In een interview met NU.nl zegt Rik:
Dat betekent dat het een twist is waarbij je eigenlijk niet anders kan dan direct de Mol onthullen volgens het reguliere spelmechanisme.
Ik begin toch te geloven in het 'de kandidaten kiezen zelf de Mol'-concept haha!
Ja ik las dit vanochtend ook, ik vind het voornamelijk interessant dat het groots wordt aangekondigd, maar het eigenlijk om een klein ding dat zich opbouwt door het seizoen heen.
Het zelf de mol kiezen... vind ik niet heel denderend groots dat dit het hele seizoen meekan.
Ja je kunt stellen dat ze iedere aflevering laten zien wat de afvaller heeft gekozen als mol... maar dat voelt voor mij niet als "een extra raadsel."
Technisch gezien is het voor de mol inderdaad een grotere uitdaging, maar het is een dooddoener voor de kijker thuis.
Rik zegt ook niet voor niks in hetzelfde interview:
"Maar we doen wel iets wat nog nooit eerder gedaan is en wat een tweede raadsel toevoegt aan dit seizoen. Een eigenaardige twist, die voor veel mensen verwarrend zal zijn. Maar die uiteindelijk in elk geval aan het einde van het seizoen heel duidelijk is. Dit raadsel maakte het voor ons als makers en voor de Mol in elk geval zenuwslopend."