Auteur Topic: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers  (gelezen 7072 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #40 Gepost op: 14-04-2021, 15:31:27 »
Eerste plaatje
Lennart, Jasmien en Samina gaan verkeerd. Als je de kaart er bij pakt is dit vrij opzichtig. Ze lopen op het betonnen pad (rode pijl) terwijl ze het bergpad moeten hebben (groene pijlen).

Tweede plaatje
Een overzicht van de tijden die genoemd en gerealiseerd worden.
Wat ons gepresenteerd wordt is:
Jasmien na 20 seconden in beeld komt,
Lennart na 19 seconden in beeld komt,
Jasmien wel 35 seconden in beeld blijft,
Lennart binnen 6 seconden door het beeld gaat.
Samina maakt foute inschattingen:
De rode lamp gaat uit 4 seconden voor Jasmien in beeld is;
De rode lamp gaat aan 6 seconden nadat Lennart in beeld was.

Derde plaatje voor @Tunnelgraver.
Lennart zit te prutsen met zijn arm naar boven. Enig idee?
« Laatst bewerkt op: 14-04-2021, 16:52:40 door foxhunter »

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #41 Gepost op: 14-04-2021, 22:21:47 »
Leuke opdracht. Ik verwachte wel dat de extra manier om geld te verdienen iets met de hoogte te maken zou hebben (logisch gezien de omgeving), dus ik had met mijn extreme hoogtevrees echt niet mijn best gedaan om als eerste boven te zijn. Echt no way dat ik die verdubbel opdracht gedaan had.

Online Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #42 Gepost op: 15-04-2021, 13:00:55 »
Lennart zit te prutsen met zijn arm naar boven. Enig idee?

Ik ben geen / niet tunnergraver maar Lennart probeert hier de tekst leesbaar te houden voor de camera, plus het doek niet in de katrollen te laten verstrikken, zoiets kandidaats.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #43 Gepost op: 15-04-2021, 14:46:37 »
Doeken in katrollen te laten verstrikken terwijl je in de lucht hangt lijkt mij persoonlijk niet de meest geschikte molactie.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #44 Gepost op: 15-04-2021, 15:02:51 »
Lennart doet inderdaad dat doek goed. Tunnelgraver had iets gezegd over ATC/Grigri. Ik dacht dat Lennart daar misschien aan zat te prutsen. Opgezocht op internet maar is niet te zien. ATC/Grigi is voor abseilen, hier bij het tokkelen wordt ie niet toegepast.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2021, 20:44:09 door foxhunter »

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #45 Gepost op: 15-04-2021, 21:50:42 »
Eerste plaatje
Lennart, Jasmien en Samina gaan verkeerd. Als je de kaart er bij pakt is dit vrij opzichtig. Ze lopen op het betonnen pad (rode pijl) terwijl ze het bergpad moeten hebben (groene pijlen).
Lennart heeft de kaart in handen, en krijgt de schuld dat ze verkeerd lopen. Maar als de volgorde van de beelden klopt, hebben ook Jasmien en Samina de kaart al in handen gehad.
Het bruggetje waarop Jasmien de kaart in handen heeft, lijkt me nog voor de beklimming. Ook het stuk waar Samina de kaart in handen heeft is plat.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #46 Gepost op: 15-04-2021, 22:36:06 »
Ook het stuk waar Samina de kaart in handen heeft is plat.
Maar dit is wel een onverhard pad, zoals ze later ook op lopen.
Zou me niet verbazen als deze volgorde niet helemaal klopt.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #47 Gepost op: 15-04-2021, 23:05:26 »
Ze begonnen op een onverhard stuk. En toen ze erachter kwamen dat ze verkeerd waren gelopen, werd gezegd dat ze toch omhoog hadden gemoeten. Dus veel plat stuk kan er niet zijn geweest na de verharde weg. Ik denk dus dat dit beeld van het begin is. En dat maakt ze alle drie verdacht.

Jasmien heeft ongeveer 5 seconden stil gehangen voor ze in het bereik van de camera kwam. Je ziet alleen haar benen spartelen, ze hangt echt stil. Het is te zien op het scherm van Annelotte en Katrien. Verdacht van Jasmien, want zodra ze weer bewoog floepte de camera uit.

