Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 130583 keer)

Offline Eva.

• Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #520 Gepost op: 7-03-2024, 12:59:26 »
De kandidaat (of het groepje) die/dat het meeste geld heeft verdiend in een aflevering krijgt een bonusvraag in de test, die alleen meetelt als de vraag (per individu) goed wordt beantwoord. Geen zekerheidje dus, maar wel een motivatie om net iets meer geld binnen te harken dan de rest. Heb er nog niet uitgebreid over nagedacht, dus er zullen vast nadelen aan zitten. Maar zoiets motiveert in ieder geval om de opdrachten zo goed als mogelijk uit te voeren en biedt (net als jokers) de mogelijkheid om een voordeel te behalen.

Misschien is de bonusvraag wel standaard: 'Wie is de Mol'. Een voordeel om verder te komen (je kunt spreiden), een nadeel als je wil winnen. In dat geval kun je dezelfde naam gewoon twee keer invullen (:
« Laatst bewerkt op: 7-03-2024, 13:25:19 door Eva. »

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #521 Gepost op: 7-03-2024, 13:04:43 »
Precies! Dat er na elke opdracht nog een bedrag uit de pot gaat als de Mol ongestoord heeft kunnen Mollen. Dat is nog een extra stimulans ook voor kandidaten om te voorkomen dat de Mol zijn/haar werk kan doen en om juist de opdracht te laten slagen. In plaats van je energie en focus als kandidaat te steken in het je zo verdacht mogelijk opstellen en juist niet zo je best te doen tijdens opdrachten...
Ik dacht meer aan een mechanisme waarbij de mol ook geld kan verdienen op basis van:

• Hoeveel geld wordt bij een opdracht niet binnengehaald. Dit levert de mol geld op, maar niet per se het missende bedrag; ik zit meer aan treden van vaste bedragen te denken op basis van hoeveel procent van het te winnen bedrag niet behaald is. Dat vereist natuurlijk ook wel dat opdrachten niet alles of niets zijn en ook daadwerkelijk haalbaar zijn met redelijke inzet. En dat er een geldbedrag is dat het waard is voor kandidaten om voor te knokken.
  • In hoeverre de mol wordt verdacht. Hoe meer de mol wordt verdacht in de tests, hoe minder overblijft van het geld dat door de mol gewonnen wordt. Dit is om te voorkomen dat de mol echt 100% overduidelijk letterlijk alles gaat lopen verkloten voor het geld. Je kunt discussiëren over of je dit moet bekijken per vraag, test ("De mol is...") of over het hele seizoen.

Op basis van dit heeft de mol er dus baat bij opdrachten te saboteren, maar ook om niet ontdekt te worden.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2024, 14:06:40 door vickypollard »

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #522 Gepost op: 7-03-2024, 17:37:39 »
Corrigeer me als ik het fout heb, maar ik heb ooit gelezen of gehoord dat de Mol als enige betaald krijgt voor zijn of haar deelname aan het programma.

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #523 Gepost op: 7-03-2024, 17:52:20 »
Misschien bij BN'ers? Of zou dit ook al zo zijn geweest bij de onbekende Nederlanders? En dan nog: tenzij er speciale voorwaarden aan die betaling verbonden zijn, kun je je er als mol natuurlijk altijd nog makkelijk vanaf maken.

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #524 Gepost op: 7-03-2024, 20:30:56 »
Patrick vertelde in de podcast (te vinden op YouTube -> de Telegraaf) dat hij in zijn seizoen 5000 euro heeft gekregen voor zijn rol. Maar geen idee of dat bedrag hoger/lager/gelijk is nu.

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #525 Gepost op: 8-03-2024, 09:24:25 »
Ik heb dit al eerder gepost hier ergens, maar wat mij betreft moeten er meer opdrachten komen waarbij geld verdienen en jokers/vrijstellingen verdienen hand in hand gaat.

In elke opdracht waarin kandidaten kunnen kiezen voor jokers of geld voor de pot kunnen we fanatieke kandidaten en de mol niet van elkaar onderscheiden. Tegenwoordig kiest namelijk elke kandidaat altijd voor jokers. Dat is dus makkelijk mollen en maakt het voor ons mollenjagers een nutteloze en overbodige opdracht om te analyseren.

Als je bijv teams in duo's indeelt die voor een geslaagde opdracht 500 euro en een joker krijgen wordt het een stuk interessanter voor ons. En voor de kandidaten ook, denk ik. Dit lost ook gelijk het probleem van "nepmollen" op: als je hier gaat nepmollen heb je er zelf last van, omdat de anderen wellicht wel jokers winnen.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2024, 09:27:11 door NVR_95 »

Offline Conejo

• Forumlid
  • Look at this face..
« Reactie #526 Gepost op: 8-03-2024, 11:04:22 »
BN'ers krijgen toch gewoon sowieso betaald voor hun deelname, Mol of niet? Net zo goed dat mensen bij Expeditie Robinson geld krijgen voor hun deelname.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #527 Gepost op: 8-03-2024, 11:09:12 »
BN'ers krijgen toch gewoon sowieso betaald voor hun deelname, Mol of niet? Net zo goed dat mensen bij Expeditie Robinson geld krijgen voor hun deelname.
Ja wat ik weet krijgen ze voor elk spelprogramma waar ze aan meedoen geld.

