Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 122708 keer)

Offline Doctor WidM?

• Forumlid
  • What?!
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #180 Gepost op: 5-02-2024, 13:15:00 »
Ik zie een iets breder patroon de laatste jaren. Ik heb het idee (maar laat me graag corrigeren) dat de afgelopen jaren de seizoenen vaak relatief sterk beginnen. Met meer lagen in de opdrachten en meer aspecten waarvan we zeggen: goede inspiratie opgedaan bij de zuiderburen.  ::tandpastasmiley:: Zo vond ik dit seizoen ook beginnen!  ::bravo:: Maar op de een of andere manier komt er dan gaandeweg het seizoen de klad in, en zakt het niveau terug naar 'standaard Nederlandse WidM'.

Ik ben heel benieuwd of dit patroon (als het een patroon is) door iets achter de schermen wordt veroorzaakt. Zouden ze bewust de voor hen wat meer 'experimentele' opzet beperkt houden tot een beperkt deel van de afleveringen?

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #181 Gepost op: 5-02-2024, 14:20:39 »
Zoals elk jaar blijft ik zeggen dat er soms juweeltjes van opdrachten bijzitten die super creatief zijn, echter door de belabberde uitleg, eindeloze nutteloze biechten, kijk ik na 2 min al op mn telefoon.

80% van de opdrachten kijk ik naar chaos, terwijl ik geen idee wat de opdracht eigenlijk is. Zoveel mensen die ik spreek denken hier hetzelfde over.

Er wordt zo’n best gedaan om het door de kinderlijke biechten aantrekkelijk te maken voor kinderen, maar als een volwassene al niet weet wat de bedoeling is, hoe weet een kind dat dan.

Ik hoop niet dat deze frisse wind, zonder Rick zo wordt doorgezet want dit is nu een van de minste seizoenen tot nu toe, terwijl de groep een van de leukste is en dat zegt veel.

De opdracht met de pinatas en Dennis was echt leuk bedacht, maar weer door de chaos totaal niet te volgen.

Dat er twee seizoenen in een jaar worden gemaakt helpt ook niet mee, want dit zie je echt terug.

Nogmaals, sommige opdrachten zelf zijn echt beter en creatiever en dat is echt positief, maar wordt echt tijd voor een duidelijke voice over uitleg en infographics.

Biechten mogen er van mij totaal uit, dit voegt echt niks toe, behalve ergenis.

Hoe zie je terug dat er twee seizoenen worden gemaakt dan?

De opdrachten zijn chaotisch (al is dit misschien met opzet omdat de mol anders makkelijk te vinden is) en andere opdrachten brengen te weinig spanning (afl 4 opdracht 2 en 3), ik hoop dat dit volgend seizoen beter is al kun je met 40 graden moeilijk gaan rennen en springen daar is het te warm voor, als vlaggetjes tellen al bijna fout gaat..

Offline Gadoesja

• Forumlid
« Reactie #182 Gepost op: 5-02-2024, 14:46:54 »
Ik mis het laser gamen deze keer. ::jaja:: ::jaja::

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #183 Gepost op: 5-02-2024, 15:08:08 »
Ik mis het laser gamen deze keer. ::jaja:: ::jaja::
Zal nog wel komen vermoed ik zo
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Gadoesja

• Forumlid
« Reactie #184 Gepost op: 5-02-2024, 15:16:14 »
Laten wij het hopen, altijd een leuke opdracht, zowel voor de kandidaten als voor de kijkers ::zwaai::

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #185 Gepost op: 5-02-2024, 17:34:15 »
Ik herinner mij een seizoen, echt niet lang geleden, dat die helemaal op het einde zat......
De Blondine is de Mol :)

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #186 Gepost op: 5-02-2024, 17:52:07 »
Biechten mogen er van mij totaal uit, dit voegt echt niks toe, behalve ergenis.
Absoluut. Ik heb een keertje de zendtijd van alle biechten samen in één aflevering gemeten en kwam toen uit op iets als 20 of 25 % als ik me niet vergis. In ieder geval een behoorlijk percentage. Er wordt toch al zo weinig van de opdrachten uitgezonden. Die verhaaltjes van Rik mogen voor mij ook tot een minimum beperkt worden, vooral die dat de kandidaten op zoek zijn naar de Mol en meer van dat soort open deuren.
Opdracht uitleg door de presentator zo kort mogelijk: die en die gaan dit doen, punt. Details via infographics en voice over. Zoals GDC dit doet bij De Mol België.

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #187 Gepost op: 5-02-2024, 18:17:20 »
Op zich vind ik het dan weer wel leuk dat het antwoord op een opdracht (toekomst, 2008) een hint voor de volgende opdracht is. Maar de hint is zo abstract en indirect dat de kandidaten er niet iets mee kunnen en zelfs al zouden ze de link doorhebben, dan nog helpt het ze niet echt. Het zou leuker zijn (imo) als het leggen van een link nog een effect op de opdracht had.

