Auteur Topic: [stelling] vrouwen gemener dan mannen  (gelezen 5189 keer)

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [stelling] vrouwen gemener dan mannen
« Reactie #20 Gepost op: 4-02-2004, 16:25:35 »
Hangt denk ik van de situatie af. Gemener kan ik niet zeggen, ik heb zowel positieve als negatieve ervaringen hiermee.

Offline Lorelei

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
Re: [stelling] vrouwen gemener dan mannen
« Reactie #21 Gepost op: 7-02-2004, 21:39:32 »
Ik weet dat het volgende iets buiten de discussie valt zoals hij hier opgezet en bedoeld is. En dat we dit niet zuiver op sexe kunnen herleiden maar veeleer ook aan cultuur, traditie, en (bij)geloof. Uiteindelijk worden deze regels in de wereld echter veeleer wel gemaakt en vooral gehandhaafd door met name mannen. Een vrouw heeft nu eenmaal in grote delen van deze wereld nog steeds veel minder rechten dan een man.

Overigens moet mij van het hart dat ik het erg jammer vind, dat een term als  'hoogste feministische toren' gebruikt wordt (In het 'Vrouwen hebben geen intuitie' -topic, een enigszins analoge discussie ) . Daarmee gooi je de discussie 'op slot' mi.  Het is toch zo, dat iedereen hier vrij- zolang het met respect voor anderen gedaan wordt en niet kwetsend is- zijn of haar mening mag spreken- daar is dit forum toch juist voor , voor vrije uitwisseling van overtuigingen, principes, ideeen en meningen? En soms zal dat inderdaad sterker emotioneel beladen zijn- dat is dan waarschijnlijk een indicatie misschien ,dat dit soort issues zich in een 'schaduwgebied' ophouden- dat veel hiervan niet zomaar besproken wordt om anderen niet te schofferen of omdat de sociale gedragscode dit dicteert. Of het groot of klein is, het is dan toch juist mooi dat het besproken wordt? Ik denk dat niemand hier ' de man' of ' de vrouw' in zijn algemeenheid van dingen wil betichten en al helemaal niet dat het persoonsgericht zou zijn. Maar dat dit soort dingen nog steeds spelen hedentendage lijkt me meer dan duidelijk, elders in de wereld, maar ook hier in het "Vrije Westen" (zij het in andere vorm, meestal).

Ik ben voor mezelf- eerder onbewust eigenlijk- eens even nagegaan wat ik van de week zoal gehoord en gezien heb over gemeenheid ook van mannen (algemeen of jegens vrouwen ook) - en eigenlijk is dat nogal wat. De politieke spelletjes, oorlogszucht, winstbejag en machtsdrang even daargelaten (I don't really much care for politics in the end) - afgezien van onderdrukking van vrouwen op heel veel verschillende wijze - ook pure gemeenheid. Voorbeelden van de Taliban, en vooral ook in het Oosten waar vrouwen met zuur worden overgoten (niet alleen door mannen uiteraard,  maar wel in een maatschappij waar mannen het over het algemeen voor het zeggen hebben - en waar bitter weinig aan gedaan wordt) om allerlei redenen . Vrouwen waarvan de bruidsschat niet betaald wordt die worden vermoord of met zuur overgoten (en dan vaak sterven of outcast worden). Of al worden geaborteerd omdat ze als last gelden voor dezelfde maatschappij, die ze in die positie drukt.
Vrouwen die op 12 jaar worden uitgehuwelijkt en veel te vroeg zwanger worden, waardoor ze 5-6 dagen weeen hebben en persen, tot het kind dood geboren wordt .Daardoor ontstaat er een scheuring , die een medische conditie teweegbrengt (fistula) waardoor ze hun urine en faeces niet meer normaal kunnen binnenhouden, en ze dientengevolge  op twintigjarige leeftijd een outcast, een sociale paria worden. Vrouwen die van ontucht worden beticht en zonder proces of weerwoord worden vermoord. Gangrapes in Zuid Afrika waar je op bepaalde tijden beter niet het huis kan verlaten als vrouw, omdat je je leven niet zeker bent (wat ook voor mannen geldt , overigens!). Vrouwenhandel en verkoop in de bruidenbusiness, (uiteraard nog gezwegen van prostitutie) en bijna -slavernij van Oosterse meisjes die als export naar o.a. het Midden Oosten gaan om te werken tot ze er bijna dood bij neervallen (vaak omdat de familie geen alternatief heeft, zo arm zijn ze). Russische vrouwen die zich kapotwerken omdat hun man de hele dag dronken op de bank ligt, in een poging tot ontvluchting van de ellende , en om toch brood op de plank voor de kinderen te krijgen (hoewel in Rusland erg veel door erg veel mensen gedronken wordt, escapisme, ongetwijfeld ook door vrouwen..) Iedereen kent denk ik talloze voorbeelden hiervan.
« Laatst bewerkt op: 7-02-2004, 22:30:15 door Lorelei »
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Lorelei