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #528 Gepost op: 8-03-2024, 12:41:27 »
Volgens mij alleen de mol. Nabil bevestigt in een interview dat hij niets had gekregen.

Offline Pac

• Global Moderator
« Reactie #529 Gepost op: 8-03-2024, 12:43:22 »
Als je bijv teams in duo's indeelt die voor een geslaagde opdracht 500 euro en een joker krijgen wordt het een stuk interessanter voor ons. En voor de kandidaten ook, denk ik. Dit lost ook gelijk het probleem van "nepmollen" op: als je hier gaat nepmollen heb je er zelf last van, omdat de anderen wellicht wel jokers winnen.
Om te zien hoe je dit vorm kan geven, hoeven de maker alleen maar te kijken naar hun collega’s van De Verraders. Daar wint het winnende team zowel geld (zilverstaven) voor de groep als een individueel voordeel (toegang tot de wapenkamer) bij veel opdrachten.
...óf niet!

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #530 Gepost op: 8-03-2024, 12:51:45 »
Om te zien hoe je dit vorm kan geven, hoeven de maker alleen maar te kijken naar hun collega’s van De Verraders. Daar wint het winnende team zowel geld (zilverstaven) voor de groep als een individueel voordeel (toegang tot de wapenkamer) bij veel opdrachten.
Ja daar worden ze inderdaad bestraft als ze voor zichzelf gaan. Dan kunnen ze niet naar de wapenkamer toe.
En de verraders proberen ook vaak in de wapenkamer te komen, omdat ze dan graag de dolk willen hebben om een dubbel stem te kunnen geven aan de ronde tafel.

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #531 Gepost op: 8-03-2024, 12:52:19 »
En daar komt ook meteen een mollerig element uit: als je niet wilt dat een gevaarlijk iemand naar de wapenkamer gaat, dan probeer je de opdracht (voor diegene) te saboteren.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #532 Gepost op: 8-03-2024, 12:54:11 »
En daar komt ook meteen een mollerig element uit: als je niet wilt dat een gevaarlijk iemand naar de wapenkamer gaat, dan probeer je de opdracht (voor diegene) te saboteren.
Klopt, maar vaak gaat dit dan ook fout als je dit doet, omdat de getrouwen dan denken dat je een verrader bent en word je zo snel mogelijk verbannen.

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #533 Gepost op: 8-03-2024, 12:58:54 »
Dat gebeurde inderdaad bij het recentste Vlaamse seizoen. Het werd door iemand opgemerkt en dat kwam niet meer goed.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #534 Gepost op: 8-03-2024, 13:02:14 »
Dat gebeurde inderdaad bij het recentste Vlaamse seizoen. Het werd door iemand opgemerkt en dat kwam niet meer goed.
Ik dacht dit ook bij Nederland een keer gebeurd was bij Ferri (Rik van gtst), maar die was volgens mij vermoord en niet verbannen. Maar door zijn actie werd hij wel verdacht volgens mij.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #535 Gepost op: 8-03-2024, 22:34:27 »
Voor de mensen die het nog niet weten, maar het extra seizoen als die uitkomt (Rik wil niks over zeggen), maar bij RTL Boulevard zeggen ze dat je dit alleen online kan zien op npo start.

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #536 Gepost op: 8-03-2024, 22:39:31 »
Ik besefte me net dat er in de eerste twee opdrachten (die eigenlijk samen één opdracht waren) ruim twee keer zoveel geld is binnengebracht als netto in alle andere opdrachten daarna

Offline Molshoop_

• Forumlid
« Reactie #537 Gepost op: 8-03-2024, 22:42:49 »
Voor de mensen die het nog niet weten, maar het extra seizoen als die uitkomt (Rik wil niks over zeggen), maar bij RTL Boulevard zeggen ze dat je dit alleen online kan zien op npo start.

Hopelijk zijn ze slim genoeg om één aflevering per week online te zetten, en niet ineens het volledige seizoen.

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #538 Gepost op: 8-03-2024, 22:48:18 »
NPO Start is gewoon het gratis deel toch? Gebruik zelf NLZiet, dus ik zie NPO Start nooit bewust.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #539 Gepost op: 8-03-2024, 22:50:56 »
NPO Start is gewoon het gratis deel toch? Gebruik zelf NLZiet, dus ik zie NPO Start nooit bewust.
Ja dat is het gratis gedeelte.

Hopelijk zijn ze slim genoeg om één aflevering per week online te zetten, en niet ineens het volledige seizoen.
Hoop ik wel.