En Samina was duidelijk degene met de minste haast. Ze wilde eerst al Lennart nog een keer naar beneden laten zeilen. En daarna ging het ook niet zo makkelijk meer.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #48 Gepost op: 16-04-2021, 08:42:55 »
Citaat
Jasmien wel 35 seconden in beeld blijft,
Lennart binnen 6 seconden door het beeld gaat

Samina wordt heel verdacht in beeld gebracht, maar als dit klopt, dan is het toch niet zo gek dat ze misrekent? Tokkelen gaat normaal vrij snel. Ja ze had Jasmien iets eerder moet sturen dan dat hij op groen sprong, maar dat vind ik niet een hele domme fout. De tweede keer houdt ze er rekening mee dat de tokkelaar 35 sec in beeld blijft, als Lennart dan met 6 sec erdoorheen schiet, kunnen we dat Samina toch niet kwalijk nemen? Dat verschil is wel heel erg groot.. Zou het een goede molactie van Lennart vinden: Ah Jasmien gaat heel traag, dan moet ik heel snel gaan, dan gaat het vast mis.
« Laatst bewerkt op: 16-04-2021, 10:02:13 door Martje »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #49 Gepost op: 16-04-2021, 08:47:03 »
Ze konden zelf niet remmen.
Lennart kon Jasmien wel af remmen met het touw en stond uit het zicht van Samina en Jasmien, want Jasmien was naar beneden.
Dat Jasmien helemaal stil komt te staan vlak voor ze in beeld komt is door Lennart gedaan.

Blijft alleen nog die 6 seconden verschil over bij Lennart.  De dames tellen tot 20 en het lampje gaat pas aan bij 26 seconden.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #50 Gepost op: 16-04-2021, 09:12:50 »
Ze konden zelf niet remmen.
Lennart kon Jasmien wel af remmen met het touw en stond uit het zicht van Samina en Jasmien, want Jasmien was naar beneden.
Dat Jasmien helemaal stil komt te staan vlak voor ze in beeld komt is door Lennart gedaan.
Hoe kon Lennart Jasmien tot stilstand brengen? Het mechanisme liep toch op katrolletjes, en de touwen bewogen toch niet mee? Dus daar aan gaan trekken heeft geen zin. Verder heb ik geen idee van de techniek van zo'n tokkelbaan, of er nog een hendel overgehaald kan worden. Het zou wel opvallen als Lennart zonder enige reden Jasmien stil laat hangen. Ik dacht dat het aan Jasmien zelf lag, of dat het iets met het doek te maken had dat er tussen kwam.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #51 Gepost op: 16-04-2021, 10:04:38 »
Ze konden zelf niet remmen.
Lennart kon Jasmien wel af remmen met het touw en stond uit het zicht van Samina en Jasmien, want Jasmien was naar beneden.
Dat Jasmien helemaal stil komt te staan vlak voor ze in beeld komt is door Lennart gedaan.

Blijft alleen nog die 6 seconden verschil over bij Lennart.  De dames tellen tot 20 en het lampje gaat pas aan bij 26 seconden.

Lijkt me vanuit veiligheidsoogpunt heel vreemd als het remmechanisme wat normaal bij tokkelen aanwezig is, hier zou ontbreken. Zou wel kunnen zijn dat ze vanuit de regie de opdracht hebben gekregen om niet bewust te remmen tijdens het afdalen (omdat het anders te makkelijk zou zijn, om stil in beeld te hangen).

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #52 Gepost op: 16-04-2021, 10:05:58 »
Met het touw dat de instructeur in zijn linkerhand heeft op jouw foto.  Lennart hoeft alleen maar te wenken zacht te vragen om het touw aan te geven. Jeroen leerde 1 zin Italiaans, Lennart 1 zin Duits. Bitte geben Sie mir das Seil? Voor de veiligheid stond er een tweede instructeur naast. Misschien hield de tweede instructeur het touw vast en zei Lennart Bremsen.

