Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen  (gelezen 64093 keer)

Offline Froky

• Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #160 Gepost op: 6-02-2024, 19:22:49 »
Dat zeg ik dus ook. Tooske 'kandidaat' als eerste. En vervolgens als mol ook als elke volgende natuurlijk.

Ik begrijp de rest van je verhaal niet zo. Er is dus elke keer een startpositie. Laten we zeggen 5 plusbedragen. Elke keer speelt Tooske de plusbedragen zoveel mogelijk weg. Bij Jeroen en Fons zelfs voor 100%. Bij anderen zoals Sor kan ze er maar 3 wegspelen. Reset elke keer.

Nu lijkt het of je jezelf toch tegenspreekt.

Ik denk dat het veel simpeler is dan dit. De mol gaat gewoon elke ronde eerst Productieassistent spelen en de gekozen enveloppen van de kandidaten naar goeddunken plaatsen. Minbedragen op lievelingskleuren, etc.

Ze haalt natuurlijk zo snel mogelijk alle plusbedragen weg. Dat betekent dat Babs vrij vroeg heeft gelopen. Tegen de tijd dat de derde kandidaat aan de beurt was (max. de 4e) waren alle plusbedragen al weg. Verklaart ook waarom er zoveel 0 bedragen gepakt werden. Die voerden de overtoon, de rest was alleen 1x -500, 1x-1000 en 1x-3000.

Wat je hier zei, impliceert toch geen reset tussen de kandidaten?

Ah, ik ga er niet over bekvechten. Ik denk dat we allemaal op zoek zijn naar diepgang omdat de opdracht op zich zo belachelijk suf was.

Die haalt niks leeg. Die moet de enveloppen vervangen die de kandidaten ZELF in het spel hebben gebracht. Als ze kiezen voor de pot is er niks aan de hand, dan is de mol buiten spel....
Dat je de mol buiten spel kunt zetten door geen troef te kiezen is een leuke touch. Maar als dat zo zou zijn, waarom dat dan niet vermelden? Dan krijgen we de regels voor dammen uitgelegd, maar het spel dat gespeeld wordt is schaken. Als de makers echt zoveel lagen verstopt houden voor ons is dat gewoon je reinste onzin.

« Laatst bewerkt op: 6-02-2024, 19:28:09 door Froky »

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #161 Gepost op: 6-02-2024, 19:30:03 »
geen reset tussen de kandidaten
100 posts geleden was dat mijn eerste gedachtenkronkel maar dat is toch allang gedebunked en we zijn toch alweer veel verder dan dat? Dat is het leuke van dit forum, aldoende leert men, de molloten vullen elkaar aan en we zitten niet vastgeroest in de allereerste gedachte die we hebben. Ik denk inderdaad dat er elke ronde een reset plaatsvond, dat is het meest eerlijk, en de mol kan nog steeds heel hard mollen, zeker als er maar 5 plusbedragen zijn, dan zal die ze er allemaal uitspelen.

Allerbelangrijkste van mijn argument was dat de mol molt, en machtig mooi ook hier. Zoals inderdaad jouw quotes aangeven.
De Blondine is de Mol :)

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #162 Gepost op: 6-02-2024, 19:35:30 »
Daar heb ik dan over gelezen, excuseer. Ik hoop ook dat de mol ruimte had om creatief en subtiel te mollen. Als het zo is, dan is het enorm jammer dat de makers dit niet meer benutten, benadrukken en openlijk in het spel betrekken.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #163 Gepost op: 6-02-2024, 19:58:10 »
Dit is ook het moeilijke van dit spel. Ik geef het de Kandidaten te doen. Ze moeten elk ingewikkeld spel binnen een paar tellen perfect begrijpen om in te spelen op de mol. Wij molloten hebben hier de hele week voor en komen er vaak nog steeds niet helemaal uit.... zelfs als je de mol weet als Kandidaat lijkt het me nog steeds lastig hem/haar volledig tegen te houden.....

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #164 Gepost op: 6-02-2024, 20:53:47 »
Klopt. En mollen ‘buiten de regels om’, alleen om dat te tonen in de laatste aflevering is zó flauw.