Offline Thunderclaw

• Forumlid
« Reactie #188 Gepost op: 5-02-2024, 18:33:03 »
Ik herinner mij een seizoen, echt niet lang geleden, dat die helemaal op het einde zat......

2020 misschien?

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Actief Lid
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #189 Gepost op: 5-02-2024, 18:43:22 »
2020 misschien?
2022 met Kim-Lian, Fresia en Everon in de supermarkt laatste aflevering voor de finale.

In 2020 hadden ze het duel tegen de mol, die zat ook in de tweede helft van het seizoen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Feodora

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #190 Gepost op: 5-02-2024, 21:52:41 »
Ik ben het eens met wat de meesten hier zeggen. Deze laatste aflevering vond ik echt slecht. De terugkomst van Babs had veel beter gekund. Ten eerste wisten we het al voor deze aflevering door de sleutels en ten tweede stond er niks tegenover.

De eerste opdracht was heel onduidelijk en daardoor niet goed te volgen. Daarnaast was hij ook onhaalbaar.

De tweede opdracht vond ik echt ontzettend flauw. Het bedrag wat genoemd werd was nooit haalbaar. Het kost echt enorm veel tijd om de benodigde pinata's te vinden, kapot te slaan en dan nog met het autootje naar het gebouw te gaan.

Ook eens dat het niet oke is om Dennis helemaal naar Mexico te laten vliegen voor 10 minuten.

Opdracht drie kan ik kort over zijn: niet meer doen! Het is saai en te makkelijk om te mollen.

Verder pleit ik ook voor het schrappen van de biechten en de uitleg gewoon in een keer door een voice over te laten doen. Met goede visualisaties waar dat nodig is.

Al met al vind ik het tot nu toe een matig seizoen. Ik hoop dat het nog wat beter wordt, want ik hou wel echt van het programma.

Offline Rozz75

• Forumlid
« Reactie #191 Gepost op: 5-02-2024, 22:25:57 »
Wel vaker wat matige afleveringen gezien maar dit is voor het eerst dat ik er bijna niet mee bezig ben, het is allemaal zo flauw en bij voorbaat al niet te doen voor de kandidaten maar ook niet voor de mol. Ook op het forum merk je dat mensen minder betrokken zijn, in mijn beleving wordt er minder gepost, je kunt er ook zo weinig mee met wat je te zien krijgt (en niet te volgen). Echt heel jammer, vorig seizoen vond ik erg leuk en anders (want de jaren daarvoor haakte ik soms ook bijna af) maar ze maken er nu weer een zooitje van. Je ziet niets qua groepsdynamiek, gekonkel, bondjes etc. Volg seizoen mogen ze er van mij ook 1,5 uur uitzending van maken, dan hoeven ze ook niet alles in één uur te proppen en kunnen ze betere uitleg geven en meer eromheen laten zien.
Ik kijk iig heel erg uit naar De Mol België!

Offline Bob De Mol

• Forumlid
« Reactie #192 Gepost op: 5-02-2024, 23:21:39 »
Misschien is dit een te cynische observatie, maar als ze met  animaties en voice-overs van Rik gaan werken hebben de BN'ers natuurlijk te weinig zendtijd, en dat willen ze bij de productie ook niet hebben...
Je kunt ook de audio van de biechten houden en dan animaties laten zien. Toch heb ook ik liever dat ik Ricks en Hila’s fijne stemmen wat vaker hoor  ::tandpastasmiley::

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #193 Gepost op: 6-02-2024, 00:34:27 »
Rik presenteert en rick regisseert. ( dit seizoen teminste nog )

Verder zou ik de uitleg puur alleen met voiceover en infographics niet vinden bijdragen aan het spel. De rol van de presentator is kort,bondig en duidelijk de opdracht uitleggen .
Dan met infographics , max bedrag,tijd  en een korte beschrijving of zo.

Dan kunnen de biechts met herhaalde uitleg weg en kunnen we meer van de opdracht zien en eventueel meer van de interactie tijdens de opdrachten maar vooral ook na en tussen de opdrachten ( bondjes, verdenkingen )