Van de techniek zie je twee touwen om aan te hangen, en een derde touw om de abseiler mee af te remmen, of zelfs weer mee naar boven te trekken. Ze waren tijdgebonden en teruglopen van de overkant zal ook tijd kosten, misschien werden ze weer terug omhooggetrokken?
Ik zie nergens een rem.
« Laatst bewerkt op: 16-04-2021, 10:13:43 door foxhunter »

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #53 Gepost op: 16-04-2021, 10:45:29 »
Met het touw dat de instructeur in zijn linkerhand heeft op jouw foto.  Lennart hoeft alleen maar te wenken zacht te vragen om het touw aan te geven. Jeroen leerde 1 zin Italiaans, Lennart 1 zin Duits. Bitte geben Sie mir das Seil? Voor de veiligheid stond er een tweede instructeur naast. Misschien hield de tweede instructeur het touw vast en zei Lennart Bremsen.
Best mogelijk, maar dan zal Jasmien wel meteen door hebben dat ze wordt afgeremd om niets. Even naar boven kijken naar Lennart, en je weet meteen hoe laat het is. Lennart was heel voorzichtig bij de domino-opdracht met Annelotte, veel voorzichtiger dan nodig, en dan zou hij nu zo'n groot risico nemen bij Jasmien?
Ze waren tijdgebonden en teruglopen van de overkant zal ook tijd kosten, misschien werden ze weer terug omhooggetrokken?
Lennart hing daar nog een tijdje 'gelijk een clown'. Dus Samina's argument dat Lennart nog maar eens moest gaan omdat het maar 55 seconden zou duren, gaat inderdaad niet op. Alles bij elkaar duurt zo'n extra poging toch al gauw een paar minuten.


Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #54 Gepost op: 16-04-2021, 13:09:32 »
Al had dit groepje er drie uur over gedaan, dat maakt toch niet uit voor de opbrengst?
Als zij als laatste boven zijn, dan is het andere team in staat om voor de verdubbeling te gaan. De tijd maakt alleen iets uit voor de unieke ervaring en niet voor de opbrengst van de opdracht.

Samina dringt steeds aan op nog eens proberen. Lennart pakte een te kleine tak en vond het wel best. Dan komt Samina met een goede tak, alleen hebben ze nog de verkeerde oplossing . Lennart en Jasmien komen niet met een goede tak. Terwijl Samina bij de monitor zit, zie je haar hoofdschuddend zitten. Er klopt nog steeds iets niet? De oplossing is nog steeds verkeerd (de juiste oplossing wordt in de uitzending uitgelegd).

Bij het abseilen is het weer Samina die aandringt op nog eens proberen, omdat het de eerst keer -Jasmien abseilt- mislukt terwijl Lennart boven staat. Wat je ziet is dat Samina tot twee keer toe pogingen doet om de proef te laten slagen door het opnieuw te proberen. Alleen mislukt het steeds.

Als een mol bij het Binge Watchen buiten was, dan kost dat mollen tijd, want het gaat mis, en moet opnieuw geprobeerd worden. Het team zonder mol zal per definitie als eerste binnen zijn en de bijzondere ervaring winnen. Het is alleen aan een mol om te zorgen dat er zo min mogelijk te verdubbelen is. Dat doe je niet door opdrachten opnieuw te doen, maar door aan te dringen op doorgaan, nadat het de eerste keer mislukt is.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #55 Gepost op: 16-04-2021, 13:34:45 »
Ik bedoel inderdaad omdat de mol toch het liefst niet als eerste boven is. Opgeven bij het buiten slapen, lijkt me niet dat je dat graag doet. Het vertragen komt ook niet nadrukkelijk in beeld. Ik zag het pas na nog eens kijken, want de fragmenten gaan snel voorbij en zijn gemonteerd op muziek. Na de verharde weg is er bij Lennart en Jasmien niets van vertraging te zien.
De felheid waarmee ze Lennart beschuldigt dat hij verkeerd is gelopen. Terwijl dat helemaal niet aan Lennart gelegen hoeft te hebben (ik vermoed eigenlijk van niet). Die grote tak vinden en naar beneden slepen, terwijl hij alleen vanaf boven nuttig was. Maar geen mens zal op het idee komen hem weer naar boven te slepen. Dat is zijn toch molse zaken.
Wel mee eens dat ze geen invloed had op de abseilpoging van Jasmien, als die niet was blijven hangen was de proef misschien in een keer gelukt. Of was ze er net als Lennart voorbij gesjeesd. Als het wel gelukt was weet je dan weer niet of dat was gezien door Annelotte en Katrien, dus misschien had het nog een keer gemoeten. Bij de afvaart van Lennart had ze het hoe dan ook veel beter in moeten schatten.

