Auteur Topic: Like knop  (gelezen 6587 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Like knop
« Gepost op: 16-03-2021, 17:42:32 »
Ik zie heel vaak reacties met alleen een hartje of ander emoticon of de tekst +1, waarmee iemand aangeeft het eens te zijn met een reactie. Zou het niet handig zijn om een like knop toe te voegen bij elke post? Voor details, zie het Belgische forum voor DE MOL.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Like knop
« Reactie #1 Gepost op: 20-03-2021, 15:45:28 »
+1

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Like knop
« Reactie #2 Gepost op: 21-03-2021, 14:21:11 »
We zijn geen voorstander van een like knop omdat het alleen maar afleid van de inhoud. Heel vroeger (zelfs nog voor mijn tijd hier) weet ik dat we hier ook een soort rangordes hadden op basis van je aantal posts. Daar zag je dan ook dat je te maken kreeg met mensen die extra hard gaan spammen om maar hoger te komen. Hetzelfde geldt voor likes, daar zal je ook mensen hebben die heel gevoelig hiervoor zijn en speciaal posts gaan maken om likes binnen te halen etc.

Dus de likes houden we graag op Facebook en andere sociale media  ;) ::ok::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Like knop
« Reactie #3 Gepost op: 21-03-2021, 15:25:28 »
Heel vroeger (zelfs nog voor mijn tijd hier) weet ik dat we hier ook een soort rangordes hadden op basis van je aantal posts.

Ik denk dat je in de war bent met een ander forum. Dat of mijn geheugen laat me in de steek, maar ik kan me zoiets niet herinneren. :D

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Like knop
« Reactie #4 Gepost op: 21-03-2021, 15:27:58 »
Ah ja kan verward zijn  :-[, de vergelijking klopt in ieder geval nog wel  ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Like knop
« Reactie #5 Gepost op: 26-03-2021, 18:37:22 »
Ik denk dat je in de war bent met een ander forum. Dat of mijn geheugen laat me in de steek, maar ik kan me zoiets niet herinneren. :D


Ja was met 500 berichten ''Molgod'', en je had nog een paar van die kwalificaties. Die kan ik me nog wel herinneren, maar voor zover ik weet, zijn die rang-ordes er al ruim 15 jaar niet meer.

Bovendien: er ZIJN likes en unlikes-emoticons:  ::ok:: ::niet-ok::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Like knop
« Reactie #6 Gepost op: 20-05-2021, 17:03:53 »
We zijn geen voorstander van een like knop omdat het alleen maar afleid van de inhoud. Heel vroeger (zelfs nog voor mijn tijd hier) weet ik dat we hier ook een soort rangordes hadden op basis van je aantal posts. Daar zag je dan ook dat je te maken kreeg met mensen die extra hard gaan spammen om maar hoger te komen. Hetzelfde geldt voor likes, daar zal je ook mensen hebben die heel gevoelig hiervoor zijn en speciaal posts gaan maken om likes binnen te halen etc.

Dus de likes houden we graag op Facebook en andere sociale media  ;) ::ok::
Het was absoluut niet mijn bedoeling om rangordes van likes te maken, in tegendeel. Daar zou ik ook erg op tegen zijn. Dus dat probleem van het spammen zie ik niet. Sterker nog, door die likes kun volgens mij juist spam voorkomen als ik voor het gemak even een reactie zonder noemenswaardige toevoeging als spam beschouw. @Bodejos hoeft dan bijvoorbeeld geen extra post aan te maken met alleen de tekst +1, maar kan simpelweg mijn voorstel liken.

De like knop heeft nog een ander voordeel. Door op de melding dat iemand jouw post geliked heeft te drukken ga je automatisch naar deze post en kun je daar makkelijk weer verder kijken naar andere reacties op jouw post.

Zoals de Nederlandse WIDM nog veel kan leren van de Belgische, kan dit forum volgens mij ook nog wat leren van het Belgische forum over DE MOL.