Het is ook ‘godsamme’ jammer dat er niet meer diepgang in de proeven zit. 3 dagen denken over deze standaardproef en we hebben hier al veel leukere scenario’s bedacht. Je idee over een mol die de enveloppen plaatst kan zo strak uitgewerkt worden!

Stel je voor. Beginsituatie: 8 op 9 enveloppen zijn 250€, 1 van de enveloppen is 0€. Duidelijk vermeld. Net genoeg om te kiezen voor het geld, ook net wat kans op niks waardoor de troeven lonken.
Zelfde situatie met troeven, maar de mol vervangt voor de kandidaten de gesloten enveloppen door de negatieve enveloppen.

De mol krijgt ook shrijfbordjes, gelijk aan het aantal negatieve enveloppen dat de kandidaat heeft gekozen. Hij zet op deze bordjes wat hij wil en zet ze bij wat hij wil. Hij kan positieve getallen bij negatieve schrijven, negatieve bij positieve, negatief bij negatief,… Hij kan een tekeningetje maken om in te spelen op de favoriete dingen van kandidaten. Hij kan zelfs een molletje tekenen… En dan heb je een mol die duidelijk de kans heeft om in het hoofd van de kandidaten te kruipen, die keuzes maakt in het spel, die een methode kan ontwikkelen in zijn mollen.

Wij weten duidelijk de regels, ook de rol van de mol. De kandidaten worden dit ook duidelijk uitgelegd.

En dan begint het psychologische spel voor kandidaten. Geloof je wat er op de bordjes staat? Natuurlijk niet? Of toch daarom net wél weer?

Zit je met een groep die heel vaak positieve dingen kiest? Dan kun je als mol zelfs kiezen om ‘voor het geld’ te gaan en dan toch per ongeluk die ene 0€ envelop uit de boel vissen. En wanneer de mol zelf zijn wandeling tussen de kistjes moet doen, mag hij natuurlijk wel de inhoud van zijn negatieve enveloppen bekijken en dan kiezen wat hij doet.

Ik verlang alweer naar de Belgische mol…

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #165 Gepost op: 6-02-2024, 20:58:16 »
Hier in Nederland gooien ze alles op subtiel, en wordt er zomin mogelijk uitgeweid over de regels 'want dat moet je er maar bij snappen'. Ik ben ook groot voorstander van infographics hoor. Maar dat is in Nederland alleen maar elk jaar verder te zoeken. Dus kan je alleen op aan van subtiliteit en moet je zeker wegblijven van obvious zoals Sor en Anna worden neergezet.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #166 Gepost op: 6-02-2024, 21:25:26 »
Ik hoor hier iedereen over dat de mol de enveloppen gaat verdelen. Als dat daadwerkelijk zo zou zijn ( wat ik geheel niet uitsluit ) had ik dat als makers altijd vermeld in de uitkeg naar de kandidaten omdat het een extra dimensie geeft aan het spel.

Het gaat van een puur gokspel met een kans van 1/9 op wat je wil hebben , naar een psychologischer spel, waarbij je denkt of de mol je iets gunt of juist niet en hoe dat te interpreteren .

Offline Jermolito84

• Forumlid
« Reactie #167 Gepost op: 6-02-2024, 21:29:12 »
Wat was er dan niet duidelijk?
Volgens mij het enige wat we niet weten is of er alle lege enveloppen waren voordat men voor troeven kon kiezen, maar misschien zelfs dat wel duidelijk gezegd. Dat zou wel de vele lege enveloppen verklaren. Al met al vond ik het een goed te volgen opdracht. Niet spannend, maar dat waren de andere 2 al, dus prima.

Wat er niet duidelijk is? Rik zegt dat er voor de start in de 9 kistjes in sommige €0 zit en in sommige plus geld, maar niet hoeveel van elk. Er staan op het tafeltje 8 enveloppen hierin ik ook weer of €0 zitten of mingeld -500, -1000 of -3000, maar ook hier is niet duidelijk hoeveel van elk. Kan dus best zijn dat van de 8 enveloppen 3x -3000 zit.

Je kunt alleen maar redeneren, dus ik snap het wel wanneer iemand zegt dat de opdracht vrij onduidelijk is.

