spel. Daarnaast zijn er 6 andere locaties waar de survivors heen kunnen. Daar liggen items die je kan doorzoeken. De meeste doelstellingen zullen dan ook dingen zijn als 'Als het spel eindigt, moet je 5 medicijnkaarten in handen hebben.' en daarvoor zal je dus items moeten doorzoeken.

ACTIES & ACTIEPUNTEN
Ieder heeft zoveel actiepunten als ie survivors heeft +1. Dus aan de start heeft iedereen 3 actiepunten (want je hebt 2 Survivors, dus 2 + 1 = 3). Je kan Survivors verliezen, waardoor je minder actiepunten hebt, maar je kan ook nieuwe Survivors vinden, waardoor je meer actiepunten hebt.

Elke dag mag je acties doen met je Survivors. Sommige kosten actiepunten, andere zijn gratis. Je hoeft niet te wachten tot je aan de beurt bent, maar het is soms wel handig om met anderen af te spreken, aangezien er beperkte plaats is op de locaties waar je naartoe kan gaan.

Acties die actiepunten kosten:
- Barricade plaatsen: door een barricade te plaatsen op een plek waar normaal een zombie zou verschijnen, voorkom je dat er daar een zombie geplaatst wordt. De zombie breekt die barricade wel, maar gaat dan weg. Een 2e zombie zou die plaats dan vervolgens wél innemen.
- Zoeken: Op een locatie buiten de kolonie kan je items zoeken. Ik stuur je dan wat je gevonden hebt en wat je ermee kan doen.
- Aanvallen: Je kan een zombie aanvallen. Deze sterft sowieso, maar ik moet de 12-zijdige dobbelsteen rollen om te kijken hoe hard de zombie heeft terug gevochten. Er zijn 6 lege kanten op de dobbelsteen, die geen gevolg hebben. Er zijn 5 zijden die een wonde opleveren en er is 1 zijde die jouw Survivor instant dood maakt. Je kan ook een Survivor aanvallen (misschien is dit nodig voor sommige doelstellingen). Als je dat doet, krijgt die Survivor een wonde. Bij 3 wonden is de Survivor dood.

Gratis acties:
- Item spelen
- Survivor verplaatsen: elke Survivor mag per ronde (dus per dag) één keer naar een andere locatie verplaatsen. Dan komt ie echter wel buiten en loopt ie kans om zombies tegen te komen, dus ik rol dan de 12-zijdige dobbelsteen weer (zelfde resultaten als hierboven bij het aanvallen van een zombie)
- Voedselkaarten inleveren: hiermee lever je voedsel aan de kolonie. 1 blik eten geeft voeding aan 2 Survivors.
- Items vragen/geven: Je mag aan medespelers vragen om specifieke kaarten. Als jullie allebei een Survivor hebben die op dezelfde locatie staan, mag je items geven/uitwisselen.

EINDE DAG
De dag stopt om 22u, dan is een speelronde voorbij en pas ik het spel als volgt aan:
1. Eten
Iedere Survivor die in de kolonie zit, moet eten hebben (de survivors op andere locaties trekken hun plan en vinden daar automatisch eten). Jullie moeten dus zorgen dat er voldoende eten in de kolonie aanwezig is om iedereen te voeden. De eerste keer dat er neit genoeg voedsel is, gebeurt er nog niets, maar telkens je daarna voedsel te kort hebt, sterft er een Survivor.
2. Zombies
Op alle locaties (de kolonie en de 6 andere) verschijnen er zombies afhankelijk van het aantal Survivors dat er op die locatie zijn. In de kolonie komt er één zombie per 2 aanwezige Survivors (naar boven afgerond) en op de andere locaties komt er 1 zombie per aanwezige Survivor. Er zijn beperkte plaatsen om zombies toe te voegen. Als alle plaatsen vol zijn en er moet een zombie toegevoegd worden, betekent het dat de locatie "overrun" is en de zombies binnen dringen. Als dat gebeurt, wordt de Survivor met het laagste getal automatisch gebeten. Deze sterft, verandert in een zombie en valt de volgende Survivor met het laagste getal op die locatie aan. De speler die die Survivor beheert, heeft 2 opties: 1) Kies ervoor om die Survivor te laten sterven. In dat geval wordt de volgende Survivor met laagste getal niet gebeten en stopt het verspreiden van de beet. 2) Een gokje wagen en met de dobbelsteen gooien (dat doe ik voor jou). Het is een 12-zijdige dobbelsteen met 6 lege zijden en 6 zijdne met een symbool. Als er een lege zijde wordt gerold, overleeft de Survivor de aanval en stopt het verspreiden van de beet. Als er een symbool gerold wordt, sterft je Survivor en wordt de volgende Survivor met het laagste getal op die locatie aangevallen.
3. Eindtijd spel instellen
Als er Survivors gestorven zijn, gaat er per Survivor 12 uur tijd af van jullie deadline. Hoe meer Survivors overlijden, hoe minder tijd jullie dus hebben om je doelstelling te bereiken. Jullie starten met 10 dagen (240 uur).