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
Re: [stelling] vrouwen gemener dan mannen
« Reactie #22 Gepost op: 7-02-2004, 21:42:37 »
Begrijp me goed, alsjeblieft, dit is absoluut niet bedoeld als een "j' accuse" tegen ' de man' ..! Ik beschouw mezelf absoluut niet als erg feministisch - en dit zijn ook gewoon feiten, zoals ze zijn. En ik word er erg verdrietig van als er weer een verhaal komt over weer meer geweld en onderdrukking. Ik weet niet hoe het zou zijn als vrouwen zouden regeren, geen flauw idee. Iedereen is in staat tot geweld, en gemeenheid, absoluut. Iedereen wil overleven en het is nu eenmaal de sterkste die zijn recht het eerst doet gelden - Dit zou ook gelden als een vrouw aan de macht zou zijn denk ik.  Maar misschien is het niet vreemd dat vrouwen op een andere manier moeten terug vechten. We kunnen zeggen dat dit allemaal 'ver van mijn bed' is, maar dat is het helaas niet. Ook in Nederland worden veel vrouwen onderdrukt, op directe of indirecte wijze- uiteraard  allochtone vrouwen , maar ook de autochtone vrouwen. En misschien is het niet vreemd dat zij terugvechten op een manier die hun nu eenmaal natuurlijker komt dan de directe- in escalatie :gewelddadige- aanpak, maar eerder d.m.v. listen, trucs, psychologie en ja, gemeenheid. Soms is het een survival mechanism geworden- en als vrouwen gemeen zijn tegen andere vrouwen moeten we ons dan niet afvragen waarom dit zo is, waarom ze zich bedreigd voelen door die andere vrouw- meer misschien dan de man door een andere man (hoewel hierin wel een omslag merkbaar is de laatste jaren).

Ik schrijf dit omdat ik er zo droevig van word, dit soort verhalen en beelden keer op keer te horen en zien - Van geweld in het algemeen, maar vooral ook geweld tegen vrouwen-  en niet om man vs vrouw te polariseren. Ik schrijf dit omdat ik me soms afvraag waarom dit toch allemaal zo moet. Dat er inherente verschillen zijn tussen man en vrouw is duidelijk en ook noodzakelijk m.i. anders overleeft onze soort niet. Maar waarom moet dit met zoveel (directe of latente) agressie gepaard gaan, en kunnen we niet juist ook zoeken naar punten van gemeenschap en eerder proberen die verschillen in elkaar te waarderen en samen tot een betere balans te komen, met zowel vrouwelijke als mannelijke invloed ? Misschien zijn we in het Westen wel op de juiste weg maar er is nog erg veel werk aan de winkel m.i. Misschien moeten we allemaal wel leren wat natuurlijke agressie is, dat hier op zich niets mis mee is, een natuurlijke drift tot overleven en verbeteren - en deze in een positieve ambitie met respect naar elkaar toe leren gieten, in plaats van deze te laten escaleren, projecteren of onderdrukken - en allemaal wat minder gemeen leren zijn. Maar ja, niet iedereen groeit op in dezelfde luxe positie als jij en ik - en is het makkelijk praten vanuit onze luie stoel voor de tv.. misschien moeten wij met zijn allen daar maar gewoon erg dankbaar voor zijn, en voor onszelf ons best doen, ons  daar  wat meer naar te gedragen.

** gets off the slippery soapbox again **
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [stelling] vrouwen gemener dan mannen
« Reactie #23 Gepost op: 8-02-2004, 00:58:33 »
mannen zijn gemenER maar vrouwen zijn VAKER gemeen...

Offline Jane

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ik ben niet de mol, ik ben een konijn
Re: [stelling] vrouwen gemener dan mannen
« Reactie #24 Gepost op: 8-02-2004, 12:35:06 »
Vrouwen hoeven niet perce veel emotioneler te zijn, maar ze worden to "vrouw" opgevoed. Meestal worden jongens anders opgevoed dan meisjes en daar ligt het punt. Vrouwen worden opgevoed: ze mogen hun emotionele kant uiten. Terwijl jongens zo niet opgevoed worden. In je hart kunnen mannen net zo emotioneel zijn als vrouwen.
(overigens natuurlijk niet altijd meer zo)

Gemeen ligt bij mij net zo, mannen kunnen net zo gemeen zijn als vrouwen.

Dit is dus gewoon niet waar. Hier is onderzoek naar gedaan en het zit voor het grootste deel gewoon in je genen hoe mannen en vrouwen zijn. Vrouwen klitten van nature samen en mannen gaan de grootste olifant vangen.

Verder ben ik het in het algemeen wel eens met de stelling.
Mannen weten niet precies wat ze met hun daden aanrichten omdat zij niet zo gevoelig zijn. Vrouwen liegen en bedriegen en zetten mensen tegen elkaar op, expres. Dat het expres is, maakt het veel gemener.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat mannen je psychisch geen pijn kunnen doen he.... ;D
de mol, of niet de mol, dat is de vraag

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [stelling] vrouwen gemener dan mannen
« Reactie #25 Gepost op: 8-02-2004, 15:35:06 »
Moeilijk thema, dit. Ik denk dat het wel of niet gemeen zijn niet zozeer aan het geslacht van de persoon ligt, maar aan het karakter. Voor mij zijn vrouwen juist minder gemeen geweest, dan mannen.

Offline Jane

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ik ben niet de mol, ik ben een konijn
Re: [stelling] vrouwen gemener dan mannen
« Reactie #26 Gepost op: 10-02-2004, 00:22:18 »
maar jij bent een man bodejos...

Vrouwen zijn vooral gemeen tegen andere vrouwen, I've seen it.

Het is gewoon veel relaxter om een moderne man te zijn, je hoeft je nooit echt uit te sloven, want er zijn altijd van die ge-emancipeerde vrouwen en als je es echt ergens mee zit ben je gelijk gevoelig. Doe je juist niet mee, dan is dat stoer mannelijk...

En wij worden nog steeds ongesteld  :-X

(uhuh, het verband?  :-\\  ???
de mol, of niet de mol, dat is de vraag