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #56 Gepost op: 16-04-2021, 19:06:12 »
Jasmien remde in ieder geval zelf af. Kijk maar hoe ze aan het trappelen is. Als je vooruit wil komen doe je dat niet.

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #57 Gepost op: 16-04-2021, 19:49:38 »
Die tokkelbaan moet echt genieten zijn geweest voor de makers, zo nipt allemaal.

Voor zover ik kan zien zitten de camera's op de tv bij de bingewatchers in een vaste lus:

  • klimmuur (webcam 01)
  • meer (webcam 04)
  • boom op de zuidelijke beklimming van de wandelaars (webcam 02)
  • tokkelbaan (webcam 03)
Hoogstwaarschijnlijk zijn de camera's dus telkens 15 seconden on-air en 45 off, dat geeft een lus van precies een minuut met even lange fragmenten voor elke camera.

Dit is dan inderdaad onnauwkeurig geteld door Samina, na 20 seconden afdalen oftewel 40 seconden off hing Lennart immers perfect, op die 5 extra seconden verdwijnt hij weer uit het beeld.

Lennart komt ongeveer 15 tellen van Samina en Jasmien na zijn start het beeld binnen, dit is nagenoeg hetzelfde tempo als Jasmien, die start als de camera live gaat en net rechtsboven in beeld begint te komen als die 15 seconden later weer off gaat. Jasmien is 45 seconden later wanneer de camera terug on gaat nog maar net weer uit beeld, terwijl Lennart op een tiental seconden het beeld doorkruist: hij komt erin na 20 tellen wachten + 15 dalen, dat zal ongeveer 35 seconden zijn of dus ongeveer 10 voordat de camera live gaat. En tegen dat dat gebeurt is hij weer weg.

Dat is wel heel erg selectieve zwaartekracht.

Tijdens Lennarts poging staan de 2 anderen aan het lampje, bij Jasmiens poging staat hij mee boven. Maar als hij daar inderdaad kan remmen heeft dit als enige resultaat dat Jasmien tergend langzaam door beeld ging terwijl de camera off is, wat zijn eigen snelle poging alleen verdachter maakt. Als hij al zou hebben gesaboteerd lijkt het mij op het eerste zicht waarschijnlijker dat hij dit deed door op een of andere manier bij z'n eigen poging te versnellen (of alleszins niet te remmen) en zo net op tijd voorbij de camera te raken met de 5 extra seconden waarover hij weet te beschikken door de verkeerde telling van Samina.

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #58 Gepost op: 17-04-2021, 00:17:21 »
Samina loog trouwens tegen Jasmien bij het abseilen. Met 40 seconden zwart en 15 seconden lampke zat ge volledig daar, en wijst naar heel ver weg.
Maar ze had Jasmien laten vertrekken op het moment dat het lampje aan ging, dus toen die 15 seconden uitzending begon. Ze had Jasmien toch een aanlooptijd moeten geven van 0-10 seconden, voordat het rode lampje ging branden. Gemaskeerd door de opmerking van Samina dat Jasmien supertraag ging. Jasmien heeft geen invloed op haar snelheid. Hier molt Samina.
Dit was geen leugen maar een misverstand. Jasmien leek aanvankelijk te denken dat het lampje maar 15 seconden uit ging, en zij dacht dus dat ze wel lang genoeg in het bereik van de camera was blijven hangen om nog in beeld te zijn wanneer het lampje weer aanging. Maar in werkelijkheid ging het pas weer aan na 40 seconden volgens Samina (waarschijnlijk 45 volgens mij) en toen hing Jasmien inderdaad al veel verder buiten beeld.