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #1 Gepost op: 23-01-2021, 20:36:24 »
LOCATIES

Dit is de kolonie waar alle survivors wonen. Hier starten jouw 2 Survivors dus ook, samen met de Survivors van je medespelers.
Op het einde van de dag moet er per 2 Survivors die hier aanwezig zijn één blik voedsel ingeleverd worden.
Er moeten dus voedsel items gespeeld worden om voedsel in de kolonie te brengen.

De kolonie heeft zes plaatsen waar zombies binnen kunnen dringen. Op elke plaats kunnen 3 zombies staan, maar als er een 4e komt, breken ze binnen en vallen de Survivor met het laagste getal aan. (zie deeltje onder Zombies in de bovenste post).
Telkens er een Zombie in de kolonie geplaatst moet worden, begin ik te tellen vanaf plaats 1.
BVB: Zoals ik zei zijn er 6 plaatsen. Als er 8 zombies komen, dan komt er eentje op plaats 1, dan op plaats 2, dan 3, 4, 5, 6 en de volgende weer naar 1 en dan naar 2. Dan zijn er 8 zombies geplaatst. (het wordt gaandeweg tijdens het spel wel duidelijker ;) )

Vervolgens zijn er zes locaties buiten de kolonie waar jullie naartoe kunnen om items te zoeken.
Hier zie je de namen van de locaties, hoeveel Survivor er maximum naartoe kunnen en hoeveel zombies er kunnen staan voordat ze binnen dringen en aanwezige Survivors aanvallen.
Daarnaast duiden de symbolen aan wat voor soort items je op die locatie kan vinden. Links staan de items waarvan er op die locatie de meeste te vinden zijn en rechts de minste.

Bvb

Op het politiebureau kunnen maximum 3 Survivors aanwezig zijn en maximum 4 zombies. Als er een 5e zombie geplaatst moet worden, breken ze dus naar binnen.
Verder zie je dat er op deze locatie vooral wapens te vinden zijn. Dan benzine, tools, voedsel en Survivors.

De andere locaties zijn:





Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #2 Gepost op: 23-01-2021, 20:39:51 »
Susdus heeft de volgende verdeling gemaakt:

**Dead of Winter**:
*Groep 1*: D'N, Daisy, Susdus, Vermoljoen & Ycaris
*Groep 2*: de_witte, LuchtManiak, michael90, Mitchkox & monkeysuncle

Ik ga na WIDM aparte topics starten.

Vervolgens stuur ik jullie:
- 2 Doelstellingen: Je moet er hiervan eentje kiezen. Dat wordt jouw doelstelling die je moet vervullen om dit spel te winnen.
- 4 Survivors: Hieruit mag je er 2 kiezen waarmee je het spel wil starten.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #3 Gepost op: 23-01-2021, 22:00:52 »
Oh, ik heb het zoeken nog niet uitgelegd.

ZOEKEN
Op een locatie kan je dus naar items zoeken. Dat kost een actiepunt. Je doet het door naar een locatie te gaan met een Survivor (als die nog niet vol staat met andere Survivors)(en remember: telkens je een survivor verplaatst, rol ik de 12-zijdige dobbelsteen om te kijken of ie het wel overleeft). Vervolgens post je bij die locatie dat je wil zoeken. Ik pm je dan wat het bovenste item is. Je mag dan beslissen of je dat item houdt óf je mag posten dat je verder zoekt. Dan pm ik het 2e item op de stapel.
MAAR: als je verder zoekt, maak je lawaai. Op het einde van de dag rol ik voor elke keer dat er lawaai gemaakt is een 6-zijdige dobbelsteen. Als ik 1, 2 of 3 gooi, komt er een zombie op dat lawaai af. Dus wees voorzichtig!


Jeetje wat een uitleg, vat het eens kort samen?
Wat moet je doen?
Je doelstelling halen voordat de tijd om is. Per Survivor die sterft gaan er 12 uur van die tijd af.
De meeste doelstellingen zijn dingen als "Zorg dat je x aantal van dit soort item hebt". Bvb 4 benzine. Dus dan moet je naar locaties gaan om die items te vinden.

Waar moet ik op letten?
- Op het einde van de dag moeten Survivors die in de kolonie zijn gevoed worden. Daarvoor moet je tijdens de dag al voedselkaarten gespeeld hebben om voeding in de kolonie te brengen. 1 blik voedsel geeft eten aan 2 Survivors.
- Als je een zombie aanvalt, gaat die sowieso dood. Maar ik gooi met een 12-zijdige dobbelsteen waar 6 lege vlakken op staan (dan gebeurt er niets), 5 vlakken waarbij je Survivor een wonde krijgt en 1 waarbij je Survivor instant dood gaat.
- Elke Survivor mag per dag maar één keer verplaatsen. Voor elke verplaatsing rol ik de 12-zijdige dobbelsteen om te kijken of je Survivor onderweg niet aangevallen geweest is.
- Op het einde van de dag voeg ik zombies toe aan de locaties. In de kolonie is dat 1 zombie per 2 aanwezige Survivors. Op de andere zes locaties is dat 1 zombie per aanwezige Survivor.
- Als je laatste Survivor sterft, krijg je automatisch een nieuwe toegewezen. Let op dat je in het spel één actiepunt hebt plus 1 actiepunt per Survivor. Dus als je weinig Survivors hebt, kan je minder acties uitvoeren.