Om maar even 3 andere dingen te noemen naast die like knop.
- Bij de laatste reactie in een topic ontbreekt de citeer knop, zodat onnodige citaten vanzelf worden voorkomen.
- Na een zekere tijd is het niet meer mogelijk om een post te wijzigen.
- Als degene die de laatste post heeft gemaakt in een topic een nieuwe post toevoegt, dan wordt deze geheel automatisch toegevoegd aan de vorige. Dit scheelt extra posts en is ook handig als je wat vergeten was bij de laatste post.
« Laatst bewerkt op: 20-05-2021, 17:20:02 door MartinJ »

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Like knop
« Reactie #7 Gepost op: 5-06-2021, 00:19:13 »
Heey MartinJ,

Ik zou nog even reageren hierop want we hebben het hier achter de schermen ook even over gehad. Sowieso bedankt voor je feedback want we blijven zeker constant bezig met verbeteren en hebben door de op gang gebrachte discussie over jouw punten ook nog andere punten besproken die mee kunnen in het nog beter, mooier en handiger maken van dit forum.

Hier nog even de reactie op de verschillende punten die aangedragen zijn:

Om maar even 3 andere dingen te noemen naast die like knop.
Het probleem met de likeknop is vaak nog steeds dat het voor veel mensen zal gaan om likes te verzamelen wat de sfeer niet ten goede zal komen. Jaren geleden was hier zelfs een onderzoek gedaan waarbij gelet werd op het reageren op elkaar. Daar kwam toen al uit dat "gevestigde namen" vaker reacties krijgen van anderen en nieuwe mensen die misschien net zulke goeie inbreng hebben meer over het hoofd gezien worden en geen reacties krijgen. Wanneer je een like systeem implementeert zal dit nog duidelijker worden en de kloof vergroten. Eventueel denken we nog wel aan het kunnen "opslaan" van berichten voor gebruikers zelf. Zo kan je de beste theorieën en posts van je medeforummers snel op een rijtje hebben. Hoe goed en snel dit technisch voor elkaar te krijgen is, is nog wel de vraag voor nu.

Citaat
- Bij de laatste reactie in een topic ontbreekt de citeer knop, zodat onnodige citaten vanzelf worden voorkomen.
- Als degene die de laatste post heeft gemaakt in een topic een nieuwe post toevoegt, dan wordt deze geheel automatisch toegevoegd aan de vorige. Dit scheelt extra posts en is ook handig als je wat vergeten was bij de laatste post.
Bij deze twee punten moet ik toelichten dat dit misschien handig klinkt voor bijvoorbeeld het Wie is de Mol gedeelte, maar dat we op dit forum een groot scala aan boards en groepen hebben die gebruik maken van het forum. Moderatoren maken soms expres twee posts achter elkaar met goede reden, bij het spellengedeelte kan meerdere malen achter elkaar posten van belang zijn en een missende citeerknop kan verwarrend zijn voor gebruikers. Vandaar dat deze twee functies toch iets minder handig zijn dan ze doen voorkomen. We hebben wel het aantal tekens per bericht vergroot waardoor je minder snel twee posts achter elkaar moet maken omdat je teveel tekens hebt. Daarnaast denken we wel nog na over bijv. een moderator functie om makkelijk twee berichten samen te voegen (wanneer dit wel storend is).

Citaat
- Na een zekere tijd is het niet meer mogelijk om een post te wijzigen.
Dit is niet alleen onwenselijk, maar ook niet legaal qua privacywet. Die zorgt ervoor dat mensen altijd inhoud die ze o.a. hier op het forum hebben geplaatst moeten kunnen wijzigen en/of verwijderen. Wanneer je dit onmogelijk maakt voor gebruikers zelf, dan moet het nog steeds mogelijk blijven waardoor je dit belast op de moderatoren, wat teveel werk gaat zijn.

Hopelijk verduidelijkt dat wat. Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, dan kan dat altijd! ::bravo::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Like knop
« Reactie #8 Gepost op: 25-06-2021, 00:17:55 »
Heey MartinJ,

Het probleem met de likeknop is vaak nog steeds dat het voor veel mensen zal gaan om likes te verzamelen wat de sfeer niet ten goede zal komen.
Mijn voorstel gaat niet om het verzamelen van likes voor mensen maar voor posts dus ik zie het bezwaar niet. Het is dus absoluut niet de bedoeling om een soort van ranking te creëren voor het aantal "followers" dat iemand heeft.

Ook snap ik niet waarom het de sfeer niet ten goede zou komen. Sterker nog, ik durf te stellen dat het juist de sfeer zou kunnen verbeteren. Immers, iemand zou eerder geneigd zijn om aardige dingen te zeggen om hiermee likes te krijgen dan om iemand "af te branden".