Offline Meraikol

• Forumlid
« Reactie #194 Gepost op: 6-02-2024, 09:42:38 »
Ik kijk widm al jaren, heb alle seizoenen gezien en lees ook al jaren mee op dit forum. Toch zie ik mij absoluut niet als molloot. Ik ben niet actief aan het speuren naar wie de mol kan zijn. Ik kijk de afleveringen, zie wat opvallende zaken, bedenk op gevoel en die zaken wie de mol kan zijn, switch ongeveer per aflevering wie het kan zijn en ik heb het bijna nooit goed. Ik vind het een heerlijk programma! Helaas lees ik hier vaak veel negatieve berichten van jullie, wat er allemaal niet goed was aan een aflevering, wat er beter had gekund, dat de montage slecht was enz enz. Tegenwoordig kijk ik het programma 2x, 2e x samen met mijn kinderen. Dan heb ik de negatieve reacties hier al gelezen, voor die 2e x. Zelfs dan kan ik mij absoluut niet storen aan de negatieve dingen die hier gezegd worden. Ik geniet gewoon van het programma. Tuurlijk, ene opdracht is leuker dan de andere, maar over het algemeen ben ik heel positief over widm. Ik denk dat molloten zich er zo veel in verdiepen dat het daarom niet zo leuk meer is. Dingen worden nou eenmaal vager gehouden omdat anders te snel de mol al ontdekt wordt door jullie ;) Stel jullie hadden de mol gevonden tussen al die mensen bij de 1e aflevering, dan was het hele seizoen verpest. Terwijl, als je gewoon kijkt denk je: oeh! spannend voor de mol en de kandidaten! Ben benieuwd naar de beelden van de onthulling.
Dus mijn tip: minder hard zoeken en alles willen analyseren, gewoon genieten van de mooie beelden, de chaos (ja, daar geniet ik van), de humor of spanning in sommige opdrachten. Met oppervlakkiger kijken is widm echt nog steeds een leuk programma en vallen de fouten, slechte montage, weinig speurwerk enz veel minder of zelfs niet op.

Offline Allomol

• Forumlid
« Reactie #195 Gepost op: 6-02-2024, 09:52:13 »
Zou een deel van de onvrede over dit seizoen die ik bij mezelf en ook bij een aantal van jullie merk, te maken kunnen hebben met het feit dat dit het afscheidsseizoen van Rick McCullough is?

Ik krijg het gevoel dat de makers dit seizoen zichzelf een beetje voorbij aan het lopen zijn
Het komt op mij een beetje over alsof ze van dit seizoen de ‘grootste en gaafste klapper’ ooit hebben willen maken. Het is van dik hout zaagt men planken. Werkelijk alles wordt uit de kast gehaald: de terugkerende kandidaat, het grootste geldbedrag bij een opdracht ooit, de grootste geldbedragen in en uit de pot en een oud-mol voor 10 minuten laten invliegen.

Tegelijkertijd mag de Mol in dit afscheidsseizoen natuurlijk absoluut niet te vroeg geraden worden. Het is een weinig fijnzinnige tactiek, maar dan helpt het natuurlijk om de
opdrachten niet al te best uit te leggen en flink te knippen in de beelden.

Ze zouden Rick wat mij betreft beter hebben kunnen eren door een flink deel van het vuurwerk gewoon te schrappen, wat meer lagen in de opdrachten aan te brengen en iets meer ruimte aan de speurders te geven in de edits. 

Maar wie ben ik, misschien denkt Nederland hier wel heel anders over.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #196 Gepost op: 6-02-2024, 10:08:05 »
Dingen worden nou eenmaal vager gehouden omdat anders te snel de mol al ontdekt wordt door jullie ;)
Ik sla hier even op aan, want het zou natuurlijk niet zo moeten zijn dat de mol ontdekt wordt als ze gewoon de regels van een opdracht uitleggen. Natuurlijk laten ze het niet zien als er een ondubbelzinnige molactie wordt uitgevoerd, zoals stiekem geld weggooien. Maar hoe het geld verdeeld wordt in de bakjesopdracht is wel vrij basale informatie bijvoorbeeld.

Verder vind ik je positieve inbreng wel prijzenswaardig, maar ik weet niet of je observatie wel klopt dat de kritiek alleen komt van de mensen die alle beelden kapotanalyseren. Ik hoor ook wel wat gemopper van mensen die minder actief kijken en de kijkcijfers zijn voor WIDM-begrippen ook niet fantastisch dit seizoen. Dus ik denk wel dat er wat werk aan de winkel is voor de makers.

Offline Belgian Mol

• Forumlid
  • Lo-expert
« Reactie #197 Gepost op: 6-02-2024, 10:21:40 »
Ik sla hier even op aan, want het zou natuurlijk niet zo moeten zijn dat de mol ontdekt wordt als ze gewoon de regels van een opdracht uitleggen. Natuurlijk laten ze het niet zien als er een ondubbelzinnige molactie wordt uitgevoerd, zoals stiekem geld weggooien. Maar hoe het geld verdeeld wordt in de bakjesopdracht is wel vrij basale informatie bijvoorbeeld.

Akkoord. Als de mol het geld zou verdeeld hebben, was er geen reden dit niet te zeggen en te tonen. Het geeft tv-technisch extra spanning.

Offline Thunderclaw

• Forumlid
« Reactie #198 Gepost op: 6-02-2024, 10:56:19 »
. de kijkcijfers zijn voor WIDM-begrippen ook niet fantastisch dit seizoen.

Kijkcijfers zijn volgens Wikipedia best wel oké voor WIDM-begrippen. Vier afleveringen op rij ruim boven de 3 miljoen kijkers exclusief terugkijken.

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #199 Gepost op: 6-02-2024, 11:01:14 »
Dat zijn de cijfers inclusief terugkijken. Dat zit er standaard bij tegenwoordig. De cijfers exclusief terugkijken zijn een stuk lager (zie het kijkcijfers-topic)