Puntentelling
Iedereen die hun doel bereikt heeft als de tijd om is, wint 3 punten voor Zap!
« Laatst bewerkt op: 24-01-2021, 12:43:37 door Robbieazerty »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #4 Gepost op: 23-01-2021, 22:59:11 »
Oh en nog iets.  :-[ :-X ;D

Maar het is kort!

Op sommige items zal staan dat je het uit kan rusten.
Dat doe je door te posten dat je item X wil uitrusten bij Survivor Y (een van jouw Survivors dus). Vanaf dat moment heeft die Survivor dat item vast. Je kan ongelimiteerd items bij Survivors uitrusten.


En als je Survivor sterft, ben je dat item ook kwijt!
« Laatst bewerkt op: 23-01-2021, 23:01:44 door Robbieazerty »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #5 Gepost op: 23-01-2021, 23:21:25 »
OK, alles is verstuurd.  ::zweet::

Sorry, wat doe ik jullie ook aan ::sorry::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #6 Gepost op: 24-01-2021, 12:26:28 »
Citaat
Nog wat vragen:

-> Zijn de acties van de personages gratis acties of kosten die ook actiepunten?
De acties van de personages kosten geen actiepunt. Tenzij het erbij staat, bvb "Bij het zoeken, mag je..." dan moet je een actiepunt spenderen om te zoeken en dan mag je dus doen wat er bij die survivor staat beschreven.

Citaat
Wat zijn hulpeloze survivors?
Het wordt bekeken als kleine kinderen of hele oude mensen die in je kolonie wonen. Die moeten dus wel eten om te overleven, maar kunnen verder helemaal niks.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #7 Gepost op: 24-01-2021, 12:44:12 »
Ik heb de puntentelling aangepast om alle moeite toch ietsje meer waar te maken.

Puntentelling
Iedereen die hun doel bereikt heeft als de tijd om is, wint 3 punten voor Zap!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #8 Gepost op: 24-01-2021, 15:45:00 »
Vraag gekregen:
Moet je elke ronde met je Survivor ergens naartoe gaan?

Antwoord: nee hoor!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #9 Gepost op: 24-01-2021, 16:08:53 »
Ik ga de doelstellingen nog even extra nakijken want door het verwijderen van sommige elementen uit het spel zijn sommige té makkelijk geworden. Waarschijnlijk verhoog ik bij sommige doelen waar je bvb 3 voedsel moet hebben het aantal een beetje...

Sorry had ik eerder over moeten denken.   :-[Heb vanavond tijd om te updaten.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #10 Gepost op: 24-01-2021, 16:15:16 »
mogen we dan ook wachten met kiezen van onze doelen? ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #11 Gepost op: 24-01-2021, 16:56:27 »
Ja  :)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #12 Gepost op: 24-01-2021, 17:50:32 »
Ik heb aangepaste doelen verstuurd. Als je niets ontvangen hebt is er dus niks aan de hand.

Online monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #13 Gepost op: 24-01-2021, 18:01:19 »
Volgende vraag (arme Robbie): de items die je hebt buiten de uitgeruste items, houd je die als je laatste survivor sterft en er een nieuwe komt?
My fall will be for you

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #14 Gepost op: 24-01-2021, 19:12:31 »
Volgende vraag (arme Robbie): de items die je hebt buiten de uitgeruste items, houd je die als je laatste survivor sterft en er een nieuwe komt?
::oink::

Goed dat je het zegt, die regel was ik vergeten te typen en is wel redelijk belangrijk. OMG sorry allemaal ::sorry::

Inderdaad krijg je dus automatisch een nieuwe Survivor als je laatste sterft, maar als straf ben je wel alle items die je op handen had kwijt!

Offline Susdus

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #15 Gepost op: 24-01-2021, 19:18:57 »
::oink::

Goed dat je het zegt, die regel was ik vergeten te typen en is wel redelijk belangrijk. OMG sorry allemaal ::sorry::

Inderdaad krijg je dus automatisch een nieuwe Survivor als je laatste sterft, maar als straf ben je wel alle items die je op handen had kwijt!
Oh, uit de PM had ik het anders geïnterpreteerd dus good to know!


Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Talk less, smile more

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #16 Gepost op: 24-01-2021, 19:20:41 »
Je mag je keuze nog aanpassen hoor.

Offline Susdus

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #17 Gepost op: 24-01-2021, 19:24:32 »
Nah, volgensmij is het alternatief niet veel beter dus ik blijf maar hier bij  ::rofl:: 
Talk less, smile more

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #18 Gepost op: 24-01-2021, 19:25:16 »
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: TWD - Dead of Winter (+++)
« Reactie #19 Gepost op: 24-01-2021, 19:46:29 »
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human