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #168 Gepost op: 6-02-2024, 21:32:19 »
Voor mij: er zijn zoveel scenario's denkbaar dat ik hier gewoon geen enkele conclusies uit trek over wat we wel gezien hebben. :-\\

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #169 Gepost op: 6-02-2024, 22:28:00 »
Wat er niet duidelijk is? Rik zegt dat er voor de start in de 9 kistjes in sommige €0 zit en in sommige plus geld, maar niet hoeveel van elk. Er staan op het tafeltje 8 enveloppen hierin ik ook weer of €0 zitten of mingeld -500, -1000 of -3000, maar ook hier is niet duidelijk hoeveel van elk. Kan dus best zijn dat van de 8 enveloppen 3x -3000 zit.

Je kunt alleen maar redeneren, dus ik snap het wel wanneer iemand zegt dat de opdracht vrij onduidelijk is.

Inderdaad. Rik zegt letterlijk ‘Op dit moment zit in een aantal enveloppen geld’.
Wat is de exacte beginsituatie? Zijn 8 van de 9 enveloppes positief bij begin? Of is 2 op 9 positief? Dat is wel een gigantisch verschil als kandidaat. Als de kans 8 op 9 is en je steekt er 4 negatieve in, dan verlaag je wel serieus je ‘odds’. Als de kans bij begin 2 op 9 is, waarom zou je dan in godsnaam niet voor troeven gaan?

Maar hoe moeten wij kandidaten gaan beoordelen, als zij zelf al niet eens weten waar ze voor kiezen?

Offline _Malle_Molloot

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
« Reactie #170 Gepost op: 6-02-2024, 22:58:37 »
Voor mij is het heel duidelijk dat alle deelnemers met dezelfde enveloppen beginnen. Dus allemaal bijv 8x geld en 1x 0 euro, of 5x geld en 4x 0 euro. Maar de “gebruikte” enveloppen doorgeven, dat zou heel vreemd zijn. Zo is het spel niet te spelen, en zo zou Babs niet aan plus geld kunnen komen.

Als de mol de enveloppen heeft neergelegd, zou Rik dat voor of na de opdracht wel gezegd hebben.

Ik ben vooral benieuwd of de mol wist wat er voor hem gepakt is en of hij wist waar het plus en min geld lag… lijkt me van wel toch?
Deze hobby kost me echt teveel tijd...

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #171 Gepost op: 7-02-2024, 00:00:27 »
Inderdaad. Rik zegt letterlijk ‘Op dit moment zit in een aantal enveloppen geld’.
Wat is de exacte beginsituatie? Zijn 8 van de 9 enveloppes positief bij begin? Of is 2 op 9 positief? Dat is wel een gigantisch verschil als kandidaat. Als de kans 8 op 9 is en je steekt er 4 negatieve in, dan verlaag je wel serieus je ‘odds’. Als de kans bij begin 2 op 9 is, waarom zou je dan in godsnaam niet voor troeven gaan?

Maar hoe moeten wij kandidaten gaan beoordelen, als zij zelf al niet eens weten waar ze voor kiezen?
Mee eens dat Rik hier duidelijker had moeten zijn tegenover de kandidaten alsook de kijkers.
Aan de andere kant kun je ook zo redeneren. Deze opdracht had maar één thema: kies je voor geld, of kies je voor jezelf (troeven). Als je voor troeven zou gaan dan worden enveloppen vervangen. Het is dan het meest logisch dat je dan enveloppen met geld vervangt door enerzijds de envelop met de gekozen troefoptie en anderzijds door straf-enveloppen (0 / min geld). Het maximaal aantal te vervangen enveloppen was 5. Dan is het logisch om ook te beginnen met 5 enveloppen (plus) geld. Je kiest dan heel duidelijk voor geld of voor de kans op troeven dan wel min geld.
Ga je niet voor het maximum, dan heb je nog een kleine kans om met geld te eindigen.
Het andere uiterste is om niet voor de troeven te gaan. Dan heb je meer dan 50% kans op geld en het kan nooit wat kosten. Als het geen "speel de pot leeg" opdracht was geweest, maar een opdracht waar je echt geld mee kon verdienen, dan zouden ze in die 5 enveloppen naar mijn mening pakweg €500 moeten stoppen. Kiezen alle kandidaten voor geld dan zouden ze ongeveer €2000 voor de pot kunnen verdienen, maar die kans is niet erg groot. Omdat je weet dat de kandidaten toch voor troeven gaan zou je wel €1000 in die enveloppen kunnen stoppen als je het mij vraag. Was ook leuker geweest om te laten zien dat de kandidaten alles doen voor troeven. Wederom een gemiste kans.
« Laatst bewerkt op: 7-02-2024, 00:02:20 door MartinJ »