Bij Lennart starten ze ongeveer 20 seconden nadat het rode lampje uitging. als het zwarte gedeelte inderdaad 40 seconden duurt, dan is er nog 20 seconden over voordat de rode lamp aan gaat, en die tellen ze af, maar dan is Lennart al uit beeld. Lennart is groter en zwaarder en zal sneller gaan. Hier molt de zwaartekracht. Maar Samina staat wel op de plek waar je invloed hebt, de andere twee niet. Omdat de een net te traag is en de ander net te snel vermoed ik hier ook enige kennis bij Samina.
Zie mijn vorige bericht, tot aan de camera gaat Lennart even snel als Jasmien, hij zit precies op koers voor de (foute) berekening en komt daardoor tien seconden voor het lampje aangaat in beeld. Maar dan gaat hij veel sneller dan Jasmien verder en weer uit beeld voor het lampje gaat branden. Het snelheidsverschil tussen beide lijkt me iets waar Samina juist als enige geen enkele controle over heeft.

Het is wel zo dat Samina vrij koppig vasthoudt aan die 40 van haar. De eerste keer, wanneer ze aftelt voor het vertrek van Jasmien, zie je nochtans al heel goed dat dit eigenlijk enkele seconden te weinig was (dan telt ze "drie, twee, éééén, èèèèn.... en go").

Ze zag er in de eerste plaats ook al niet zo blij uit met Lennarts voorstel om te gaan tellen. Toch zie ik echt geen potentiële mol meer in haar. Als zij het is, is dit spel echt wel ontaard.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Bingewatchers
« Reactie #59 Gepost op: 17-04-2021, 09:03:29 »
Ze zag er in de eerste plaats ook al niet zo blij uit met Lennarts voorstel om te gaan tellen. Toch zie ik echt geen potentiële mol meer in haar. Als zij het is, is dit spel echt wel ontaard.
Samina kan zich na 4 afleveringen op zijn minst meten met Lennart, hoor. Als het om verdachte acties gaat, is haar lijstje langer. En Lennart heeft een paar heel onmolse acties laten zien. Dus waarom is het spel ontaard als zij het is, en niet als Lennart het is?

EDIT. Bij het vertrek van Lennart, zegt Gilles: Volgens de berekeningen van Samina, zitten ze binnen 20 seconden in de uitzending.

Jasmien deed er idd. 15 seconden over om de rand van het beeld te bereiken (lampje aan, lampje uit), maar ze kreeg onderweg problemen met het doek. Bovendien is Lennart zwaarder. Je kon er dus wel op rekenen dat Lennart iets sneller zou gaan. Waarom geven Samina en Jasmien hem dan juist meer aanlooptijd (20 seconden), in plaats van minder? Ze hadden juist langer moeten wachten voor ze hem lieten vertrekken, zeg tot 10 seconden voordat (volgens hun berekening) de uitzending zou beginnen en Lennart het beeld in zou komen.

Hier zit dus al een rekenfout van 10 seconden. Het is onbekend of die door Samina of door Jasmien wordt gemaakt. Samina maakte de berekening, maar wie nam de beslissing om op 20 seconden 'Go' te gaan roepen? Jasmien dus ook verdacht hier! Tel daarbij op de telfout van 5 seconden (verschil tussen de 40 seconden van Samina en de werkelijke cyclus van 45 seconden), en je zit al op een rekenfout van 15 seconden.

Ook de conversatie daarvoor is interessant:

Samina: Ik roep als het rood is, hè.
Lennart: Tel eens hoe lang het niet rood is, want we moeten wel ongeveer klaar staan, hè.
Snuggere opmerking van Lennart :). Samina gaat tellen, het lijkt niet van harte. Even later:
Samina: Ik heb dat lampje in het oog, ik weet de perfecte timing nu hè.
Lennart: Kan ze komen?
Samina: Nee, helemaal niet.

Het lampje is op dat moment uit. Samina zou dus aan tellen moeten zijn, maar doet dat niet, want ze praat met Lennart. Ze moet een ronde wachten tot het lampje weer aangaat, dan na 15 seconden weer uitgaat, dan pas kan ze haar 40 seconden gaan aftellen, en dan pas komt ze uit op het moment waarop... het lampje weer aangaat. Tijdverlies om niets, want ze geeft Jasmien alsnog geen aanlooptijd.

Mijn conclusie is dat Samina en Jasmien bij deze opdracht het verdachtst zijn. Met een rekenfout van 15 seconden van de dames, kan Lennart er niets aan doen dat hij buiten beeld verdwijnt.
« Laatst bewerkt op: 17-04-2021, 17:18:13 door Molest »