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #172 Gepost op: 7-02-2024, 09:23:55 »
Helemaal eens met je veronderstelling dat het waarschijnlijk 5 op 9 was.
Maar als je die kans zou vermelden, dan is er voor geen enkele kandidaat ook maar een beetje een dillemma. Dan heb je 55,5% kans op een belachelijk klein bedrag, maar ook 44,5% kans op niks. Bij de troeven heb je dan als kandidaat wel kans op mingeld, maar dat weegt niet op bij het persoonlijke voordeel dat je daar kan pakken.
Met een kans van 5 op 9 bij de start op een belachelijk laag bedrag, mis je compleet de creatie van een spanningsveld. Dat is absoluut geen dilemma. En dus was dit een hol spel, waarbij je op voorhand weet dat er zeker geen geld verdiend wordt. Zoveelste opdracht die van voor de start al een verloren zaak is.

Zoals Lo eerder zei, je zou te doen moeten hebben met die kandidaten. Dit wordt stilaan uitlachtelevisie in plaats van een psychologisch spel.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #173 Gepost op: 7-02-2024, 11:13:37 »
Precies, maar het erge is, dat dit al jaren aan de gang is. Veel te moeilijke opdrachten, wij molloten doen er al een week over om er iets van te begrijpen, laat staan de kandidaten, en de mol krijgt daarvoor een hele ontijgelijke taak erbij, namelijk die van Productieassistent.

Die moet maar zorgen dat er nog iets van het spel gered wordt. Soms direct te midden van de kandidatengroep, puur om het spel te redden. Soms naar de kijkers toe, bijv. zie haar hele uitleg van de kruispunten met steden, niemand had daar ook maar iets van begrepen maar Tooske wel hoor, die vindt die andere kandidaten allemaal maar dom dat ze er niks van begrepen.... jaaaa ja.

En vergeet niet dat er elke ronde weer een nieuwe envelop bij komt. Toen Sor -3000 pakte, kwam er toen weer een nieuw bedrag van -3000 in het startveld? Het lijkt mij dat er dan maar 1 minbedrag van elk is tijdens elke start hoor. Niet 3 enveloppen van -3000, dat geeft de kansberekening ook aan.

Offline Belgian Mol

• Forumlid
  • Lo-expert
« Reactie #174 Gepost op: 7-02-2024, 11:36:32 »
Het lijkt mij dat er dan maar 1 minbedrag van elk is tijdens elke start hoor. Niet 3 enveloppen van -3000, dat geeft de kansberekening ook aan.

Dat is de enige logische verklaring. Je zegt echt veel zinnige dingen dit jaar Lo.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #175 Gepost op: 7-02-2024, 11:40:23 »
Goede analose ::tandpastasmiley:: 8)

Offline Belgian Mol

• Forumlid
  • Lo-expert
« Reactie #176 Gepost op: 7-02-2024, 12:49:15 »
Dankje voor dit ongeLooflijke compliment!

Offline kloas

• Winnaar pool WIDM 2010
  • Forumlid
« Reactie #177 Gepost op: 7-02-2024, 13:28:44 »
Begrijp ik het dan goed dat er in theorie 8x -3000 euro gepakt kon worden?

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #178 Gepost op: 7-02-2024, 13:55:35 »
Elke kandidaat die voor troeven kiest heeft theoretisch de kans om die ene -€3000 enveloppe te pakken tussen de 8 bij Rik èn vervolgens precies die bij de tafels te pakken. De kans dat alle 8 kandidaten dat overkomt is miniem klein, maar daar zijn hierboven al behoorlijk veel posts over geschreven...

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #179 Gepost op: 7-02-2024, 14:03:06 »
theoretisch
Ja, er konden bij Rik zelfs 5 enveloppen van -3000 liggen ::rofl::..... dan is de kans ineens een stuk groter dat er 24.000 uit de pot ging ::rofl::

Ze willen bij WIDM nog wel WAT in de pot laten, anders gaat het ook nergens meer over ;D